Lämplig (V)motor runt 50hk för turbo?

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Lämplig (V)motor med låg effekt, för turbo?

Hej, har fått galna idéer i huvet som vanligt, o tänkte höra om någon vet av nån lämplig motor med runt 30-40hk, (hellst vinkelmotor pga ljudet) som dessutom lämpar sig att överladda?
Behöver inte ladda så mycke 0,5-1bar kanske.

Det är ju lämpligt om motorn:
- är hållbar & av vanligt märke (honda, yamaha, suzuki eller kawasaki?) & billig.
- har hållbar koppling eller som går förstärka o hållbar låda m.m.
- bra med vrid, gärna så stor volym som möjligt ska ersätta en motor på ca 50hk&70Nm.
- årsmodell spelar inte så stor roll men den ska ju vara hyffsat effektiv o billig, kommer antagligen köra ett eftermarknadssprut på den.

Orginalmotorn är på 900-1000cc men med tanke på effekten så får det nog bli nån motor mindre än 500cc eller någon äldre 600+?

Jag har en Suzuki 750ES -82 motor med 86hk men den blir nog för stor.

Kom gärna med förslag på andra motortyper oxå det behöver inte vara en vinkelmotor, det ska dock vara en 4-taktare o hellst 4 cylindrar, misstänker att dom flesta små v-twin motorer är 2cyl, så det är nog rätt kört, men en vatvvillig rak 4a låter gött dom me :)

Tack på förhand! MVH Patrik
 
Last edited:

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Blandade ihop lite, såg nu att den egentliga motorn hade ännu mindre effekt bara runt 25hk, så i första hand måste det vara en väldigt liten motor med många cylindrar för att överhuvudtaget få igång turbon.

Det finns små turboaggregat som sitter på bl.a. SMART bilarna som går använda så det är inget problem, utan snarare att hitta en liten varvvillig motor som tål överladdning, får nog ladda på lite mer än vad jag tänkt, minst 1 bar iaf :)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Blandade ihop lite, såg nu att den egentliga motorn hade ännu mindre effekt bara runt 25hk, så i första hand måste det vara en väldigt liten motor med många cylindrar för att överhuvudtaget få igång turbon.

Det finns små turboaggregat som sitter på bl.a. SMART bilarna som går använda så det är inget problem, utan snarare att hitta en liten varvvillig motor som tål överladdning, får nog ladda på lite mer än vad jag tänkt, minst 1 bar iaf :)

OJ! det här låter som ett skumt projekt. pga pulserna är det ju trevligt med minst 3 cylindrar men du får nog nöja dig med en twin med tanke på de andra specarna. Jag har dock inga förslag.

Det finns ju små gamla radfyror a 400cc som säkert är rätt stabila. Detta är alltså inte av intresse?
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
jo rak4a blir nog ett måste om jag ska ha så liten motor som jag tänkt mig, en 2cyl överhuvudtaget är nog att glömma som sagt, däremot vore en v4 trevligt men då blir det för stor volym antagligen..
det beror också på andra omständigheter, men tipsa gärna om små billiga hållbara rad 4or sålänge så har man iaf en utgångspunkt! MVH
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
jo rak4a blir nog ett måste om jag ska ha så liten motor som jag tänkt mig, en 2cyl överhuvudtaget är nog att glömma som sagt, däremot vore en v4 trevligt men då blir det för stor volym antagligen..
det beror också på andra omständigheter, men tipsa gärna om små billiga hållbara rad 4or sålänge så har man iaf en utgångspunkt! MVH

Jag började tänka budget... Funderar på en gammal cb400 eller dylikt. Känns som gamla honda motorer är av god kvalite men jag spekulerar mest nu och är deffentivt inte meriterad när det gälller att stressa gamla motorer.

1989 to 1990 CB400F (CB-1) with a 399 cc (24.3 cu in) DOHC inline four 4-valve liquid cooled linked to a 6-speed manual transmission

http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CB400

dem har dock 44hk så det blir väl för starkt för ditt projekt?
 
