Lämplig (V)motor runt 50hk för turbo?

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
jojje1963 du som testat turbo på små motorer har ju helt klart mer erfarenhet, men någonstans måste det ju finns en gräns för när en 4cyl blir bättre än en 2cyl, det finns ju 1cyl 400cc oxå som säkert är sämre än en twin?
Efter att ha hört mig för lite så verkar jag ha hittat ett lämpligt chassie för min Suzuki GSX750ES motor iaf, så jag funderar på att skrota/sälja ramen o flytta motorn till en bil istället, det förutsätter ju att jag har tid att bygga projektet också o inget jag vill påbörja just nu mitt i vintern.
Det verkar ganska lockande att bygga nå mer projekt dock men att regga som ombyggt fordon med uppdaterade bromsar o bakhjulsdrift, ett projekt som kommer ta lite längre tid.
Till det projektet skulle en 80hk motor inte vara några problem kanske lite mer om man kommer överens med SFRO.

jojje: Åter till frågor om turbo på twinar, själv har jag inte hållt på med motorer mindre än 2 liter, då har man en cyl volym på 500cc vilket skulle motsvara en 1000cc twin, o ska man hitta en sådan på bara 80hk får man nog ta nån gammal custommotor?
Men du menar alltså att dom är bättre lämpade för turbo än vad t.ex. en GSX750R motor eller någon 600cc R motor 4cyl är?
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Jag tänker alltså lite såhär:
Om man nu får välja motor (twin) o den ska ligga under 80hk orginal o hellst gå modifiera lätt så den pallar 1 bars ladd på det, totaleffekt runt 150hk.
Vilken motor bör man satsa på?
En custommotor som har stor volym men låg effekt eller en sportmotor som har mindre volym men lika mycket effekt?
MVH
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Om volymen är den samma så är en twin bättre på att få fart på turbon på låga varv, och just till en bil är det ju en fördel eftersom du har mycket vikt att flytta på. Mest effekt får du ut från en 4a, men då får du slira mycket koppling för att komma i väg. En 1cyl har sina egna problem med långt mellan pulserna, turbon hinner helt enkelt stanna, plus att du ska bygga upp tryck att fylla cylindern med hjälp av enbart en puls. Mycket svårare än att bygga på en twin.
Nu har jag lite svårt att hänga med i svängarna? Är du ute efter en viss effekt oavsett motorstorlek, eller lämplig liten motor med runt 80hk? Allt beror ju på vad du ska ha den till, är det en formelbil så är ju en 600R motor helt rätt, men ska du köra o handla med den så behöver du nått med vrid, inte varv. Då är en 600 (eller störrre) twin ett bättre val enligt mej. Har inte riktig koll på vad som finns men det måste ju finnas twinnar i den klassen med.
Går vi upp ett par snäpp så funkar ju en Busa motor till både och, men den är ju varken liten eller på 80HK ;)
Triumpharn som jag ofta bygger på är från 790cc upp till 1120cc (egen cylinder) och där är ingen skillnad på hur bra dom funkar, rätt storlek på turbon och du har vrid så det räcker, 130NM från en 790cc är förmodligen rätt nära vad en småbilsmotor har?
 

RD 350 ROCKS

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2010
Ort
Lund
Hoj
350 ypvs
Det har med avgasflödet att göra,,inte så mycket med volymen på motoren.
Därför började "grabberna"(På min tid i Uppsala,,med Carlsson och Lydin) med Saab 900 turbo aggrgat på 1100 mc,,och tanken var väl inte helt fel,,
Alts en 2000 cc (bil)motor som varvar ca 5500 r/min motsvarer(cirka) en "liten" 1000 cc (MC) motor som varvar det dubbla,,11000 r/min.
MYCKT GROVT,,men principen är åt det hållet.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tänker alltså lite såhär:
Om man nu får välja motor (twin) o den ska ligga under 80hk orginal o hellst gå modifiera lätt så den pallar 1 bars ladd på det, totaleffekt runt 150hk.
Vilken motor bör man satsa på?
En custommotor som har stor volym men låg effekt eller en sportmotor som har mindre volym men lika mycket effekt?
MVH

