Lämplig motor till bygge av elhoj

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda VF750C -82
Jag har en sporthoj som jag funderar på att plocka bort motorn från och göra om till elhoj. Denna motor har jag läst en del om och den verkar vara potent nog: https://www.qsmotor.com/product/8000w-mid-drive-motor/#
Vad säger ni om prestandan? Det blir rätt dyrt med frakt, moms och tull. Ett paket med motor, controller och gashandtag skulle kosta ca 19000 inkl frakt, moms och tull så det är rätt mycket pengar. Finns det likvärdiga motorer att köpa i Europa?

Power: 8000W (maximum 24KW, sometimes can reach 32KW
Maximum Speed: 120km/h to 160km/h.
Maximum Torque: 70N.m to 112N.m.

Börja läsa på olika byggen, 20 kg är hel del. Du måste också få plats med batterier, säkringshållare, brytare, kontrollern, BMS, DC/DC och lite mer. Då gäller det att det finns plats i ramen. Sen tillkommer SFRO och regbesktning.

Endless-sphere.com, elmoto.net

Last edited:
Vi säljer motorn som sitter i Brammo (åtminstone en modell). PM om du är intresserad men bered dig på att plocka fram plånkan ?

Börja läsa på olika byggen, 20 kg är hel del. Du måste också få plats med batterier, säkringshållare, brytare, kontrollern, BMS, DC/DC och lite mer. Då gäller det att det finns plats i ramen. Sen tillkommer SFRO och regbesktning.

Endless-sphere.com, elmoto.net
Jag funderar på vad motorn och växellåda som sitter i hojen nu väger. Nog är det upp mot 20 kg. Sedan funderar jag på vad ett batteripack väger. En full bensintank väger ju dryga 20 den med.
Endless-sphere är jag medlem på och elmoto har jag kikat in på. Jag får väl gå med där också då :-)
Jag tänker också att väldigt många bygger på en crossram och isf har jag mer plats i min hoj.

Last edited:
Du har inte sagt vad det är för hoj du konverterar men det är väl knappt att ens en 125-motor kommer under 20kg.

20 kg bensintank handlar om närmare 30 liter, har du så stor tank? Och är den alltid full?

Du har inte sagt vad det är för hoj du konverterar men det är väl knappt att ens en 125-motor kommer under 20kg.

20 kg bensintank handlar om närmare 30 liter, har du så stor tank? Och är den alltid full?
Nej, den är inte alltid full men som en jämförelse är det intressant. Jag upplever inte hojen som tung när den är fulltankad alltså borde inte 20 kg av nåt annat istället upplevas som tungt.

Prestanda:
8kw, det är som en 125a från 70-talet.
En trimmad moped har mer prestanda redan med ofilade köpeprylar.
8kW kontinuerligt ur en elmotor ger en trevlig city/pendlingshoj som kommer upplevas som pigg upp till runt 50km/h. Kanske mer beroende på controller och hur mycket de skarvar om toppeffekt. Ganska lagom om man inte vill ha ett allt för stort batteripack och väldigt mycket piggare än en 125a från 70-talet som har en betydligt lägre toppeffekt och ett helt annat register.

Följer med intresse.
Funderar på att bygga om en av mina gamla båtar till eldrift.
Den behöver nog en 10kW tänker jag. Den ska vara provbänk för den "riktiga" elkonverteringen framöver.

8kW kontinuerligt ur en elmotor ger en trevlig city/pendlingshoj som kommer upplevas som pigg upp till runt 50km/h. Kanske mer beroende på controller och hur mycket de skarvar om toppeffekt. Ganska lagom om man inte vill ha ett allt för stort batteripack och väldigt mycket piggare än en 125a från 70-talet som har en betydligt lägre toppeffekt och ett helt annat register.

Ja, elfanatikerna brukar säga så.

Så här "imponerande" gick det med en 33hk(16hk kontinuerligt) elmotor i en hoj som verkar ha blivit runt 40 kg tyngre än med sin ursprungliga 50hk motor.
På crossbanan skulle han fått smisk av knattarna med 50-kubikare.

Missförstå mig inte, jag ser fram emot bygget men den som bygger bör ju ha rimliga förväntningar.

Så här "imponerande" gick det med en 33hk(16hk kontinuerligt) elmotor i en hoj som verkar ha blivit runt 40 kg tyngre än med sin ursprungliga 50hk motor.

Missförstå mig inte, jag ser fram emot bygget men den som bygger bör ju ha rimliga förväntningar.
Jag har kört och skruvat nog med elhoj för att ha på fötterna vad gäller det påståendet. I den andra tråden kördes det med blybatterier som naturligtvis var alldeles för tunga och det var minst sagt tveksamt om de kunde leverera ström nog för att motorn skulle prestera som avsett.

Det finns naturligtvis många fallgropar när man konstruerar systemet men jag tycker tänkt motor låter rimlig till en city/pendlingshoj.

Jag såg att det var med blybatteri. Det var väl kanske inte aktuellt. Dessutom är tråden från 2011 och det har ju hänt en del sedan dess.

Fast i ärlighetens namn så kör han med blybatterier som är rätt mycket tyngre och det var en hel del diskussioner kring om batterierna verkligen kunde leverera tillräckligt med ström för att motorn skulle gå för fullt.
Exempelvis så fick han nästan samma tid med styrenheten inställd till att begränsa både ström och spänning till 50% som med den inställd till 100%. 50% spänning och 50% ström innebär en fjärdedel av effekten. Om batterierna klarar av att leverera ska det innebära en rejäl skillnad i tid för accelerationen. Men det gjorde det inte. Så det är relativt sannolikt att den motorn på grund av batterierna bara levererar en del av den effekt den ska kunna.

Men visst. 8 kW är inte mycket men om den kan ge det kontinuerligt så ska det kunna innebära att man ska kunna hålla en konstantfart på kanske 80-90 i alla fall.

Om inte annat så är vridmomentet så pass högt att man kan utväxla den för bekväm pendling i avsett fartområde.

Batteriprestandan är det viktiga, en elmotor kan göras i princip hur stark som helst - särskilt momentant.

Just nu står ovan nämnda motor, en controller APT96800 och ett gashandtag på köplistan. Det är ett paket från QSmotor och prislappen inkl frakt, moms och tull hamnar på 19000. Är det ett rimligt pris för det jag får eller finns det andra europeiska alternativ? Bara frakt och import går på 6-7000...
Nu frågar jag alltså efter europeiska alternativ, inte om det är klent tilltaget eller andra invändningar.

Från usa istället https://www.thunderstruck-ev.com/budget-screamer-72v-brushed.html?sef_rewrite=1&cookies_accepted=Y
Bättre än det jag länkade till i första posten? Samma pengar.
Jag har en Me1003 och Alltrax 72 till salu om du är sugen. Jag byggde om hojen till växelström istället. Inte gått mer än 4000 km.

Men Me1003 får man växla rätt då den inte varvar mer än 3500 RPM. Upp till 90 km/tim lär du komma med rätt batteripack och celler som inte saggar vid belastning. Motorn tål massor med dubbla borstar.

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back