Kurviga vägar runt Göteborg?

Tristan

Vilse i pannkakan
Gick med
10 May 2004
Hoj
Ducati 900 SSie - gul och fin =)
Är nyinflyttad i Göteborg och känner inte till området utanför stan. Behöver alltså lite tips om roliga vägar och hur man tar sig dit. :)
Då jag inte har något effektmonster så är det främst mindre och kurviga vägar som efterfrågas, gärna förslag på slinga/slingor som kan ta lite tid att skuffa runt.

Utgångspunkten är Oskarsleden vid Masthuggstorget.

"gamla vägen" till trollhättan e riktigt najs! åkte den med en hojpolare när vi skulle till bikedagarna i trollhättan... jag e oxå ny i götet så jag har inte så bra koll jag heller...
en annan fin väg som jag själv gilla va när jag åkte från hisingen ut mot kungälv och sedan vidare ut till marstrand.. inte mycke trafik.. inte än iaf..

Tristan skrev:
Är nyinflyttad i Göteborg och känner inte till området utanför stan. Behöver alltså lite tips om roliga vägar och hur man tar sig dit. :)
Då jag inte har något effektmonster så är det främst mindre och kurviga vägar som efterfrågas, gärna förslag på slinga/slingor som kan ta lite tid att skuffa runt.

VEGA skrev:
"gamla vägen" till trollhättan e riktigt najs! åkte den med en hojpolare när vi skulle till bikedagarna i trollhättan... jag e oxå ny i götet så jag har inte så bra koll jag heller...
en annan fin väg som jag själv gilla va när jag åkte från hisingen ut mot kungälv och sedan vidare ut till marstrand.. inte mycke trafik.. inte än iaf..
Men där står polisen lite nu å då. Samt att helikoptern ofta kretsar däromkring. Litet tips bara. ( Kungälv-marstrand)

VEGA skrev:

"Gamla vägen", antar att det inte är väg 45, eller?
Hur hittar jag den? :)

Söder och österut finns en hel del roliga vägar. T.e.x från Lindome mot hällesåker och vidare mot bollebygd. Mellan bollebygd och Rävlanda finns sedan en skojig väg mot lerum o från lerum kör du mot stenkullen o sedan vidare norr/västerut så du kommer ut nånstans vid Älvängen. Mestadels härligt kurviga vägar.

Alternativt från lindome mot inseros o sedan mot älvsåker, anneberg, fjärås (finns en liten äldre väg som går bort från bebyggelsen som är mkt roligare än den som går direkt mot Kungsbacka, börjar bakom stationen i Anneberg), sedan kör du runt sjön Lygnern, på båda sidor finns roliga vägar som bitvis har fantastisk utsikt också!

Även åt borås/jönköping/falköpingshållet finns det schyssta vägar.

Landvetersjön runt är ok om den inte är förändrar under de sista åren. det var väll fyra år sedan jag körde där sist. Slingrig väg med fin natur och vatten.

Kör E6 mot lanveter flygplats när man kommer till landveter efter mölnycke så tar man av och svänger höger i rondelen ner mot vattnet och fortsätter sedan färden runt tar ett tag att ta sig runt. :tummenupp

Kan man verkligen köra runt sjön om man inte kör offroad :va det går väl bara en skogstig på ena sidan eller är jag ute å cyklar nu :hihi

Kommer inte ihåg men det är säkert som du säger men bitar av vägen är ju bredvid sjön finns fler vägar omkring landveter så man kanske blandar ihop det med någon annan sjö. :va

Kom en del tips som jag får kolla upp, tack. :tummenupp

Ni som skrivit "gamla vägen" ditt och datt, kan ni bli lite mer precisa och förklara vilken väg ni menar?
Gärna vägnummer eller anvisning hur man hittar den och håller sig kvar på den. :)

/T

Coola Ola skrev:
Alternativt från lindome mot inseros o sedan mot älvsåker, anneberg, fjärås (finns en liten äldre väg som går bort från bebyggelsen som är mkt roligare än den som går direkt mot Kungsbacka, börjar bakom stationen i Anneberg), sedan kör du runt sjön Lygnern, på båda sidor finns roliga vägar som bitvis har fantastisk utsikt också!

Testade rundan igår, kanonvägar och knappt någon trafik. :tummenupp
Får testa de andra slingorna du föreslog när solen tittar fram. Är det samma typ av vägar, dvs (mestadels) ingen mittmarkering?

Små vägar mot Partille/Jonsered tag Jonsereds vägen (lite dålig asfalt) kör genom Lerum och ta vägen mot Härskogen så kommer du ut i Landvetter, tag vägen utmed sjön och mot Mölnlycke, sedan är det bara att börja om igen..

//Dante

Tristan skrev:
Testade rundan igår, kanonvägar och knappt någon trafik. :tummenupp
Får testa de andra slingorna du föreslog när solen tittar fram. Är det samma typ av vägar, dvs (mestadels) ingen mittmarkering?

