Löda i ram med mässinglod

Intressant riktning denna tråd tagit, gillar när det "spårar ur" på ett kreativt sätt:)

Jag har blivit mer och mer sugen på att bygga en egen ram och så här vid drygt 40-års ålder ser jag ett mönster i mitt beteende, kanske har jag nån störning:va Jag gillar nämligen att pillra eller bygge egna grejer som jag använder var sig det är gevär till skytte och jakt, elgitarrer, rörförstärkare osv och nu har intresset ökat mer och mer att bygga en hoj.

Verkar ju inte vara jätte dyrt att köpa rör till en ram, kanske jag frågade detta tidigare men vilket rör av ovan nämda 4130 N, R8 och EN10305-4 är minst känsligt vid själva svetsningen om man nu inte är super proffs på svetsa? Fattar givetvis att man måste ha koll på svetsa då det gäller en ram men tänker att om vissa rör kanske är mindre känsliga, för löda ihop en ram verkar ju som det kommit fram till att vara lite omodernt i dagsläget.

Själv är jag ju sugen på en Egli Vincent liknade ram då den verkar bestå av bara "raka rör" så man slipper bocka rör. Frågan är dock om man kan hitta ett rör som är 100 mm i diameter utan att behöva köpa en hel 6 m pipa? Kan man kanske byta ut det till fyrkantigt eller rektangulärt profilrör istället till röret som används som oljetank.

En bild på nåt liknade som den ram jag är sugen på att bygga
http://raresportbikesforsale.com/wp-content/uploads/2017/03/Egli-Honda_750_26.jpg
 
Intressant riktning denna tråd tagit, gillar när det "spårar ur" på ett kreativt sätt:)

Jag har blivit mer och mer sugen på att bygga en egen ram och så här vid drygt 40-års ålder ser jag ett mönster i mitt beteende, kanske har jag nån störning:va Jag gillar nämligen att pillra eller bygge egna grejer som jag använder var sig det är gevär till skytte och jakt, elgitarrer, rörförstärkare osv och nu har intresset ökat mer och mer att bygga en hoj.

Verkar ju inte vara jätte dyrt att köpa rör till en ram, kanske jag frågade detta tidigare men vilket rör av ovan nämda 4130 N, R8 och EN10305-4 är minst känsligt vid själva svetsningen om man nu inte är super proffs på svetsa? Fattar givetvis att man måste ha koll på svetsa då det gäller en ram men tänker att om vissa rör kanske är mindre känsliga, för löda ihop en ram verkar ju som det kommit fram till att vara lite omodernt i dagsläget.

Själv är jag ju sugen på en Egli Vincent liknade ram då den verkar bestå av bara "raka rör" så man slipper bocka rör. Frågan är dock om man kan hitta ett rör som är 100 mm i diameter utan att behöva köpa en hel 6 m pipa? Kan man kanske byta ut det till fyrkantigt eller rektangulärt profilrör istället till röret som används som oljetank.

En bild på nåt liknade som den ram jag är sugen på att bygga
http://raresportbikesforsale.com/wp-content/uploads/2017/03/Egli-Honda_750_26.jpg
Du får ju en lättare styvare ram med crmo legeringar, eller det här docol8 som jag vart lite kåt på nu men kan man tigsvetsa skulle inte jag säga att det ena är svårare än det andra..
Man brukar kunna handla spillbitar hos stålhandlarna. Dom har inga skrotlådor, bara "braåha" förvaring!
 
Får väl kolla upp om jag kan hitta nån stålhandlare i närområdet kanske man kan ha lite tur att den i folkmun lokala "järnhandeln" kan beställa hem rör som man vill ha, dom har faktiskt hemma lite järn på lager.

Blir nog inget rambygge denna vinter utan jag har nog med en flytt och garagebygge så lite pill med CB250:in är nog vad jag kan tänkas hinna med denna vinter.
 
Fritz Egli baserade sin design på föregångaren. Kolla på Vincent upper frame member ser du ett alternativ till rör.
 
Fritz Egli baserade sin design på föregångaren. Kolla på Vincent upper frame member ser du ett alternativ till rör.

Tack för tipset, ser ju ut som en boxkonstruktion innehållande oljetanken byggd runt styrhuvudet.

Min tanke är om man skulle ta en Yamaha Virago motor, svingen med kardanen från någon av de större Virago modellerna som har dubbla stötdämpare bak och sen bygga en Egli liknande ram runt detta.
 
När jag byggde om bakramen på min BMW vände jag mig till den berömda rambyggaren SOH (Sune Olsson Hedemora).
Har tyckte bättre om nått amerikanskt rör som också gick att inhandla hos ME Racing. Han bockade mina rör med att svetsa fast anhåll på bänken och värmde rören röda.
 
