KTM EXC-F

Jag köpte en C-tek laddare med Li-laddningsteknik till min KTM350, för det sitter ju ett litiumbatteri i hojen. Nu vet jag inte hur urladdat det är, hojen har stått här bredvid mig hela vintern, hoppas på ut och köra den kanske redan idag. Får inte glömma byta oljan, det skulle göra efter första timmen, det är fortfarande fabriksolja i motorn ;)IMG_5049.JPG
 
Så, nu är min EXCF 350 på god väg att kawaskifieras med svarta plaster! Fick en bra deal av en god islänning i en affär nära mig på ett inte riktigt komplett set svarta plastpaneler från Polisport (fina plaster "made in Portugal" för oss riktigt autistiska).

IMG_5088.JPG

Dock återstår lamp-infattningen och gaffelskydden. Snubben hade köpt settet till sin EXCF men köpte fel, med en sån där solid svart framskylt utan skåra för framlampan. Men kul för mig då jag fick settet för 300 kr.

Dessutom behövdes borras hål i bakskärmen för att komplettera hålsättning för bakljus & blinker-modulen, som synes ... inte riktigt feng-shui men kommer förhoppningsvis inte att märkas när jag lastar på 5 kg rallyskit från banan sen.

IMG_5091.JPG

Nu har jag fått ett par helt nya lyxproblem; a) sadeln är blå... funkar det? och b) inne under sadeln och bakskärmen sitter en ORANGE plastform som inte verkar följa med något plastkit öht, och den ... är inte svart, det retar mig. Vad gör man åt sånt?
 
Så, nu är min EXCF 350 på god väg att kawaskifieras med svarta plaster! Fick en bra deal av en god islänning i en affär nära mig på ett inte riktigt komplett set svarta plastpaneler från Polisport (fina plaster "made in Portugal" för oss riktigt autistiska).

View attachment 469759

Dock återstår lamp-infattningen och gaffelskydden. Snubben hade köpt settet till sin EXCF men köpte fel, med en sån där solid svart framskylt utan skåra för framlampan. Men kul för mig då jag fick settet för 300 kr.

Dessutom behövdes borras hål i bakskärmen för att komplettera hålsättning för bakljus & blinker-modulen, som synes ... inte riktigt feng-shui men kommer förhoppningsvis inte att märkas när jag lastar på 5 kg rallyskit från banan sen.

View attachment 469760

Nu har jag fått ett par helt nya lyxproblem; a) sadeln är blå... funkar det? och b) inne under sadeln och bakskärmen sitter en ORANGE plastform som inte verkar följa med något plastkit öht, och den ... är inte svart, det retar mig. Vad gör man åt sånt?
Det som räknas är att du är nöjd. När du säkjer den och köper en sporthoj om ett år så är det ju bra att sätta tillbaka allt orginal.
 
På Ktmshop finns svart underdel till luftburken bland Powerparts delarna...
Plasten du köpt är för SX modellen, dvs cross.. Då finns inte fästen för baklyset under skärmen..
Både kåpan till framlampa å gaffelbenen finns å köpa löst i svart.. Sök på nätet vem som säljer dom löst.. Kanske 24mx eller någon annan..
 
Absolut, tackar boys, det ska jag göra.

Kollar upp den där svarta luft-plasten också.

Behöver även dreva om den, befarar jag. Dom snälla KTM-killarna i Rotebro hade mekat dit ett 13T drev fram, och ett 52T bak, vilket kändes lite märkligt på motorvägen i höstas. Så jag gissar att en bekvämare utväxling kanske bör vara 14/48 eller rent av 15/45. Vad säger ni?
 
Ska du köra motorväg så är de helt fel hoj ju..

Ska du ha den som motard så funkar 14/48 å även 15/45... Även 16/42 för om man även byter till 17 tums hjul fram å bak å även annan broms fram till typ 310/320 skiva...
 
Ska du köra motorväg så är de helt fel hoj ju..
.. !? Säger du nu. Men jag måste ju ta mig till banan på nåt sätt, och jag har inte krok och släp.

Nja, motard är nog inte jag riktigt mogen för, ännu. Det får först bli lite griseri i leran på motocrossbanan och i skogen med enduroklubben. Min KLX230 har 14/45, så jag tänkte något liknande för min KTM så blir den nog bra på väg, och i sandgropen. Jag menar, 1an, 2an och 3an känns ju likadana med nuvarande 13/52. Och att köra i 100 kmh i 6an på högvarv kändes inte riktigt bra, kommer jag ihåg.

