Lördags kväll/natt rök kortet igen:(

Nr:18 skrev:
Låt mej säga en annan sak: Det är en helt annan diskussion! Det vi diskuterar är hur hemska moralkärringar vi är som inte tycker ett dugg synd om fortkörare. :fakta

Jo, fast det är ju skilnad på att köra 50 förbi en skola där skylten är på 50 eller köra, som killen här gjorde, köra 115 på 50 väg med fri sikt (om jag nu fattat det rätt).
I första fallet borde man åka dit, men inte i andra!

EDIT: alltså är det synd om honom!

Rammstein skrev:
Jahapp...var man ute och åkte i en lånad Cross country i lördags vid 23.30 tiden ca.

Åker ned på skanstullsbron, från gullmarsplan inte en bil i sikte så man "råkar" väl gasa på lite grann och naturligtvis så stod ju lasermannen nere vid ringvägen med bössan i högsta hugg.
115km/h mättes farten upp till och kortet behöll givetvis grisen.

Tycker ju att det borde finnas farligare platser att mäta på än på en bro utan påfarter mitt i natten, men men det blir väl mycket kaffe pengar på sådana platser :(

Känner en väktare som hade varit där på platsen och småpratat med den polisen och då hade han minsann stolt visat upp 15st körkort och sagt Haha...ikväll har det fångats in 15 kort! :finger

Tänker ju inte åka med sl nu tills jag får tillbaka kortet, så nu ska det inhandlas en EU moppe :D
Någon som vet var man går moppe kursen?
Måste ju visst ha ett sånt intyg :crash

Trist att man jobbar som chaufför, så nu blir det väl gyllenemåsen jobb ett tag framöver :skrämd

Det tråkiga i hela den här historien måste väl ändå va att du inte ens kan ta licens för att åka EU-moppe :D
Blir till att skaffa 25 km/h moppe....
Sorgligt men sant.

Man blir irriterad när man blir stannad på ett ställe där man tycker det är obefogat att kolla hastighet.
Obefogat då i den mening att de inte hade valt korsningen efter eller annan plats det är olämpligt att köra för fort på.
Nej istället väljer de det stället de garanterat kan plocka kort på.
Det är rent ut sagt fördjävligt. Även om det nu är mitt fria val att köra för fort och att jag borde ta konsekvenserna utan att klaga.
Jag kommer fortsätta tycka synd om mig om (när) jag blir med kortet.

ceasar skrev:
EEEEHHHhhh....
Söder krogområdet nr1???
När va du ute senast??

Jag var nästan ute igår senast och kunde konstatera att söder ÄR korgområdet nr 1. Tycker ni inte det så tycker ni fel.

@Gustav 1 grattis till en nästan dräglig avatar.

Gustav1 skrev:
Tråkig attityd? Moralkärring?

Nej, men det är ju bara att konstatera fakta. Det ÄR inte polisens fel att du/ni inte kan hålla 50 i nerförsbacke. Inte jag heller för den delen.
Ta det för vad det är, sluta gnälla som jävla barnrumpor.
Har han skrivit att det är bengens fel då? :)

Triple, jag håller med i vad du säger! Polisen prioriterar helt
tokigt ex. E4 här i östergötland enkla pengar som retar folk som fan.
Å andra sidan så måste vi ha regler i samhället då inte alla tänker innan. Jag har kommenterat fortkörningen här i moralton fel kanske, utan att känna till förhållandet på platsen.
Men 115 på 50-väg är väl magstarkt.

Re: Re: Lördags kväll/natt rök kortet igen:(

M:et skrev:

Nej istället väljer de det stället de garanterat kan plocka kort på.
Det är rent ut sagt fördjävligt. Även om det nu är mitt fria val att köra för fort och att jag borde ta konsekvenserna utan att klaga.
Jag kommer fortsätta tycka synd om mig om (när) jag blir med kortet.

Även om det nu är ditt fria val att köra för fort behöver man inte ta konsekvenserna utan att klaga, bara för att polisen behöver bättra på sin statistik!
det stavas f-e-l-p-r-i-o-r-i-t-e-r-i-n-g! ;)

Kloka ord från nr. 18!

Lagar finns där av en anledning!

Vilka andra lagar är det ok att bryta mot?

BMW R90s skrev:
Triple, jag håller med i vad du säger! Polisen prioriterar helt
tokigt ex. E4 här i östergötland enkla pengar som retar folk som fan.
Å andra sidan så måste vi ha regler i samhället då inte alla tänker innan. Jag har kommenterat fortkörningen här i moralton fel kanske, utan att känna till förhållandet på platsen.
Men 115 på 50-väg är väl magstarkt.

Moraliskt sett har jag inga problem med bra mycket mer än 115 på 50 väg, beroende på omständigheterna! Men man skall också tänka på att moraliskt sett KAN 30 vara för fort på 110-väg.

Vad jag vill säga är bara att moral och lag inte hör ihop. Lagar måste vara lite fyrkantiga för att dom skall funka men polisen behöver ju inte tolka dom fyrkantigare än vad dom är. Dessutom finns det en lag som säger att du skall anpassa farten efter omständigheterna, har ni någonsin hört talas om att någon åker dit för att fortkörning utan att köra fortare än vad det står på skylten??!?!
Varför? för att det skulle bli krångligare för polisen att driva det i rätten!

Hur stavas det? :slicka

tIgGeR skrev:
Kloka ord från nr. 18!

Lagar finns där av en anledning!

Vilka andra lagar är det ok att bryta mot?

Det KAN vara okej att bryta mot ALLA lagar.
Inte fan kan du tycka att man skulle följa lagen om att ange judar i hittlertyskland?