När jag byggde om bakramen på min BMW vände jag mig till den berömda rambyggaren SOH (Sune Olsson Hedemora).
Har tyckte bättre om nått amerikanskt rör som också gick att inhandla hos ME Racing. Han bockade mina rör med att svetsa fast anhåll på bänken och värmde rören röda.

soh162.jpg


http://www.lindstrom-mx.se/SOH.htm
 
Fan vad fränt att annonsen för Sune Olsson kommer upp här på sidan tillsammans med Lelles och Claessons annons här på sidan.

Hur ser marknaden ut idag då det gäller moddning av HVA Silver och Guldpil :D
 
Vad jag vet så håller Sune på lite fortfarande.
Fan vad fränt att annonsen för Sune Olsson kommer upp här på sidan tillsammans med Lelles och Claessons annons här på sidan.

Hur ser marknaden ut idag då det gäller moddning av HVA Silver och Guldpil :D
 
Så svårt är det inte, nästan vilken klantskalle som helst (=jag) grejar det. Konsten är att kapa bort ändarna rätt.

Om sanden är fuktig kan röret sprängas så jag rekommenderar INTE alla klantskallar att prova denna metod..
 
Det gäller att veta hur man ska göra för att svetsa ihop en ram för att den ska få rätt egenskaper. Svetsfogen måste ha rätt hårdhet i förhållande till grundmaterialet och det behöver inte med nödvändighet vara samma. När det t.ex. gäller saker som ska tåla explosioner så använder man mjukt tillsatsmaterial för att svetsa ihop pansarplåtar.

Jag satte dit ett ett motorfäste på en hoj. Det jag kunde svetsa med biten löst TIGade jag och det blev supersnyggt som en stege på en lyxyatch. Men det gick inte att komma åt med TIG när detaljen skulle fästas i ramen så det MIGades. Det som hände efter ett tag var att röret gick rakt av vid TIG-svetsen. TIG-svetsningen hade avhärdat röret som blev för vekt på sidorna om svetsfogen så att det gick av där p.g.a. vibrationspåkänningar.
 
Det gäller att veta hur man ska göra för att svetsa ihop en ram för att den ska få rätt egenskaper. Svetsfogen måste ha rätt hårdhet i förhållande till grundmaterialet och det behöver inte med nödvändighet vara samma. När det t.ex. gäller saker som ska tåla explosioner så använder man mjukt tillsatsmaterial för att svetsa ihop pansarplåtar.

Jag satte dit ett ett motorfäste på en hoj. Det jag kunde svetsa med biten löst TIGade jag och det blev supersnyggt som en stege på en lyxyatch. Men det gick inte att komma åt med TIG när detaljen skulle fästas i ramen så det MIGades. Det som hände efter ett tag var att röret gick rakt av vid MIG-svetsen. MIG-svetsningen hade avhärdat röret som blev för vekt på sidorna om svetsfogen så att det gick av där p.g.a. vibrationspåkänningar.
Rättade ditt inlägg ;)
 
Undra om det skulle vara intressant att göra en vibrations analys på en ram (typ slagtest) så man kan se vara den egna frekvensen är som störst? För att sen göra en analys på motorn för att se vilka frekvenser den jobbar i så man vet ifall man ska styva på den eller inte. :D
 
Rättade ditt inlägg ;)

Tack, jag kollade nu, men det var faktiskt på sidan om TIG-svetsarna som röret gick av. Det som jag trodde hade den högsta hållfastheten genom att det hade vätit fint och såg kanonbra ut. Eller om ditt citat är som det såg ut innan för då har du gjort rätt.
 
Last edited:
Tack, jag kollade nu, men det var faktiskt på sidan om TIG-svetsarna som röret gick av. Det som jag trodde hade den högsta hållfastheten genom att det hade vätit fint och såg kanonbra ut. Eller om ditt citat är som det såg ut innan för då har du gjort rätt.

Det var lite självsäkert på skoj, eftersom det brukar vara MIG-svetsfogar som brukar ge såna där HAZ-sprickor oftare än TIG.
 
När jag läser detta minns jag min tid som Formel Ford-förare 1980-82. Hade en gammal Merlyn MK20 från 72 som jag tävlade med. Jobbade samtidigt på Volvo Flygmotor som hade fin tillgång på rostfria rör och kalasfin kompetens inom fältet sammanfogning av rör.
Dessa kompetenta män stack till mig rostfria rör av lämpliga dimensioner, mässingslod och fluss av god kvalitet, och uppmanade mig att "Åk hem till gassvetsen och träna. Och det gjorde jag.
Hjulupphängningar kopierades och nytillverkades, och de höll!!!! En gång lossade ett styrstag, varvid vänster framhjul ställde sig 60 grader vänster vid inbromsningen i änden på Kinnekulles raka. Men annars fungerade det fint!
 
Idag hade jag kanske ställt lite fler frågor och inte litat så blint på Flygmotorgubbarna.... men det hade ju faktiskt rätt. Så, mässingslod is DA SHIT!!!!:tummenupp:)
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top