KTM vs Husaberg?

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
köp en ktm 525!
snällare motor men fan så mycket hållbarare!
olja 5-10h
filter var 10-15h
ventiler räcker gott mellan 20-50h
kolv efter 100h nått finns dom som kör 200h på sin kolv

husaberg
för mycket effekt sliter motorn och rasar lättare
olja +filter 5h
ventiler 15h
kolv 50h
klyva motor och renovera vid 100h

Kolv 50h känns överdrivet såvida vi inte snackar om trimmad cykel som körs Stenhårt (om ens då?).
100h vid hård körning brukar väll gälla samt vissa säger uppemot 200h vid lugnare gatkörning.
Sen är det väll 15h på oljan på senare årsmodellerna? samt filter har jag svårt att se dom skall behövas byta 3 ggr så ofta som på 525an.
Sen så har jag aldrig behövt ändra mina ventiler det minsta på 35h+ körning (tar dock någon minut).

Skulle villja påstå det är i stort sett likvärdig service på husan som 525an.
Möjligt att 525an håller bättre, men nån enorm skillnad har jag svårt att se.

Dock skall det sägas att jag med hade valt 525an om det varit skogs/offroadkörning i bilden då det känns som husan blir lite för mkt.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
köp en ktm 525!
snällare motor men fan så mycket hållbarare!
olja 5-10h
filter var 10-15h
ventiler räcker gott mellan 20-50h
kolv efter 100h nått finns dom som kör 200h på sin kolv

husaberg
för mycket effekt sliter motorn och rasar lättare
olja +filter 5h
ventiler 15h
kolv 50h
klyva motor och renovera vid 100h

Hmmm...

Olja och filter var 5:e är extremt tätt, många kör 5 timmar på oljan, men filtret varannan gång bara för att vara lite extra säkra, och ventilerna kollar man lite i början när den är ny, sedan åker man 15-20 timmar.

Här har ni serviceschemat på FE/FS-modellerna, direkt från Husaberg, och man kan nog lugnt anta att de som alla andra leverantörer har skruvat så att det inte servas för sällan (det vore att skjuta sig i foten, eller hur?).

http://www.husaberg.com/fileadmin/user_upload/07_3802010_EN_PMS.pdf

Ser man på, 15 timmar eller 100 liter soppa mellan olja och filterbyten, samma med ventilerna.

Men jag har själv åkt exc450 -03, det är precis samma service på en sådan, med samma intervaller. det är exakt samma pill med ventilspelet (om man ser det som något negativt, jag tycker det är lite småmysigt :D ).

Kolv vid 50 på en Husaberg? Nänä...om något så är de kolvarna stadigare än många andras (200 timmar verkar inte vara något problem), 50 timmar är det på en Honda 450 CRF däremot - har du kört själv, eller haft nära bekanta som kört, eller är det som vanligt vad du läst på forum, hört av sysslingens polares flickväns hundterapists son som läste i en tidning 1993? :D


Det här är precis problemet med Husaberg...det är inga fel på bågarna, det är internetproffsen, och den lilla klick som kör livet ur bågen (skall den inte klara att plågas på slangen den här motorn med slungsmörjning?) och servar den som en 240 GL.

Jag har en bekant som hade en FE501 från straxt efter dackefejden (som sålts till förmån för en lite nyare Husaberg), och den fick smaka...gaffel renoverades, länkagelager byttes, det vanliga - men motorn bara tuffade och gick, och det är en motor med halvdant smörjsystem, inget riktigt filter och bra mycket mindre oljevolym än dagens motorer.

Crossbana och enduro av alla varianter, och herrn' är direkt oblyg med gasrullen heller.

Och det med en modell som alla "vet" kommer självdestrueras bara man tittar snett på den i garaget - dock servades den noga och väl.

