Lämplig (V)motor runt 50hk för turbo?

har du kollad på guzzi motorer dom finns ju 500 650 750 torrkopling kardan ut av lådan går att kompressormatta. båda motor o låda är stablila grejor. sök på ebay

Det är ju inte bara effekten som avgör det finns gränser på vrid oxå tror jag i Bilprovningens listor..
Först var det tänkt som en RWD bil men jag velar lite som vanligt igen :)

Det har att göra med att jag tänkt regga nån liten bil med MC motor, en 2000cc motor på 200hk är säkert jättebra men bilprovningen har ju gränser för vad varje bilmodell får ha, t.ex. 100hk, ja då är det smidigt att ha en 100hk motor, plocka på turbo efter bes, ladda 1bar o ha 200hk, sedan plocka bort turbon nästa gång man besiktar bara det tar bara några minuter, att motorn skulle bli slö med turbo vet jag inte, det blir ju inte samma bottenvrid men å andra sidan är det betydligen enklare att modifiera effekten med turbo och framförallt billigare.
Jag håller dock på velar lite om jag ska göra en SFRO besiktning och därmed kanske kunna ha lite större motor då det blir helt andra regler, men det återstår att se vad som krävs för det.
En vanlig regbes blir betydligen enklare och billigare om det nu överhuvudtaget går, ifall man vill modifiera bromsar m.m.
Har inte heller helt klart för mig vilken bilmodell som är lämpligast.
Jag tycker dessutom det är roligt med små motorer med mycket varv o laddtryck, min erfarenhet från bilmotorer är att höjer man upp varvregistret så brukar man inte få några problem med effekten, man får växla ner lite oftare bara :)

Skillnaden på en 40hk bilmotor och en 40hk hojmotor, är att bilmotorn är en nertrimmad "stor" cc motor byggd för vrid och bränsleekonomi. hojmotorn är i regel bara en 1/3del så stor och har bara en gnutta av vridet.
Min gissning är att även med turbo är en 400cc hojmotor med 0.5bars tryck en riktigt trött historia i en bil.

Edit: kan funka med svänghjul från stoor tändkula.
Om du ändå bygger på twin. Snacka med jojje63, han kan mest om överladdade twinnar

Jo jag misstänker att en 400cc motor skulle bli för trött jag oxå, däremot så har jag sett lite bilar med turboMC motorer, bl.a. nån ford me kardan o motor fram o bakhjulsdrift o inte allt för mycke effekt kanske 250hk, då vägde säkert bilen ett ton o den rörde på sig rätt bra o verka va bra hållbarhet i..
Men det skulle motsvara 175 pållar i en 700kg bil o de är ju lite mer än 70, håller med dig om att det känns som den skulle bli trött.
Därför funderar jag vidare på min 86hk motor med turbo för då bör man kunna få ut 150hk, men det är ändå kul att känna till vad det finns för motorer att tillgå :)
En twin tror jag inte på faktiskt..

Jo jag misstänker att en 400cc motor skulle bli för trött jag oxå, däremot så har jag sett lite bilar med turboMC motorer, bl.a. nån ford me kardan o motor fram o bakhjulsdrift o inte allt för mycke effekt kanske 250hk, då vägde säkert bilen ett ton o den rörde på sig rätt bra o verka va bra hållbarhet i..
Men det skulle motsvara 175 pållar i en 700kg bil o de är ju lite mer än 70, håller med dig om att det känns som den skulle bli trött.
Därför funderar jag vidare på min 86hk motor med turbo för då bör man kunna få ut 150hk, men det är ändå kul att känna till vad det finns för motorer att tillgå :)
En twin tror jag inte på faktiskt..

En bil är ju rätt tung, så en växellåda som håller är ju inte dumt.

Man får ju en Gsx-r, gsx 1100 motor för vettiga pengar.