Ja, i stort sett. Brukar inte vara mkt trafik heller. Efter Lerum är det lite större vägar och tvåfiligt iofs men det är ju inte grövsta pendlarlederna direkt. När du kör mot Landvetter så håll dig söder om motorvägen (finns väl iofs ingen sammanhängande väg på norrsidan) o där landvetter samhälle slutar så kör du söderut på en väg som går "runt" flygplatsområdet. Ska man köra den är det nog bäst att börja i Mölnlycke o köra längs Landvettersjön.

Kul att kunna hjälpa till med tips! :tummenupp

Gamla vägen till Lilla Edet: Kör E6 mot Oslo, sväng av vid komarken(vet ej vad motet heter, kan heta marstrandsmotet eller liknande. Det är iaf första motet efter du har kört över älven vid kungälv.) Sväng höger vid avfarten sen kör du bara rakt fram genom korsningen där man kan svänga vänster om man skall till sjukhuset. Vägen heter Romelanda vägen. När du kommer till Lilla Edet så är det bara att fortsätta rakt fram i den korsningen så kommer du till Trollhättan efter några mil, då svänger man av när det står slussområde eller nåt i den stilen. Alternativt ta vänster i korsningen vid lilla edet och leta sig fram till Stenungsund. Om kartan fungerar så ser du motet där du skall svänga av. :tummenupp

http://kartor.eniro.se/query?what=m...=&geo_area=&district_code=&ns=&stq=0&symbols=

Thundercat skrev:
Gamla vägen till Lilla Edet: Kör E6 mot Oslo, sväng av vid komarken(vet ej vad motet heter, kan heta marstrandsmotet eller liknande. Det är iaf första motet efter du har kört över älven vid kungälv.) Sväng höger vid avfarten sen kör du bara rakt fram genom korsningen där man kan svänga vänster om man skall till sjukhuset. Vägen heter Romelanda vägen. När du kommer till Lilla Edet så är det bara att fortsätta rakt fram i den korsningen så kommer du till Trollhättan efter några mil, då svänger man av när det står slussområde eller nåt i den stilen. Alternativt ta vänster i korsningen vid lilla edet och leta sig fram till Stenungsund. Om kartan fungerar så ser du motet där du skall svänga av. :tummenupp

http://kartor.eniro.se/query?what=m...=&geo_area=&district_code=&ns=&stq=0&symbols=

På hemväg från Stenungsund så kör man sedan lämpligen inte motorvägen utan småvägarna via Stora Höga och Kode, sedan söderut mot Kungälv på västra sidan av motorvägen. Sen finns det en del fina vägar i Svartedalen, öster om Kode, typ.

Snake skrev:
Men där står polisen lite nu å då. Samt att helikoptern ofta kretsar däromkring. Litet tips bara. ( Kungälv-marstrand)

Ingen större fara, jag bor i Marstrand och åker till Kungälv dagligen, står dom där så är det i 99% av fallen mellan 10 och 14 på dagen, dvs. när folk arbetar så att inte de stackars poliserna ska bli utbrända.

EDIT: Om dom har kontroll så är det oftast vid Hålta kyrkan, på sträckan med omkörningsförbud vid Tjuvkil, eller på rakan vid Nordöhamnen.

Last edited:
Kurviga vägar sydöst om GBG

Tristan skrev:

Bor i Onsala (utanför kungsbacka). Kan varmt rekommendera vägarna runt lygnern och mot hällingsjö. Ska du ut å köra nån dag kan jag visa dig.

Ta motorvägen mot borås/jönköping & sväng av på avfarten som kommer efter den du passerat avfarten till Landvetter Centrum.
Kör av till vänster, in under motorvägen, för o köra höger i T korsningen 50meter efter du svängt av till vänster o följ den till bollebyggd. (Själv ökr jag via mölndal så ja slipper motovägen. Kan inte förklara den vägen utan Route66)

Ta gamla göteborgsvägen mot borås.
Innan du kommer in i centrum i bollebyggd tar du höger i rondellen o kör den vägen över motorvägen o fortsätter tills du kommer ut till E6:an vid "Freeport".

Rondellen:
En mack till vänster, rondellen kommer du till när du kör i en lång lång nerförsbacke(börjar när skogen tar slut typ) som inte är särskilt brant, du har motorvägen på höger sida om dig.

Fasen, har inte route66 installerat. Annars hade de varit enkelt o visa.. aja. Jag gilalr vägen väldigt. Rolig o gasa på o slutar upp med ett par mil av kurvor!

Dåligt förklarat ja vet..

Last edited:
Tog en tur igår som jag tänkte jag skulle dela med mig av, blev ca 15 mil med kurviga vägar. :tungan

Gå in på www.viamichelin.com och ange Göteborg som stad, zooma in området mellan Göteborg och Lygnern. Nu kommer du att se ett antal vägar som går nästan parallellt med varandra i nordost-sydvästlig riktning.

Anneberg-Öjersbo-Hällingsjö
Hällingsjö-Natthult-Backåkra-Karsjö-Fjärås (vänster vid fyrvägskors, golfbana på höger sida efter svängen)
Fjärås-Sätila-Fotskäl

Här hade vi tänkt att ta den andra vägen nedanför Lygnern mot Skår-Gällinge men vi lyckades köra fel och hamnade på en usel väg som precis lagats med oljegrus.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025