”ja, men vi lever i en demokrati”
jo, hur kom Hittler till makten?!?
”han utnämnde sig själv till diktator”
jo, med majoriteten av tyskarnas goda minne!

… och så kan man fortsätta…

triple skrev:
Moraliskt sett har jag inga problem med bra mycket mer än 115 på 50 väg, beroende på omständigheterna! Men man skall också tänka på att moraliskt sett KAN 30 vara för fort på 110-väg.

Vad jag vill säga är bara att moral och lag inte hör ihop. Lagar måste vara lite fyrkantiga för att dom skall funka men polisen behöver ju inte tolka dom fyrkantigare än vad dom är. Dessutom finns det en lag som säger att du skall anpassa farten efter omständigheterna, har ni någonsin hört talas om att någon åker dit för att fortkörning utan att köra fortare än vad det står på skylten??!?!
Varför? för att det skulle bli krångligare för polisen att driva det i rätten!

Hur stavas det? :slicka
:tummenupp :fakta

triple skrev:
Det KAN vara okej att bryta mot ALLA lagar.
Inte fan kan du tycka att man skulle följa lagen om att ange judar i hittlertyskland?

”ja, men vi lever i en demokrati”
jo, hur kom Hittler till makten?!?
”han utnämnde sig själv till diktator”
jo, med majoriteten av tyskarnas goda minne!

… och så kan man fortsätta…

Ok....... så det är upp till var och en att tolka lagen efter eget tycke?

polisen, eller åtminstonde de styrande bakom det felprioriterar massor, men jag skulle gissa att trafik är ganska lätt att ta rätt på, skrapa in lite böter till skattkistan.
Det är det väl inte poliserna på fältets fel antar jag.
Men nu tror jag det handlade om nån slags moral som vissa har väldigt stark och andra betydligt svagare. En del följer alla kända lagar till punkt och pricka och andra kan tänka sig ignorera dem efter eget tycke, finns det nåt att bråka om i det fallet?
Om man sen då åker fast och får ett straff så är det ju inte mycket att gnälla om, visst jag skulle nog svära jag med (och har gjort) men jag vet ju tat det var mot lagen så det får jag ta, sen att lagar kan vara felaktiga kan jag ju inte blanda in.
Nån jäkel har bestämt tat det ska vara 50 där han körde 115, han valde att mer än dubbla den hastigheten och blev haffad, låter inte underligt egentligen.

Grattis.. själv så får man ta om både A och B efter den 25mars nästa år. Efter att ha kört för fort på en öde riksväg med irpincip bara rakor, åker på sidorna och ingen trafik. Helt livsfarligt eller hur.. :mad: Men många som är beroende av kortet i jobbet, som du (?) brukar ju kunna få tillbaka det väldigt fort så länge man kan fixa papper på det.. o överdriva lite om hur illa det faktist är :crash

Jag tycker också att det är f-e-l-p-r-i-o-r-i-t-e-r-i-n-g. De gånger jag har åkt dit på fortkörning har det varit lite trafik och bra sikt. Några gånger har jag torskat med 95 på 70 sträcka. Det fanns ingen tvekan om att den uppmätta farten var riktig tyckte polisen, för det fanns inga andra fordon i korsningen som störde lasern. Om det hade funnits andra fordon i korsningen hade jag naturligtvis inte kört för fort heller! :eek:

Det är helt sjukt och ibland ologiskt med dessa gränser. 100 på Skanstullsbron eller Essingeleden sent på kvällen är inte fort. Jag känner till en kurvig 70 väg där det är skitsvårt att hålla 70, det blir fotpinneskrap med hojen och däckhas med bilen.

Jag tror att hela grejen med hastighetsövervakning på stora och breda vägar är ett sätt att bättra på statistiken. Om polisen tar 20 fortkörare så har dom 20 anmälda brott. Av dessa klaras ca. 19 upp direkt. Detta kan dom lägga till statistiken för ouppklarade brott och resultatet blir att polismyndigheten totalt sett är ganska effektiv.

Fredrick skrev:
Grattis.. själv så får man ta om både A och B efter den 25mars nästa år. Efter att ha kört för fort på en öde riksväg med irpincip bara rakor, åker på sidorna och ingen trafik. Helt livsfarligt eller hur.. :mad: Men många som är beroende av kortet i jobbet, som du (?) brukar ju kunna få tillbaka det väldigt fort så länge man kan fixa papper på det.. o överdriva lite om hur illa det faktist är :crash

Men om du skriver att du körde i 210 på vadå, 90väg?
Och du hade kortet på prov?
Prövotiden är väl för att man ska visa att man är en omdömmesfull förare och inte gasa så mycker man kan så fort tillfälle ges, eller har jag fel?

F.ö. så spammar jag bara utan att ha nån (moralisk)baktanke.

Nr:18 skrev:
Nu börjar den där j*vla moraldiskussionen igen! Va fan har det med moral att göra om man tycker att det är förjävligt att köra för fort på 50-sträcka? Måste man hata snuten bara för att man åker sporthoj? Jag råkar på trafikpoliser varje vecka i mitt jobb som yrkeschaufför, och större delen av dom är kunnigt folk som bara gör det vi, staten dvs alla svenskar betalar dom för: övervakar trafiken. Kan man inte följa trafikreglerna ska man inte gnälla! Lägg ner skitsnacket om grisar o dyl, det är bara löjligt. Sluta att se trafiken som en lekskola där det är OK att bete sej olagligt! Det råkar vara min och många andras arbetsplats, tänk på det!

Jag kör ändå minst 200mil varje månad, och måste säga att polisens insats kunde läggas på andra håll...

Kan inte alla bara lägga ner verksamheten :fakta

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...