Det har att göra med att jag tänkt regga nån liten bil med MC motor, en 2000cc motor på 200hk är säkert jättebra men bilprovningen har ju gränser för vad varje bilmodell får ha, t.ex. 100hk, ja då är det smidigt att ha en 100hk motor, plocka på turbo efter bes, ladda 1bar o ha 200hk, sedan plocka bort turbon nästa gång man besiktar bara det tar bara några minuter, att motorn skulle bli slö med turbo vet jag inte, det blir ju inte samma bottenvrid men å andra sidan är det betydligen enklare att modifiera effekten med turbo och framförallt billigare.
Jag håller dock på velar lite om jag ska göra en SFRO besiktning och därmed kanske kunna ha lite större motor då det blir helt andra regler, men det återstår att se vad som krävs för det.
En vanlig regbes blir betydligen enklare och billigare om det nu överhuvudtaget går, ifall man vill modifiera bromsar m.m.
Har inte heller helt klart för mig vilken bilmodell som är lämpligast.
Jag tycker dessutom det är roligt med små motorer med mycket varv o laddtryck, min erfarenhet från bilmotorer är att höjer man upp varvregistret så brukar man inte få några problem med effekten, man får växla ner lite oftare bara :)

O vilken MC-motor klarar avgaskraven som gäller för bil?
SFRO är nog din enda möjlighet.

Jag såg nån GSX750R motor till salu när jag kikade lite snabbt dom är nog rätt vettiga, lådan kanske inte är lika bra som på 1100an men den håller skulle jag tro, ett annat problem är hur man ska få till det med backväxel, det ska gå använda en startmotor men då måste man ha en krans nånstans att driva på eller något liknande, fler förslag?
asb avgaskraven är nog inga problem, jag ska ha det i en bil äldre än 76 så det är i stort sett inga avgaskrav alls..

Man kan koppla en egen startmotor till ett eget drev på bakaxeln för backfunktion, men det kanske är högre nivå på det tänkta bygget än så eller?

Nej det var precis så jag tänkt, men jag ser 2 problem, dels att jag inte har tänkt ha något drev förutom ett drev på motor o på diffklump & kedja imellan, och hur man skulle få dit en startmotor därimellan vet jag inte redigt, men det kanske skulle kunna gå.

Sen gäller det ju att startmotorn släpper när man inte backar så den inte ligger an för då sabbar man den nog rätt snart, så det måste ju vara en krans som passar startmotorn så att säga, men att göra ett svänghjul i aluminium o flytta över startmotorkrans från ett gjutjärnssvänghjul är ju ingen omöjlighet o sen bulta ett ståldrev (MC) framför med lite distans imellan så man får plats med kedjan, det går ju att lösa det mesta..

En twin är ju bättre tilll detta, turbon kommer i gång snabbare med en twin än 4-cyl.
Startmotorback har jag testat på 450kg, blev bara skit, köpte till slut en riktigt backväxellåda att sätta mellan kardan-slutväxel, kosta dock över 10k....
Är det en öppen bil så funkar en pinne för det mästa;) jo, det är sant

Här lämnar Jyrgen öppet mål. :hihi

Det är ingen fara med effektuttag, 2 liter HD blir vad, 100 kusar? :hihi :arsele

OT:

Näää :D Över 160 rwhp ska man väl iaf ta ut man har en tvålitersmotor , annars är det ju meningslöst.
Fick denna länk av en forumbekant i USA. Här är hans granne, Bradley Everhart som monterat en 120" big twin evomotor med procharger och 245 rwhp i en suzuki busa. Burnar på femman. Verkar vara bra vrid...
Motorn är nu urmonterad och en ännu större Evo-snurra ska in i ramen :D
[YOUTUBE-ID]yXD7YiDykP8&feature=player_embedded[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]62NT4vdpZBQ&feature=player_embedded[/YOUTUBE-ID]

Här passerar han med skön dopplereffekt i 322 km/h, låter som en overshoot med jaktplan från WW2 :D

[YOUTUBE-ID]GaoULlZ2NHs&feature=player_embedded
[/YOUTUBE-ID]

Vill man ha en stötstångssugmotortwin av HD-typ fast med över 250 rwhp så kan man köpa en sån här "sportstermotor från S&S. Insugventilerna är på 63 mm i diameter.

