Trafikklimatet i Sverige (vs Norge)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tydligen har det inte varit så kul att vara cyklist eller fotgängare i Norge eftersom det föranledde en sån kampanj. Eller så bar den frukt vilken du upplevde nu.

Har någon kampanj någonsin haft genomslag i Sverige där man märkt någon skillnad? :va
Det är inte så kul i Sverige heller, men här handlar trafiksäkerhet alltid och enbart om hastighet, inget annat. Sen ska alla bilar ha en massa säkerhetssystem, som helt tar ansvaret från föraren. Så curlingkampanjerna får man väl anse har haft god genomslagskraft :rolleyes:

Jag vill inbilla mig att Anslagstavlan, som gick på SVT en gång i tiden, faktiskt gjorde nytta, men i modern tid, nej. Dom hade ju en kampanj för en massa år sen med lite olika scenarion, men grunden var den samma, någon skulle bara göra en vardaglig sak, men så kom ett rattfyllo och körde på dom, så mamma/pappa/bror/syster kom aldrig hem igen. Lite vass, väldigt talande, och budskapet var verkligen tydligt, det händer inte bara alla andra, det kan hända DIG också. Men då blev någon kränkt av att man faktiskt kunde dö, så Vägverket (på den tiden) fick ta bort den. Det var viktigare att några inte blev sårade än att rädda liv tydligen.

Stockholm, säkert andra också, kör kampanjer då och då om varselväst och cykelhjälm, men det är ju bara passiv säkerhet, man lyfter över ansvaret till andra, men något om trafikbeteenden har jag aldrig sett.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
storstäderna dras ju med ett annat fenomen- målvaktsbilar.....förarna skiter i regler och ansvar för att de inte har något ansvar alls över sin framfart.....
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Är väldigt svårt att jämföra olika länders trafik då det är alltför stora skillnader.

Norge domineras ju av vägar där det är väldigt svårt att köra om och även hyggligt svårt att köra fort på vilket även gör att "köra in tid" nästan är omöjligt. Ovanpå detta har man stränga straff för fortkörare och lägger mkt pengar på trafikbevakning. Detta genererar ju såklart ett trafikbeteende därefter men det känns som allt i Norge är gjort för det.

I Sverige är det som sagt rakt, geografiskt långt, låga straff och obefintlig övervakning. När det är enkelt att åka fort utan att åka fast och om man gör det så är påföljden skrattretande blir beteendet därefter. För mig som kör mkt i jobbet långa sträckor så kör jag in tid utan större problem vilket gör det ännu mer motiverat att bryta mot hastighetsgränsen.

Det lilla jag sett av Finlands trafik var lite som Norge men utan berg och kurvor....
Finlands trafikbeteende förklaras väl bäst med att de har de högsta böterna i världen vilket så klart ger effekt.

Tyskland har jag i stort sett bara upplevt från autobahn och det känns verkligen inte rättvisande och jag tror inte heller att det speglar annan trafik i landet. Dock är ju tyska polisen stenhård när det kommer till fordonets tillstånd vilket är bra.

Schweiz har bara två varianter stora motorvägar som flyter på samt småvägar där möte med valfritt fordon är intressant...
De trafikbeteende jag sett på större vägar tyckte jag absolut inte var bättre än hemma. De mindre vägarna är ganska självreglerande.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
http://www.pt.se/nyheter/mc-forare-korde-190-kilometer-i-timmen-10601909.aspx

Ptjaa, vad jag vet är händelser som dessa "extremt" ovanliga i såväl vårt västra som östra grannland. Det är en skam att bli fälld för denna typ av körning och rent generellt betydligt svårare straffskalor för grövre trafikbrott.

Dock - kan trafikkulturen inte enbart förklaras med rädsla för höga bötesbelopp, här finns enligt min uppfattning helt enkelt en annan och djupare respekt och förståelse för samhällets regler, normer och övervakande organ.

Heder åt denne förare som stannade och undvek att försöka sig på smitning, innebärande än svårare stress...
 
Last edited:

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Släpp ut en norrman på de svenska vägarna så får ni se vad som händer...

I Norge är det ordning, det flyter, ingen (eller väldigt få) kör för fort, inga omkörningar, hastighetgränserna känns logiska (40,60,80 och nån enstaka 90-väg).

I Sverige kör dom som de flesta andra i det här landet kör... som svin.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vad menas med begreppet "svenskar" som kör som svin?
Är det sönderstressade kranskommunbor som förtvivlat försöker få lite kvalitetstid efter jobbet innan solen går ner? Färdandes utefter en pendlarsträcka i rusningstid?

Eller lämmeltåget till nyckelutlämningen i Sälen med jobbiga klockslag innan de stänger?

