Löda i ram med mässinglod

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Ramen på en cykel ska såvitt jag förstått vara helt styv, det ska inte ramen på en MC...
Att den skall vara vridstyv; 'är cyklister överens om (annars blir det läskigt när det börjar gå fort) men om den skall vara styv vertikalt; 'är de inte överens om (vissa tycker att det är OK att offra några Watt, för att få en bekvämare färd).
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då vi är off topic så kan jag säga att jag varit med och tillverka flugspön i kolfiber, men då skulle det flexa för att "ladda" energi i "pinnen".

Stället jag jobbade på tillverkade hela spön även kolfiberklingan själv med en specialbyggd lindningsmaskin.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Stål med hög kolhalt som man gärna vill använda för att de är hållfastare härdar pga värmen när man svetsar men vid lödning använder man lägre temperatur så att de inte härdar.

Fast jag tror att numera när TIG-svetsning introducerats så tror jag att den sanningen kanske inte längre är helt korrekt.
Det är inte just kolet som är huvudproblemet, det är mangan-molybden(reynolds 531) eller kromhalten, som gör det sprött vid överhettning. Sant att tig går att köra kallare med ex.vis pulsning av strömstyrkan, ska man stumsvetsa gammalt hederligt reynolds 531(som förvisso inte tillverkas längre) skulle jag ända förorda tig-bronslödning. Typ vid reparationer.
Hade där bara vart härdat kolstål kunde man avhärda och avspänningsglödga. Manganmoly och krommoly är rätt kört när det väl gått över kritisk temp.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ännu en avknoppning...

Vilket material bör man idag använda om man vill kröka till en ram?

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ännu en avknoppning...

Vilket material bör man idag använda om man vill kröka till en ram?

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk

Bra fråga:tummenupp

Är det skillnad på materialvalet om man skall bygga en ram till en "häftig gathoj" som kan tillåtas väga nät kg mer mot om man gör en "herre jösses racer"? Är vissa material enklare och mer förlåtande och då bättre för hobby byggare än andra?

Jag är ju som sugen på nåt Egli liknande bygge som inte verkar kräva nåt bockande av rör om man inte skall bygga svingen själv.
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Det var verkligen inga farliga priser. 700 kr per rör. Som hittat ju. Och fina rabatter också.
Vill minnas att vanliga hydraulpipor gick på runt 200 per 6m rör.
Då kan man ju fortsätta fundera på att bygga en jigg.

Vad tror du om EN 10305-1 E355+N om till rambygge? E står väl för maskinstål verkar det som men verkar även den vara rekommenderat till rambyggen tänkte ifall man vill ha ett alternativ till 4130?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vad tror du om EN 10305-1 E355+N om till rambygge? E står väl för maskinstål verkar det som men verkar även den vara rekommenderat till rambyggen tänkte ifall man vill ha ett alternativ till 4130?
Jag känner en ingenjör som faktiskt kan svara på den frågan, vill du att jag hör av mig till honom? Konstruktör på siemens turbin, har utvecklat highland-ramar och formel1 vevstakar(som blev för dyra för f1 ) själv kan jag läsa wps:er och hålla i brännare..
Edit: tror jag använde 10305-4 sist jag gjorde nåt ramrelaterat, hydraulrör är väldigt sega i godset, och materialutmattning brukar inte vara nåt problem.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nästa kuggfråga från en novis som har sikte på en egenbyggd ram. Vad använder ni för att bocka rören? Bättre rörbockar än Biltemas har ju en tendens att kosta +10 000kr....
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nästa kuggfråga från en novis som har sikte på en egenbyggd ram. Vad använder ni för att bocka rören? Bättre rörbockar än Biltemas har ju en tendens att kosta +10 000kr....
Rörvals får man nästan ha för långa radier. Inte heller en kul engångsinvestering. Dragande rörbockar är inte heller billigt. Rems har en handhållen maskin som jag har för mig tar upp till 20mm rostfritt, den är kanon. Kan ju dyka upp begagnat på blocket ibland.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Kompisarna fyllde rören med hårdpackad sand, svetsade igen ändarna och värmde till rödvarmt. Klämde ihop ändan så sanden blev tillräckligt packad. Sen värmde och bockade. Funkade både till speedwayhojar och sidvagnsracers. Men det är säkert omodernt att göra så.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Kompisarna fyllde rören med hårdpackad sand, svetsade igen ändarna och värmde till rödvarmt. Klämde ihop ändan så sanden blev tillräckligt packad. Sen värmde och bockade. Funkade både till speedwayhojar och sidvagnsracers. Men det är säkert omodernt att göra så.
Inte så många som grejar det idag..
Tänker på dom gamla stockholmsfarbröderna som knäckte avgasrör på frihand, nån som minns vad dom hette?
Hydraulrör brukar jag bocka utan sandfyllning, dom är ganska tacksamma om man vet var man ska lägga värmen.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Så svårt är det inte, nästan vilken klantskalle som helst (=jag) grejar det. Konsten är att kapa bort ändarna rätt.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top