KTM vs Husaberg?

Okay, och det är en riktig elstart... inte hjälpstart som de tidiga husorna?

04 tror jag nya ramen kom på 525, den är grövre och ska vara bättre, 05 kom ny plast, 06 blev ramen svart.
Om jag inte hört fel hade 450 problem med ventilerna 03, vet inte om det gäller 525 också. Jag har inte hört någon klaga på elstarten på KTMs rfs motorer.
 
Jag gillar att köra både gata,bana och i skogen men gör det för nöje och kul så jag väljer förstås Husa 650 för den sköna effekten, på gata,bana eller is kan man inte ha för mycket effekt men självklart tar min egen ork slut ganska fort i skogen.........inte för att hojen är tung eller klumpig, det är effekten jag inte orkar med. I enduroskogen skulle en 250 vara bättre för mig men så fort det öppnar sig vill jag ha pulver!

Jag håller med många övriga, servicen är det samma på KTM och Husa.
 
för en som själv funderar på en motard.. vad är priserna på servicen? olja + filter är ju ganska klart men det andra? sen förstås, hur mkt olja pratar vi?
Jag har inte så mkt skogsintresse för hojen då jag precis sålt min cross. så jag funderar på Husan.. men om man kan slippa de korta servicarna men inte välja bort det roliga helt är ju det kanon..
 
Last edited:
Det går exakt 1l olja i de nyare husorna och man fyller bara på på ett ställe, dock är där så klart ett oljefilter men även en sil bredvid skruven där man tappar ut oljan som man bara blåser ren. Kamkedjan är inte fel att byta runt 50 tim och den kostar bara ngn hundring, ska motorn klyvas o lager o annat ska kollas / bytas är det så klart dyrare men det beror ju helt på hur det ser ut, ska den lämnas in eller gör man det själv osv.. Dock e jag ganska säker på att husorna inte är dyrare att klyva/renovera än andra racehojar..
 
då behöver man ju inte vara så nervös att välja någon av husan 650 eller 525:an.
 
Last edited:
då behöver man ju inte vara så nervös att välja någon av husan 650 eller 525:an.

Racemoppar körda av gatklåpare har en tendens att rasa hårt......

Givetvis skall man inte vara rädd för att köpa en Husa eller en KTM RFS men man skall tänka på att det är en racemoppe så milkostnaden för gatåka är hög.
 
husan är betydligt dyrare att klyva! Ktm är billigast av alla märken och lättskruvad.
Husan kostar minst 3000kr mer vid klyvning pga att det dumt nog inte går att byta lagren i den motroterande balansvikten:gnissla En husa är garanterat allmänt slutare på samma driftstimmar i lager och växelådsdrev ,vevstake jag allt gämfört med ktm 525.. För husan är inte starkare byggd i låda eller lager gämfört med ktm..Men brutalare effekt! så det är värt den extra slanten tycker jag:tummenupp
 
Husan kostar minst 3000kr mer vid klyvning pga att det dumt nog inte går att byta lagren i den motroterande balansvikten:gnissla
Så dom som påstår att dom har bytt lagren till balansaxeln ljuger?
Lagret har monterats någon gång i sitt liv så då borde det rimligtvis gå att byta ut det också.
Att det inte går att byta till vilket standardlager som helst är förvisso sant men att inte kunna byta det alls...
 
Så dom som påstår att dom har bytt lagren till balansaxeln ljuger?
Lagret har monterats någon gång i sitt liv så då borde det rimligtvis gå att byta ut det också.
Att det inte går att byta till vilket standardlager som helst är förvisso sant men att inte kunna byta det alls...

Nu blev jag oxå intresserad, pratade inte Lasse om balansaxellager eller pratade han om att byta hela skiten?????

Jaja, det visar sig inom en snar framtid
 
Så dom som påstår att dom har bytt lagren till balansaxeln ljuger?
Lagret har monterats någon gång i sitt liv så då borde det rimligtvis gå att byta ut det också.
Att det inte går att byta till vilket standardlager som helst är förvisso sant men att inte kunna byta det alls...

Föut fanns lagren att köpa lösa,men från i vintras eller nåt sånt så går det bara att köpa en komplett vikt.Lagren går ej att få ur,utan maskinbearbetning.De sitter på nåt sinnrikt sätt fast med en låsring som ej går att komma åt när lagret väl är monterat.Balansvikter från -05 och äldre har lösa lager,men dessa går inte längre att beställa,det är en ny -06 vikt som gäller.Lagren har samma inner- och ytterdiameter som framhjulslagren på KTM,Husaberg men är smalare.
 
Last edited:
Är det någon som vet unjefär hur mycket det kostar att lämna in husabergen på 90 timmars service'n på en verkstad? Kan vara intressant att veta :yoparty
 
Balansvikter från -05 och äldre har lösa lager,men dessa går inte längre att beställa,det är en ny -06 vikt som gäller.Lagren har samma inner- och ytterdiameter som framhjulslagren på KTM,Husaberg men är smalare.

Jag vet åtminstone en skön göteborgare som iaf tidigare kunde skaka fram dessa speciallager, tydligen kan man med rätt utrustning slipa ner standardlager till rätt bredd.
Kan ju vara bra att veta när det är dags...

Enginehardware.se är det jag tänker på.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top