Kylarvätska.

FZ1 skrev:
2069702 Tar och citerar mig själv från ett äldre inlägg:

"Det finns tre huvudtyper av kylarglykol i handeln: Vanlig glykol, Long life glykol och Miljö glykol. Alla innehåller inhibitorer som förhindrar korrodering av metaller.
Man skall inte blanda de olika huvudtyperna med varandra. Inom respektive grupp är skillnaderna mellan olika fabrikat försumbara (även om vissa tillverkare vill få oss att betala dubbelt så mycket för sin "Raceblandning") så där går det bra att blanda.
Alla är egentligen färglösa men Vanlig- och Miljöglykol brukar färgas grön eller blå och Longlifeglykolen röd eller neongrön.

Vanlig: innehåller till största delen 1,2-etandiol (etylenglykol). Är giftig, ger bl.a svåra njurskador.

Longlife: innehåller också till största delen etylenglykol men även sodium(natrium)-2-ethylhexanoate samt är helt nitrat fri. Lika giftig som vanlig och ethylhexanoaten kan ge fosterskador.

Miljö: innehåller till största delen monopropylenglykol(1,2-propanediol). Är giftfri.

Varför välja Longlife i stället för Vanlig: Längre bytesintervall (fyra, fem istället för två, tre år), ger mindre utfällningar och beläggningar.

Varför välja Miljö i stället för Vanlig: Är giftfri (går att dricka om man är sugen på något sött). Har dock en högre viskositet (trögare att pumpa runt) och lite sämre värmeöverföring som kanske inte är så bra i en hoj med liten kylare?

Skall man blanda själv bör man använda avjoniseratvatten (batterivatten) och inte kranvatten som vanligtvis innehåller ganska stora mängder kalk och salter. Vid temperaturer över 65°C fäller dessa ut och fastnar på alla ytor och bildar ett isolerande skikt som hindrar värmeöverföringen.
"


Bytesintervallet är framför allt inte baserat på minskat frysskyd utan på att inhibitorerna blir förbrukade och korrosionen ökar. Men som någon sa, använder man avjoniserat helt gasfritt vatten fås heller ingen korrosion.

Att skölja systemet med syresatt vatten är helt fel. När det är dags att byta glykolen (vart annat/tredje år) räcker det att tömma i lägsta punkt och fylla upp med ny färdigblandad 50/50. Blir det lite gammal kvar gör det inte något, den nya har så stor buffert att den klarar tre år till.

skölja systemet kan du göra med vanligt kranvatten spelar ingen som helst roll,
går jätte bra att fylla med kranvatten "komunalt är mjukt" utan problem,det som gäller är att vattnet inte är "hårt" som du kan få av egenborrade brunnar
är du osäker på ditt vatten så kör med "batteri vatten" komunalt vatten är oftast mjukt och kan användas utan problem..
 
mojjsan skrev:
skölja systemet kan du göra med vanligt kranvatten spelar ingen som helst roll,
går jätte bra att fylla med kranvatten "komunalt är mjukt" utan problem,det som gäller är att vattnet inte är "hårt" som du kan få av egenborrade brunnar
är du osäker på ditt vatten så kör med "batteri vatten" komunalt vatten är oftast mjukt och kan användas utan problem..
Att skölja är enligt mig helt onödigt.
Alla kommunala vatten är inte alls mjuka, och även om det är mjukt (kalkhalten avses där) kan det ofta innehålla salter, mineraler och metallföreningar vilka avsätter sig på varma (>65°C) ytor och bildar ett isolerande skikt. Detta är inte bra för ett smått dimensionerat kylsystem i hojen som tappar verkningsgrad.

Det är naturligtvis upp till dig att spara ett par tior och inte använda avjoniserat vatten eller färdigblandad.
Jag har bl.a kylsystem som yrke och har stor erfarenhet av misskötta system, och kommer aldrig att snåla på den här punkten.
 
FZ1 skrev:
2070258 Att skölja är enligt mig helt onödigt.
Alla kommunala vatten är inte alls mjuka, och även om det är mjukt (kalkhalten avses där) kan det ofta innehålla salter, mineraler och metallföreningar vilka avsätter sig på varma (>65°C) ytor och bildar ett isolerande skikt. Detta är inte bra för ett smått dimensionerat kylsystem i hojen som tappar verkningsgrad.

