Lacka motorn

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Hur går en motorlackering till? och vem kan utföra den?
Gamla färgen måste bort såklart, blästra?
Ska motorn ihopsatt vid blästring / lackering?
 
philsson skrev:
för att du har massor med packboxar mm. vad vet jag.. jag hade inte gjort det.


Maskerar man dem ordentligt så e de ingen fara.. värre e de om du slipar men inte maskerar....

Och om man plockar ner motorn så e de hur simpelt som helst
 
Ska riva motorn i vinter, lacka medan den är isärplockad eller när den är ihopsatt?
 
Jag vill också veta lite mer om lite tips, färgtyp m.m?
 
Jabben skrev:
Ska riva motorn i vinter, lacka medan den är isärplockad eller när den är ihopsatt?

Det finns bara en enda viktig sak att komma ihåg, låt INTE ett enda blästerkorn komma i närheten av din motor. Inte ens om du låter ultraljudstvätta den kommer den att bli 100 ren från blästersand.
 
andersbrink skrev:
Det finns bara en enda viktig sak att komma ihåg, låt INTE ett enda blästerkorn komma i närheten av din motor. Inte ens om du låter ultraljudstvätta den kommer den att bli 100 ren från blästersand.

hm man borde väl kunna saltblästra den..?
 
Jag budgetlackade min FJ-motor själv, ska det vara ordentligt så ska det väl pulverlackas antar jag, men jag kolla runt lite och en av DuPonts 2K-billacker tålde runt 100 grader med 100% hållbarhet, dock ej 100% garanti för färgnyansen, jag valde dock svart så Nyansgaranti vsr inte viktigt.
Blästrade lösa delar, körde gasket-remover eller nåt sånt på vissa delar, sen tvätta med Silicon-entferner (gasmask...) och sen sprutlacka (också mask). Den har gått två säsonger utan problem.

Rätt OK resultat, men inge kul förarbete...

F.ö borde ju Isblästring vara bra ? Men vem gör sånt, och vad kostar sånt (?)


/Anders
 
andersbrink skrev:
Det finns bara en enda viktig sak att komma ihåg, låt INTE ett enda blästerkorn komma i närheten av din motor. Inte ens om du låter ultraljudstvätta den kommer den att bli 100 ren från blästersand.

Instämmer till fullo. Blästersand är helt OMÖJLIGT att få bort till 100 %.
 
AleX skrev:
Maskerar man dem ordentligt så e de ingen fara.. värre e de om du slipar men inte maskerar....

Och om man plockar ner motorn så e de hur simpelt som helst
håller inte med.. har hört förfäliga historier om just det :död
 
Jaha hur ska jag göra nu då?
River motorn i molekyler, sen då? färgborttagning av något slag eller?
Är pulverlack att föredra?
 
Jag har alltid lackat mina motorer ihopsatt och maskerat (i motorställ)
Brukar rengöra med lösningsmedel och svinto sen tvätta med högtryck sen slipa.
Tycker det är onödigt att ta bort all den gamla färgen sitter den bra så kan den sitta kvar börjar du med färgborttagningsmedel så måste du göra hela motorn.


Jabben skrev:
Jaha hur ska jag göra nu då?
River motorn i molekyler, sen då? färgborttagning av något slag eller?
Är pulverlack att föredra?
 
Före och efter.
 

Bifogat

  • Motor.JPG
    Motor.JPG
    68 KB · Visningar: 1,986
  • IM000012.JPG
    IM000012.JPG
    66.7 KB · Visningar: 2,700
Hmm... för min del låter det som gasketremover och låta det dra 30-40 minuter innan man går på med hård plastborste.
 
blom skrev:
håller inte med.. har hört förfäliga historier om just det :död


under min moppetid så blästrade jag några dt50 motorer.
E man nogrann från början så ska det inte vara något problem.
 
gsxr1200 skrev:
Före och efter.

Blir riktigt snyggt det där! En helt ny och fräsh look. Blir själv sugen på att lacka om minigixxer motorn nu när den kommer i fighterkostym...

men...

1. Hur noga är du med att slipa? Min är ju delvis luftkyld och det blir ju ett hästjobb att slipa mellan alla fykflänsar...

2. ska man täcka cylinderfots- och topplockspackningen? ja menar, kan dom skadas av lacken?

3. Du kör med spruta och 2- komponentslack antar jag, vilken temp bör färgen klara, är det samma som till avgassystemet alltså 600 grader, vilken fär kör du?

tacksam för svar!
 
1.Har inte den gamla färgen lossnat el flagnat så räcker det med att matta ner ytan.
2.Jag har ej gjort det, skadas har jag svårt att tänka mig att dom gör.
3.Jag har målat med servalack mattsvart (sprayburk) värmefast den sitter mkt bra. Har lackat bilmotorer med 2k blir mkt bra men det är stor risk att det spricker är så mkt skruv på en mc motor och så är 2k färg mkt känslig för silicon (om man har klistrat packningar).
Om man målar med 2k så måste man måla hela på en gång annars så får man torrsprut kan ju vara svårt med en mc motor att komma åt allt på en gång.
Detta är min egen uppfattning är inget proffs på detta.


matte_mannen skrev:
Blir riktigt snyggt det där! En helt ny och fräsh look. Blir själv sugen på att lacka om minigixxer motorn nu när den kommer i fighterkostym...

men...

1. Hur noga är du med att slipa? Min är ju delvis luftkyld och det blir ju ett hästjobb att slipa mellan alla fykflänsar...

2. ska man täcka cylinderfots- och topplockspackningen? ja menar, kan dom skadas av lacken?

3. Du kör med spruta och 2- komponentslack antar jag, vilken temp bör färgen klara, är det samma som till avgassystemet alltså 600 grader, vilken fär kör du?

tacksam för svar!
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top