 
.. !? Säger du nu. Men jag måste ju ta mig till banan på nåt sätt, och jag har inte krok och släp.

Nja, motard är nog inte jag riktigt mogen för, ännu. Det får först bli lite griseri i leran på motocrossbanan och i skogen med enduroklubben. Min KLX230 har 14/45, så jag tänkte något liknande för min KTM så blir den nog bra på väg, och i sandgropen. Jag menar, 1an, 2an och 3an känns ju likadana med nuvarande 13/52. Och att köra i 100 kmh i 6an på högvarv kändes inte riktigt bra, kommer jag ihåg.

Du tar dig dit med nuvarande drevning också. Ta landsvägen, lugnt och fint. Det är en tävlingsmaskin, låt den vara tills du kört lite lera.
 
Absolut, tackar boys, det ska jag göra.

Kollar upp den där svarta luft-plasten också.

Behöver även dreva om den, befarar jag. Dom snälla KTM-killarna i Rotebro hade mekat dit ett 13T drev fram, och ett 52T bak, vilket kändes lite märkligt på motorvägen i höstas. Så jag gissar att en bekvämare utväxling kanske bör vara 14/48 eller rent av 15/45. Vad säger ni?
Det är med ett 14T i satsen, eller rättare sagt det var 14 som satt vid leverans, sen har de mekat dit det 13T drev som medföljde. Tar inte många minuter att byta och 14 funkar också ganska bra i skogen.
 
Det beror på hur svår enduro slinga du kör på. Har du för högt drevad så får du ligga på för låg växel och det blir ryckig och högre växel blir lätt motorstopp och svårare att få flyt i körningen.
Jag bor i Småland så vi har fruktansvärt mycket sten på vissa slingor. Nu har jag testat att köra 12-50 och känner att fick bra flyt att ligga på trean med lagom varv/driv där det är svårkört
 
350 hade jag 12/50 å de funka väldigt bra, 300 har jag 13/52 å när jag hade 500 så körde jag 13/50...
Olika utväxlingar för olika hojar å sen har det me vilken teräng man kör i..
 
Ja naturligtvis är det som ni säger, terrängkörning kräver en lägre utväxling så klart. När jag körde enduro med min KLX230 fick jag motorstopp några gånger pga just att den var för 'högt' drevad. Tänkte först dreva ner den, men så köpte jag min KTM (som jag nu vill dreva upp .. :unsure: )

Kanske ska ta det lite lugnt och bara skruva dit det där 14T drevet jag fick med.
 
Misstänker att efter en stunds seriös enduro så kommer din skylt/blinkers-bakskärm ligga ute i skogen någonstans? Skaffa miniskylt istället o skippa blinkersen om du ska köra seriöst.
 
Du kommer rätt omgående tröttna på att köra till banan. jag antar att det är Södertälje eller Botkyrka MK och då har du ett par mil. Det äter däck och timmar på hojen om det är enduro du vill satsa på. Har du bil så är en billig och enkel lösning en ställning till dragkroken.

Tills vidare. Låt utväxlingen vara. Skall du köra i skog så plocka bort blinkers och gör om nummerplåten till en klisterlapp på bakskärmen, annars kommer du köpa nya ofta.
 
Jag funderar även på att 'smalna av' styret nån centimeter, med tanke på att jag kommer umgås med träd en hel del där .. i skogen.
Mycket bra idé ? Jag tror inte KTM tänkte på att deras endurotävlingshojar skulle användas i terräng bland en massa träd...
Älskar f.ö. dina inlägg här. Det är fan helt omöjligt att veta om du är seriös eller bara trollar ??
 
Tackar Draco, det låter som bra reson. Jag funderar även på att 'smalna av' styret nån centimeter, med tanke på att jag kommer umgås med träd en hel del där .. i skogen.
Min erfarenhet av 15 års tävlande med KTM EXC är att original styre är väl dimensionerat, kortar du styret kan du få en konstig körställning med för smalt mellan armar o överkroppen för långt bak.
Det är inte styret som är fel om du kör in i träd hela tiden.. ?
 
Kortar alltid mina styren med 4cm, beror på kroppsbyggnad. Köpte en teamhoj från Ljunggrens och kapade styret utan att mäta först. Den var redan kortad!
Tycker jag får bryta mer med brett styre och tröttnar i armarna.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 
Funderat oxå att korta styret, men varför det inte blivit av är att då kommer kopplings å frambromsens fästen för nära böjen.. Har dom långt in på styret för att ha typen en fingers kopplings å broms handtag..
 
Back
Top