Lämplig (V)motor runt 50hk för turbo?

Just nu är jag mest intresserad av vad det finns för motorer att tillgå, att få tag i en Ducati motor är ju bara att glömma dom är för dyra.

Dyr? 5000SEK för en 620cc Ducati twin.
Denna spis började tillverkas -03 om jag inte minns fel. Tycker jagg känner igen säljarens nick.. Om jag inte minns fel är han försäljningsansvarig på Italia Bike Center i Arboga.. Men säker är jag inte.
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=46634

I regel är nog italienska delar dyrare än japanska? Sedan vill man ju hellst veta nån som testat överladdning på motorn innan så man är hyffsat säker på att det funkar bra.
Honda NTV verkar vara ett alternativ men dom är klenare än Sukkan o har bara 3vent/cyl.
Transalpen likaså och sen vet jag inte ang växellådorna, jag har för mig att jag hört att offroadhojar har lite klenare lådor men det kanske är i jämförelse med stora sporthojar som har bättre.
Hur hållbar lådan är på Sukkan vet jag inte men det verkar iaf finnas gott om motorer att tillgå, någon som har några tips på hur man förstärker kopplingen på dessa, går det lägga i en extra lamell? Jag har hört talas om detta, man ska även kunna köpa hårdare fjädrar att stoppa i, iaf till 750 motorn jag har o andra GSX hojar, kanske är samma på SV 650?

skaffa en motor från en hayabusa och sen stryp den till 80 hästar ? av det man sett här på forumet så verkar den va rätt rolig att sätta turbo på också :)

Bilprovningen blir nog inte så imponerad om man kommer med bromspapper på en motor som orginal lämnar runt 160hk men när jag bromsade den blev det bara 80 :)
Däremot kan man mygla när det gäller effektökning, t.ex. att en orginalmotor på 100hk ger 120 med 0,2 bars ladd, nää men vadå jag ska bara ladda 0,2 bar *lovar*

Kawasaki ER-6 har ju v-twin oxå men suzukis motorer verkar funka bra med turbo så då satsar jag nog hellre på en sådan.
Hur mycke lådan håller för vet man ju inte men jag tycker det borde hålla att flytta på 2-2,5ggr så mkt vikt om man sänker utväxlingen med iaf 1/3del.
Då kan man nog starta bilen på 2an oxå sålänge man inte ska köra som ett svin.
Sålänge man inte har alltför bra däck så det släpper när man varvar ur så håller det nog :)
Växellådor brukar hålla om effekten kommer på höga varv, är högt vrid på låga varv som tar död på dom, en hoj är ju byggd för 1 passagerare dessutom så man kan ju räkna med att den ska palla 2st fetton på 100kg var = totalvikt nästan 400kg.

Jag har införskaffat både en GSX750ES o en GSX1100R som jag tänkt överladda, till 1100an har jag köpt förgasarmunstycken men jag hållt på bygga garage i 2 år nu så har inte haft tid med det, diverse turboaggregat finns oxå m.m. så det är väll mest tid som saknas.
Alla delar är nerpackade i kartonger tills vidare. Men man måste ju ha fler än ett projekt :D

TDM/TRX/Super Teneré kanske kan vara nåt? Rad 2:a, 750-850 cc, finns med både 270 och 180-vev, vattenkyld, torrsump.

Kawasaki ER-6 har ju v-twin oxå men suzukis motorer verkar funka bra med turbo så då satsar jag nog hellre på en sådan.

Det är en parallell-twin, inte V-twin. Skillnaden är att i en parallell-twin sitter cylindrarna som i en rad4:a fast med endast 2 cylindrar.

ok fel av mig, vad innebär 270 & 180 vev?
om någon vet av någon som byggt turbo på sukkan så hör av er.

Håller med Ellfors om att det är grundmotorns effekt vid det aktuella varvtalet som avgör om Turbon får fart eller inte. Om det är 4-8-2 cylindrar spelar mindre roll.

Mats

Jo, men.. en 4a med samma effekt på 2000rpm som en 2a har förmodligen minst 2-3ggr så mycket toppeffekt (om vi pratar hojmotorer), och då måste man ha en större turbo..och då kommer den igång senare.. ja, du fattar ;)

600cc, ca 95hk. Billigt 3800:-
(Mitt projekt ska få en mindre, mer "körbar" motor)
:tummenupp

Bifogat

• vxg.jpg
    vxg.jpg
    181.8 KB · Visningar: 199
Ser ut som en sukka motor eller vad är det?
Visst kan man bygga på ett enklare sätt om man bygger amatörbyggt fordon, ser dock ut som det skulle bli lite svårt att gatregistrera det där fordonet :)

jojje1963 vad brukar du använda för turboagg?
Olika, beror på hur jag vill hojen ska gå, och vad den ska va till. Har fortfarande inte förstått vad du ska bygga, formelbil eller crosscart, eller mitt i mellan.. och då kan jag inte hjälpa dej mer än jag redan gjort

så många olika turboagg finns det väll inte att välja mellan, vad skulle du köra på en 650 V-twin som ska sitta i en gatbil 72hk + 1 bar.
använder du agg med enkel ingång eller ibland dubbla inlopp T3 fläns och extern wastegate?

Honda NTV / Transalp V-twin 650cc vattenkyld, kardarn. Gott om reservdelar, osv.

Håller med Ellfors om att det är grundmotorns effekt vid det aktuella varvtalet som avgör om Turbon får fart eller inte. Om det är 4-8-2 cylindrar spelar mindre roll.

Mats

Njaa, riktigt så enkelt tror jag inte att det är.
Motorns effekt vid givet varvtal avgör hur stor avgasmängd som kan sätta fart på turbon. samma för twin som fyra om effekten är samma. Typ fyra myror är lika mycke som två elefanter.
Om vi omvandlar pulserna till djur, lätt greppbara för oss 60-70talister

Däremot verkar det ju vettigt som jojje säger att det är lättare för myrorna att slinka förbi turbinen än för elefanterna.

använder du agg med enkel ingång eller ibland dubbla inlopp T3 fläns och extern wastegate?
Ja, och ibland VNT. Det finns massor att välja på. Ta nått som pallar minst 200hk (på en 4a), annars är det risk att avgashuset blir för litet (om du nu ska köra med en twin). Pallar den 400hk så är den för stor. TD04-16T är ju tex en bra turbo (inte Biltemas, Mitsubishis! ) Kanske en liten aning stor, men då spar du ju vxl-lådan lite. Vrid är ju kul, men det är oxo det som tar i sönder grejor, hk kan man ha nästan hur mycket som helst om man inte har nått vrid. (mer varv alltså)

VNT?
Har ett par agg från Subaru Impreza Mitsu 13G som nog funkar bra, i princip samma agg som 13c som sitter på Volvo 940 turbo med runt 150hk orginal men klarar 200. Intern wg.
16t räcker nog till 300hk, jag har ett sånt agg oxå, vore kanske lagom på min 1100R?
Annars har jag ett litet holset agg i storlek med KKK K27 bara mer kompakt o utan wastegate, T3 dubbla inlopp om man vill köra puls split.
Hur mycket effekt behövs för att köra 300km/h? :D

Back