Kuggade uppkörningen HÅRT!

En intressant sak att reflektera över ang. detta är att det mest verkar vara folk som inte bor i Stockholm som tycker det är onödigt att kunna krypköra :tuttar

Själv hamnar jag titt som tätt mitt i folkmassor med hojen, och då blir det krypkörandet för hela slanten när man puttrar fram med massorna som väller ut från tunnelbanan.

Får du inte sätta ner fötterna då?

:banana

Med andra ord saktar du hellre ner i förtid än att hålla 50 i en situatin du vet att du kanske inte klarar. Samma sak gällerhögfartsprovet. Om jag vet att det finns risk för att kg måste väja för nåntign tex i en kurva kör jag inte i 50 om det är farligt ;)

Hoppas nån fattae

Jepp på en väg jag inte e 100 på hur den svänger lättar jag gärna på rullen, får en adrenalinkick av att klara svängen på ett följsamt sätt utan att behöva ändra spårval mitt i för att jag inte såg hela böjen.
Har dessutom nyss bytt från sp1 till ducce monster, helt olika så nu får man lära om på nytt.

kuggade först gången också, körde ner första konen på högfartsbanan... En gång är ingen gång, mate...

Klarade det på andra uppkörningen, ungefär 50% som kör upp första gången kuggar när det kommer till motorcykel..

Får du inte sätta ner fötterna då?

Klart ja får, men sätter man ned foten så stannar man juh till. Vilket leder till att bakomvarande får stanna/sakta ned och så blir det en ond kedjereaktion... Det är så trafikstockningar bildas, men jag misstänker att ni slipper det fenomenet uppe i Umeå :tungan
När man sedan manövrerar mellan de "stillastående" bilarna i innerstaden är ett trevligt tillfälle då man inte gärna sätter ned fötterna, om man är mån om dom vill säga...

Klart ja får, men sätter man ned foten så stannar man juh till. Vilket leder till att bakomvarande får stanna/sakta ned och så blir det en ond kedjereaktion... Det är så trafikstockningar bildas, men jag misstänker att ni slipper det fenomenet uppe i Umeå :tungan
När man sedan manövrerar mellan de "stillastående" bilarna i innerstaden är ett trevligt tillfälle då man inte gärna sätter ned fötterna, om man är mån om dom vill säga...

Så då ska alla uppkörningar i sverige baseras på hur man bäst manövererar mellan stillastående bilar i köerna i stockholm då?

Jag tror bestämt att det är något som körskolorna här inte alls lär ut faktiskt, men i stockholm ingår det kanske som en obligatorisk del på alla körskolor?

Så då ska alla uppkörningar i sverige baseras på hur man bäst manövererar mellan stillastående bilar i köerna i stockholm då?

Jag tror bestämt att det är något som körskolorna här inte alls lär ut faktiskt, men i stockholm ingår det kanske som en obligatorisk del på alla körskolor?

Ja, du kan juh vrida och vända på det hur du vill. Men faktum kvarstår att uppkörningen är till för att säkerställa en gemensam lägsta nivå av kontroll på MC'n. Sedan om du ute i utkanten av civilisationen inte har nytta av samtliga moment i vardagen, betyder det då att du borde få det lättare att ta körkort?

Men jo, kökörning(vare sig du kör i kön, eller slinker förbi mellan bilarna) är tyvärr ett faktum i lite större städer även här i lilla Svea. Och visst kan man sätta ned foten titt som tätt när man anser farten vara för låg för att manövrera, men det får till följd av att alla fordon bakom en stannar... Många bäckar små du vet...

Jag kan dock hålla med om att krypkörningsmomentet kanske inte är 100% nödvändigt för att kunna framföra ett fordon i trafik, men å andra sidan är det väl bättre att alla förare klarar av att manövrera sina fordon oavsett hastighet? Krypkörningen i sig är dessutom rellativt enkel, om man lyckas hålla nerverna i spel vill säga...

Bara nerver som strular till det såhär illa, det vet vi alla som kör hoj att uppkörningen var ordentligt nervig.

Det enklaste är att ha inställningen, att man skiter i hur det går, ta det som en kul grej, dag från jobbet eller liknande :D

Du vet ju uppenbarligen att du kan göra det så då finns det ju där.

Go get them tiger! :yoparty

Ha ha :D :D:D:D:D
jag har Klarat mina samtliga KK behörigheter på FÖRST försöket :2cool :yoparty :yoparty :tummenupp :D

Det e bara o nöta vidare :D:D:D:D:D:D:D eller köra moppe LOLZ :tummenupp

//Robin

Samma här :tummenupp
Har A BE CE, tog första kortet, för 125a -86, utan problem.
Samma med resten av bokstäverna :)

Jag fick tillbringa fyra timmar ute vid banan vid min uppkörning då det var flera som skulle köra upp innan jag fick köra. Det var lite lagom stressande.

Det verkar ju orättvist. Man kanske kan ha ett speciellt Norrlandskörkort som inte gäller i Stockholm?

Det verkar ju orättvist. Man kanske kan ha ett speciellt Norrlandskörkort som inte gäller i Stockholm?

Eller ett speciellt som bara gäller i stockholm.

Det är inget problem, antingen rullar krypkörningen så fort att man kan ha fötterna på fotpinnarna, eller så kryper den så långsamt att det inte spelar någon roll om man sätter ner en fot ibland.

Dom som måste sätta ner en fot ibland kanske inte väljer att kryssa mellan stillastående bilar i köerna heller.

