KTM vs Husaberg?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Okay, och det är en riktig elstart... inte hjälpstart som de tidiga husorna?

04 tror jag nya ramen kom på 525, den är grövre och ska vara bättre, 05 kom ny plast, 06 blev ramen svart.
Om jag inte hört fel hade 450 problem med ventilerna 03, vet inte om det gäller 525 också. Jag har inte hört någon klaga på elstarten på KTMs rfs motorer.
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Jag gillar att köra både gata,bana och i skogen men gör det för nöje och kul så jag väljer förstås Husa 650 för den sköna effekten, på gata,bana eller is kan man inte ha för mycket effekt men självklart tar min egen ork slut ganska fort i skogen.........inte för att hojen är tung eller klumpig, det är effekten jag inte orkar med. I enduroskogen skulle en 250 vara bättre för mig men så fort det öppnar sig vill jag ha pulver!

Jag håller med många övriga, servicen är det samma på KTM och Husa.
 

FilipD

1: sgt
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Vimmerby
Hoj
Honda CBR900rr Streetfighter
för en som själv funderar på en motard.. vad är priserna på servicen? olja + filter är ju ganska klart men det andra? sen förstås, hur mkt olja pratar vi?
Jag har inte så mkt skogsintresse för hojen då jag precis sålt min cross. så jag funderar på Husan.. men om man kan slippa de korta servicarna men inte välja bort det roliga helt är ju det kanon..
 
Last edited:

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Det går exakt 1l olja i de nyare husorna och man fyller bara på på ett ställe, dock är där så klart ett oljefilter men även en sil bredvid skruven där man tappar ut oljan som man bara blåser ren. Kamkedjan är inte fel att byta runt 50 tim och den kostar bara ngn hundring, ska motorn klyvas o lager o annat ska kollas / bytas är det så klart dyrare men det beror ju helt på hur det ser ut, ska den lämnas in eller gör man det själv osv.. Dock e jag ganska säker på att husorna inte är dyrare att klyva/renovera än andra racehojar..
 

FilipD

1: sgt
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Vimmerby
Hoj
Honda CBR900rr Streetfighter
då behöver man ju inte vara så nervös att välja någon av husan 650 eller 525:an.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
då behöver man ju inte vara så nervös att välja någon av husan 650 eller 525:an.

Racemoppar körda av gatklåpare har en tendens att rasa hårt......

Givetvis skall man inte vara rädd för att köpa en Husa eller en KTM RFS men man skall tänka på att det är en racemoppe så milkostnaden för gatåka är hög.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
husan är betydligt dyrare att klyva! Ktm är billigast av alla märken och lättskruvad.
Husan kostar minst 3000kr mer vid klyvning pga att det dumt nog inte går att byta lagren i den motroterande balansvikten:gnissla En husa är garanterat allmänt slutare på samma driftstimmar i lager och växelådsdrev ,vevstake jag allt gämfört med ktm 525.. För husan är inte starkare byggd i låda eller lager gämfört med ktm..Men brutalare effekt! så det är värt den extra slanten tycker jag:tummenupp
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Husan kostar minst 3000kr mer vid klyvning pga att det dumt nog inte går att byta lagren i den motroterande balansvikten:gnissla
Så dom som påstår att dom har bytt lagren till balansaxeln ljuger?
Lagret har monterats någon gång i sitt liv så då borde det rimligtvis gå att byta ut det också.
Att det inte går att byta till vilket standardlager som helst är förvisso sant men att inte kunna byta det alls...
 

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi
Så dom som påstår att dom har bytt lagren till balansaxeln ljuger?
Lagret har monterats någon gång i sitt liv så då borde det rimligtvis gå att byta ut det också.
Att det inte går att byta till vilket standardlager som helst är förvisso sant men att inte kunna byta det alls...

Nu blev jag oxå intresserad, pratade inte Lasse om balansaxellager eller pratade han om att byta hela skiten?????

Jaja, det visar sig inom en snar framtid
 

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
Så dom som påstår att dom har bytt lagren till balansaxeln ljuger?
Lagret har monterats någon gång i sitt liv så då borde det rimligtvis gå att byta ut det också.
Att det inte går att byta till vilket standardlager som helst är förvisso sant men att inte kunna byta det alls...

Föut fanns lagren att köpa lösa,men från i vintras eller nåt sånt så går det bara att köpa en komplett vikt.Lagren går ej att få ur,utan maskinbearbetning.De sitter på nåt sinnrikt sätt fast med en låsring som ej går att komma åt när lagret väl är monterat.Balansvikter från -05 och äldre har lösa lager,men dessa går inte längre att beställa,det är en ny -06 vikt som gäller.Lagren har samma inner- och ytterdiameter som framhjulslagren på KTM,Husaberg men är smalare.
 
Last edited:

Gidar

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Husaberg 650 -04
Är det någon som vet unjefär hur mycket det kostar att lämna in husabergen på 90 timmars service'n på en verkstad? Kan vara intressant att veta :yoparty
 

xeq

Avaddådå
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Countryside of Malmö
Hoj
Såna m 2 hjul
Balansvikter från -05 och äldre har lösa lager,men dessa går inte längre att beställa,det är en ny -06 vikt som gäller.Lagren har samma inner- och ytterdiameter som framhjulslagren på KTM,Husaberg men är smalare.

Jag vet åtminstone en skön göteborgare som iaf tidigare kunde skaka fram dessa speciallager, tydligen kan man med rätt utrustning slipa ner standardlager till rätt bredd.
Kan ju vara bra att veta när det är dags...

Enginehardware.se är det jag tänker på.
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top