/J
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
köp en ktm 525!
snällare motor men fan så mycket hållbarare!
olja 5-10h
filter var 10-15h
ventiler räcker gott mellan 20-50h
kolv efter 100h nått finns dom som kör 200h på sin kolv

husaberg
för mycket effekt sliter motorn och rasar lättare
olja +filter 5h
ventiler 15h
kolv 50h
klyva motor och renovera vid 100h
Mest svammel här verkar det som...
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
köp en ktm 525!
snällare motor men fan så mycket hållbarare!
olja 5-10h
filter var 10-15h
ventiler räcker gott mellan 20-50h
kolv efter 100h nått finns dom som kör 200h på sin kolv

husaberg
för mycket effekt sliter motorn och rasar lättare
olja +filter 5h
ventiler 15h
kolv 50h
klyva motor och renovera vid 100h
Synd att sådana som dig agerar och skriver här på forument som om de vet något när det finns en risk att andra tar dig på allvar.
 

crossman

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2004
Ort
Härnösand
Hoj
HONDA CR 500R -96
KTMs RFS motor är vell bättre konstruerad. Den har trycksmörjning, dubbla oljefilter/silar och dubbla oljepumpar. Det har vell inte Husabergs motorer? Vad jag har hört så är Husaberg lite av en prototyphoj för KTMs grejjer. Dom testar om sakerna håller där innan dom plockar på dom på KTM. Sen att byta olja vid 5h är ren överdrift ifall man inte kör RIKTIGT hårt. Byter olja +båda filtrerna vid ca 10h. Justerar ventiler omkring 30.
 

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Sthlm/spånga
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
Behövs nått mer än olja ock filter vid service?
Packningar till locken på toppen vid ventiljustering?
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag tror inte du riktigt förstått än - Husaberg FE av någorlunda modernt snitt är de lättaste raceenduros av fyrtaktstyp du kan hitta.
Nuvarande modeller väger alla runt 107 kg, min 450 väger lika lite som en 650...

Och 5 timmar gångtid i riktig enduro är en hel del, jag kör extremt mycket, och åker 2 timmar på timräknaren i snitt per tillfälle man är ut...det i riktiga endurospår, eller på crossbanor.

Skall det åkas grusväg och lite utflykter i skogen är det kanske inte helt rätt att snegla på tävlingsmaskiner (för det är precis det som det handlar om).

KTM's LC4-baserade modeller är ett smartare val för denna typen av körning.

Men är det det värsta du är ute efter, och det skall köras hårt på riktigt, och det är *riktig enduro* det är frågan om, så är det klart du skall ha en FE eller en EXC - men då är kanske en 650 väl hårigt - en normal motionär klarar inte av att plocka allt ur en 250 4-t i skogen, en 450 är något helt annat, och en 650 är bara bisarrt.

/J

Du har inte sneglat på Sukkas DRZ400?

Även om det är lite av en kompromiss till det mesta, så är det en användbar båge med långt mellan servicarna, men det är lite som att sukta efter en 1098:a och köpa en GS bara för att man skall vara lite förståndig och vill kunna åka europa runt utan träsmak. ;)

/J



Vi är på samma sida, men varför skulle jag isf välja en mindre modell om husas 650 är lättare?
Visst, jag kan vara med på att jag förmodligen inte kommer kunna plocka ur alla hästa i skogen. Det är dock ingen anledning till att inte köpa en, man kan ju aldrig ha för mkt pulver?

Förståndig är inte min grej :) Jag har precis hoppat tillbaka till mitt gamla crossgarage också, så service är inte längre något problem.

TTR Känns väl lite borta när du nämner wr 450 ktm 525 och husa 650 i samma mening.

Yamaha TTR Slö, tung, lååååång serviceintervall
WR 450: längre serviceintervaller än husa/525. Mitt val om jag stod i valet och kvalet http://www.blocket.se/vi/17788344.htm?ca=9_s
Husa 650: Citerar SGM "Lite väl hårig"
KTM 525: har lite mindre hår än husan :rolleyes:
Ktm 625: Ungefär som TTR fast vassare motor.