Köer som existerar på ungefär 2% av sveriges yta.

Jag betvivlar dessutom starkt att det är lagligt att kryssa mellan stillastående bilar.
Jag betvivlar likaså att det uppmuntras av körskolor och vägverket.

Kryssade ni mellan bilar på uppkörningen?

Nej, trodde väl inte det heller...

Eller ett speciellt som bara gäller i stockholm.

Det är inget problem, antingen rullar krypkörningen så fort att man kan ha fötterna på fotpinnarna, eller så kryper den så långsamt att det inte spelar någon roll om man sätter ner en fot ibland.

Dom som måste sätta ner en fot ibland kanske inte väljer att kryssa mellan stillastående bilar i köerna heller.

Köer som existerar på ungefär 2% av sveriges yta.

Jag betvivlar dessutom starkt att det är lagligt att kryssa mellan stillastående bilar.
Jag betvivlar likaså att det uppmuntras av körskolor och vägverket.

Kryssade ni mellan bilar på uppkörningen?

Nej, trodde väl inte det heller...

Jo, 2% av Sveriges yta som större delen av befolkningen kör på... Desto större anledning till att det bör sätta standarden även för er som kör ute på landet. Har du ens kört MC i en hårt trafikerad stad någon gång?

Jo, 2% av Sveriges yta som större delen av befolkningen kör på... Desto större anledning till att det bör sätta standarden även för er som kör ute på landet. Har du ens kört MC i en hårt trafikerad stad någon gång?

ohhh... "-För er som kör ute på landet..." Det börjar lukta fördomar. Jag undrar om Fuzaneko någonsin varit i Umeå? Du får det att låta som om det är en korvkiosk och en ICA-butik. Jag flyttade från Sthlm för några år sedan till "Norrland" (för få vet var Övik ligger...) och kört i trafiken i de flesta delar av riket. Jag tycker Fuzaneko ska åka till Ersboda (Umeås motsvarighet till Barkarby) första lördagen efter löning å säga vad som skiljer den trafiken från den hårt trafikerade i Sthlm.

Har jag startat en pajkastning nu...:)

Nu är ni ju bara löjliga, 2% av Sveriges yta, som större delen av Stockholms befolkning kör på, kanske...

Nej, jag har inte kört motorcykel i Stockholm under rusning, jag har dock kört bil i alla större städer i sverige under rusning och ser inga problem med att köra likadant med motorcykel, även om man paddlar med fötterna som en albatross.

Förövrigt borde man ju bli förjävligt duktig på krypkörning med tiden då, ännu mindre anledning att kräva att man är duktig på det vid uppkörning om man naturligt får öva på det dagligen i trafiken.

För jag hävdar fortfarande att det inte är kökörning i Stockholm som leder till dödsolyckorna.

ohhh... "-För er som kör ute på landet..." Det börjar lukta fördomar. Jag undrar om Fuzaneko någonsin varit i Umeå? Du får det att låta som om det är en korvkiosk och en ICA-butik. Jag flyttade från Sthlm för några år sedan till "Norrland" (för få vet var Övik ligger...) och kört i trafiken i de flesta delar av riket. Jag tycker Fuzaneko ska åka till Ersboda (Umeås motsvarighet till Barkarby) första lördagen efter löning å säga vad som skiljer den trafiken från den hårt trafikerade i Sthlm.

Jag har varit i Umeå ja, dock inte kört så mycket där... Men personligen tycker jag att Stockholm är en liten småstad :rolleyes:

Nu är ni ju bara löjliga, 2% av Sveriges yta, som större delen av Stockholms befolkning kör på, kanske...

Nej, jag har inte kört motorcykel i Stockholm under rusning, jag har dock kört bil i alla större städer i sverige under rusning och ser inga problem med att köra likadant med motorcykel, även om man paddlar med fötterna som en albatross.

Förövrigt borde man ju bli förjävligt duktig på krypkörning med tiden då, ännu mindre anledning att kräva att man är duktig på det vid uppkörning om man naturligt får öva på det dagligen i trafiken.

För jag hävdar fortfarande att det inte är kökörning i Stockholm som leder till dödsolyckorna.

Tja, med tanke på att Storstockholm har strax över 2miljoner invånare så torde det vara lite trängre på vägarna än i Umeå iaf. Men jo visst, större delen av befolkningen kanske var att ta i lite. Å andra sidan var 2% ganska taget ur röven också...

Man blir även djävligt duktig på att köra MC med all övning man får ute i trafiken, man kanske borde skippa kravet på körkort helt iome att folk så småningen om blir djävligt duktiga på det :tuttar

Att dålig krypkörning inte leder till dödsolyckor har väl inget med huruvida du skall kunna det eller inte att göra?

......

Den var nog redan igång, tror jag... :D
Nu tycker jag att GuW o Fuzaneko tar och :krama och så kommer vi överens allihopa om att det är skitbra att kunna krypköra och hantera sitt 200 hästars vidunder i toklåga farter, annars ser man ut som en :1pajas när man paddlar omkring på laggårdsbacken, korvmojsparkeringen eller essingeleden och då får man ALDRIG :ligga.

Frågor på det?

ps. Körde i "rusnings"trafik i Stockholm i somras. Tvärstopp, gammelhyndan bröt ihop och jag svor svettiga eder i hjälmen åt lillsyrran som tvunget måste bo mitt i detta inferno och som jag tvunget skulle förbi och hälsa på.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!