Löda i ram med mässinglod

Ramen på en cykel ska såvitt jag förstått vara helt styv, det ska inte ramen på en MC...
Att den skall vara vridstyv; 'är cyklister överens om (annars blir det läskigt när det börjar gå fort) men om den skall vara styv vertikalt; 'är de inte överens om (vissa tycker att det är OK att offra några Watt, för att få en bekvämare färd).
 
Då vi är off topic så kan jag säga att jag varit med och tillverka flugspön i kolfiber, men då skulle det flexa för att "ladda" energi i "pinnen".

Stället jag jobbade på tillverkade hela spön även kolfiberklingan själv med en specialbyggd lindningsmaskin.
 
Stål med hög kolhalt som man gärna vill använda för att de är hållfastare härdar pga värmen när man svetsar men vid lödning använder man lägre temperatur så att de inte härdar.

Fast jag tror att numera när TIG-svetsning introducerats så tror jag att den sanningen kanske inte längre är helt korrekt.
Det är inte just kolet som är huvudproblemet, det är mangan-molybden(reynolds 531) eller kromhalten, som gör det sprött vid överhettning. Sant att tig går att köra kallare med ex.vis pulsning av strömstyrkan, ska man stumsvetsa gammalt hederligt reynolds 531(som förvisso inte tillverkas längre) skulle jag ända förorda tig-bronslödning. Typ vid reparationer.
Hade där bara vart härdat kolstål kunde man avhärda och avspänningsglödga. Manganmoly och krommoly är rätt kört när det väl gått över kritisk temp.
 
Ännu en avknoppning...

Vilket material bör man idag använda om man vill kröka till en ram?

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
 
Ännu en avknoppning...

Vilket material bör man idag använda om man vill kröka till en ram?

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk

Bra fråga:tummenupp

Är det skillnad på materialvalet om man skall bygga en ram till en "häftig gathoj" som kan tillåtas väga nät kg mer mot om man gör en "herre jösses racer"? Är vissa material enklare och mer förlåtande och då bättre för hobby byggare än andra?

Jag är ju som sugen på nåt Egli liknande bygge som inte verkar kräva nåt bockande av rör om man inte skall bygga svingen själv.
 
Det var verkligen inga farliga priser. 700 kr per rör. Som hittat ju. Och fina rabatter också.
Vill minnas att vanliga hydraulpipor gick på runt 200 per 6m rör.
Då kan man ju fortsätta fundera på att bygga en jigg.

Vad tror du om EN 10305-1 E355+N om till rambygge? E står väl för maskinstål verkar det som men verkar även den vara rekommenderat till rambyggen tänkte ifall man vill ha ett alternativ till 4130?
 
Vad tror du om EN 10305-1 E355+N om till rambygge? E står väl för maskinstål verkar det som men verkar även den vara rekommenderat till rambyggen tänkte ifall man vill ha ett alternativ till 4130?
Jag känner en ingenjör som faktiskt kan svara på den frågan, vill du att jag hör av mig till honom? Konstruktör på siemens turbin, har utvecklat highland-ramar och formel1 vevstakar(som blev för dyra för f1 ) själv kan jag läsa wps:er och hålla i brännare..
Edit: tror jag använde 10305-4 sist jag gjorde nåt ramrelaterat, hydraulrör är väldigt sega i godset, och materialutmattning brukar inte vara nåt problem.
 
Last edited:
Nästa kuggfråga från en novis som har sikte på en egenbyggd ram. Vad använder ni för att bocka rören? Bättre rörbockar än Biltemas har ju en tendens att kosta +10 000kr....
 
Nästa kuggfråga från en novis som har sikte på en egenbyggd ram. Vad använder ni för att bocka rören? Bättre rörbockar än Biltemas har ju en tendens att kosta +10 000kr....
Rörvals får man nästan ha för långa radier. Inte heller en kul engångsinvestering. Dragande rörbockar är inte heller billigt. Rems har en handhållen maskin som jag har för mig tar upp till 20mm rostfritt, den är kanon. Kan ju dyka upp begagnat på blocket ibland.
 
Kompisarna fyllde rören med hårdpackad sand, svetsade igen ändarna och värmde till rödvarmt. Klämde ihop ändan så sanden blev tillräckligt packad. Sen värmde och bockade. Funkade både till speedwayhojar och sidvagnsracers. Men det är säkert omodernt att göra så.
 
Kompisarna fyllde rören med hårdpackad sand, svetsade igen ändarna och värmde till rödvarmt. Klämde ihop ändan så sanden blev tillräckligt packad. Sen värmde och bockade. Funkade både till speedwayhojar och sidvagnsracers. Men det är säkert omodernt att göra så.
Inte så många som grejar det idag..
Tänker på dom gamla stockholmsfarbröderna som knäckte avgasrör på frihand, nån som minns vad dom hette?
Hydraulrör brukar jag bocka utan sandfyllning, dom är ganska tacksamma om man vet var man ska lägga värmen.
 
Så svårt är det inte, nästan vilken klantskalle som helst (=jag) grejar det. Konsten är att kapa bort ändarna rätt.
 
Back
Top