Lärk vs. impregnerat?

Har försökt hitta någon olja till lärken, men så länge man använder det som trall så finns det ingen.
Rådet jag fick från Cuprinol (och något mer ställe) var att inte behandla alls. :va
Då oljan skulle göra att mögel och liknande skulle växa bättre?

Osmo har, eller åtminstone hade, en olja till lärk då jag jobbade på Colorama.

Welin & Co i Åkersberga är "generalagent" för Osmos produkter i Sverige så prova att ringa dem.
08-54410440

Är ett tag sedan nu men kan kanske vara värt ett försök om man vill ha en olja...

Jag skulle satsa på neråt, dock vill brädorna resa sig längs ytterkanterna så försök skruva 10-15mm från kanterna.
Mina argument för att ha kärnan (vilket är kanske fel ord, för ved närmast märgen är inte alltid kärnved) näråt är att om det INTE är kärnved, så är de 10-15 årsringarna från märgen sett, den sämsta delen på ett träd. Veden är porös, låg densitet och dåliga skyddsegenkaper. Det spricker även lätt närmast märgen...

Om det är tryckimpregnerat vi pratar om så kan du kolla om det är kärnved eller inte på änden av brädan. Om det är en stark linje mellan grönt och svagt grönt i änden så innebär det att det finns delvis kärnved i brädan. Det impregnerade klarar inte gå igenom kärnveden så därför är den i princip trä-vit om du kapar biten.
Om ingen annan redan nämnt det, så har du fel i det närmaste allt du säger här :)

Trallvirke ska läggas med kärnsidan uppåt. Anledningarna till detta är flera, men några viktiga är:
  • Mest vatten finns i ytveden, vilket gör att den drar ihop sig mest. Detta får till följd att brädan kommer ändra sig allt eftersom den torkar. Därför lägger man trall med kärnvirket uppåt, vilket gör att kanterna kommer böjas neråt allt eftersom brädan torkar.
  • Kärnvirket är hårdare än ytvirket, man får alltså ett slitstarkare golv om man lägger brädorna med kärnvirket uppåt.
  • Kärnvirket motstår även röta bättre än ytved.

Pratet om att impregneringen inte skulle nå in i kärnan, spelar ingen roll, eftersom detta ändå har ett naturligt bra rötskydd på tall eller lärk.

Så alltså, gör om gör rätt ;)

Om ingen annan redan nämnt det, så har du fel i det närmaste allt du säger här :)

Trallvirke ska läggas med kärnsidan uppåt. Anledningarna till detta är flera, men några viktiga är:
  • Mest vatten finns i ytveden, vilket gör att den drar ihop sig mest. Detta får till följd att brädan kommer ändra sig allt eftersom den torkar. Därför lägger man trall med kärnvirket uppåt, vilket gör att kanterna kommer böjas neråt allt eftersom brädan torkar.
  • Kärnvirket är hårdare än ytvirket, man får alltså ett slitstarkare golv om man lägger brädorna med kärnvirket uppåt.
  • Kärnvirket motstår även röta bättre än ytved.

Pratet om att impregneringen inte skulle nå in i kärnan, spelar ingen roll, eftersom detta ändå har ett naturligt bra rötskydd på tall eller lärk.

Så alltså, gör om gör rätt ;)

Läs om, läs rätt. Jag hittar inga fel på det jag skriver. För att läsaren ska förstå sammanhanget så har jag även skrivit med versaler på mitt citerade inlägg.

När jag köper virke på bygghandeln får jag se alltför mycket synlig märg och därmed består virket av mycket ved nära märgen. Detta betyder INTE att det är kärnvirke. Alltså, är man inte säker på att det är kärnvirke eller faktiskt kan konstatera att det INTE är det, så är det den sämsta delen på virket. Det kallas juvenilved, är väldigt porös, dålig motståndskraft/skydd mot röta och sämre hållfastighet.
Bilden du visar är troligen ett träslag som INTE är gran, eftersom jag antar att du ska demonstrera kärnved. Stor del av trall och utomhuspanel är gran, vilket gör att man inte kan avgöra kvalitén på virket genom att tro att allt när märgen är kärnved. Granens kärnved är nämligen inte synlig för blotta ögat, och därför kan det helt enkelt vara riktigt dåligt virke man får i handen.

