KTM i blåsväder, igen?

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Lite intressant artikel. Vet ej sanningshalten i denna dock. Men min brorson har en KTM 125 2t, den är strypt till 8-9 hästar, helt okörbar! Runt 30 original.

Bifogat

• Screenshot_20260602_071843_Chrome.jpg
    Screenshot_20260602_071843_Chrome.jpg
    403.4 KB · Visningar: 88
Men snälla. En Husa 650 var reggad på 11 KW om jag minns rätt. En kompis Laverda hade tydliga instruktioner i manualen om hur trimport på insprutet skulle ändras då den inte var körbar när den var laglig, detta var -95. Det låter som B-laget på Aftonbladet vaknat.

Ja inget nytt under solen
Men det är väl brukarens ansvar om den är olaglig eller ej
Det är väl förhoppningsvis inte så att KTM försäljarna har en pistol mot köparens huvud å tvingar dem att ta bort strypningarna eller?

Det är inte det som det handlar om, läs texten. De allra flesta tillverkare har haft strypta hojar som sen avstryps vid leverans.
Här är det dock så uppenbart att det är mygel då hojen inte går att köra med strypningen i, motorn går sönder. Strypningen är dessutom inte nån "få billig-försäkring-ploj" utan en förutsättning att hojen får framföras på väg överhuvudtaget.

Men det
Det är inte det som det handlar om, läs texten. De allra flesta tillverkare har haft strypta hojar som sen avstryps vid leverans.
Här är det dock så uppenbart att det är mygel då hojen inte går att köra med strypningen i, motorn går sönder. Strypningen är dessutom inte nån "få billig-försäkring-ploj" utan en förutsättning att hojen får framföras på väg överhuvudtaget.
Men det här har ju pågått i över 20år på alla lv-reggade modeller och inte bara 350 EXC.
Inte breaking news direkt...
Hursomhelst är ändå ingen intresserad av att kör den här typen av hoj i strypt utförande,vare sig nu eller längre tillbaks i tiden.

Last edited:
Med lite saklig hatt på. Jag jobbade med lagkrav och certifiering av fordon i nästan 10 år. Den springande punkten är om det kan bevisas att KTM tillhandahåller verktyg eller lösningar för detta. Det är t.ex OK att sälja ett annat avgassystem, om det tydligt framgår att det inte är lagligt att köra på väg med. I detta fallet behöver det vara lika tydligt att mjukvaran inte är tillåten på gata utan enbart vid tävling. Om säljarnas beteende påvisar motsatsen och att de hänvisar till KTM som godkännare kan detta bli väldigt dyrt.

Dom som inte känner skillnaden bör nog ändå inte ha mer än 15hk.
Nä, men det jag menar är att de säljer en cykel som på papperet har en effekt och innan den levereras får samtliga kunder en uppgradering som gör den olaglig.
Som jag förstår det riskerar de att få reklamationsärenden om någon använder cykeln i strypt utförande. Såna vill de inte ha.

Nä, men det jag menar är att de säljer en cykel som på papperet har en effekt och innan den levereras får samtliga kunder en uppgradering som gör den olaglig.
Som jag förstår det riskerar de att få reklamationsärenden om någon använder cykeln i strypt utförande. Såna vill de inte ha.
Det är nog inte möjligheten att köpa en enduro med 6kw för 140k som KTM säljer hojarna på.Jag tror du dumförklarar kunderna onödigt mycket nu faktiskt.

Men det

Men det här har ju pågått i över 20år på alla lv-reggade modeller och inte bara 350 EXC.
Inte breaking news direkt...
Hursomhelst är ändå ingen intresserad av att kör den här typen av hoj i strypt utförande,vare sig nu eller längre tillbaks i tiden.
Varför gör KTM så här överhuvudtaget då? För länge sen var det som jag minns ett sätt att få billigare försäkring men numera finns väl inget försäkringsbolag som inte försäkrar på full effekt? Är det ens applicerbart på en offroadhoj?

Varför gör KTM så här överhuvudtaget då? För länge sen var det som jag minns ett sätt att få billigare försäkring men numera finns väl inget försäkringsbolag som inte försäkrar på full effekt? Är det ens applicerbart på en offroadhoj?
För att på enklaste och billigaste sätt klara buller och avgaskrav antagligen.Hade det handlat om att bara sänka effekten hade man löst det med en trottelstopp som dessutom varit snudd på gratis...

Det kan bero på miljösjäl eller något sådant trams

Ser ju ut som att de borde kunna klippa några cm från hasplasten då metallklumpen kommer ta den smällen. Blir säkert några kronor de kan spara på det. KTM kan ringa mig direkt för fler smarta tips! :tuttar

KTM tvingas väl dansa efter deras pipa, så dom gör det med finess och strategi. Miljömupparna har inte sinne för den teknik som driver varken ett motorfordon eller deras egna mobiltelefoner, så att införa en lag som tillfälligt framställer våra hojar som cancerdrabbade ångmaskiner skänker en pervers känsla av frälsning åt dessa miljöhysteriker som sedan skadeglatt gnuggar sina händer inför nya friska liv att störa.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back