Kuggade uppkörningen HÅRT!

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Idag har jag nog gjort det mest pinsamma jag nånsin kunnat tänka mig.

Har tränat en hel del på den "svåra" lågfartsbanan där man börjar i ett L. Har tränat krypkörning på en Suzuki Bandit och det har gått som smort. Kännts riktigt bra. Dessutom har jag 5 års A1-erfarenhet. Tänkte uppkörningen går som en klocka.

Så vi började värma upp halv 8 imorse och det första jag gör på lågfartsuppvärmningen är att lägga hojjen. Det blir då glapp i nån kontakt så den inte startar, så vi får åka o byta hoj till en Honda Hornet. Jag skulle räta upp balansen i svängen och släppte uppkopplingen lite men den var känsligare än mitt undermevetna trodde så motorn dog o jag gick omkull.

På själva uppkörningen fick vi den ENKLA lågfartsbanan, alltså den där man med flera gånger stannar mellan två koner. Det blir min tur och jag börjar köra, och jag kan fan inte hålla balansen alls.. Foten åker ner flera gånger, och när jag ska vända går hojen åt fel håll så jag hamna helt utanför banan.

Instruktören sa åt mig att köra en bit bort och göra några kringlor själv. Detta gjorde jag och det satt som en smäck. Full koll på hojen, full balans o.s.v.

Kör in på banan igen för mitt andra försök. Samma sak som första gången. Allt gick åt pipan.

Jag fattar inte hur detta är möjligt.. övningskörningarna kändes helt bra, privatkörningarna har känts perfekt, men idag har jag helt tappat balanssinnet.. Beror det på att jag fokusera för mycket på konerna, var hojen skulle ta vägen? Trött och nervös var jag men SÅ åt helvete borde det inte kunna gå..

jaja livet är surt ibland.. 2000 spänn och jag fick inte ens köra högfarten. :gråta :gråta

Låter Riktigt Surt! Du får skratta åt eländet och sen på't igen.
Jag förmodar att din uppvärmning störde allt...

Tyvärr är väl bara träning som hjälper. Nervositeten försvinner
ju fler gånger du kör förmodar jag...

Good Luck!

Nervositeten sabbar duktigt mycket och sitter du då och koncentrerar dig på konerna istället för på körningen eller att "blanka" skallen så klarar man det inte...

Bara gå på det igen även om det känns surt..

Det var nog det.. Tabben i början med att jag råkade döda motorn förstörde nog allt. Blev samtidigt bara mer o mer frustrerad för att jag inte kunde hålla balansen när det har varit så busenkelt innan. O då blir väl allt bara värre.

Yupp 6e augusti är nästa, måste hinna öva en massa innan dess. Synd bara att det tär på semesterkassan.

Jo och att du la ner hojen det första du gjorde på morgonen kan inte ha hjälpt för nerverna för då tänker man väll en hel del på det, bara boka in ett nytt försök och träna mer :-)

Låter som att du håller alldeles för låga varv, med tanke på att motorn dog då du tappade hojen. Pumpa på med gasen hela tiden och reglera mer med kopplingen..låter inte så bra men funkar klockrent. Up pmed blicken och titta åt det håll du ska, så kommer nog nerverna fixa kortet nästa repa.

Jag missade också första uppkörningen, nerverna ställer till det mycket. Nästa gång kommer du vara mer avslappnad för då vet du vad som väntar och då fixar du det :)

Jag är i vanliga fall ordentligt stresstålig och blir inte nervös i onödan men när jag skulle köra upp vart jag helt knäpp.
Tjejen som körde upp innan mig körde på en 125:a så jag kunde öva några gånger på lågfartsdelen, den lätta banan var det. Har gått kanon innan men nu fick jag tjyvstopp, fick sätta ner fötterna och dummade mig massor. Så när jag skulle göra provet var jag skitnervös, försökte skärpa mig och det blev godkänt men det såg ut som skit och spårvalet var inge vidare. Resten gick jättebra.

Nerverna kan ställa till mycket.

jag skippade att uppvärmning helt just för att slippa sånt där.. man vet ju att man kan.. bara åka dit och göra som alltid så sitter det..

bara testa igen! det är väl 2v "karantän" innan man får testa igen va?
sen är det bara försöka få en tid så fort som möjligt! än har du gott om tid att fixa lappen den här säsongen!