Last edited:

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
larsat skrev: misstänker att dom flesta små v-twin motorer är 2cyl

Ot: måste bara kommentera det som stod i första inlägget, att de flesta V-Twin motorer nog är 2 cylindriga :va hehe de är nog väldigt troligt att dom är de :D :tungan (du menar 2-takt antar jag)..

Tillbaka till ämnet, en kawasaki ninja 250 motor är ju en relativt trött R2:a på ca: 32 hästar, kan de va nåt?
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
jag är trött, jag menar ju självklart v4a.. och som sagt det bör vara 4 cyl annars får jag nog inge snurr på turbon.. sitter o kollar runt på motorer cb400 har en 2cyl motor så det funkar inte... :(
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
jag är trött, jag menar ju självklart v4a.. och som sagt det bör vara 4 cyl annars får jag nog inge snurr på turbon.. sitter o kollar runt på motorer cb400 har en 2cyl motor så det funkar inte... :(

Borde ju gå med annat än 4 cyl också, fanns väl nån (eller flera) som byggt turbo på fiddys m.m, garanterat 1 cyl på dom. Vet ju iofs inte vad dom kört för agg/ladd. Även boost3 på forumet har väl byggt på xr650 (1 cyl), så allt går verkar de som..
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
jag är trött, jag menar ju självklart v4a.. och som sagt det bör vara 4 cyl annars får jag nog inge snurr på turbon.. sitter o kollar runt på motorer cb400 har en 2cyl motor så det funkar inte... :(

Om du läser mitt inlägg ordentligt så har årsmodell 89-90 4inline.

Dock 44hk.

Visst går det att köra turbo på 2 cylindrar dock. finns ju dem som lyckats med stånkor!
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
gsx 400 F (katana) har en 4cyl motor med 4 ventiler per cyl o 42hk@10500 rpm, jag har haft en 400E twin o skruvar rätt mycke me dom motorerna en sån motor skulle inte vara nå problem att bygga eftermarknadssprut på eller turbo men frågan är om den håller för nån effekt, polarn som köpte min hoj sen har kört sönder 2 motorer o jag vet att dom är rätt slöa orginal :)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Borde ju gå med annat än 4 cyl också, fanns väl nån (eller flera) som byggt turbo på fiddys m.m, garanterat 1 cyl på dom. Vet ju iofs inte vad dom kört för agg/ladd. Även boost3 på forumet har väl byggt på xr650 (1 cyl), så allt går verkar de som..

Precis. Boost skall du prata med helt klart om du satsar på stånka eller twin. Han verkar ha bra koll på vad som gäller när man försöker få turbon gå bra med pulser ;)

gsx 400 F (katana) har en 4cyl motor med 4 ventiler per cyl o 42hk@10500 rpm, jag har haft en 400E twin o skruvar rätt mycke me dom motorerna en sån motor skulle inte vara nå problem att bygga eftermarknadssprut på eller turbo men frågan är om den håller för nån effekt, polarn som köpte min hoj sen har kört sönder 2 motorer o jag vet att dom är rätt slöa orginal :)

trimma klassiskt: cb1=89-90 med radfyra
http://www.hondacb1.org/reviews-cycle1090.shtml

finns några som slängt turbo på dem också. Fick inga kanonträffar med google dock.

Vad e målet då? 70hk verkar en gammel cb400 tåla utan större moddar.
 
Last edited:

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Det finns lite 250 motorer som skulle kunna funka t.ex. GSX250 katana -92, eller FX -05 men känns inte lönt att ha mindre än 400cc o sen är dom nog svåra att få tag i :)
Enklast e nog att försöka hitta en lite större motor istället.. Ska höra runt lite mer o återkomma..
Kawasaki ZXR 400 -91 t.ex. har en rak 4a me 4 ventiler/cyl dock 65hk@13000rpm
Honda VFR 400 R m.fl. har en V4a på 61hk@12500rpm den lär låta gött :)
Honda VF 400 F har en V4a på 53hk@11500rpm vilken skulle kunna vara nått :)

Ändå känns Suzuki GSX 400 F som en vettig motor då det är 42hk@10500rpm, 4 ventiler per cyl o dubbla överliggande kammar, sen vad den tål för effekt har jag ingen aning om men med 0,5 bars ladd skulle man ju få ut över 60hk iaf.
Dom är lätta att få tag i oxå plus att jag skruvat med twin'arna förut.

