KTM och deras FANTASTISKA maskiner !!

KåTéMan så jag brukar ta tillfället i akt på alla provkörningsdagar och smaka av sortimentet. Var innan jag provade svårt sugen på en 690 Duke. Efter provkörning inte alls lika KåTMan, så fort det började bli roligt slog varvstoppet i :mad: Så köpte Trajja i stället.
1290R däremot... :brynad
 
KåTéMan så jag brukar ta tillfället i akt på alla provkörningsdagar och smaka av sortimentet. Var innan jag provade svårt sugen på en 690 Duke. Efter provkörning inte alls lika KåTMan, så fort det började bli roligt slog varvstoppet i :mad: Så köpte Trajja i stället.
1290R däremot... :brynad

Varvstoppet på 1290 känns som det ligger ganska tidigt med, men det är inte så konstigt med de vridet. Man tar sej från 0-250+ på skit o ingenting. Visst man kunde drevat växellådan annorlunda men på bekostnad av "wheeleking". Samtidigt, vill man sitta på den typen av hoj i 330+ när man inte kommer ner riktigt över tanken och utan clip on så man får in armbågarna osv? Håller dock med om att 690 kunde vara lite roligare än va den är :)
 
Jag har 4 hojAr??
Tre fungerande KTM'r och en stendöd Suzuki ....
 
Alla märken har ju haft sina perioder av problem. SAAB.........

Problemet med Saab var ju att perioden aldrig gick över för än märket gick i graven...
Ja jag har ägt en Saab, därav bitterheten.

Ang. KTM, man bygger maskiner som ska vara "värst". Då kommer man antaligen ha sämre hållbarhet än t.ex. Honda som bygger maskiner för att vara, hmm... tråkigast?.

Utan att ha jätte mycket erfarenheter av crossmaskiner så hade väl KTMs 450 typ 10-15hk mer än Honda i en herrans massa år? Att motorn då eventuellt håller sämre känns ju inte jätte långsökt.

Sen att man kanske har annat strul kan ju vara att man har lite "slappare" kvalitetskrav än japanerna, ingen aning faktiskt. Och en värdelös importör är dom ju inte direkt ensamma om här i Sverige...
Men köper man nytt får man väl skylla sig själv. ;)
 
Jag har en kompis, han har en KTM 950 nånting.
Han har kört 11000 mil med den, den funkar fortfarande. (ja, elva tusen)
 
Superenduron är roligaste hojen jag haft. Bytte soppapumpen sen gick den problemfritt tills jag sålde den
 
Jag är sten nöjd med min KTM sm 990 08a som har gått 2900 mil. De ökända felen på den har redan visat sig typ kamkedjesträckare och bränslepump är bytta så nu ska den bara tuffa på. Ktm 950 och 990 är kända för att gå över 10000 mil utan allvarligare fel så jag anser de är bra kvalle.
 
Själv har jag bara haft KTMer från tiden innan konkursen, så jag skall inte uttala mig om själva trådämnet.

Men...



...detta måste kommenteras:

SAABs svenskkonstruerade/-ombyggda 2 liters maskin presenterades 1972, och fanns parallellt med Triumphs i bilarna fram till 1974 - beroende på utrustning och modellvariant.

SAABs turbo presenterades som 1978-års modell, och då med den svenska 2-litaren som bas.
Triumphmotorn har aldrig överladdats, i vart fall inte sålts till kund.

Däremot hade SAAB framförallt problem med turbon. Eller, snarare med kunderna som inte insåg att man inte kunde köra satan med en turbo som saknade vattenkylning - för att sedan direkt stänga av den.
Glödheta turbiner koksade oljan som - när den cirkulerande, både smörjde och kylde aggregatet.
Avstängd? Inte så mycket, med turbohaverier en masse som följd.

...men det är en annan historia. :glömdet

I stand corrected! :)

Däremot slog sig topparna på triumphmotorn så det var ibland hopplöst att få av toppen...

Jag hade en sedan, den metallicgröna SAAB 99 Turbo från -79, med vatteninsprutning och fett avgasrör, grymt skoj bil tyckte man då :)
Hade aldrig problem med den men jag var väldigt noga just med att låta turbon svalna innan den stängdes av, det var ju lite racekänsla ju... :D

Men nu kom vi ju ifrån ämnet!!!:D
 
Väntaväntavänta, en sak till: Få bilar har trevligare avgasljud på tomgång än Saab 99 turbo... :kär

Så, nu tillbaka till topic.
 
Bra initiativ Corepax1290:tummenupp Har haft samma tanke men inte fått tummen ur. Jag har bara ägt stora KTM maskiner. En 1190, 2 1290 SA-T och nu en 1290 SA-S. Har haft de "vanliga" felen som felande bränslemängdsensor, skev fälg och nu en krånglande keyless nyckel. Allt har åtgärdats snabbt och utan krusiduller. Har kört dessa hojar ca. 2500 mil per säsong helt utan problem. Har provkört i princip allt som kan tänkas konkurrera utan att någon kommer i närheten av dessa hojar från KTM. Jag är helt enkelt sjukt nöjd med min hoj.:tuttar

Du har köpt tre olika nya hojar som alla har haft fel och du anser att KTM har bra kvalitet? Snacka om rabiat fanboy.

KTM 1290SA -16 såld
KTM 1290SA -15 såld
KTM 1190 -14 såld

Klart att hojarna håller när du bara kört 2500 mil och sedan säljer dem efter en säsong. Speciellt så som du puttrar runt på asfalterade vägar.

 
Du har köpt tre olika nya hojar som alla har haft fel och du anser att KTM har bra kvalitet? Snacka om rabiat fanboy.



Klart att hojarna håller när du bara kört 2500 mil och sedan säljer dem efter en säsong. Speciellt så som du puttrar runt på asfalterade vägar.


Nu postade du väl ändå i fel tråd? Den här posten ser mer ut att höra hemma i gnälltråden om KTM?
 
Du har köpt tre olika nya hojar som alla har haft fel och du anser att KTM har bra kvalitet? Snacka om rabiat fanboy.



Klart att hojarna håller när du bara kört 2500 mil och sedan säljer dem efter en säsong. Speciellt så som du puttrar runt på asfalterade vägar.


Puttra runt på asfalterade vägar :va , är inte de du gjort med din Italienska moppe ?
Hur långt åker du på ett år, på asfalterade vägar alltså, för du är väl inte på grus lr.?
 
Last edited:
Nu när Rollie påpekar hur dåligt det är att inte ha problem så kom jag på några till fel.

1 - En gång när jag skulle växla från 5'an till 6'an blev det 5'a igen!!!1!! :mad:
2 - Min automatiska blinkersavstängning stänger ibland för tidigt ibland för sent!!1!! :crash
3 - En gång fick inte både maten och datorväskan plats i toppboxen!!11! :dummer
4 - En gång sa den "Fuelrange 210" och strax efter "Fuelrange 223" !!11!1! :4skrika

Får jag tänkta finns det säkert fler också!!! :fakta

:hej
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top