Personligen tycker jag att uppvärmning innan är lite halvkorkat. Dels så har man ett extra tillfälle på sig att klanta till det och förvärra nerverna inför det faktiskta provet, och dels så ska man juh känna att man klarar de momenten som uppkörningen omfattar utan att behöva öva i förväg, annars har man bokat uppkörning lite för tidigt (men det är bara min högst personliga åsikt).

Jag resonerar för övrigt likadant kring förspel :p

Last edited:
Surt.. nerverna. Sitter i skallen, det blev fel från början - då är det lätt hänt att resten går åt helvete

Kör inte så sakta du kan. Kör så det känns ok, om förarprövaren tycker att det går för fort så får du göra en gång till och då vet du att du kan sänka farten :tummenupp

Lycka till

Tråkigt men samtidigt ödlsa inte för mkt energi på att sörja detta nu, tänk ist på vad du kan tänka på tills nästa gång.
Det finns fler uppkörningstillfällen, det är ju bara i början av sommaren, det kommer gå så småningom, promise!! :krama

Tungt! Dock är det precis som dem flesta andra säger, skit i det här och på det igen. Du kan detta ju. Hoppas du lyckas hålla nerverna i schack nästa gång. :tummenupp

Jag hade helt underbara (oj lät inte det där lite fjolligt?, störtsköna kanske är ett bättre ord...) "kontrollanter" (ja dom var 2). Fick en att inte känna nån press. Sa nåt i stil med "kör igång när du känner dig klar, ta den tid du behöver. Fokusera inte för hårt på linjer, vi vill bara se att du har kontroll". Naila den direkt. Har alrig gjort varken hög eller lågfart så "bra" nån gång. Var riktigt nöjd. Efter det var bromsproven och trafiken en lätt match. Gjorde iofs en groda i trafiken, men dom tyckte inte att det var nåt att hånga upp sig på. "-Vi är inte dummare än att vi vet att folk är nervösa" nåt i den stilen sa som. Jag tror man helt enkelt sätter för hög press på sig själv. Typ "-NU JÄVLAR SKA NAILA DEN" å då gör man ju aldrig som man gjort dom gånger man satt den.

Last edited:
Jo och att du la ner hojen det första du gjorde på morgonen kan inte ha hjälpt för nerverna för då tänker man väll en hel del på det, bara boka in ett nytt försök och träna mer :-)

Ja det var ju ungefär det jag tänkte på hela tiden. Kanske bra att göra som några sa, strunta i uppvärmning. :rolleyes:

Låter som att du håller alldeles för låga varv, med tanke på att motorn dog då du tappade hojen. Pumpa på med gasen hela tiden och reglera mer med kopplingen..låter inte så bra men funkar klockrent. Up pmed blicken och titta åt det håll du ska, så kommer nog nerverna fixa kortet nästa repa.

Ja, min körlärare sa "kör på tomgången så gasar du bara upp lite när du behöver det".. Jag tolkade det som att instruktören kan bli lack om man gasar genom hela banan men det är alltså ok? Isf gör jag givetvis det nästa gång :yoparty

Jag tror man helt enkelt sätter för hög press på sig själv. Typ "-NU JÄVLAR SKA NAILA DEN" å då gör man ju aldrig som man gjort dom gånger man satt den.

Ligger nog en stor poäng i det du säger. jag försökte ju att inte tänka på nått men då gör man det desto mer istället. :D

Last edited:
Ja alltså, du får ju små gasa men inte hela tiden..
Precis som du möter kopplingen med gas i bilen så gör du samma sak med hojen..

nerver tror jag med!

jag fick också den enkla konbanan (aldrig kört den innan uppkörningen för jag hade hört att platsen var för smal för den enkla varianten, men serru dom hade breddat den från året innan).

Jag välte 1:a konen och touchade den tredje (vicka till) pga att jag svängde för snävt på 2:a konen(två streck ritade och jag tog den närmaste som gräns fast han menade den yttre) men eftersom jag fixade 2:a konen så jag tror att det var det som gjorde att han förstod att jag verkligen kunde köra mc och jag fick fortsätta.

jag var koncentrerad, lugn och noga med minsta lilla detalj och min inspektör kunde se helheten för han sa just efteråt att - Du är mycket noga med detaljerna!

och det är jag med allt, alltså detaljnoga :)

så trist med 2000kr i sjön men på´t igen!

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!