Det är naturligtvis upp till dig att spara ett par tior och inte använda avjoniserat vatten eller färdigblandad.
Jag har bl.a kylsystem som yrke och har stor erfarenhet av misskötta system, och kommer aldrig att snåla på den här punkten.

jag tvivlar inte på att du inte har rätt, men i stället så kan jag byta "vatten" 1 gång per säsong i stället en lätt uppgift när man ändå byter olja mm mm
om det skall vara kvar i flera år i hojjen köper jag ditt svar,regelbunden service
även om du fyller i ett hyffsat mjukt vatten så är det ingen fara...

ps du tycker tex att spola är onödigt "i maualen/underhåll så rekomenderas det av yamaha i detta fallet att spola systemet i samband med byte" står även att mjukt kranvatten inte är några problem" så alla har lite olika ide´r
som tex jag som vill spola eftersom det bör göras,sedan att des vatten är klart bäst är ju helt sant..
 
Last edited:
mojjsan skrev:
...ps du tycker tex att spola är onödigt "i maualen/underhåll så rekomenderas det av yamaha i detta fallet att spola systemet i samband med byte" står även att mjukt kranvatten inte är några problem" så alla har lite olika ide´r...
Yamahas servicemanualer gällande R1 säger "drain" coolant, vilket jag förstår betyder "töm" kylvätskan, inte spola. Vidare säger man "Recommended antifreeze High-quality ethylene glycol antifreeze containing corrosion inhibitors for aluminum engines Mixing ratio 1:1 (antifreeze:water)"
CAUTION:
• Adding water instead of coolant lowers the antifreeze content of the coolant. If water is used instead of coolant check, and if necessary, correct the antifreeze concentration of the coolant.
• Use only distilled water...

Som sagt, alla har vi olika idéer...
 
FZ1 skrev:
2070457 Yamahas servicemanualer gällande R1 säger "drain" coolant, vilket jag förstår betyder "töm" kylvätskan, inte spola. Vidare säger man "Recommended antifreeze High-quality ethylene glycol antifreeze containing corrosion inhibitors for aluminum engines Mixing ratio 1:1 (antifreeze:water)"
CAUTION:
• Adding water instead of coolant lowers the antifreeze content of the coolant. If water is used instead of coolant check, and if necessary, correct the antifreeze concentration of the coolant.
• Use only distilled water...

Som sagt, alla har vi olika idéer...

så står det inte i min manual -99
där står det spola systemet i samband med byte...och klart och tydligt
mjukt resp hårt vatten du har nog kollat lite på en nyare manual
gammel rettan är betydligt tåligare än dom nya då tillsynes :)
 
mojjsan skrev:
2070599 så står det inte i min manual -99
där står det spola systemet i samband med byte...och klart och tydligt
mjukt resp hårt vatten du har nog kollat lite på en nyare manual
gammel rettan är betydligt tåligare än dom nya då tillsynes :)
Eller också har man vaknat upp på yamaha efter sönderfrätta motorer.
I vattenkylda elmotorer i industrin står det uttryckligen att man skall använda avjoniserat vatten, det borde rimligtvis också gälla alla slags motorer, men om man vill spara ett par tior genom att hälla i kranvatten så är det frivilligt, tror jag.
 
Nu måste jag ställa en fråga som rör kylvatten, men tyvärr också bilar.

I min bil läcker det ut motorolja i kylsystemet, vilket gör kylvattnet till en härlig görja efter ett tags körande. Finns det några nackdelar eller risker med att köra med motoroljan liggnade kvar i kylsystemet om man inte har problem med överhettning/dålig kylning?
 
Borde finnas risk att det rinner åt andra hållet så att du får vatten och glykol i oljan.
 
Bearing skrev:
2070747 Borde finnas risk att det rinner åt andra hållet så att du får vatten och glykol i oljan.

Det sker icke, vid senaste oljebytet så fanns inte spår av glykol i oljan, däremot massvis med fast görja och metallspån :/ Nåja, aset verkar gå än iaf.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top