Lärk vs. impregnerat?

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Eftersom det är mer eller mindre krig mellan mig och pappa gällande materialval till altanen, så får jag fråga här.

Finns det någon fördel med att ha bärlinor och reglar i lärk?

Vad jag har kunnat läsa mig till så är det ett träslag som rör på sig mycket och spricker = känns inte som att det är så bra att använda det.

Lärk har man för att det är fint! att ha det som reglar, känns ungefär som att använda nån italiensk marmor som markduk..

Inte lärk som bärlinor om du inte mot förmodan är son till en tvättäkta miljöpartist, det finns ingen som helst anledning till detta. Att det rör sig och spricker är sant men ej så pass mycket så att det skulle innebära något större problem i konstruktionen.
Däremot kan man med fördel använda lärk vid bygge av naturtrappor eller rabatter där man ej vill ha impregnerat mer än nödvändigt.

Det funkar faktiskt även riktigt bra med ej impregnerat också om du cuprinolar skiten och oljar kortändar samt ska ha tak på det och att det ligger på stolpskor. Men det är mest om man vill snika, det håller länge även detta.

Vill flika in att jag HATAR tryckimp!!! efter TVÅ år har skiten spruckit, rest sig, slagit sig....ligger iof i rent söderläge, men vafan!

Impat är som allt annat virke!
Självklart finns det olika klasser och beroende på vilke. Klass man har på virket så håller det olika länge o vrider sig olika mycket.
Så att gnälla över att skiten inte håller mer än 2 år utan att veta vilken kvalite man har på virket är inte riktigt rättvisst!

Men oj! känsligt!
Jag tycker väl iaf att skiten inte borde vrida sig flera grader! speciellt som det är 43 mm tjockt!

Impregnerat virke är den sämsta skiten i virkesväg du kan hitta, så det är inte förvånande att det vrider, spricker, kröker sig, och sannolikt allt på en gång.

Köp inte den vanliga tryckimpregnerade virken (grön), den ser förjävlig ut efter några år. Blir grå.

Bror min köpte rillade brädor som var tryckta med brunt någonting. Ser finfint ut nu, får se hur det ser ut om några år.

Jag har aldrig haft problem med tryckimp. sålänge jag har byggt korrekt.
De gånger jag fuskat lite har det hänt att det slagit sig, men då har jag varit medveten om risken.

Har däremot sett folk som t.ex. bara skruvat trallen i varannan regel och inte sned/krysstagat någonstans på hela bygget och sedan beklagat sig när det börjar vrida sig.
Vad tror dem likCsom?

Eller klassikern med folk som lägger med halvcentimeterns mellanrum och blir jätteförvånade när det torkar isär :rofl

Känns väll lite overkill att ha reglar och bärlinor av Lärkträ?

Ja jag tycker det är väldigt overkill.
Får se vem som går vinnande ur striden.

Inte lärk som bärlinor om du inte mot förmodan är son till en tvättäkta miljöpartist, det finns ingen som helst anledning till detta. Att det rör sig och spricker är sant men ej så pass mycket så att det skulle innebära något större problem i konstruktionen.
Däremot kan man med fördel använda lärk vid bygge av naturtrappor eller rabatter där man ej vill ha impregnerat mer än nödvändigt.

Det funkar faktiskt även riktigt bra med ej impregnerat också om du cuprinolar skiten och oljar kortändar samt ska ha tak på det och att det ligger på stolpskor. Men det är mest om man vill snika, det håller länge även detta.

Nja, en skogvaktare och en miljöpartist. :D
Men miljöpartisten har ingen talan, för hon kommer inte göra något av jobbet.
Tackar för tipsen :)

Impat är som allt annat virke!
Självklart finns det olika klasser och beroende på vilke. Klass man har på virket så håller det olika länge o vrider sig olika mycket.
Så att gnälla över att skiten inte håller mer än 2 år utan att veta vilken kvalite man har på virket är inte riktigt rättvisst!

Tror nog det blir bra kvalite, vilken av materialen det än blir.
Känner brädgårdschefen som får fixa det impregnerade och sågen som fixar lärken, är en liten såg som ligger nästgårds.

