Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kärnan uppåt eller nedåt?
Thermowood är ett alternativ oxå...
http://www.moelven.com/Thermowood
Eller kör bärlag, trall och räcken i Teak i stället... Eller är farsan gniden?!![]()
Kärnan uppåt eller nedåt?
Den ultimata trallskruven är den rostfria T-Rex... Drar som satan och trallen sitter där den sitter. Det snyggaste är dock trall som skruvas med klipps...
Enda nackdelen är att den inte finns bandad till automaten![]()
Det har jag ingen aning om. Mitt inlägg behandlade mest tryckimp.
Har varit med om flera stycken som kör 5mm lite på känn, vilket i praktiken brukar bli i närheten av 10mm. Det blir schyssta glipor när det torkar.
Ska du ha något som ligger direkt mot mark så är lärk ett bättre miljöval, trots att det finns olika slags impregneringar till olika syften (mark, över mark, nära vatten mfl).
Lärken har hög densitet och är naturligt motståndskrafting mot formförändring och angrepp. Däremot skulle jag, tyvärr, inte rekommendera Svensk lärk, eftersom den enligt studier inte är dirket bättre än tryckimpregnerat.
/Nyexaminerad trätekniker
Och varför inte dra över brädorna med lite kokt linolja när de grånat till? Glöm inte att matta av dem lätt bara så att du får bort ev beläggning.
Blir skitsnyggt resultat som håller ett bra tag framöver.
Thermowood är ett alternativ oxå...
http://www.moelven.com/Thermowood
Eller kör bärlag, trall och räcken i Teak i stället... Eller är farsan gniden?!![]()
Värmebehandlat = Myyycket mer miljövänligt. Dock håller inte färgen så bra, men läser man på lite om schyssta oljor så skulle jag satsa på det värmebehandlade! Jag råkade jobba på ett byggvaruhus en sommar och märkte att jag fick utslag av tryckimpregnerat virke. Sen des förespråkar jag värmebehandlat![]()
Jag förlorade...Det blev lärk rakt igenom...
Lagom sne och fin, så skriver jag inte i "Idag är jag förbannad..."-tråden, inom någon dag så är det något som är fel.
Var in till Beijer idag och handlade lite skruv och beslag.
Sen när jag kom hem kom jag på att man kanske skulle jämfört lite priser innan man handlade.
Blev ju ändå ~2800kr för skruv och beslag.
Plus att jag inte direkt har koll på vad man måste och inte måste ha. Så det vart mest tacka och ta emot när man gick runt där i butiken och plockade ihop varor med en i butiken. Bästa kunden man kan ha, som inte har tillräcklig kunskap.
Det som köptes var iaf:
Trallskruv A4 rostfri 4,8x75 250st 4x389kr Fick rådet att köpa 75-långa för att det är lärktrall (28x120). Vad är åsikterna om det? Blir det för klent att ta kortare?
Universalskruv 6,0X90 FH FZ, 100 st 159kr Inte mycket att säga något om direkt. Eller?
Ankarskruv 5.0x40 250st 2x179kr Inte här heller. Eller?
Spikplattor 160mm 6x49kr Har bärlinor som är 195x45 + en (två på den som ligger i mitten.) 45x45 som kommer ligga i botten. Är det 160 man ska ha? Är det för klent med 120?
Vinkelbeslag 90x90 44x7,90kr Billigt...
Är det någon som har tips på ställen som är billigare, eller någon annan synpunkt, så får ni gärna komma med det.
Och nej, jag vill inte vara dumsnål. Tänkte bara om det finns lika bra alternativ till ett bättre pris, så är det ju dumt att lägga onödiga pengar på skruv...
Dröjer ändå nån dag innan jag får paket från Toolking
Tack på förhand![]()
[gnäll]Nationellt problem. Blev förbaskad sist jag var där, skulle handla list och smyg och bara stod där och viftade med pengar som jag ville göra av med. Fanns en hel skock med personal som drev runt och drack kaffe men fick jag nån hjälp? Nähe. När jag väl fick kontakt med någon som inte hade tom blick och full kaffekopp och skickade mig någon annanstans var det en praktikant eller nåt som bara svarade med saker jag själv kunde kollat upp på nätet. Handlade sen det jag skulle ha på annat ställe.[/gnäll]Jag avskyr beijer... Sämre, okunnigare och odriftigare personal får man leta efter... Jag småler varje gång jag ser deras reklam.. "Fråga nån som vet!"...
Men hoppas du fick rätt hjälp i alla fall...
Massa bra tips!
Inte ovanligt att det diffar 2-3mm på tjockleken, mycket mer än så ska det inte vara. Men sen så valde ni lärk också![]()
Inte ovanligt att det diffar 2-3mm på tjockleken, mycket mer än så ska det inte vara. Men sen så valde ni lärk också![]()
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |