Lärk vs. impregnerat?

Kärnan uppåt eller nedåt?

Jag skulle satsa på neråt, dock vill brädorna resa sig längs ytterkanterna så försök skruva 10-15mm från kanterna.
Mina argument för att ha kärnan (vilket är kanske fel ord, för ved närmast märgen är inte alltid kärnved) näråt är att om det INTE är kärnved, så är de 10-15 årsringarna från märgen sett, den sämsta delen på ett träd. Veden är porös, låg densitet och dåliga skyddsegenkaper. Det spricker även lätt närmast märgen...

Om det är tryckimpregnerat vi pratar om så kan du kolla om det är kärnved eller inte på änden av brädan. Om det är en stark linje mellan grönt och svagt grönt i änden så innebär det att det finns delvis kärnved i brädan. Det impregnerade klarar inte gå igenom kärnveden så därför är den i princip trä-vit om du kapar biten.

Thermowood är ett alternativ oxå...

http://www.moelven.com/Thermowood

Eller kör bärlag, trall och räcken i Teak i stället... Eller är farsan gniden?! :gnissla

Värmebehandlat = Myyycket mer miljövänligt. Dock håller inte färgen så bra, men läser man på lite om schyssta oljor så skulle jag satsa på det värmebehandlade! Jag råkade jobba på ett byggvaruhus en sommar och märkte att jag fick utslag av tryckimpregnerat virke. Sen des förespråkar jag värmebehandlat :tummenupp

Last edited:
Kärnan uppåt eller nedåt?

Nedåt, ledsen mun är det som gäller. Och ser du ingen skillnad så har du tur, då har du fått en bit från mellandelen eller botten av trädet och då kvittar det vilket som.
Anledningarna till detta är för att du dels lättare får sprickor på kärnsidan samt att brädorna kommer vridas uppåt när de torkar och du får vatten liggandes och rötan kommer snabbare.
Men ibland har man ju en bit som ser förjävlig ut på den ledsna sidan och då får man ju lov att vända den uppåt ändå, men annars är det sur gubbe som gäller.

Den ultimata trallskruven är den rostfria T-Rex... Drar som satan och trallen sitter där den sitter. Det snyggaste är dock trall som skruvas med klipps...

Bifogat

• T-REX.JPG
    T-REX.JPG
    53.4 KB · Visningar: 231
mcket bra tips här grabbar. :tummenupp

Enda nackdelen är att den inte finns bandad till automaten :mad:

Och att den kostar.. Men det är förståeligt med tanke på att den är rostfri och det krävs nog lite mer för den i sin tillverkning än standardskruven.

Här står lite grann om exklusivare trallvirke... :kär

http://www.viivilla.se/Altan-UterumNy-altan-med-moderna-material.aspx

Tryckinpregnerat virke känns inte kul på något sätt när man ser altaner i finare virke...

Men smakar det så kostar det...

Det har jag ingen aning om. Mitt inlägg behandlade mest tryckimp.
Har varit med om flera stycken som kör 5mm lite på känn, vilket i praktiken brukar bli i närheten av 10mm. Det blir schyssta glipor när det torkar.

Okey okey. Ja, 10mm glipor är lite väl :D
Får se vad det blir när man börjar skruva.

Ska du ha något som ligger direkt mot mark så är lärk ett bättre miljöval, trots att det finns olika slags impregneringar till olika syften (mark, över mark, nära vatten mfl).
Lärken har hög densitet och är naturligt motståndskrafting mot formförändring och angrepp. Däremot skulle jag, tyvärr, inte rekommendera Svensk lärk, eftersom den enligt studier inte är dirket bättre än tryckimpregnerat.

/Nyexaminerad trätekniker

Tackar för bra information :)

Nja, inte direkt mot mark.
Det ska grusas och läggas plattor som är ~20cm höga.

Ingen aning om det är svensk, tysk eller sibirisk. Ska höra efter.

Och varför inte dra över brädorna med lite kokt linolja när de grånat till? Glöm inte att matta av dem lätt bara så att du får bort ev beläggning.
Blir skitsnyggt resultat som håller ett bra tag framöver.

Det låter som en bra idé :)
Ska lägga fram det som förslag.

Thermowood är ett alternativ oxå...

http://www.moelven.com/Thermowood

Eller kör bärlag, trall och räcken i Teak i stället... Eller är farsan gniden?! :gnissla

Nej, har precis byggt farstu i lärk.
Och man måste ju matcha :rolleyes:

Värmebehandlat = Myyycket mer miljövänligt. Dock håller inte färgen så bra, men läser man på lite om schyssta oljor så skulle jag satsa på det värmebehandlade! Jag råkade jobba på ett byggvaruhus en sommar och märkte att jag fick utslag av tryckimpregnerat virke. Sen des förespråkar jag värmebehandlat :tummenupp

Har försökt hitta någon olja till lärken, men så länge man använder det som trall så finns det ingen.
Rådet jag fick från Cuprinol (och något mer ställe) var att inte behandla alls. :va
Då oljan skulle göra att mögel och liknande skulle växa bättre?

Last edited:
Jag förlorade... :gnissla Det blev lärk rakt igenom...
Lagom sne och fin, så skriver jag inte i "Idag är jag förbannad..."-tråden, inom någon dag så är det något som är fel. :D

Var in till Beijer idag och handlade lite skruv och beslag.
Sen när jag kom hem kom jag på att man kanske skulle jämfört lite priser innan man handlade.
Blev ju ändå ~2800kr för skruv och beslag.
Plus att jag inte direkt har koll på vad man måste och inte måste ha. Så det vart mest tacka och ta emot när man gick runt där i butiken och plockade ihop varor med en i butiken. Bästa kunden man kan ha, som inte har tillräcklig kunskap. :gnissla

Det som köptes var iaf:
Trallskruv A4 rostfri 4,8x75 250st 4x389kr Fick rådet att köpa 75-långa för att det är lärktrall (28x120). Vad är åsikterna om det? Blir det för klent att ta kortare?

Universalskruv 6,0X90 FH FZ, 100 st 159kr Inte mycket att säga något om direkt. Eller?

Ankarskruv 5.0x40 250st 2x179kr Inte här heller. Eller?

Spikplattor 160mm 6x49kr Har bärlinor som är 195x45 + en (två på den som ligger i mitten.) 45x45 som kommer ligga i botten. Är det 160 man ska ha? Är det för klent med 120?

Vinkelbeslag 90x90 44x7,90kr Billigt...

Är det någon som har tips på ställen som är billigare, eller någon annan synpunkt, så får ni gärna komma med det.
Och nej, jag vill inte vara dumsnål. Tänkte bara om det finns lika bra alternativ till ett bättre pris, så är det ju dumt att lägga onödiga pengar på skruv...
Dröjer ändå nån dag innan jag får paket från Toolking :banana

Tack på förhand :tummenupp

Jag avskyr beijer... Sämre, okunnigare och odriftigare personal får man leta efter... Jag småler varje gång jag ser deras reklam.. "Fråga nån som vet!"...

Men hoppas du fick rätt hjälp i alla fall...

Jag handlar mest på Flinks Järn vad det gäller skruv och beslag. Om dom är billigare vet jag inte...
Jag har märkt när jag köpt "billig" skruv på något ställe så är passformen mellan skruvskalle och bits inte densamma som t.ex. grabbers skruv. Speciellt billiga torx-skruv för utomhusbruk.

Last edited:
Jag förlorade... :gnissla Det blev lärk rakt igenom...
Lagom sne och fin, så skriver jag inte i "Idag är jag förbannad..."-tråden, inom någon dag så är det något som är fel. :D

Var in till Beijer idag och handlade lite skruv och beslag.
Sen när jag kom hem kom jag på att man kanske skulle jämfört lite priser innan man handlade.
Blev ju ändå ~2800kr för skruv och beslag.
Plus att jag inte direkt har koll på vad man måste och inte måste ha. Så det vart mest tacka och ta emot när man gick runt där i butiken och plockade ihop varor med en i butiken. Bästa kunden man kan ha, som inte har tillräcklig kunskap. :gnissla

Det som köptes var iaf:
Trallskruv A4 rostfri 4,8x75 250st 4x389kr Fick rådet att köpa 75-långa för att det är lärktrall (28x120). Vad är åsikterna om det? Blir det för klent att ta kortare?

Universalskruv 6,0X90 FH FZ, 100 st 159kr Inte mycket att säga något om direkt. Eller?