Jag vet flera sträckor i Sverige där majoriteten inte ens bryr sig om att komma upp i skylthastighet, troligen eftersom hela intressearean har en radie på ca 1,5 mil.
De som lever där tycker garanterat att en och annan kör som en idiot för att de ska försöka hinna med en färja som inte väntar.

Grundbekymret här IMHO är att ingen respekterar någon annans brådska utan istället applicerar sina egna villkor på någon annans beteende.
Det vore väldigt intressant om det gjordes analyser på vilka som reser utefter sträckor, vilka syften resorna har och vilka vardagsvillkor dessa trafikanter har. Både de som reser med bil och kollektivt.
Innan man vet detta borde man inte ha så mycket åsikter om hur andra kör utan istället fokusera på att vara ivägen så lite som möjligt för andra.

Opps: jag förespråkar INTE rattsurf, blinkersvägran eller allmän ouppmärksamhet men jag har en stark övertygelse om att man skulle fokusera på rätt saker ifall man reglerade mindre.

Min spaning är att mobilen åker fram i köer och på öppna sträckor med för låg skylthastighet.
Jag har svårt att se att någon facebooka på raksträckan på Mantorp.
Rimligen borde respekt för uppmärksamhet ligga i en snittfart någonstans mellan 80 på tvåfiligt och sandfållan i Mjölbykurvan.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det som sagts om Norge stämmer rätt väl med mina observationer från ett antal hundra mils mc-körning "däröver".

Men, man också se det som nästan helt olidligt med låååångsamt krypande trafik på vägar som ofta skulle klara betydligt mer realistiska gränser. Det finns fina sträckor med 80-skyltar där norrmännen smyger fram i 78 km/h. Vägar som hade varit 100-skyltade i t ex Tyskland. Eller vägar där det körs i 56 km/t på 60-sträckorna.

Körde gångna veckan på massor av lågt skyltade sträckor. Fick ibland växla ned från 6:an till 5:an eller 4:an på vissa ställen där norskarna kröp fram i sina bilar.

Så, lugnt och fint trafiktempo är självklart positivt. Men det kan bli för söligt så att man blir frustrerad och måste göra något åt det för sin sinnesfrids skull. Som att köra om de andra.

Gränserna måste alltså vara realistiska utifrån vägen, trafiken, väglag, sikt. Och inte en ren pappersprodukt. De får ingen förankring och ingen respekt hos trafikanterna om de är för lågt satta (= samma utveckling som vi ser i Sverige just nu, tyvärr). Regler som inte upplevs som meningsfulla - ja, de bryter man. Så enkelt är det ofta.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Majoriteten på de svenska vägarna är egoister, har små könsorgan, eller är nedtryckta av sin chef eller partner, för det är inte många som tål att bli omkörda i det här landet.

Därför ligger man gärna långsamt i vänsterfilen, släpper aldrig in någon som vill byta fil, skiter fullständigt i blinkers och har ingen aning om vad blixtlåsprincipen innebär.

Att skriva textmeddelanden eller uppdatera sociala medier samtidigt som man kör verkar vara problem på fler ställen in världen så det tycker jag inte är något unikt för Sverige.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Är det inte lite av den allmänna trenden i samhället? Folk kräver sin rätt men anser sig inte ha några skyldigheter.

Djupt inne tror jag att de flesta inser att de har både rättigheter och skyldigheter vilket krävs för att saker och ting ska fungera. Men jag håller med om att många kräver saker utan att inse att de samtidigt har skyldigheter. Det är den där allmänrespekten som brister. Samtidigt har jag sett att folk har väldigt fina sidor när det väl gäller. Det är i vardagen den brister. Troligtvis stressade liv där de inte hinner stanna upp och tänka till vad som verkligen är viktigt.

Tror som sagt inte man ska jämföra olika länder med varandra. Tittar vi endast på Sverige tycker jag att man har gått i en riktning som är svår att respektera fullt ut som bilist. Sedan kan man nog misstänka att om man inte håller efter de nya hastighetsgränserna kommer de heller inte att efterlevas. Det kan jag inte se att man har gjort. Man har inte den trafikövervakning som krävs. Men man kan med blotta ögat konstatera att folk kör långsammare än förr. Kanske är syftet uppnått därmed. Man är nöjd från myndighetshåll att folk kanske håller 50 km/h på 40 sträckan. Tidigare kanske de körde 60- 70 km/h på samma vägavsnitt. Man kan välja att se det på olika sätt. Skulle man strikt se till att hastighetsgränserna efterlevs fullt ut krävs en helt annan övervakning än idag. Den saken är klar. Jag är inte säker på att gemene trafikant hade varit helt nöjd att köra runt i ett samhälle där polisen är nitisk och strikt. Personligen hade jag nog övervägt att lämna landet om det var ens vardag att riskera att bli fälld för minsta snedsteg.

