Lördags kväll/natt rök kortet igen:(

Zana skrev:

Tycker vägarna vore datastyrda... Ju fler bilar desto långsammare, ju färre desto högre hastighet....

Ööhh så är det ju redan i Sthlm, ( kanske inte datastyrt :p men ändå ) sist jag var där var det massor av bilar och det tog timmar att komma 500m.... Rusningstrafik = när det går långsammast ..

Don't do the crime if u can't do the time :rock

För övrigt körde jag 97km/h för fort när jag torskade... Ensam på vägen, visst kändes det surt å visst vart det dyrt, men vafan det tjänade man ju in på försäkringspremien, Alltså inget ont som inte har nått gott med sig... Åsså kunde man ju dricka bira :öl varje dag eftersom man ändå inte skulle köra :D

Clansman skrev:
Knappast så han menar, det fattar du nog också......... Alla lagar behöver inte alltid vara korrekta, bara just för att "det står så i lagen", vill man hårdra det kan man göra en liknelse med nazi- Tyskland, där en sjuhelvetes massa konstiga regler var i bruk och likafullt så kunde man även då resonerat som så att "men det står ju i lagen och lagen är till för att följas, annars blir det anarki!". En lag behöver inte vara korrekt för att den står skriven i en bok, varken ur ett moraliskt, humanitärt eller annat perspektiv. Om vi haft en Gud som skrivit lagarna visst då kan man säga "alla skall följa lagen, för den är rätt, punkt". Nu är det inte så. Dom som skrivit regler och lagar är inte ofelbara. Sen blir det väl (som samhället ser ut idag) svårt att leva i en värld där allt är tillåtet.. Man behöver ju bara titta tillbaka 50 år och se hur lagar totalt har förändrats och att vad som Då uppfattades som "rätt" och "fel", idag i många fall, helt omtolkats och förändrats. Likaså är dagens lagar knappast i någon mån "korrekta" sett ur ett framtida perspektiv. Och om civilisationen går framåt och utvecklas (vilket vi vill hoppas) så kommer framtidens lagar att vara mer korrekta än dagens..

Jo, jag håller med i nästan allt du skriver, förutom att jag inte helt skriver under på att framtidens lagar är mer korrekta än dagens. Snarast skulle jag säga att lagen följer det som folk tycker är rätt (med en viss eftersläpning). Ta abortfrågan; fram till typ 60-talet var det inte tillåtet med abort, men idag ser vi det som en självklarhet att det skall vara tillåtet iaf i vissa fall. Men tidigare var abort straffbart. I och med individens starkare ställning och kyrkans minskande inflytande har folk i allmänhet ändrat åsikt, och då måste lagen följa efter!
I abort fallet tycker jag att lagen har blivigt bättre men i andra fall har lagen säkert inte blivit bättre (även om jag inte kommer på någon nu)

Bj.O.rn skrev:
Min insida ser inte ut som din insida, John Ausonius insida såg troligen ut på ett tredje sätt.. Så kan vi ju inte ha det..

/B

Jag tror nog att du också tycker att man inte kan följa ALLA lagar, sedan är det svårt som individ att motivera att avvika från kollektivets åsikt. Jag har två små citat:

”Tänka fritt stort, men tänka rätt är större”

Alltså, Ausonius tänkte ju annorlunda (minst sagt) men för att han själv trodde att han tänkte rätt betyder ju inte det att han faktiskt tänkte rätt.

”Alla människor är en ö, men alla öar är en del av samma jord”

Alltså vi alla har ett eget sätt att tänka, en egen moral, så finns det också något som är gemensamt, något som vi försöker övertyga varandra om och något vi inte accepterar att andra tycker annorlunda om.
Om du och jag tittar på en boll från var sitt håll, så finns det igen punkt som vi båda kan se, men det är fortfarande samma boll vi tittar på. Det finns en gemensam moral som vi båda ser, vi ser den olika i varje punkt, men genom att prata med varandra kan vi ändå komma fram till en gemensam grund. Detta vårat kommunicerande är det vi håller på med nu, vi ser olika saker, men det finns en grund som vi kan komma överens om….
Och, alltså Ausonius måste missat något, eller inte brytt sig om att leta och inte bytt sig om att diskutera det med andra, för han kom inte fram till att det var en boll vi tittade på… så att säga….

(är jag flummig nu?)

(Snygg avatar du har fått, fast din gamla var ännu snyggare!)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park