Finns ju större motorer som är intressanta med men då sticker effekten iväg rätt rejält.

Du har rätt Richo att det finns vissa CB 400 som har 4-cyl o t.ex. -02ans "Super Four" har 53hk@11000rpm sen hittade jag inte så mycket mer info om dom, men kan tänka mig att dom är mer hållbara än dom första Suzuki 400orna, men det är inte säkert iofs, då GSX1100 t.ex. har bland dom mest hållbara motorerna än idag :)

Suzuki har dock endel nyare oxå t.ex: Bandit 400 -95, GSR 400 -11.

Det går nog få en 2cyl att funka men det är ju bättre att börja med en 4a så är man rätt säker på att lyckas :)
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Någon som kör med trimmad Suzuki GSX 400 F eller Honda CB 400 (4cyl) motor här, o isåfall vad har ni för effekt? Behöver ju inte vara turbo, men absolut enklare att öka effekten med turbo o behålla motorn orginal, ev en cylinderfotspackning för att få ner kompet bara.
Om en CB400 tål 70hk borde väll en GSX400F göra det oxå tycker jag, som sagt jag har bara hållt på med twin'arna innan o de ligger bara på 27hp, då väger hojen 190kg + förare ca 250kg.
Eg skulle jag behöva mer än 80hk men 70 duger nog de me till att börja med..
Möjligen att det går bygga på ett LH 2.2 sprut från Volvo 240 så kan man ju köra med spridare o luftmassemätare, o fortf köra orginaltändning om man inte vill ha rak tändkurva för då triggar man bara en hallgivare på veven.

Förresten när vi ändå är inne på ämnet :) Passar 4cyl GSX400F motorn direkt på en GSX400E hoj? Det är väll exakt samma motorcykel bara att ena är twin o andra är radfyra?
För isåfall skulle jag ev. kunna köpa tillbaka min gamla hoj o slänga på en 4a istället o regga som en F, det ska väll inte vara några problem?
Sen kunde man börja bygga turbo som test :D
 
Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag tycker du är inne på rätt linje.
Varför belasta kontot md en tung jättemotor på massa cc och som kostar massa flis. Mycket roligare att bygga lätt typ budget, ta va man har, typ. Sen om den pajjar så är det bara att köpa en till:tummenupp:yoparty:banana. Mums
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
En honda cx500 borde gå bra, v-tvin, fanns som turbo på 500 och 650cc
 

Bifogat

  • 18180_0_1_2_cx%20650%20turbo_Image%20credits%20-%20Tim%20Coleman.jpg
    18180_0_1_2_cx%20650%20turbo_Image%20credits%20-%20Tim%20Coleman.jpg
    44.7 KB · Visningar: 165