Last edited:
Folk idiotförklarar mig för jag har spikat mina trädäck. Det är visst nån inofficiell lag på rostfri high tech skruv.
Sen drar de i sina skruv med 5000:- spänns dragarn så den storknar med 5mm djupa flisiga hål som följd. Och tycker det blev skitbra!!!
Synd att man inte kan gå barfota på trallen...

Ja det är tur att skruvdragarn kom till byn så vi kunde krypa ur våra grottor och börja bygga hus.:kocko

Tryckimpregnerad gran kan också få olika resultat. Trä och trä är tyvärr aldrig detsamma, de växer olika på olika platser, får därmed olika egenskaper, har mer eller mindre andel kärnved, impoterats eller köpt lokalt.

/Nyexaminerad trätekniker

Nu när vi verkar ha kunnigt folk här..
Vad säger du/ni om impregnerad gran? Funkar det? Är det en myt att det bara är fur som blir bra?
Det är nämligen det som vi Byggnadsingenjörer fortfarande får lära oss...

Folk idiotförklarar mig för jag har spikat mina trädäck. Det är visst nån inofficiell lag på rostfri high tech skruv.
Sen drar de i sina skruv med 5000:- spänns dragarn så den storknar med 5mm djupa flisiga hål som följd. Och tycker det blev skitbra!!!
Synd att man inte kan gå barfota på trallen...

Ja det är tur att skruvdragarn kom till byn så vi kunde krypa ur våra grottor och börja bygga hus.:kocko

Visst, med rätt spik som inte kryper ut och att man inte spikar färsk trä så går ju det med, även om jag aldrig skulle göra det själv.
Men billigt blir det, och snabbt går det med spikpistolen dessutom.
Hittar bara skitskruv till skruvautomaten :(

Nu när vi verkar ha kunnigt folk här..
Vad säger du/ni om impregnerad gran? Funkar det? Är det en myt att det bara är fur som blir bra?
Det är nämligen det som vi Byggnadsingenjörer fortfarande får lära oss...

Granen är svårgenomträngd för impregnering, det bör inte användas och förhoppningsvis är det furu som används mestadels. Däremot förekommer värmebehandlad gran i större omfattning.
Men där man ibland sett dåligt tryckimpregnerat virke, förekommer det säkerligen fusk!

Last edited:
Läs om, läs rätt. Jag hittar inga fel på det jag skriver. För att läsaren ska förstå sammanhanget så har jag även skrivit med versaler på mitt citerade inlägg.

När jag köper virke på bygghandeln får jag se alltför mycket synlig märg och därmed består virket av mycket ved nära märgen. Detta betyder INTE att det är kärnvirke. Alltså, är man inte säker på att det är kärnvirke eller faktiskt kan konstatera att det INTE är det, så är det den sämsta delen på virket. Det kallas juvenilved, är väldigt porös, dålig motståndskraft/skydd mot röta och sämre hållfastighet.
Bilden du visar är troligen ett träslag som INTE är gran, eftersom jag antar att du ska demonstrera kärnved. Stor del av trall och utomhuspanel är gran, vilket gör att man inte kan avgöra kvalitén på virket genom att tro att allt när märgen är kärnved. Granens kärnved är nämligen inte synlig för blotta ögat, och därför kan det helt enkelt vara riktigt dåligt virke man får i handen.
Kärnved är den "döda" delen av stammen, dvs den som ligger innanför den växande delen som kallas ytved.
Jag har ännu aldrig hittat något tryckimpregerat virke annat än från tall. Gran är svårt att impregnera och är därför vill jag säga nästan omöjligt att få tag i.

INFO Tryckimpregnerat

De brädor där märgen är framme, vänder man lämpligen neråt, eller sorterar bort likt man bör sortera bort brädor med stora kvistar.

INFO Träslag

Bifogat

• traslag1.gif
    traslag1.gif
    13.6 KB · Visningar: 85
Last edited:
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back