En ytterligare parameter.
Eftersom du, om jag inte missuppfattat, ska ha motorn i en bil. Så skulle då iaf jag rekommendera att utgå från en vätskekyld motor.
Bilar är tunga, och det blir inte mindre kylbehov av turboladdning.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Mystiken ökar ;) En simpel fråga, varför inte en bilmotor? Utan att veta vad du är ute efter så är det inte lätt att svara på vilken motor som är bäst. Stor motor= mer vrid, liten motor= mer varv (om båda ger samma effekt)
 
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
En annan grej att tänka på, nästan alla moderna motorer klarar dubbla effekten, men varken koppling eller vxl-låda pallar dubbla effekten PLUS 4-5 gånger så tungt fordon
 

Belsebub36

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Malmö
Hoj
harley Wideglide 124" med Procharger
Ja det är den HD-klon jag gillar bäst faktiskt, trist med alla dummy-kåpor bara. Ang warrior-motor är det ju även påväg att börja bli lite riktig eftermarknad, som tex från Patrick Racing etc. Bara nu japsarna väljer att behålla motortypen en längre tid och inte i vanlig ordning ändrar motorfästen mm. Det är ju sånt som gör att firmor vågar satsa på att utveckla high performance-motordelar. Vet att du pillar lite med Warrior. Johans hoj som du håller på att sprutkonvertera nu tex, vi är garagegrannar. :D

Själv är jag dock ingen tävlingsmänniska, vill inte bygga om min hoj till en stripphoj med långsving etc. Vill ha den som en hotrodhoj, lika dålig på att svänga som att starta med :D

Finns väl lite eftermarknadsprylar till warriorn men hästlängder ifrån vad det finns till HD. Det verkar som modellen snart går i graven. Finns ingen 2010 eller 2011. När man kollar runt på nätet blir man sugen på att göra sig av med sin gamla stålhäst..

Jojje:
Jag har oxå en warrior med Micke Bagges gamla turbo kit på..den har inte riktigt blivit mappad. Något du skulle ha tid att titta på i början på nästa år? Vi sågs på Malmö Bike open..du kanske kommer ihåg?
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Anledningen till varför jag vill ha MC motor spelar mindre roll, det är bara en sjuk idé.
Att koppling o låda klarar av det, det vet jag då jag som sagt sett ett flertal bilar med just MC motorer, varav bl.a. en 1 tons bil med 1000cc motor och han körde som ett svin med den bilen o det var då inga fel på hållbarheten.
Däremot kan jag förstå att inte ALLA MC motorer har en koppling eller låda som pallar, men t.ex. GSX750R o framförallt 1100R har ju en koppling som går byta till hårdare fjädrar i o dessutom har jag hört att man kan montera ytterligare en lamell i dom t.o.m för att öka hållbarheten?
Vad jag vet så pallar en 1100R -92 motor över 400hk orginal. (Jag har en sån hoj som ska på turbo oxå såsmåningom).
Ang vikten så räknar jag med att en MC inkl förare väger ca 250-300 kg och att bilen ifråga skulle väga runt 7-800kg så det blir ju runt 3ggr så mycket vikt, inte 4-5ggr så mkt?
Det är ju ingen jänkare jag ska försöka få fart på :)

Det jag undrade ang val av motor är just ifall en custommotor funkar lika bra med ladd som en sporthojsmotor o om dom har lika hållbara kopplingar/lådor?
Grundeffekten bör vara runt 80hk oavsett motorvolym och sen ska det hålla för 1bars ladd o dessutom bör den ju klara att flytta ett tyngre chassie, så kopplingen måste vara kraftig och även lådan!
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Har nog bestämt mig för ett lämpligt chassie nu o vikten kommer inte bli mycke mer än 600kg vilket motsvarar 2-3ggr MC vikten.
Dessutom kommer jag nog ändra utväxlingen så bilen toppar runt 150km/h o om man då räknar med att den i en hoj hade gjort 300blås så blir det inte så mycker påfrestning på koppling o låda, om man dessutom har en 6-växlad låda är ju det bättre, lite tätare mellan växlarna.
Vill det sig väl kan man starta på 2an o därmed ha alla växlar "åt samma håll".

