Kylarvätska.

Gick med
22 Dec 2004
Hoj
Thruxton -04
Tja !

En kanske "nördig" fråga men vad ska man slå i för glykol i en Vfr ? :va
Borde väll duga med Vw`s röda avsed för "alumotorer" ?

Gasa tills det hasa !

Etylenglykol brukar rekomenderas till hojmotorer,Statoil har det iaf (eller bland dom få som skriver ut det på flaskan)

Vfr piloten skrev:
2066850 Tja !

En kanske "nördig" fråga men vad ska man slå i för glykol i en Vfr ? :va
Borde väll duga med Vw`s röda avsed för "alumotorer" ?

Gasa tills det hasa !

ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG sätta RÖD glykol i ett system där det tidigare varit grön eller blå glykol!

Grön och blå glykol är blandbara med varandra men ej med den röda.

OM man blandar den röda med de andra så reagerar de med varandra och bildar en brun fällning som kläggar igen kylare och kylkanaler!

Sätt dit samma färg som du hade.

DM skrev:
2066905 ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG sätta RÖD glykol i ett system där det tidigare varit grön eller blå glykol!

Grön och blå glykol är blandbara med varandra men ej med den röda.

OM man blandar den röda med de andra så reagerar de med varandra och bildar en brun fällning som kläggar igen kylare och kylkanaler!

Sätt dit samma färg som du hade.

Vad skiljer de olika sorterna mer än färgen?

Ankan skrev:
2066911 Vad skiljer de olika sorterna mer än färgen?

Ingen aning hur den kemiska sammansättningen ser ut.

Ankan skrev:
2066911 Vad skiljer de olika sorterna mer än färgen?

Röd glykol är basserad på propylenglykol vilken har längre livslängd är mindre miljöfarlig dock har den betydligt sämre värmeavledningsförmåga och högre ytspänning.
Blå/grön är väldigt lika varandra, de är basserade på etylenglykol vilket är giftigt och tveksamt för miljön men det har bättre värmeavledningsförmåga, skillnaden mellan färgera härleds till tillsatser för korrosionsinnhibation skumförebyggande. Kör på grön om inte annat rekomenderas.

Boris JR skrev:
2067433 Röd glykol är basserad på propylenglykol vilken har längre livslängd är mindre miljöfarlig dock har den betydligt sämre värmeavledningsförmåga och högre ytspänning.
Blå/grön är väldigt lika varandra, de är basserade på etylenglykol vilket är giftigt och tveksamt för miljön men det har bättre värmeavledningsförmåga, skillnaden mellan färgera härleds till tillsatser för korrosionsinnhibation skumförebyggande. Kör på grön om inte annat rekomenderas.

Ah, tack för det. Köpte något skit från Shell på Yamahacenter igår som jag tänkte hälla i, på deras rekommendation. Hade ingen tanke på att det skulle kunna vara olämpligt att blanda med vad det nu är som redan finns i hojen. Får kolla detta närmare i morrn.

är det bara jag som tappar ur och spolar rent mitt system under vintern,efter det kan du ju ta vilken färg du vill på glycken,det skadar inte att tappa ur gammel sörjan och spola rent och i med frisk glycke..

Klockrent svar Boris Jr !
Tack för det ! :tummenupp
Får göra en investering imorgon.
Tog förresten årets första repa med hojen idag,faaeeen va gött ! :2cool

mojjsan skrev:
2067628 är det bara jag som tappar ur och spolar rent mitt system under vintern,efter det kan du ju ta vilken färg du vill på glycken,det skadar inte att tappa ur gammel sörjan och spola rent och i med frisk glycke..
Är inte dött kylvatten det bästa man kan ha i motorn? Jag har alltid fått lära mig att man ska vara rädd om kylvattnet, och inte byta i onödan? :va