9%20Racing3.jpg

Vill man ha över 300 hk sugmotor stötsstångs V-twin av HD-typ så finns det med från S&S. Här är insugarna på nära 70 mm i diameter. Billigt och bra :näsblod.

9%20Racing2.jpg

Last edited:
jojje1963 varför skulle en twin få igång turbon snabbare än en rad4a? det är väll bara en puls per motorvarv på en twin o två på en rad4a, känns ju som att varvet o därmed antalet pulser borde få igång turbon snabbare än hur stora pulserna är (motorvolym), men du vet ju uppenbarligen mer om twin'ar än vad jag gör :) gäller detta v-twinar bara eller även radtwinar? Det låter nämligen lite långsökt..

Sedan ang startmotorback så förstår jag inte redigt problemet för det funkar ju utmärkt att köra en personbil på 1500kg med startmotorn kortare sträckor om man har ett bilbatteri på 60Ah och en vanlig startmotorkrans (svänghjul), så det borde väll fungera ännu bättre på en 800kg bil?
Vad menar du med öppen bil o pinne?
Alternativt monterar man en kardan mellan framdrev/utgående axel på lådan o diffen och sätter ett litet öppet alusvänghjul mellan kardan o diff, då får man möjlighet att montera startmotor där.
En backväxellåda för 10k verkar dyrt, har man gott om plats kan man ju montera en vanlig gammal 4-växlad låda istället, dom är nog inte mer än 40cm långa.
Det får inte bli FÖR krångligt heller :)

Hmmm, vad sägs om att prova en RVF400 eller VFR400? V4 på 400cc, kuggdrivna kammar och högvarvig. Skulle förmodligen låta och gå hur bra som helst med turbo på!

Jag har läst lite om dom motorerna, det är nog väldigt fina motorer som antagligen kostar en hel förmögenhet oxå :)
Tyvärr så hugger turbon sönder V-ljudet rätt ordentligt, så en vinkelmotor lämpar sig bäst som sugmotor egentligen.
Därmed spelar vinkel eller rad motor ingen större roll.
Däremot så är en R (sport) motor absolut roligare än en touringmotor, jag håller på kolla runt lite med SFRO oxå vad som gäller..

Det har med storleken på pulserna att göra, en twin på 400cc har dubbelt så stora pulser som en 4a och eftersom en turbin inte är tät så läcker mer av dom små pulserna bara förbi. Låter det ändå konstigt så kan jag bara konstatera att mina twinnar laddar från 2000-10000v, det har jag inte lyckats med på en 4a. V eller rak spelar ingen roll.
Problemet med startmotor är just om man monterar den efter utgående axel, utväxlingen blir helt fel, försök att köra en bil på 5an med startmotor så ser du vad som händer.
Pinnen sätter man i marken och puttar bilen bak med, funkar på plan asfalt.
Jepp, 10k är dyrt om man bygger budget, men på det bygge jag pratade om så var det inte aktuellt med en extra låda, av flera skäl, det var inte meningen att tvinga dej att göra likadant ;)

Last edited:
Om du har smet så bygg en storkubiks HD-motor och skit i överladdning istället.
Turbohojar är ofta sega i rullen. En rapp strokerharley är med på noterna direCKT.
Varför fjolla runt med 600 cc när du kan ha 2000cc?

Hmm, jo, det måste ju vara därför att Harley-åkarna MÅSTE ha sin egen klass??
För dem kan spöa alt,,eller??
NOT!
Det var väl knappt att Jojje 1963 (Triumph, 2-cyl. med turbo) fick tävla i "eran" klass,,eller??
Sorgligt,,men inse att stötstångsperioden är slut,,iaf kontra kubiken.
För du vill ju säkert säja nåt i stil med att " den snabbaste hojen i världen är en HD"..må så våra,,men den är ju för fa. på 3 liter minst,,eller?,,knappast nån mc-motor.

NOT!
Det var väl knappt att Jojje 1963 (Triumph, 2-cyl. med turbo) fick tävla i "eran" klass,,eller??
För du vill ju säkert säja nåt i stil med att " den snabbaste hojen i världen är en HD"..må så våra,,men den är ju för fa. på 3 liter minst,,eller?,,knappast nån mc-motor.