Personligen har jag inget emot lite flexibilitet där trafikpoliser på plats kan släppa lite mellan fingrarna om det är glest trafikerat och man kör hänsynsfullt med respekt för övriga. Hellre det än ett fullt automatiserat system där man räknar snitthastigheter oavsett tidpunkt på dygnet och trafikintensitet. Det är ju lätt att se vad man från ett myndighetsperspektiv föredrar. Sedan skulle man så klart kunna sätta upp kameror på lämpliga ställen vid skolor och dylikt där det ska vara strikt.

Hot om extrema böter är så klart effektivt, men i något sådant samhälle skulle jag inte vilja leva. Då ser jag hellre att man sätter gränser som den stora majoriteten kan acceptera och respektera samt ser till att vägnätet är anpassat för just dessa hastigheter så att man inte behöver gissa sig till hur fort man får köra.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Åker E6 i Norge i detta nu. 110 känns inte alls lika segt som hemma.

...och tre mil från Lillehammer är det precis som hemma, obegripligt 80.
Men mer städat. Det medges.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nu beror det kanske på var man är i Norge men jag bodde en sommar alldeles vid Sognefjorden, och där körde folk långtifrån städat. Omkörningar överallt, minst 20 km/h för fort, och generellt rätt hetsiga. Då var min trafikreferens ändå Malmö då jag vanligen bodde där på den tiden, kanske Sveriges oginaste trafikklimat...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Instämmer med det också. Ute på landet är körningen vildare och i de tätbefolkade områdena i syd/sydost har man större benägenhet att krypaköra fram mellan fartkamerorna.

Enligt min blygsamma erfarenhet efter ett antal hundra mil i Norge det senast decenniet.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Nu beror det kanske på var man är i Norge men jag bodde en sommar alldeles vid Sognefjorden, och där körde folk långtifrån städat. Omkörningar överallt, minst 20 km/h för fort, och generellt rätt hetsiga. Då var min trafikreferens ändå Malmö då jag vanligen bodde där på den tiden, kanske Sveriges oginaste trafikklimat...

Samma sak i Oslo trakten och från svenska gränsen till Oslo. Ligger man 20 km över så har man norrmänn i röven som kör om i tid och otid. Kvittar om det är på 60 80 eller 100väg. Det är min erfarenhet av dom 12 åren jag kört i Norge
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Utan att känna till den här tråden konstaterade en bekant som semestrat i Finland en vecka precis samma sak som ts.
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Åker E6 i Norge i detta nu. 110 känns inte alls lika segt som hemma.

...och tre mil från Lillehammer är det precis som hemma, obegripligt 80.
Men mer städat. Det medges.
Antar att du stannat för att skriva detta inlägg.

Eller sitter på passagerarplats.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag var på kurs i Finland i mitten på Februari i år och då körde vi hyrbil från Luleå, upp till Haparanda sedan ner till Uleåborg för att snedda sydöst mot Kuopio och senare Varkaus, en tripp på ca 63 mil enkel väg. Vi körde en sprillans ny Passat med alla möjliga färdhjälpmedel; avståndshållning, adaptiv farthållare, skyltavläsning, med mera.

På den vägen var det blandat motorväg och landsväg. Trafiken varierade mellan intensiv och väldigt gles.

Jag körde ungefär 90 mil av den resan och under dom 90 milen så behövde jag inte ingripa eller "slå av" något av dom automatiserade systemen i bilen på grund av att man kände sig otrygg. Folk körde med respekt och hänsyn hela vägen oavsett om det snöade hyggligt mycket eller om det var halvslask och lite halkigt. Folk respekterade hastigheter och att släppa fram folk där det behövdes.

Men framförallt: folk höll samma takt i trafiken.

Här hemma blir det kö för att det är nån koffertknullare som ska vara och nosa bakom dig trots att det inte går att komma förbi så då börjar dom bromsa, då börjar bilarna bakom denne bromsa, osv. tills vi har en kö på flera hundra meter eller flera kilometer beroende på var vi befinner oss.

Eller så blir det dålig rytm i trafiken för att den ene idioten kör 80 på 110-vägen och saktar ner trafiken eller för att den andre kör 160 på 110-vägen när det smalnar av och blir 2+1 väg och måste i panik kasta sig in framför en långtradare.

Märkligt nog tycker jag trafiken efter E4:an in mot Stockholm flyter på bättre de gånger man kört där en normal dag, och med mindre panikinslag, än vad det gör en dag när jag pendlar till jobbet efter E4:an mot Luleå. Jag låter det vara osagt vad jag tycker om trafiken inne i våra storstäder dock. En kofångare i knävecket har man varit nära att ha flertalet gånger, och inte för att man går mot röd gubbe.

Satt och kollade lite Youtube-klipp för någon dag sedan och där tog en psykolog upp det här med att man kan se början till ett samhälles kollaps i att vanligt folk börjar strunta i grundläggande lagar och regler.

Kanske är vi på ruinens brant? :)
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top