Köp inte den vanliga tryckimpregnerade virken (grön), den ser förjävlig ut efter några år. Blir grå.

Bror min köpte rillade brädor som var tryckta med brunt någonting. Ser finfint ut nu, får se hur det ser ut om några år.

Nej, det vanliga gröna virket är inte snyggt. Men det skulle inte synas ändå.

Lärken kommer dock bli grå den med.

196562-trall---sibirisk-l%C3%A4rk.jpg

Eller klassikern med folk som lägger med halvcentimeterns mellanrum och blir jätteförvånade när det torkar isär :rofl

Men ska inte lärk läggas med 5mm mellanrum? :va
Den uppgiften fick jag av killen på Beijer.

Bifogar även länken till Byggahus-tråden:
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/172288-hur-bygga-fristaende-altan.html#post1317889

När jag gjorde min altan förvisso med tryckt virke så skruvades den utan mellanrum, blev perfekta mellanrum när det torkade! Både under tak och det som inte var under tak.

/Jim

Det har jag ingen aning om. Mitt inlägg behandlade mest tryckimp.
Har varit med om flera stycken som kör 5mm lite på känn, vilket i praktiken brukar bli i närheten av 10mm. Det blir schyssta glipor när det torkar.

Jag brukar köra ner en spackelspade som mall. Cirkus 2mm tjock.
Vet inte om lärk torkar lika jäkligt som tryckimp. dock.

Ska du ha något som ligger direkt mot mark så är lärk ett bättre miljöval, trots att det finns olika slags impregneringar till olika syften (mark, över mark, nära vatten mfl).
Lärken har hög densitet och är naturligt motståndskrafting mot formförändring och angrepp. Däremot skulle jag, tyvärr, inte rekommendera Svensk lärk, eftersom den enligt studier inte är dirket bättre än tryckimpregnerat.
Varför? Jo, lärk har ett rykte om sig att "vara så jävla bra" (citat från en kund på byggvaruhus) och det är den också. Men det ryktet kommer från den lärken som tagits och skövlats från de Ryska skogarna eftersom den har vuxit sakta och länge. Lärk i Sverige kan du avverka betydligt tidigare men den växer snabbare här och årsringarna är bredare, har mindre densitet och kan därför inte jämföras rakt av.

Tryckimpregnerad gran kan också få olika resultat. Trä och trä är tyvärr aldrig detsamma, de växer olika på olika platser, får därmed olika egenskaper, har mer eller mindre andel kärnved, impoterats eller köpt lokalt.

Så tyvärr är det lite lotto-dragning om vad som är bäst, samt att bara i den här tråden har vi fått reda på tryckimpregnerat som håller i 15 år och sånt som håller i 2 år...

/Nyexaminerad trätekniker

Det har jag ingen aning om. Mitt inlägg behandlade mest tryckimp.
Har varit med om flera stycken som kör 5mm lite på känn, vilket i praktiken brukar bli i närheten av 10mm. Det blir schyssta glipor när det torkar.

Jag brukar köra ner en spackelspade som mall. Cirkus 2mm tjock.
Vet inte om lärk torkar lika jäkligt som tryckimp. dock.

Jag har jobbat som snickare i några år och VET att det är en myt som blivit sanning beträffande att man måste ha en snickarpenna som mellanlägg eller sitta och försöka mäta sig till 5 mm´s mellanrum.
Man får mycket riktigt 8-10 mm när det är färdigtorkat.

Nepp dra ihop brädorna så mycket det går när virket är tryckt och lite lösare om det är färskt tyskt lärkträ, använd spackelspade eller murarslev om det är Sibirisk lärk då den oftast har torkat mycket längre och därför sällan rör sig sådär jättemycket.

Och varför inte dra över brädorna med lite kokt linolja när de grånat till? Glöm inte att matta av dem lätt bara så att du får bort ev beläggning.
Blir skitsnyggt resultat som håller ett bra tag framöver.

Det bruna håller tyvärr inte längre än ett par år om du inte behandlar den!
(Är den under tak eller liknande klarar den sig nog bättre, men vi har testat lite i direkt solljus och den bleknar)

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan