Lär dig wheela - Guide

kanske borde skapa en ny tråd med bara den "bra" översättningen i... så man inte bara läser de 3 första raderna av tok-översättningen :) å sedan lägger ner läsandet

Tack K:t, jag har "letat" efter den här tråden (nu är den ett bokmärke) :tummenupp

lyfter en bra tråd med ett onödigt inlägg

Naturligtvis borde man ju höjja tomgången! Att jag inte tänkt på det själv... har haft ett rent helvete med att hålla låg och jämn gas på ettan på min ivriga KTM 660. Bra tips - skall ut och testa direkt när jag vaknar i morgon bitti :D

:tummenupp

Malmö-motard skrev:
Naturligtvis borde man ju höjja tomgången! Att jag inte tänkt på det själv... har haft ett rent helvete med att hålla låg och jämn gas på ettan på min ivriga KTM 660. Bra tips - skall ut och testa direkt när jag vaknar i morgon bitti :D

:tummenupp

Är det inte accpump på den rackarn me? Fimpa den....

Malmö-motard skrev:
Jo, accpump skall det ju finnas. Accpumpens uppgift är att motorn svarar snabbare på gas helt enkelt?

Accpumpen spottar in extra soppa när du drar på.

Men att fimpa den är nog bara jobbigt i längden,då kommer den att tappa rapphet rent generellt.

Accpumpen spottar in soppa i den mängden som du gasar,höjer du tomgången så accar du ju inte.

Jag har accpump på min TMR41:a och det är bara en vanesak med handtaget.

Angående lufttryck

Testade att sänka lufttrycket lite i bakdäcket efter att ha läst ovan. Trodde det var överkurs, men det fungerade absolut och gjorde långsamma wheelies betydligt stabilare. I texten ovan står det dock att man skall ha 12-20 PSI (för wheelies under 30km/h) vilket borde innebära 1-1,4Bar ungefär?

Stämmer det verkligen? Låter extremt lite? :va

Malmö-motard skrev:
Testade att sänka lufttrycket lite i bakdäcket efter att ha läst ovan. Trodde det var överkurs, men det fungerade absolut och gjorde långsamma wheelies betydligt stabilare. I texten ovan står det dock att man skall ha 12-20 PSI (för wheelies under 30km/h) vilket borde innebära 1-1,4Bar ungefär?

12-20psi = 0,81-1,36bar

Malmö-motard skrev:

Den rullar tungt och går rakt, men ska du göra nåt annat än att åka bakhjul och har långt till macken så är det ju dumt att ha så lågt tryck. Prova dig fram, jag tycker att det inte blir så mycket bättre med jättelite tryck.

Rigge skrev:
Den rullar tungt och går rakt, men ska du göra nåt annat än att åka bakhjul och har långt till macken så är det ju dumt att ha så lågt tryck. Prova dig fram, jag tycker att det inte blir så mycket bättre med jättelite tryck.

Är inte heller förtjust i lågt däckstryck, sabbar mest däcket och det blir obehagligt i böjarna.

Var bara att få lite tipss. Tränar lite på min 110 cc kina cross men är det nogon som har erfarenhet av att wheela med en 2 taktare. Har hört att det kan bli lite "konstigt" pga lite "ketchup" effekt.

Mvh

Christoffer

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026