Lämplig motor till bygge av elhoj

Ja, det var bra pris på dom där. Det är ju bra att bygga av såna så man kan forma efter behov. Mina Leaf-moduler är ju både tunga och stora. De skottar ur sig mycket ström men är bökiga att placera. Jag kanske fortsätter med en sporthojsram sedan när denna är klar för i den kan jag placera både motor och batteri på ett bättre sätt. Jag håller mig nog under 60V för det krävs lite mer för att få det godkänt när man hamnar över, vad jag har förstått.
Jag kommer behålla tramporna på som reservkraft så min kommer bli en "cykel-cross", har inga planer på att registrera något. Jag tycker inte batteriteknoligin har kommit så långt att det är värt att bygga en renodlad elhoj än. Tror det säger slurp när kommer upp i fart, däremot så funkar dem klockrent upp till 80-100. Det är lite lite för mig körstil men funkar utmärkt på grus :)

Men jag är väldigt intresserad av att bygga och konstruera egna elmotorer, har inte jättemycket teoretisk kunskap utan sattsar på att analysera mina misstag och bygga bättre nästa gång.
 
Last edited:
Värt att tänka på är ju att dessa motorer kräver ganska ordentligt med kylning för att inte brinna upp, det är också därför de är specade med ganska högt kw/kg. Så enda problemet är egentligen att få högt luftflöde genom motorn men sätter man inte en sådan motor på en luftburen farkost skulle jag bygga om den till vattenkylning, ser inga andra hinder till att det inte skulle fungera. Däremot är dessa motorer ganska högvarviga, finns vissa bekymmer i att kontrollera motorer med riktigt högt rpm men det är definitivt görbart med en Vesc. Men välj lägsta möjliga kv bara...
Ah, då är de kanske inte optimala för en utombordare. Brukar väl vara så att de högvarviga elmotorerna är lindade så att de får lägre vrid som kompensation för det högre varvet. Iaf är det så jag minns det från när jag höll på med RC-bilar för över 30 år sen. Tänker att det är enklare om man inte behöver växla ner motorn så väldigt mycket, det optimala hade ju varit en motor med liknande varv som orginalrovan. Vikten är ju inte det stora problemet, man lyfter ju bara i och ur motorn två ggr per år.
 
Ah, då är de kanske inte optimala för en utombordare. Brukar väl vara så att de högvarviga elmotorerna är lindade så att de får lägre vrid som kompensation för det högre varvet. Iaf är det så jag minns det från när jag höll på med RC-bilar för över 30 år sen. Tänker att det är enklare om man inte behöver växla ner motorn så väldigt mycket, det optimala hade ju varit en motor med liknande varv som orginalrovan. Vikten är ju inte det stora problemet, man lyfter ju bara i och ur motorn två ggr per år.
Dem är lindade med få varv per spole och har ett lägre antal magnetpoler än spolar, vill man få ner varvtalet och upp vridet utan att linda om så kan man bygga en rotor med fler magnetpoler och strarkare magneter.
 
Back
Top