Jörgen vet nog inget om det, men nej, jag fick inte köra i Harleydrags, sen blev det Pro Twin Bike och då fick jag va med, fast bara om min motor är mycket mindre eller hojen väger mycket mer ;) Men helt klart finns det snabba HD, en anledning är givetvis att det finns grejor till dom, det tävlas ju mycket i USA med dessa blysänken. Får väll tillägga att jag aldrig har, eller kommer att få rast av en stötstångs HD, dom som är snabba har inte en enda HD pinal i sig, faktum är att en Honda Shadow är lika mycket HD som en "HD" ;) (okey, jag överdriver liite)

NOT!

Aah jag är helt seriös! Inlägget var inget skämtsamt OT-bjäbb med min ducatifrälste vän SGM. OHC är en övergående fluga. Stötstångsmotorn kommer att återerövra världen! Stötstänger, luftkylt, tvåcylindrigt och tvåventilat ger ju samma litereffekt som 4 ventilat vattenkylt OHC-arrangemang.:confused:

Det är tack vare det här öppensinnade synsättet till teknik som jag inte bara lyckades bra på Farkost på KTH utan även efter examen blivit rekryterad till utveckling av förbränningsmotor- och gasturbinanläggningar. Enorma utvecklingspengar kan sparas om man redan vet vad som är bäst, det är här jag kommer in i bilden!

Skämt åsido så tycker jag också att de här S&S-motorena inte skulle ha godkänts för Prostock. Bara för att de har sådana motorfästen att de skulle passa i en sportsterram gör inte att de ska köras i Prostock tycker jag. Dessa stötstångsmotorer har ju just ingenting som är just "stock". De är rena paragrafkonstruktioner, risken är ju att prostock blir en S&S-klass. Men såna är ju jänkare, de har en faiblesse att "rigga" till egen fördel och påverka regelutformningen.

Men oaktat ovanstående så tycker jag ändå att det är imponerande maskiner, att de tex varvar över 9000 ppm med dessa jättekolvar och lyft på över en tum är helt sjukt. Bara dimensionerna på kanaler och ventiler är helt groteska. Fick nyligen se en sån här motor nedplockad. De är ju helt sinnesjuka dimensioner.

Själv är jag som person helt ointresserad av tävlingar, om jag går på dragrejs så är det för att höra ljudet och se alla fina tekniska lösningar, och just stor enskild cylindervolym är det jag gillar bäst att lyssna på. När det verkligen rister. Vem som vinner resp klass brukar jag inte ens notera. Men jag gillar underdog-ekipage.

Jörgen vet nog inget om det, men nej, jag fick inte köra i Harleydrags, sen blev det Pro Twin Bike och då fick jag va med, fast bara om min motor är mycket mindre eller hojen väger mycket mer ;) Men helt klart finns det snabba HD, en anledning är givetvis att det finns grejor till dom, det tävlas ju mycket i USA med dessa blysänken. Får väll tillägga att jag aldrig har, eller kommer att få rast av en stötstångs HD, dom som är snabba har inte en enda HD pinal i sig, faktum är att en Honda Shadow är lika mycket HD som en "HD" ;) (okey, jag överdriver liite)

Hedning! Shadow har ju inte stötstänger! :mad:

Last edited:
Yamaha Warrior då?

Ja det är den HD-klon jag gillar bäst faktiskt, trist med alla dummy-kåpor bara. Ang warrior-motor är det ju även påväg att börja bli lite riktig eftermarknad, som tex från Patrick Racing etc. Bara nu japsarna väljer att behålla motortypen en längre tid och inte i vanlig ordning ändrar motorfästen mm. Det är ju sånt som gör att firmor vågar satsa på att utveckla high performance-motordelar. Vet att du pillar lite med Warrior. Johans hoj som du håller på att sprutkonvertera nu tex, vi är garagegrannar. :D

Själv är jag dock ingen tävlingsmänniska, vill inte bygga om min hoj till en stripphoj med långsving etc. Vill ha den som en hotrodhoj, lika dålig på att svänga som att starta med :D

Last edited:
Back