Bj.O.rn skrev:
Min insida ser inte ut som din insida, John Ausonius insida såg troligen ut på ett tredje sätt.. Så kan vi ju inte ha det..
/B
Jag tror nog att du också tycker att man inte kan följa ALLA lagar, sedan är det svårt som individ att motivera att avvika från kollektivets åsikt. Jag har två små citat:
”Tänka fritt stort, men tänka rätt är större”
Alltså, Ausonius tänkte ju annorlunda (minst sagt) men för att han själv trodde att han tänkte rätt betyder ju inte det att han faktiskt tänkte rätt.
”Alla människor är en ö, men alla öar är en del av samma jord”
Alltså vi alla har ett eget sätt att tänka, en egen moral, så finns det också något som är gemensamt, något som vi försöker övertyga varandra om och något vi inte accepterar att andra tycker annorlunda om.
Om du och jag tittar på en boll från var sitt håll, så finns det igen punkt som vi båda kan se, men det är fortfarande samma boll vi tittar på. Det finns en gemensam moral som vi båda ser, vi ser den olika i varje punkt, men genom att prata med varandra kan vi ändå komma fram till en gemensam grund. Detta vårat kommunicerande är det vi håller på med nu, vi ser olika saker, men det finns en grund som vi kan komma överens om….
Och, alltså Ausonius måste missat något, eller inte brytt sig om att leta och inte bytt sig om att diskutera det med andra, för han kom inte fram till att det var en boll vi tittade på… så att säga….
(är jag flummig nu?)
(Snygg avatar du har fått, fast din gamla var ännu snyggare!)