Hoztic skrev:
2068414 Är inte dött kylvatten det bästa man kan ha i motorn? Jag har alltid fått lära mig att man ska vara rädd om kylvattnet, och inte byta i onödan? :va
var 1000 mil skall det ju bytas, är ju massa föroreningar i skiten klart det skall bytas med vissa mellanrum kolla i din manual så ser du..är ju med som ett service tillägg iaf

mojjsan skrev:
2068473 var 1000 mil skall det ju bytas, är ju massa föroreningar i skiten klart det skall bytas med vissa mellanrum kolla i din manual så ser du..är ju med som ett service tillägg iaf
Tur att man har kört luft/oljekylt hittills då :) Fast det är klart, gixxern är ju vattenskadad... :rolleyes: :hihi

mojjsan skrev:
2067628 är det bara jag som tappar ur och spolar rent mitt system under vintern,efter det kan du ju ta vilken färg du vill på glycken,det skadar inte att tappa ur gammel sörjan och spola rent och i med frisk glycke..
Nepp inte bara du, här spolas det ur ibland och servas som det ska :)

Hoztic skrev:
2068414 Är inte dött kylvatten det bästa man kan ha i motorn? Jag har alltid fått lära mig att man ska vara rädd om kylvattnet, och inte byta i onödan? :va

du menar nog snällt/mjukt vatten som man skall blanda med, förstår du väl att ny blandat 50/50 är bättre än en gammal sörja som gått typ 500/1000 mil...

mojjsan skrev:
2068716 du menar nog snällt/mjukt vatten som man skall blanda med, förstår du väl att ny blandat 50/50 är bättre än en gammal sörja som gått typ 500/1000 mil...

Klart att gammal sörja är sämre än ny glykol/vattenblandning men när du byter till ny glykol tillsätter du samtidigt nytt syre o då tar korrosionen ny fart..
Det bästa är helt dött vatten/glykolblandning(alltså helt syrefrritt)dessvärre minskar glykolens frysskyddande egenskaper med tiden så man mäste byta till slut ändå...viket är bäst?

Rätta mig gärna om jag har fel men det är vad jag lärt mig iaf

Tar och citerar mig själv från ett äldre inlägg:

"Det finns tre huvudtyper av kylarglykol i handeln: Vanlig glykol, Long life glykol och Miljö glykol. Alla innehåller inhibitorer som förhindrar korrodering av metaller.
Man skall inte blanda de olika huvudtyperna med varandra. Inom respektive grupp är skillnaderna mellan olika fabrikat försumbara (även om vissa tillverkare vill få oss att betala dubbelt så mycket för sin "Raceblandning") så där går det bra att blanda.
Alla är egentligen färglösa men Vanlig- och Miljöglykol brukar färgas grön eller blå och Longlifeglykolen röd eller neongrön.

Vanlig: innehåller till största delen 1,2-etandiol (etylenglykol). Är giftig, ger bl.a svåra njurskador.

Longlife: innehåller också till största delen etylenglykol men även sodium(natrium)-2-ethylhexanoate samt är helt nitrat fri. Lika giftig som vanlig och ethylhexanoaten kan ge fosterskador.

Miljö: innehåller till största delen monopropylenglykol(1,2-propanediol). Är giftfri.

Varför välja Longlife i stället för Vanlig: Längre bytesintervall (fyra, fem istället för två, tre år), ger mindre utfällningar och beläggningar.

Varför välja Miljö i stället för Vanlig: Är giftfri (går att dricka om man är sugen på något sött). Har dock en högre viskositet (trögare att pumpa runt) och lite sämre värmeöverföring som kanske inte är så bra i en hoj med liten kylare?

Skall man blanda själv bör man använda avjoniseratvatten (batterivatten) och inte kranvatten som vanligtvis innehåller ganska stora mängder kalk och salter. Vid temperaturer över 65°C fäller dessa ut och fastnar på alla ytor och bildar ett isolerande skikt som hindrar värmeöverföringen.
"

Bytesintervallet är framför allt inte baserat på minskat frysskyd utan på att inhibitorerna blir förbrukade och korrosionen ökar. Men som någon sa, använder man avjoniserat helt gasfritt vatten fås heller ingen korrosion.

Att skölja systemet med syresatt vatten är helt fel. När det är dags att byta glykolen (vart annat/tredje år) räcker det att tömma i lägsta punkt och fylla upp med ny färdigblandad 50/50. Blir det lite gammal kvar gör det inte något, den nya har så stor buffert att den klarar tre år till.

Glykolen hjälper väl till att smörja vattenpumpen också? Det är svaret jag fick när jag undrade varför jag inte kunde köra med enbart vatten (frågade här på sh.com). Iallafall jag kör inte hoj när det är minugrader ute, och den står i varmgarage under vintern, så frysskyddet är jag inte intresserad av.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!