Kuggad vid uppkörning tycker ni inspektören gjorde rätt?

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Surt så räven men ett helt korrekt beslut av provförrättaren. Stopplikten finns där av en anledning. Inte så kul när man själv kommer på huvudled och en bil bara glider ut
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Tänk dig själv att rulla fram med hoj på en 90-väg en dag och se en bil vid en stopplikt där fälgarna gungar fram och tillbaka för att hen står på dragläge istf att klappa ner bromspedalen.

Kör du förbi en sådan helt avslappnad? Det gör inte jag.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
En nära vän till mig är provförättare att han säger att han ser inom 1 minut om en person kört privat eller via körskola, han behöver inte läsa det på ett papper. En körskola har betydligt högre "lägstanivå" på sina elever där de bland annat får lära sig att man alltid sätter ner foten när man stannar vid stopplikt.

Jsg har också en vän som varit förarprövare som säger samma sak.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag måste haft en jäkla tur när jag körde upp för behörighet A för en månad sen...
Kört massa hoj innan så tyckte att jag behövde väl inte ta lektioner eller träna en massa.
Började lite knackigt på krypkörningen där jag satte ner foten lite hastigt 2 gånger, svårt koncentrera sig med svart skinnställ i gassande sol.
Högfarten gick skitbra och han tyckte att helheten var det viktiga, en mindre miss gjorde inget.
Väl ute i trafiken så missade jag att vägen gick från 60 till 40 och fortsatte i 60 typ 200 meter, tänkte att helvete också nu kuggade jag stenhårt.
Men icke, han sa åter igen att helheten var så pass bra att han kunde ha överseende med min miss, och att jag skulle vara lite mer uppmärksam i framtiden.
Kan lova att man inte kommer missa en skylt igen :rofl

Har gjort någon form av miss på alla mina uppkörningar men aldrig kuggat, skåningar är väl inte lika griniga som övriga Sverige kanske :gnissla

Sent from my E5823 using Tapatalk
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har gjort någon form av miss på alla mina uppkörningar men aldrig kuggat, skåningar är väl inte lika griniga som övriga Sverige kanske :gnissla

Haha, va? Skåningar är ju grinigast av alla. Låter som en konstig inställning av uppkörningsförrättaren, men du hade väl tur helt enkelt.

Hälsningar, f.d. Malmöbo
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Du ska nog inte lyssna så värst mycket på den där polisen som du har pratat med. Att försöka överklaga ett underkänt körprov är bara ett slöseri med tid och energi.

Att tänka på vid en uppkörning är att vara lite extra tydlig med allt man gör. Så att utrymmet för att trafikinspektören ska missa något minskar. Alltså vid t.ex. en stopplikt så stannar man, sätter ner foten och när man har kollat ordentligt åt båda hållen (genom att vrida tydligt på huvudet) så kan man köra om det är lämpligt stor lucka åt det hållet man ska. Och liknande gäller vid placeringar, trafikljus, filbyten, svänga i korsningar etc. Så länge man t.ex. inte tittar så långt över axeln så man vinglar när man ska kolla döda vinkeln så går det nästan inte att vara för tydlig.



Sedan så undrar jag lite över när du skrev:
"Jag anser då att den som gjort min uppkörning har begått ett fel.
Det som jag aldrig kommer kunna bevisa var att den som gjorde uppkörningen bara åkte efter mig vid stop skylten den stanna alltså inte.
"
Så du menar alltså att du stått stilla och hållit balansen utan att sätta ner någon fot, hållit tillräcklig uppsikt på all trafik i den korsning du ska köra in i, och glott så noga i backspeglarna medan du svängde ut att du helt tveklöst vet att förarprövaren absolut inte har stannat vid stopplikten.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
När samlade sh-gemenskapen inte tar individens utan myndigheten/tjänstemannens "parti" - då vet man att man är snett på det.

Bryt ihop och gör om bara.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Det där är något som körskolor praktiserar men inte alls något som står i lagen.

Trådskaparen: Boka ny tid och cykla fram till dess. (Kom ihåg att stopplikten gäller även cykel)

Nej inte att det står i lagen, ja menar bara att när dom gör sin bedömning av situationer så antar jag att dom utgår från och använder det man lärt sej från skolan eller boken som grund för bedömningen? Sedan kan det ju alltid uppstå situationer där boken inte funkar men man fortfarande har lagen på sin sida osv?

Känner att jag e fel man att fråga om sånt här igentligen :) Jag har haft turen att klara både MC, Bil och Lastbil utan bok och minimalt med lektioner så jag kan inte stå för hur det funkar. Bara ett stort antagande från min sida som ni kanske kan rätta om jag har fel eller bekräfta om jag har rätt?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
En på mitt jobb berätta om hans fd arbetskamrat som sakta gled förbi en polisbil med låsta hjul på motorväg
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Prövotiden innebär inte att du lättare blir av med kortet.
Skillnaden är att om du blir föremål för körkortingripande och INTE har prövotid så får du tillbaka körkortet automatiskt under förutsättning att inte spärrtiden är för lång.
Har du prövotid så måste du ta om körkortet då det inte lämnas tillbaka per automatik.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Prövotiden innebär inte att du lättare blir av med kortet.
Skillnaden är att om du blir föremål för körkortingripande och INTE har prövotid så får du tillbaka körkortet automatiskt under förutsättning att inte spärrtiden är för lång.
Har du prövotid så måste du ta om körkortet då det inte lämnas tillbaka per automatik.

Kan man inte bli av med kortet vid rödljuskörning eller att skita i stopplikt?

Att förlora körkortet i tre månader innebär ju inte per se att man faktiskt blir av med det.
Har man prövotid så blir man verkligen av med det.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kan man inte bli av med kortet vid rödljuskörning eller att skita i stopplikt?

Att förlora körkortet i tre månader innebär ju inte per se att man faktiskt blir av med det.
Har man prövotid så blir man verkligen av med det.

Jo. Du kan nog säkert bli av med körkortet för en rödljuskörning eller att du ignorerar en stopplikt. Det är nog en fråga om hur situationen vid tillfället ser ut. Sker det på ett sätt som bedöms som särskillt vårdslöst så kan dom dra kortet för det. Men i normalfallet så brukar det leda till böter.

Men det var inte det jag kommenterade. Det jag kommenterade är att det inte är lättare att bli av med körkortet för att man har prövotid. Däremot är det jobbigare att få tillbaka det eftersom man inte får tillbaka det med automatik utan att ta om det oavsett längd på körkortingripande.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Jo. Du kan nog säkert bli av med körkortet för en rödljuskörning eller att du ignorerar en stopplikt. Det är nog en fråga om hur situationen vid tillfället ser ut. Sker det på ett sätt som bedöms som särskillt vårdslöst så kan dom dra kortet för det. Men i normalfallet så brukar det leda till böter.

Man bör också tänka på att det är Transportstyrelsen som tar beslutet om återkallelse eller inte vilket beror på vad polismannen skrivit i sin rapport. Finns fall där folk tror att det bara blev böter för rödljus eller stopplikt men efter några dagar fått ett brev som säger att man också blivit av med kortet. (Ok, två brev, det första med en chans att yttra sig om händelsen).

Polismannen som rapporterar behåller bara körkortet om han anser att risken är stor att det blir återkallat.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top