Som sagt kolla på drz400 eller kanske yammas nya wr 250 ?


Kan aldrig bli för hårigt! menar du att den blir svårkörd och hispig i skogen för att det är för mkt pulver? (650)

Drz är utesluten, ser inge vidare rolig ut, och den är nog för tung och klumpig för att kunna köra enduro på riktigt.
wr 250 blir alldeles för trött på gatan.

Nej, ktm 625 är mkt tyngre (625an är gatcykel, husa = race).
Husan är likvärdig 525an i vikt.

Dock är 525an rätt mkt smidigare pga av snällare/mindre motor.

Tack! det var det jag ville höra. Just nu lutar det åt en 525a, det verkar vara den bästa kompromissen.

Nej, ktm 625 är mkt tyngre (625an är gatcykel, husa = race).
Husan är likvärdig 525an i vikt.

Dock är 525an rätt mkt smidigare pga av snällare/mindre motor.

Tack! det var det jag ville höra. Just nu lutar det åt en 525a, det verkar vara den bästa kompromissen.

köp en ktm 525!
snällare motor men fan så mycket hållbarare!
olja 5-10h
filter var 10-15h
ventiler räcker gott mellan 20-50h
kolv efter 100h nått finns dom som kör 200h på sin kolv

husaberg
för mycket effekt sliter motorn och rasar lättare
olja +filter 5h
ventiler 15h
kolv 50h
klyva motor och renovera vid 100h


Har du någon koll på när det är dags att klyva 525an?

Hmmm...

Olja och filter var 5:e är extremt tätt, många kör 5 timmar på oljan, men filtret varannan gång bara för att vara lite extra säkra, och ventilerna kollar man lite i början när den är ny, sedan åker man 15-20 timmar.

Här har ni serviceschemat på FE/FS-modellerna, direkt från Husaberg, och man kan nog lugnt anta att de som alla andra leverantörer har skruvat så att det inte servas för sällan (det vore att skjuta sig i foten, eller hur?).

http://www.husaberg.com/fileadmin/user_upload/07_3802010_EN_PMS.pdf

Ser man på, 15 timmar eller 100 liter soppa mellan olja och filterbyten, samma med ventilerna.

Men jag har själv åkt exc450 -03, det är precis samma service på en sådan, med samma intervaller. det är exakt samma pill med ventilspelet (om man ser det som något negativt, jag tycker det är lite småmysigt :D ).

Kolv vid 50 på en Husaberg? Nänä...om något så är de kolvarna stadigare än många andras (200 timmar verkar inte vara något problem), 50 timmar är det på en Honda 450 CRF däremot - har du kört själv, eller haft nära bekanta som kört, eller är det som vanligt vad du läst på forum, hört av sysslingens polares flickväns hundterapists son som läste i en tidning 1993? :D


Det här är precis problemet med Husaberg...det är inga fel på bågarna, det är internetproffsen, och den lilla klick som kör livet ur bågen (skall den inte klara att plågas på slangen den här motorn med slungsmörjning?) och servar den som en 240 GL.

Jag har en bekant som hade en FE501 från straxt efter dackefejden (som sålts till förmån för en lite nyare Husaberg), och den fick smaka...gaffel renoverades, länkagelager byttes, det vanliga - men motorn bara tuffade och gick, och det är en motor med halvdant smörjsystem, inget riktigt filter och bra mycket mindre oljevolym än dagens motorer.

Crossbana och enduro av alla varianter, och herrn' är direkt oblyg med gasrullen heller.

Och det med en modell som alla "vet" kommer självdestrueras bara man tittar snett på den i garaget - dock servades den noga och väl.

/J


Vad köpte din polare för nyare husa?
 
Last edited:

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Behövs nått mer än olja ock filter vid service?
Packningar till locken på toppen vid ventiljustering?

Har aldrig behövt byta packningarna dom 3 ggr jag kollat ventilerna.
Dock byter jag alltid kopparringen till oljepluggen.

Har du någon koll på när det är dags att klyva 525an?
Ta en titt i denna tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=190168

Många som har haft lättare ras runt 100h.
 
Last edited:

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Att en 650 blir svår i skogen har i huvudsak att göra med hur mycket den roterande massan väger. Inte hur mycket effekt eller vridmoment den kan prestera.

För att lättare förstå, prova detta: Ta fram din vinkelslip, ta den i handen och vrid den fort, typ som när man vrider på gashandtaget. Sätt på en tunn skiva på din vinkelslip. En tunn kapskiva, starta vinkelslipen och vrid maskinen i handen. Nu blev det svårare med snabba rörelser, eller hur. Till sist: Sätt i en tyngre skiva, typ slipskiva, kakel/diamantskiva. Starta vinkelslipen och gör samma sak, vrid den i handen. Blev du förvånad över skillnaden? Samma sak med en hoj med mycket kubik/slag. Gyrokrafterna gäller överallt. Det blir ett tyngre vevparti/större gyrokrafter helt enkelt när du ökar slaglängden/effekten.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är ju inte bara det, det råa vridet ur rovan gör att man kroknar med, visst är pulver fränt, men det är en jäkla skillnad om man skall köra seriös svenskenduro, eller bara puttra runt lite, för då funkar det mesta.

Jag vidhåller, skall man se det som ett träningsredskap i endurospåret är en 450 max för vanliga dödliga, och skall man ha några tankar på att åka fort länge är en 250 att föredra.

Sporthojstänk och kubikfixering fungerar inte i skogen, tyvärr.

Den moderna husamotorn har en sil och ett filter. :)

/J

P.S. Polarn' plockade upp en beggad 01 FE400 - en perfekt skogsmaskin.
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Är drz så jävla slöa? Tröttare än ttr 600? Drz:en måste väl vara bättre o bröta runt i skogen med iaf?
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
köp en ktm 525!
snällare motor men fan så mycket hållbarare!
olja 5-10h
filter var 10-15h
ventiler räcker gott mellan 20-50h
kolv efter 100h nått finns dom som kör 200h på sin kolv

husaberg
för mycket effekt sliter motorn och rasar lättare
olja +filter 5h
ventiler 15h
kolv 50h
klyva motor och renovera vid 100h

Ska inte ramen också bytas vid 70h :rolleyes:
Jag har hört det av en kille på mitt jobb, som har en brorsa vars klasskompis syrras kille hade läst det på ett forum...
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
KTMs RFS motor är vell bättre konstruerad. Den har trycksmörjning, dubbla oljefilter/silar och dubbla oljepumpar. Det har vell inte Husabergs motorer? Vad jag har hört så är Husaberg lite av en prototyphoj för KTMs grejjer. Dom testar om sakerna håller där innan dom plockar på dom på KTM. Sen att byta olja vid 5h är ren överdrift ifall man inte kör RIKTIGT hårt. Byter olja +båda filtrerna vid ca 10h. Justerar ventiler omkring 30.
RFS-motorn är inte ett dugg mer trycksmord än vad Husaberg är.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Är det någon som vet om det har tillkommit några uppdateringar på 525an under åren?
Om det är några årsmodeller/modeller som man bör passa sig för?
Är det elstart på 525an? :noob :)
 

ingern

Hojojoj
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Drömvärld
Hoj
KTM EXC 525 motard/enduro
Det har varit i princip samma hoj fram till 07 (från 02? eller 03? någon kanske har bättre information här..) men 08 är en "ny hoj", rätta till mig om jag har fel. EXC har elstart, inte SX.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Det har varit i princip samma hoj fram till 07 (från 02? eller 03? någon kanske har bättre information här..) men 08 är en "ny hoj", rätta till mig om jag har fel. EXC har elstart, inte SX.

Okay, och det är en riktig elstart... inte hjälpstart som de tidiga husorna?
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Hjälpstart, vad är det? Hur funkar den?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top