Länge leve tvåtakten!

Status
Ej öppen för fler svar.

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
Jag hoppas att jag är en riktig man även om jag kör fyrtaktsbil. Dock en SAAB som har en lång historia bakom sig med framgångsrika tvåtaktare. :banana

/Sleven

sleven skrev:
Jag hoppas att jag är en riktig man även om jag kör fyrtaktsbil. Dock en SAAB som har en lång historia bakom sig med framgångsrika tvåtaktare. :banana

/Sleven

Där sa du det! Det är därför jag har dragning till SAAB jag med, de har byggt tvåtaktare.... Your the man!

/Jörgen

aci skrev:
DKW tog fram grunden till den motorn ;)

Nja... Bara till den första modellen 92:an som var en maskin på 750cc och tvåcylindrar. Till 93:an kom en trecylindrig på 850cc tror jag det var som var en helt egen konstruktion.

SAAB har nästan alltid låtit en annan tillverkare stå för grunderna tex V4:an var ju en fordmotor, och den första 99:an hade en Triumph motor på 1700cc, som sedan utvecklades till en egen konstruktion på 2000cc. Och nuförtiden så är det skit Opel som står för mycket.

/Sleven

sleven skrev:
Nja... Bara till den första modellen 92:an som var en maskin på 750cc och tvåcylindrar. Till 93:an kom en trecylindrig på 850cc tror jag det var som var en helt egen konstruktion.

SAAB har nästan alltid låtit en annan tillverkare stå för grunderna tex V4:an var ju en fordmotor, och den första 99:an hade en Triumph motor på 1700cc, som sedan utvecklades till en egen konstruktion på 2000cc. Och nuförtiden så är det skit Opel som står för mycket.

/Sleven

Ja då var det ju grunden de stog för ;)

V4'an skiljde det ju aldrig mycket på, fördelarplacering och lite bara. Triumph motorn var ju kul, toppbultar som gick av för de kärvade och vattenpump som var "väldigt" lättbytt :brinnerup

sleven skrev:

/Sleven

Och så ha de byggt en motor där cylindrarna sitter på gångjärn för flexibelt förbränningsrum! Heja SAAB :fyllisar

/JPS

kapten filling skrev:
:arsele Är de inte cylinderlocket som sitter med gångjärn!!!! turbo till vinter bil

Nej det är cylindrarna som sitter på gångjärn.

valmers skrev:
Det sitter mycket GM i Saab, Opel, Chevrolet, Cadillac, Isuzu, Subaru et cetera.

Jo men just Opels dåliga konstruktioner gjorde ju sitt intåg på nya generationens 900 -94. Framvagn, handbroms etc vilket fick åtgärdas i efterhand.

Det finns nog inte ett enda märke idag som är "rent" längre, detta tack vare att det inte skulle gå att få någon ekonomi i det annars.

Därför var det bättre på tvåtakttiden.

/Sleven

Last edited:
sleven skrev:
Jo men just Opels dåliga konstruktioner gjorde ju sitt intåg på nya generationens 900 -94. Framvagn, handbroms etc vilket fick åtgärdas i efterhand.

Det finns nog inte ett enda märke idag som är "rent" längre, detta tack vare att det inte skulle gå att få någon ekonomi i det annars.

Därför var det bättre på tvåtakttiden.

/Sleven
Jo, BMW.

valmers skrev:

Jo kanske det...Kan inte komma på att dom har någon inblandning från andra företag än Cosworth, fast dom äger/ägde dom ju.

Däremot så besudlar dom ju andra bilmärken tex McLaren :tungan

sleven skrev:
Jo kanske det...Kan inte komma på att dom har någon inblandning från andra företag än Cosworth, fast dom äger/ägde dom ju.

Däremot så besudlar dom ju andra bilmärken tex McLaren :tungan
Cosworth ägs av Ford, visserligen är företaget till salu.

Trabant måste väl ha en given plats i en tråd som hyllar tvåtakt? (nu när tråden snabbt spårat ur....)

Måste dock säga att en tvåtaktsracer luktar riktigt rejsigt :)

Känner mig tvungen att stänga den här tråden då den har spårat ur fett. Bilsnack på den finaste av forumdelar? USCH!

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back