Ankarskruv 5.0x40 250st 2x179kr Inte här heller. Eller?

Spikplattor 160mm 6x49kr Har bärlinor som är 195x45 + en (två på den som ligger i mitten.) 45x45 som kommer ligga i botten. Är det 160 man ska ha? Är det för klent med 120?

Vinkelbeslag 90x90 44x7,90kr Billigt...

Är det någon som har tips på ställen som är billigare, eller någon annan synpunkt, så får ni gärna komma med det.
Och nej, jag vill inte vara dumsnål. Tänkte bara om det finns lika bra alternativ till ett bättre pris, så är det ju dumt att lägga onödiga pengar på skruv...
Dröjer ändå nån dag innan jag får paket från Toolking :banana

Tack på förhand :tummenupp

75-trallskruv behövs då lärken behöver längre skruv för att hållas ned men även huvudet är viktigt så att det inte kryper ner. Dock hårdare än sedvanligt svenskt skitträ där man bara behöver kolla på skruven för att brädan ska vicka upp och suga i sig skruven totalt :gnissla
Och priset lät inte dyrt, det kostar med rostfritt helt enkelt så det var helt klart överkomligt.

Ja, spikplåt 160 på 195, inte mindre åtminstone utan hellre större i så fall.
Men om du ska skarva bärlinorna så kapa dem dessutom i 45 grader så att den övre vilar på den nedre och sen skruvar du dem uppifrån genom geeringen OCH spikplåt på det, då blir det stabilt som fan. Detta om du inte skarvar direkt över en stolpsko vilket är att föredra.

Jag avskyr beijer... Sämre, okunnigare och odriftigare personal får man leta efter... Jag småler varje gång jag ser deras reklam.. "Fråga nån som vet!"...

Men hoppas du fick rätt hjälp i alla fall...
[gnäll]Nationellt problem. Blev förbaskad sist jag var där, skulle handla list och smyg och bara stod där och viftade med pengar som jag ville göra av med. Fanns en hel skock med personal som drev runt och drack kaffe men fick jag nån hjälp? Nähe. När jag väl fick kontakt med någon som inte hade tom blick och full kaffekopp och skickade mig någon annanstans var det en praktikant eller nåt som bara svarade med saker jag själv kunde kollat upp på nätet. Handlade sen det jag skulle ha på annat ställe.[/gnäll]

Massa bra tips!

Tackar så mycket för svaren. :tummenupp

Blir så här när man gick teoretiskt gymnasium, och inte lärde sig ett dugg vettigt. :rolleyes:
Men frågar man inget så får man inget veta.

Det värsta är väl att nån kommer att kräva en bild på bygget när det är klart. :gnissla

:huvet :mad: :död :brinnerup :finger :gnissla

En blandning av mina känslor just nu...

Vad är acceptabel diff när man pratar virke?

45x45 +/- ???
45x145 +/- ???
45x195 +/- ???

Inte långt kvar innan det blir en lite dyrare uppvärmning av kåken i vinter... :mad:

Inte ovanligt att det diffar 2-3mm på tjockleken, mycket mer än så ska det inte vara. Men sen så valde ni lärk också :rolleyes:

Inte ovanligt att det diffar 2-3mm på tjockleken, mycket mer än så ska det inte vara. Men sen så valde ni lärk också :rolleyes:

What he said!

Det är inte plast du köpt utan ett levande material och lärk är ännu mer levande så ta inte för brett då planken kan krulla sig som en stupränna...

Jag har inte valt något alls... :gnissla
Jo, det jag köpte från Toolking, men det kan jag inte klaga på.

När jag efter 13 timmar natt på jobbet gick ut och började kapa några reglar. Och jag tycker det inte ser riktigt rätt ut.
Mycket riktigt, 145 hade tydligen blivit 132 :huvet
Då var mitt tålamod slut för dagen, och några saker slängdes i betonggolvet...

Bara på det igen någon annan dag...

Viktigt är att inte ha bråttom när man ska fixa, då går det på röven, tvärsäkert..

Har nyligen sågat ner en mindre skog med lärk och nu kört det i sågen till plank. Ska få torka till sig över sommarn sen vila vinter och långsamt torka i "snickarboa". Till våren blir det en sjujävla GT-veranda! :yoparty

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti