ktm 525 service, motorrenovering?

den_dennis

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia sxv 550
Tänkte köpa en ktm 525. Jag tänkte höra lite när det är rekomenderat att göra motorrenovering och lite större service på en 525. Någon som har ett serviceshema eller något. Tack på förhand.
 

Granbergarn

Ny medlem
Gick med
26 May 2007
Ort
Överkalix
Hoj
KTM 525 EXC
Jag renoverade min motor efter 98 timmar, bytte då vevstaks, kolv, ramlagren, kamkedja. Dom brukar inte behöva renoveras efter detta tim antal, men min skar lite lätt på vevsaks lagret så därav renoveringen.

skulle tro runt 120-140 timmar..
 
Last edited:

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Jag renoverade min motor efter 98 timmar, bytte då vevstaks, kolv, ramlagren, kamkedja. Dom brukar inte behöva renoveras efter detta tim antal, men min skar lite lätt på vevsaks lagret så därav renoveringen.

skulle tro runt 120-140 timmar..

Samma var det med min, fast kanske efter 70 timmar...
 

Adrenalinejunky

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2008
Ort
Kramfors
Hoj
YZ450F -09
Hmmm Granbergarn och nillow!! Skar bägge era motorer på vevstakslagret vid 70 respektive 98 tim?
Min har nämligen gjort det också... Fast vid 110tim.
 

Hallberg

Fuck The Law
Gick med
28 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 540exc + Yamaha 350
Det har nog mitt också gjort.. efter ca 100timmar..
vart köpte ni era delar?
och vad kostade hela servicen ungefär?
 

den_dennis

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia sxv 550
Ok det låter lite oroväckande eftersom jag är intresserad av en ktm 525 -06 som rullat ca. 80 timmar. Vill ju inte renovera det första man gör. Killen vill ha ca. 55000 för hojjen. låter det rimligt?
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Hmmm, första gången jag hör talas om detta. Berätta mer! Antar de varit servade som de ska...
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ok det låter lite oroväckande eftersom jag är intresserad av en ktm 525 -06 som rullat ca. 80 timmar. Vill ju inte renovera det första man gör. Killen vill ha ca. 55000 för hojjen. låter det rimligt?
Låter väldigt dyrt tycker jag.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Låter väldigt dyrt tycker jag.

I second that! ca 45 vore rimligt.
Överlag sägs KTMs RFS motorer hålla bra, för skogsåka har jag hört flera renovera runt 180timmar, då var fortfarande spel osv inom toleranserna. För motard och crossåka sliter det mer på motorerna, men var det är rimligt att renovera får någon annan spekulera i.
 

den_dennis

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia sxv 550
ok tack för svaren. Får se om någon mer svarar och har någon annan erfarenhet.
55 tusen för en motard + endurofälgar och lite annat lull lull på hojen. Han säger att det finns inte en repa på den. bra pris???

Så vad går en renovering på i delar? Och någon som vet vad det skulle kosta att lämna in?
 

Adrenalinejunky

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2008
Ort
Kramfors
Hoj
YZ450F -09
hmm.. Låter inte bra det här! De jag pratat med förut, före och efter ras har gett mig uppfattnignen att mitt ras på vevstakslagret måste ha varit en ovanlighet.. För de brukar hålla 2-300timmar?! Saken är den att när jag köpte min stod kammen fel och jag plockade en ventil... Har kört ungefär 15tim sen det hände. Ingen har kunnat ge något säkert svar på om lagret kan ha tagit skada av det. Den blev nämligen inte stum när den gick den gången utan först när jag kickade runt den och ventillåsningen kilade mellan toppen och kammen..

angående priser, en PROX vevstakssats kostar 1975:- på speedstore.nu Ramlager 425/st. Jag bytte nu vevstake, ramlager, balansaxellager. 3lager i lådan, topp och fotpackning, kamkedja, kamlager, kolvringar och diverse oringar och annat småplock. 4500-5000:- ungefär...
Ingen aning vad det kostar att lämna in, pressa om vevpartiet kostar uppåt en tusenlapp. Hälften om du har kontakter.

Reservdelar köper du på karlströms motor. Snabba leveranser och typ "allt" hemma. Speedstore.nu hade även de grym kundservice! beställde söndag kväll och hade staken på onsdag!
 
Last edited:

den_dennis

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia sxv 550
Det är ju överkomliga priser men sen är frågan hur pass mycket man klarar göra själv! Men vad jag har förstått så är det rätt ovanligt att man behöver göra det så tidigt!?
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Uppar denna tråden lite.. Ni som har fått haveri på vevstaks lagret.. kommer de som en blixt från klar himmel eller hör man att motorn låter illa innan de nyper? Har en exc 450 som jag inte har nån dokumentation på hur mycket den gått (timräknarn kass). Den har funkat kanon i 40 timmar för mig och motorn går som en klocka. Förra ägaren påstod att den gått 40 timmar när jag köpte den vilket jag tvivlar på, tror den gått mer. Men har ju ingen vidare lust att riva den nu när den funkar så bra men vill samtidigt inte riskera ett jätte haveri där jag får byta halva motorn.. Vågar man köra ett tag till eller? Hör man att lagerna e på gång innan de skiter sig eller? //Johan ps. e en exc 450 -03
 

martysmarty

motardoo
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
-06,KTM 525 exc
ok tack för svaren. Får se om någon mer svarar och har någon annan erfarenhet.
55 tusen för en motard + endurofälgar och lite annat lull lull på hojen. Han säger att det finns inte en repa på den. bra pris???

Så vad går en renovering på i delar? Och någon som vet vad det skulle kosta att lämna in?


hejs! enligt mej e det as bra pris på din motard,väldigt bra årgång:). köpte min -06:a för 55 000 i sept förra året..114 h,mycke extra plast och stora servicen gjord men utan enduro däck!
tror inte du gör ett dåligt köp! go4it:tummenupp

marty
 

rydlinger

Medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Turbo laddad kärring cykel, 413 bhp, 23 kilo = 17.9hk/kg
Dennis, om killen säger att det inte finns en repa på den? då är den troligtvis motardkörd! och det finns dom som tror att motardhojarna är i bättre skick pga. De ser fräsha ut utanpå men låt dig inte luras av det! jag kör själv med motardkittet på gatan och det gasas på till max nästan hela tiden! jag skulle gissa på att en motardkörd hoj är i betydligt sämsre skick än vad en skogskörd hoj är! För att inte det ska komma 11 miljarder påhopp om 5 minter så säger jag också att det finns ju dom som vet vad en motor är och kan sköta om den! är det en sådan gubbe som pysslat om motorn som sitt eget lilla barn så visst då är det kanske ingen större skillnad! men BEWARE! när jag köpte mig kollade jag först bara efter motardkörda hojar men det visade sig att av de 4 jag var och kollade på så var de extrem välskötta utvändigt men det var massa skavanker på hojarna som t.ex. kamkedjan var slapp och så hade den ena kört med den i över 50 timmar och han hade bytt olja 2 gånger, då stod mätarn på 37h när han köpte den och när jag kollade på den så stod den på 103h! började istället kolla på de hojarna som var skogskörda! visst de hade nån repa eller två på svingen osv men det var betydligt mer lättstartade, oljan var bytt på samtliga efter 3-5h körning enligt säljarna och det hördes inga missljud från motorn! jag köpte min när den hade gått 67H och nu har den gått 101H bytt olja ca var 5-8h och ställt in ventilerna var 3e gång jag bytt olja! gåt som en klocka och har alltid gjort det!

Sedan har jag en god vänn som har en 450 exc och den var bara gatkörd. hans rasade vid 90h han köpte den vid vid 86H det visade sig senare när de tömt den på olja så var det bara 0.7-0.8L olja i motorn. först trodde vi att det läckt ut men det fanns inga spår efter lekage så han ringde upp den förra ägarn och frågade hur mkt olja han använt vid oljebytet. då sa han det att han hade använt 0.8L för det hade han alltid använt på sin FIDDY! så se upp med vem du köper den av och hur han har hanterat den sedan innan! Motardkörd = vissa fall, någon som våldtagit den över sommarn bara och sedan säljer av den i pissigt inre skick men ser ganska välvårdad ut på utsidan!
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Håller med rydlinger! kolla inte på utsidan, men visst e det fett med svart tank och factory dekaler och hela moset överallt det säger jag inte emot!
Men lyssna noga efter missljud etc:) Min hoj började dock sin karriär på tävlingsbanan och har alltid varit motardkörd, men med löjligt extrema serviceintervaller som följd... Och den håller förvånansvärt bra!:tummenupp
trots det faktum att den har ett par år på nacken:hihi
Men en Ktm är som en kvinna, blir bättre med tiden:tuttar

Mvh
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top