Lämplig (V)motor runt 50hk för turbo?

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
TDM/TRX/Super Teneré kanske kan vara nåt? Rad 2:a, 750-850 cc, finns med både 270 och 180-vev, vattenkyld, torrsump.

Dessa motorerna tycker jag lät vettiga, ungefär rätt effekt, låter rätt gött o borde finnas en hel del till rätt pengar.

En annan är Africa Twin 750, dock lite väl trött o trist, men dom går väl hur långt som helst o borde ligga o skräpa överallt..

Eller vad sägs om en gammal Honda Goldwing 1000 / 1200 Boxer 4a, dom är ju gjorda för att dra tunga blysänken o boxermotorer borde väl vara det optimala i bilar (låg tyngdpunkt).
Då blir det ju som en liten Impreza räser..
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
ok fel av mig, vad innebär 270 & 180 vev?
om någon vet av någon som byggt turbo på sukkan så hör av er.

Vevtapparna har 270 respektive 180 graders förskjutning. Med 270 grader simuleras en 90 graders V-twin. Mao ojämna pulser. TRX 95-98 och TDM från 96 (lite osäker) har denna konfiguration, övriga har 180-veven. Fanns som 750 i XTZ Super Teneré, blev sen 850 i TDM, och numer i 900 med sprut.
 

RD 350 ROCKS

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2010
Ort
Lund
Hoj
350 ypvs
Jag såg nån GSX750R motor till salu när jag kikade lite snabbt dom är nog rätt vettiga, lådan kanske inte är lika bra som på 1100an men den håller skulle jag tro, ett annat problem är hur man ska få till det med backväxel, det ska gå använda en startmotor men då måste man ha en krans nånstans att driva på eller något liknande, fler förslag?
asb avgaskraven är nog inga problem, jag ska ha det i en bil äldre än 76 så det är i stort sett inga avgaskrav alls..
Om du vill ha 6-växlat så passer 750-lådan, plus växeltrumman säklart, rätt i från 88-tom 92,,fast med annan utväxling än 1100:an.

Olika, beror på hur jag vill hojen ska gå, och vad den ska va till. Har fortfarande inte förstått vad du ska bygga, formelbil eller crosscart, eller mitt i mellan.. och då kan jag inte hjälpa dej mer än jag redan gjort

Nä,håller med dig,, det är inte lätt då , Jojje
 
Last edited:

RD 350 ROCKS

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2010
Ort
Lund
Hoj
350 ypvs
Bilprovningen blir nog inte så imponerad om man kommer med bromspapper på en motor som orginal lämnar runt 160hk men när jag bromsade den blev det bara 80 :)
Däremot kan man mygla när det gäller effektökning, t.ex. att en orginalmotor på 100hk ger 120 med 0,2 bars ladd, nää men vadå jag ska bara ladda 0,2 bar *lovar*

Hmm,, och vad märkar dem då?, Tror du??
Du kan slänga i vilken motor som helst,,"nästan",,och de skulle inte märka det,,iaf,
De, på bilprovningen, är ju knappast några eksperter.
Jag fick igenom en "Honda CB 900 F2 BolDor-82,,,,,med en Suzuki GSXR 750- 88 motor samt samma hojs hjul plus en 1100 R-87 framgaffel och samma bromsar(300 mm) och DE (besiktningen) märkte inte nåt!!
Så om du skall ha en hoj igenom besiktningen,,så är det lugnt,,bilar vet jag inget om däremot.
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Vad jag tror spelar väll mindre roll..
Jag har inte sagt att dom är experter men följer man bilprovningens regler så är ju bilen lagligt besiktigad, gör man det inte så blir det ju inte lagligt bara för att dom inte märker någonting. Har dom godkänt en olaglig bil ett år så är det ju inte säkert den går igenom nästa gång med en annan besiktningsman.
Har själv besiktat bilar som inte borde gått igenom, men som ändå gjort det, men då tar man ju en större risk med att få nedslag än om man uppfyller alla krav.
Skulle man dessutom få nedslag på motorförändringar så räcker det inte bara med att byta tillbaks till orginalmotor utan man måste få ett intyg från biltillverkaren en så kallad komponentlista, och man måste sedan göra en registreringsbesiktning där dom går igenom varenda komponent i hela motorrummet, bara intyget i sig har jag hört kostar tiotusentals kronor, och då är det nog ganska kört, så det är ganska dumt att chansa.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top