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
cx 500 är intressant då den finns som sugis med 10:1 i kompförhållande o 50hk och som turbo med 7,2:1 i kompförhållande o 82hk, det är kanske inte samma kammar men verkar vara samma motor i övrigt, skulle tippa på att den laddar 0,65 då vilket är rätt skapligt orginal, går säkert ladda 1 bar med en sådan o få 100hk.
Vad jag vet så ska det inte vara några problem att överladda någon motor eg sålänge den har 4ventiler/cyl o överliggande kammar, men 2 pulser per varv sätter ju mer fart på turbon än 1puls.
Sedan finns en annan aspekt o det är om man vill ha vattenkyld eller luftkyld motor, en vattenkyld motor är eg mer fördelaktig men är nog svårt att hitta.
Just GSX 400 F motorerna verkar vara skapligt lätta att få tag i men önskemålet eg vore väll att kunna använda en nyare vattenkyld motor runt 600cc & 100hk eg o sedan inte överladda till att börja med, vill man ladda senare så kan man plocka mycket effekt på en sådan.
Får fundera vidare lite..
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Vilken 600cc SPORT-motor (R) modell av Suzuki, Kawasaki, Yamaha & Honda är eg mest fördelaktig & enkel att överladda om det ska vara en vattenkyld motor?
Kan man dock ha en 600 borde man kunna ha en 750 oxå, nu har jag ju visserligen en GSX 750 ES -83 motor men den är luft/oljekyld o det funkar säkert det oxå, dessutom går det få dom funka rätt bra vad jag vet med turbo, speciellt om man inte har så trångt utan kan placera turbo & tryckbox där man vill så är det nog inga problem, är CV förgasare som går använda oxå.. hmm :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vilken 600cc SPORT-motor (R) modell av Suzuki, Kawasaki, Yamaha & Honda är eg mest fördelaktig & enkel att överladda om det ska vara en vattenkyld motor?
Kan man dock ha en 600 borde man kunna ha en 750 oxå, nu har jag ju visserligen en GSX 750 ES -83 motor men den är luft/oljekyld o det funkar säkert det oxå, dessutom går det få dom funka rätt bra vad jag vet med turbo, speciellt om man inte har så trångt utan kan placera turbo & tryckbox där man vill så är det nog inga problem, är CV förgasare som går använda oxå.. hmm :)

Om du har smet så bygg en storkubiks HD-motor och skit i överladdning istället.
Turbohojar är ofta sega i rullen. En rapp strokerharley är med på noterna direCKT.
Varför fjolla runt med 600 cc när du kan ha 2000cc?
 
Last edited:

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Det har att göra med att jag tänkt regga nån liten bil med MC motor, en 2000cc motor på 200hk är säkert jättebra men bilprovningen har ju gränser för vad varje bilmodell får ha, t.ex. 100hk, ja då är det smidigt att ha en 100hk motor, plocka på turbo efter bes, ladda 1bar o ha 200hk, sedan plocka bort turbon nästa gång man besiktar bara det tar bara några minuter, att motorn skulle bli slö med turbo vet jag inte, det blir ju inte samma bottenvrid men å andra sidan är det betydligen enklare att modifiera effekten med turbo och framförallt billigare.
Jag håller dock på velar lite om jag ska göra en SFRO besiktning och därmed kanske kunna ha lite större motor då det blir helt andra regler, men det återstår att se vad som krävs för det.
En vanlig regbes blir betydligen enklare och billigare om det nu överhuvudtaget går, ifall man vill modifiera bromsar m.m.
Har inte heller helt klart för mig vilken bilmodell som är lämpligast.
Jag tycker dessutom det är roligt med små motorer med mycket varv o laddtryck, min erfarenhet från bilmotorer är att höjer man upp varvregistret så brukar man inte få några problem med effekten, man får växla ner lite oftare bara :)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det har att göra med att jag tänkt regga nån liten bil med MC motor, en 2000cc motor på 200hk är säkert jättebra men bilprovningen har ju gränser för vad varje bilmodell får ha, t.ex. 100hk, ja då är det smidigt att ha en 100hk motor, plocka på turbo efter bes, ladda 1bar o ha 200hk, sedan plocka bort turbon nästa gång man besiktar bara det tar bara några minuter, att motorn skulle bli slö med turbo vet jag inte, det blir ju inte samma bottenvrid men å andra sidan är det betydligen enklare att modifiera effekten med turbo och framförallt billigare.
Jag håller dock på velar lite om jag ska göra en SFRO besiktning och därmed kanske kunna ha lite större motor då det blir helt andra regler, men det återstår att se vad som krävs för det.
En vanlig regbes blir betydligen enklare och billigare om det nu överhuvudtaget går, ifall man vill modifiera bromsar m.m.
Har inte heller helt klart för mig vilken bilmodell som är lämpligast.
Jag tycker dessutom det är roligt med små motorer med mycket varv o laddtryck, min erfarenhet från bilmotorer är att höjer man upp varvregistret så brukar man inte få några problem med effekten, man får växla ner lite oftare bara :)

Här lämnar Jyrgen öppet mål. :hihi

Det är ingen fara med effektuttag, 2 liter HD blir vad, 100 kusar? :hihi :arsele
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top