Det jag spekulerade i tidigare ang custommotor vs. sportmotor och twin vs fyra var att om pulsernas storlek (cyl volymen) spelar så stor roll, vilket skulle då vara bäst av t.ex. en 400cc twin (200cc/cyl) eller en 600cc rad fyra (150cc/cyl).
Om resonemanget du har stämmer att det krävs en viss cyl.volym för att få fart på turbon så borde man isf kunna jämföra att ovanstående motorer får igång en likadan turbo lika fort?
Man får säkert upp fullt laddtryck med de flesta motorer, frågan är bara vid vilket varv, det gäller ju att få igång turbon så snabbt som möjligt.
En 750cc radfyra har 187,5cc/cyl o en 600cc twin 300cc/cyl, så då kanske det lämpar sig bättre med en sådan twin även om orginaleffekten är lägre på 600an än på 750in, du hänger nog med i resonemanget.
Eftersom jag är ute efter låg orginaleffekt men en motor som får igång turbon snabbt låter det ju som jag ska satsa på en twin.
Det vore roligt om det var lite klipp i maskin oxå så en R-twin är nog att föredra, det känns som sportmodellerna brukar ha lite kraftigare koppling o lådor oxå?
Förslag? :)
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Några customhojar jag hittat med twin som finns från 600cc är Suzuki Intruder & Honda Shadow men det känns som jag hellre vill ha nån sportmotor!!
VTR 1000 F är ju ett alternativ men den motorn ligger på 110hk :/ dock vattenkyld V2a 6-växlad.
Suzuki SV 650 kanske vore nått? 70hk, vattenkyld, 6-växlad.
Suzuki TL 1000 finns oxå 125/135hk, blir för mycket effekt..
Hittar inga mindre sporttwinar..
En annan sak jag undrar lite över, det är hur det kommer sig att GSX400E twin har 32hk o GSX400F radfyra har 42hk, det är ju rätt stor skillnad för att vara samma motorvolym?
Effekten borde väll spela in på hur snabbt turbon snurrar igång oxå?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Några customhojar jag hittat med twin som finns från 600cc är Suzuki Intruder & Honda Shadow men det känns som jag hellre vill ha nån sportmotor!!
VTR 1000 F är ju ett alternativ men den motorn ligger på 110hk :/ dock vattenkyld V2a 6-växlad.
Suzuki SV 650 kanske vore nått? 70hk, vattenkyld, 6-växlad.
Suzuki TL 1000 finns oxå 125/135hk, blir för mycket effekt..
Hittar inga mindre sporttwinar..
En annan sak jag undrar lite över, det är hur det kommer sig att GSX400E twin har 32hk o GSX400F radfyra har 42hk, det är ju rätt stor skillnad för att vara samma motorvolym?
Effekten borde väll spela in på hur snabbt turbon snurrar igång oxå?

32hk & 42hk du anger här är väl max effekt?
Hur hög är grundmotoreffekten vid säg 2500rpm? Där är det nog skillnad, skulle tro att twinnen har bättre lågvarvsvrid.

Jag blir inte heller riktigt klok på detta bygget.
Du vill alltså ha en grundmotor med lågeffekt men sen höja den med turbo?
Men inte en stark sugmotor på samma effekt och inte heller en stark sugmotor + turbo.
Varför?
Du har ju redan pratat om sfro.
Reglementen, budget och befintliga fordon brukar ju begränsa, men du är ju fri att bygga vad som helst.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jag sällar mig till skaran som inte heller begriper riktigt. Jo lite fattar jag, det där med att göra något ingen annan gjort tidigare. Det blir dock svårare och svårare....

Varför tar du inte en bilmotor, som finns som liten ecklig sugmotor och även i en turboversion? Fiat Uno, Volvo 440, Nissan Cherry för att ta några fritt ur huvet. Då får du ju mindre problem med att växellådan inte håller.

