Länge leve tvåtakten!

Status
Ej öppen för fler svar.

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
Jag hoppas att jag är en riktig man även om jag kör fyrtaktsbil. Dock en SAAB som har en lång historia bakom sig med framgångsrika tvåtaktare. :banana

/Sleven

sleven skrev:
Jag hoppas att jag är en riktig man även om jag kör fyrtaktsbil. Dock en SAAB som har en lång historia bakom sig med framgångsrika tvåtaktare. :banana

/Sleven

Där sa du det! Det är därför jag har dragning till SAAB jag med, de har byggt tvåtaktare.... Your the man!

/Jörgen

aci skrev:
DKW tog fram grunden till den motorn ;)

Nja... Bara till den första modellen 92:an som var en maskin på 750cc och tvåcylindrar. Till 93:an kom en trecylindrig på 850cc tror jag det var som var en helt egen konstruktion.

SAAB har nästan alltid låtit en annan tillverkare stå för grunderna tex V4:an var ju en fordmotor, och den första 99:an hade en Triumph motor på 1700cc, som sedan utvecklades till en egen konstruktion på 2000cc. Och nuförtiden så är det skit Opel som står för mycket.

/Sleven

sleven skrev:
Nja... Bara till den första modellen 92:an som var en maskin på 750cc och tvåcylindrar. Till 93:an kom en trecylindrig på 850cc tror jag det var som var en helt egen konstruktion.

SAAB har nästan alltid låtit en annan tillverkare stå för grunderna tex V4:an var ju en fordmotor, och den första 99:an hade en Triumph motor på 1700cc, som sedan utvecklades till en egen konstruktion på 2000cc. Och nuförtiden så är det skit Opel som står för mycket.

/Sleven

Ja då var det ju grunden de stog för ;)

V4'an skiljde det ju aldrig mycket på, fördelarplacering och lite bara. Triumph motorn var ju kul, toppbultar som gick av för de kärvade och vattenpump som var "väldigt" lättbytt :brinnerup

sleven skrev:

/Sleven

Och så ha de byggt en motor där cylindrarna sitter på gångjärn för flexibelt förbränningsrum! Heja SAAB :fyllisar

/JPS

kapten filling skrev:
:arsele Är de inte cylinderlocket som sitter med gångjärn!!!! turbo till vinter bil

Nej det är cylindrarna som sitter på gångjärn.

valmers skrev:
Det sitter mycket GM i Saab, Opel, Chevrolet, Cadillac, Isuzu, Subaru et cetera.

Jo men just Opels dåliga konstruktioner gjorde ju sitt intåg på nya generationens 900 -94. Framvagn, handbroms etc vilket fick åtgärdas i efterhand.

Det finns nog inte ett enda märke idag som är "rent" längre, detta tack vare att det inte skulle gå att få någon ekonomi i det annars.

Därför var det bättre på tvåtakttiden.

/Sleven

Last edited:
sleven skrev:
Jo men just Opels dåliga konstruktioner gjorde ju sitt intåg på nya generationens 900 -94. Framvagn, handbroms etc vilket fick åtgärdas i efterhand.

Det finns nog inte ett enda märke idag som är "rent" längre, detta tack vare att det inte skulle gå att få någon ekonomi i det annars.

Därför var det bättre på tvåtakttiden.

/Sleven
Jo, BMW.

valmers skrev:

Jo kanske det...Kan inte komma på att dom har någon inblandning från andra företag än Cosworth, fast dom äger/ägde dom ju.

Däremot så besudlar dom ju andra bilmärken tex McLaren :tungan

sleven skrev:
Jo kanske det...Kan inte komma på att dom har någon inblandning från andra företag än Cosworth, fast dom äger/ägde dom ju.

Däremot så besudlar dom ju andra bilmärken tex McLaren :tungan
Cosworth ägs av Ford, visserligen är företaget till salu.

Trabant måste väl ha en given plats i en tråd som hyllar tvåtakt? (nu när tråden snabbt spårat ur....)

Måste dock säga att en tvåtaktsracer luktar riktigt rejsigt :)

Känner mig tvungen att stänga den här tråden då den har spårat ur fett. Bilsnack på den finaste av forumdelar? USCH!

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Back