Lämplig motor till bygge av elhoj

Från usa istället https://www.thunderstruck-ev.com/budget-screamer-72v-brushed.html?sef_rewrite=1&cookies_accepted=Y
Bättre än det jag länkade till i första posten? Samma pengar.
Jag skulle säga att det är ungefär samma prestanda. Den sistnämnda säger up to 38 HP peak vilket blir 28 kW. Den förstnämnda säger peak 24kW sometimes kan reach 32.
Den andra du länkade till säger inget om vad den tål konstant vilket skulle göra mig fundersam. Det är visserligen troligt att den tål ungefär samma effekt kontinuerligt men eftersom dom inte specar det så vet man ju inte. Det kan ju teoretiskt sett hända att man bränner motorn om man lägger sig på 8kW kontinuerligt även om det sannolikt är så att det inte blir det resultatet.

Är det några andra skillnader än några mm, pris och färg på dessa celler? Skulle båda funka lika bra i ett batteripack?

Inte tillräckligt insatt för att bedöma kvalité/prisvärdhet på olika tillverkare längre men ska man tillverka batteripack av stora mängder celler kan det kanske vara praktiskt med lödöron vilket bara fås på den ena varianten. Det går ju att svetsa ihop cellerna själv också men även det blir ju jobbigare när någon annan redan svetsat dit knappar. Plus att du förstås redan betalat för att någon ska svetsa dit knapparna du själv lär ta bort så det blir en onödig kostnad utöver arbetet.

Är det några andra skillnader än några mm, pris och färg på dessa celler? Skulle båda funka lika bra i ett batteripack?
Väldigt opraktiska bygga större pack av

Är det för att det är så mycket jobb om man ska bygga ett större pack som du säger det eller är det något annat?

Jag har bytt plan och konverterar min motard istället. Jag har nog bestämt vilken motor det blir och att det blir 10 Nissan Leaf-moduler från 2013. Jag behöver nu en bra men billig controller. Det får bli bättre grejer så småningom. Några tips. Den ska klara 75V och 500A peak. 500A är vad leafmodulerna ska kunna ge enligt en diskussion på endless-spheres jag läst. https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=99166

Väcker liv i min gamla tråd eftersom jag pillat på med hojen. En 10 kw motor, batteripack med Nissan Leaf-moduler 14S, dvs 58,8V fulladdat. Ca 5 mil landsväg eller ett par timmar i skogen i räckvidd. Toppfart över 110 med 1:3,5 i drevning. Mycket skoj som jag ska bygga färdigt i vinter så jag kan regga den i vår.20220821_165953.jpg

Blev det kinesmotor ? Vad är det för kontroller?

Jag har faktiskt köpt mig en Vesc 100/250 för att ha som grund för elbyggen. Kommer nog linda mina egna motorer så småningom, annars tycker jag freechobby gör intressanta motorer. Visserligen för propeller men det där handlar mer om hur magneterna ser ut, starkare magneter och/eller fler poler drar ner varvtalet. Hallbach array tycker jag är intressant också, då slipper man järnsupport till magneterna och kan således dra ner vikten.

Kommer börja med en crystalyte HS3540, linda om med färre lindningar per spole och samtidigt öka polantalet och sätta på starkare magneter, summan hoppas jag blir en motor som rullar ungefär lika snabbt som originalutförandet fast med mycket mer moment och högre effektivitet.

Kul! Vad ska den sitta på? Vad ska du ha för batteri?

Last edited:
Kul! Vad ska den sitta på? Vad ska du ha för batteri?
Först en cykelram men det är mest för att ha något att bygga på och för att jag har en bra ram liggandes, sen tänkte jag faktiskt bygga mig en ram i bockad/limmad/poppnitad aluminiumplåt så som Lotus är byggda men det är en senare fråga och då blir det nog mer cross över det hela. Cellerna köper jag från Nkon och sätter ihop själv, 8P22S lär det nog bli iaf, 4000mAh och 35A per cell.

Ja, det var bra pris på dom där. Det är ju bra att bygga av såna så man kan forma efter behov. Mina Leaf-moduler är ju både tunga och stora. De skottar ur sig mycket ström men är bökiga att placera. Jag kanske fortsätter med en sporthojsram sedan när denna är klar för i den kan jag placera både motor och batteri på ett bättre sätt. Jag håller mig nog under 60V för det krävs lite mer för att få det godkänt när man hamnar över, vad jag har förstått.

Jag har faktiskt köpt mig en Vesc 100/250 för att ha som grund för elbyggen. Kommer nog linda mina egna motorer så småningom, annars tycker jag freechobby gör intressanta motorer. Visserligen för propeller men det där handlar mer om hur magneterna ser ut, starkare magneter och/eller fler poler drar ner varvtalet. Hallbach array tycker jag är intressant också, då slipper man järnsupport till magneterna och kan således dra ner vikten.

Kommer börja med en crystalyte HS3540, linda om med färre lindningar per spole och samtidigt öka polantalet och sätta på starkare magneter, summan hoppas jag blir en motor som rullar ungefär lika snabbt som originalutförandet fast med mycket mer moment och högre effektivitet.
Lite trådkapning men tror du att någon av freechobby-motorerna skulle funka som ersättare för en skuren utombordare (8 hk Yamaha, åttiotalsvintage)? Dvs, tänker ju max 10 kW för ersättningsmotorn.

Lite trådkapning men tror du att någon av freechobby-motorerna skulle funka som ersättare för en skuren utombordare (8 hk Yamaha, åttiotalsvintage)? Dvs, tänker ju max 10 kW för ersättningsmotorn.
Tänker i precis samma banor.
Har en gammal plaskeladden som jag är sugen på att elkonvertera på något billigt sätt.
Samma effektönskemål, upp mot 15kW. och axel med akterspegelgenomföring istället för påhäng.
Jag ser det projektet som en övning inför elkonvertering av min snipa med 15hk Yanmar diesel.

Värt att tänka på är ju att dessa motorer kräver ganska ordentligt med kylning för att inte brinna upp, det är också därför de är specade med ganska högt kw/kg. Så enda problemet är egentligen att få högt luftflöde genom motorn men sätter man inte en sådan motor på en luftburen farkost skulle jag bygga om den till vattenkylning, ser inga andra hinder till att det inte skulle fungera. Däremot är dessa motorer ganska högvarviga, finns vissa bekymmer i att kontrollera motorer med riktigt högt rpm men det är definitivt görbart med en Vesc. Men välj lägsta möjliga kv bara...

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025