I en lätt bilkaross skulle jag tro att man bör ha åtminstone en modern 1000 med överladdning för att det ska bli någorlunda kul och värt besväret.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Vet att det är en kille i ducceklubben som turbomatat en 750 PASO motor i eget bygge. Sett den själv ett par ggr och den går riktigt fint. Lite rattbike varning på stuket (lite?), men kvalitén på själva bygget är det inge fel på.
http://www.duccutters.com/AndersJonsson-TurboPaso.tpl
Turbo_installation.jpg

2005_Sturup_track_2.jpg



Vill man ha mindre än 1000cc sporttwin så finns det ju andra motorer iallafall från Ducati..
916 4v per cyl och dubbla överliggande kamaxlar - ca 108 häst
748 4v per cyl och dubbla överliggande kamaxlar - ca 90 häst
900 2v per cyl, enkel överliggande kamaxel - 80 häst
750 2v per cyl, enkel överliggande kamaxel - 65 häst
600 2v per cyl, enkel överliggande kamaxel - 50 häst

2c
 
Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Från börjar trodde jag att du skulle bygga en snorbillig liten rolig turbohoj på 400cc.

Ledsen att jag inte uppfatta det hela. Det här verkar bli dyrare :nicka
 
Last edited:

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Just nu är jag mest intresserad av vad det finns för motorer att tillgå, att få tag i en Ducati motor är ju bara att glömma dom är för dyra.
Elffors, om du tror man får bygga vad som hellst, ring SFRO o fråga, dom håller nog inte med dig :)
Jag vill ha en motor på runt 80hk och uppenbarligen, enligt jojje1963 som har testat överladdning på twinar, så är en twin på t.ex. 600cc bättre än en 4a på 750cc, även om totala motorvolymen är större så blir cylvolymen och därmed pulserna mindre på den större motorn, även om man får hälften så många pulser per varv.
Jag kan tänka mig att en 1000cc twin är bättre än en 1000cc 4a, nu är problemet att mitt fordon kommer inte väga så pass mycket så jag kan använda mig av en 1000cc twin eftersom dom ligger på 110-135hk, och den enda lite större twin'en jag hittat när jag letat runt lite var Suzuki SV 650, finns det fler 600cc+ twinhojar, gärna sportmodeller, så varsågod o kom med förslag, jag vill fortf det ska vara Suzuki, Kawasaki, Honda eller Yamaha eftersom dessa motorer i regel är betydligt billigare än andra bl.a. italienska.
Finns det ingen annan lämplig motor får man ju försöka hitta en sådan eller välja en custommotor om man nu nödvändigtvis vill ha en twin..
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Elffors, om du tror man får bygga vad som hellst, ring SFRO o fråga, dom håller nog inte med dig :)

Vad som helst blev kanske lite raljant. Du förstod nog vad jag mena iaf:)

de tillåter iaf 1000cc hojar med turbo och "200hk"
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Jag vet inte vad som gäller för motorcyklar, men i mitt fall handlar det om personbil och då får man ha max 15kW/100kg och 200hk är ca 150kW och därmed måste bilen väga minst 1ton, och så tung bil vill jag inte ha..
Även om man har en bil på 1ton kan dom tycka att konstruktionen är för klen för att tillåta 15kW/100kg också, det är ju DOM som sätter reglerna och gör besiktningarna, man kan inte bara få igenom vad som hellst lagligt.
Finns mängder med fordon ute på vägarna som kör runt olagligt, men det är en hely annan sak.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Honda NTV / Transalp V-twin 650cc vattenkyld, kardarn. Gott om reservdelar, osv.

Håller med Ellfors om att det är grundmotorns effekt vid det aktuella varvtalet som avgör om Turbon får fart eller inte. Om det är 4-8-2 cylindrar spelar mindre roll.

Mats
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Har hittat tre SV 650 motorer för 6, 8 resp. 9000 kr. Det känns som en bra hyffsat billig motor som säkert skulle funka bra, det jag vet om dom är att dom ligger på 645cc V2a 4-takt finns med 70 resp. 72hk o 62 resp 84Nm vilket va rätt stor skillnad mellan i stort sett samma motor (kanske förgasare på dom tidiga o sprut senare?), 4 ventiler per cyl & vattenkylda, 6-växlade o kedja.
Någon som vet mer om dessa hojar/motorer?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top