KTM EXC-F

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ganska många bra tips då...
De han inte nämnde i inslaget som jag brukar göra är att även smörja upp svinglagerna.

De första jag gör me en ny exc är att plocka isär å smörja upp allt...
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Vad är detta för grej?

Ser ut som ett ihåligt handtag, men kan det vara en slags "propp" som satt i ljuddämparen?

IMG_4462b.jpg

Skulle det kunna vara proppen dom satt i min KTM för att strypa ner dom så pass drastiskt, jämfört med min KLX230, att den bara hade 11KW innan leverans?

Det skulle förklara saken varför folk menar att KLX230 inte skulle påverkas med borttagning av PAIR. Kanske har man proppat igen KTM lite 'bättre' ?
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vad är detta för grej?

Ser ut som ett ihåligt handtag, men kan det vara en slags "propp" som satt i ljuddämparen?

View attachment 466561

Skulle det kunna vara proppen dom satt i min KTM för att strypa ner dom så pass drastiskt, jämfört med min KLX230, att den bara hade 11KW innan leverans?

Det skulle förklara saken varför folk menar att KLX230 inte skulle påverkas med borttagning av PAIR. Kanske har man proppat igen KTM lite 'bättre' ?

De är den som sitter i gummit från luftburken mot motorn som stryper luftflödet..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tackar JPT. Ja, klart att det är det. Man stryper alltså från båda hållen.
Möjligen en strypning av den lilla toppeffektpuckeln motorn eventuellt skulle kunna ha men ett långt insugsrör både dämpar insugsljudet och flyttar vridmomenttoppen lägre ned i varvtalsområdet. Med det insugsröret blir det en mer körvänlig motor med ett brett vridmomentområde.
 

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Det står i manualen att man ska byta locktätningen och axeltätningsringarna för vattenpumpen var 30:e timme. Är det verkligen nödvändigt? Känns som ett byte en gång per år, i samband med att man byter kylarvätska, är lämpligare. Eller när det helt enkelt börjar läcka…
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Med det insugsröret blir det en mer körvänlig motor med ett brett vridmomentområde.
Tackar Anders. Nu blir jag ju nyfiken på hur det känns. Kanske rent av borde monterna in den där 'proppen' och provköra lite, se hur det blir.


byta locktätningen och axeltätningsringarna för vattenpumpen var 30:e timme. Är det verkligen nödvändigt? Känns som ett byte en gång per år, i samband med att man byter kylarvätska, är lämpligare. Eller när det helt enkelt börjar läcka…
Ja. Alla service-intervall på dessa tävlingshojar känns alldeles för frekventa och faktiskt hänsynslöst generaliserade. Jag tror inte att man behöver utföra det mesta i schemat så pass ofta om man inte verkligen pressar hojen till det yttersta, något fabriken verkar ha fått för sig. Föreställer mig helt enkelt att fabriken sätter bytesintervallen på flera slit-delar mer frekvent på tävlingsmaskiner för att slippa reklamationer. Kolla bara på youtube hur folk hanterar sina 'dirt bikes', så våldsamt lekte inte ens jag med min Big Jim.

Faktum är ju att alla inte är världsmästare, eller ens kör hojen särskilt hårt. Många gillar bara att glida runt i naturen på en sån hoj. Nu kommer jag att vara 'lydig' med servicen första tiden, jag har köpt min KTM350 för att pressa mig själv till en början, men om/när jag kommer till den punkten att jag märker att jag börjar pressa hojen så får jag väl byta upp mig. Dock förutsätter jag att min 350 kommer räcka utmärkt för mig, väldigt länge.
 

Enduroman

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2022
Hoj
KTM 350 EXC-F 2020
Hej snubbla in på denna tråd !
Kul köpte oxå min KTM 350 EXC-F 2020 hos DinMc i Rotebro i höstas.

Helt nybörjare jag oxå men han med några timmar på fulspår. Överväger dock skaffa kortet

Fråga när det gäller att underhållsladda batteriet tror det sitter ett Lithium batteri på hojen.. kan man använda en vanlig CTEK laddare (har även funktion för mc battieri) eller måste man ha en speciell laddare för Lithium
Hur gör ni andra?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hej snubbla in på denna tråd !
Kul köpte oxå min KTM 350 EXC-F 2020 hos DinMc i Rotebro i höstas.

Helt nybörjare jag oxå men han med några timmar på fulspår. Överväger dock skaffa kortet

Fråga när det gäller att underhållsladda batteriet tror det sitter ett Lithium batteri på hojen.. kan man använda en vanlig CTEK laddare (har även funktion för mc battieri) eller måste man ha en speciell laddare för Lithium
Hur gör ni andra?


Du behöver en laddare som är för litium batteri. Inte en vanlig cetek
Men du behöver inte vara orolig för att behöva underhålls ladda batteriet den kan stå riktigt länge utan att dra ut batteriet.
Jag har också en 350 enduro har aldrig behövt ladda batteriet. Vet inte om någon utav dom som jag känner som kör enduro som brukar behöva ladda batteriet och då är det vissa som inte har tid att träna så ibland står deras cyklar många månader och alltid startar utan problem.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag var seriös och köpte en lithiumladdare för våra 300:eek:r... Haft dem i flera år nu men aldrig använt laddaren, fullständigt bortkastat :)
 

Enduroman

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2022
Hoj
KTM 350 EXC-F 2020
Tackar ?
Då borde det inte vara några problem till våren när det är dags att starta upp besten igen!
Övrigt en himla trevlig hoj ! har inte så mycket och jämföra med men valet stod i mellan den och en 250 EXC-F sixday..
Blir nog att skaffa en kylarfläkt tror det kan vara ett klokt köp då då jag inte kommer upp i tillräcklig fart på spåren och speciellt när det blir varma sommardagar....
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tackar ?
Då borde det inte vara några problem till våren när det är dags att starta upp besten igen!
Övrigt en himla trevlig hoj ! har inte så mycket och jämföra med men valet stod i mellan den och en 250 EXC-F sixday..
Blir nog att skaffa en kylarfläkt tror det kan vara ett klokt köp då då jag inte kommer upp i tillräcklig fart på spåren och speciellt när det blir varma sommardagar....
Varför inte köra året runt?? På me dubbdäck å kör vinter halvåret... Jävligt trevligt å köra på vintern. . Skaffa en bra hjälm lampa å kör på kvällen...
Jag undviker varma sommar dagar när temperaturen närmar sig 25-30 grader... De är inte skönt då..
 

Enduroman

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2022
Hoj
KTM 350 EXC-F 2020
Varför inte köra året runt?? På me dubbdäck å kör vinter halvåret... Jävligt trevligt å köra på vintern. . Skaffa en bra hjälm lampa å kör på kvällen...
Jag undviker varma sommar dagar när temperaturen närmar sig 25-30 grader... De är inte skönt då..
Vid 25-30 grader då kör jag med foppatofflorna och shorts ? nä skoja bara.. men förstår vad du menar blir varmare än vad jag trodde vid redan 10+ första turen . Kan nog bli dubbdäck till nästa vinter.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Varför inte köra året runt?? På me dubbdäck å kör vinter halvåret... Jävligt trevligt å köra på vintern. . Skaffa en bra hjälm lampa å kör på kvällen...
Jag undviker varma sommar dagar när temperaturen närmar sig 25-30 grader... De är inte skönt då..
Jag körde Stångebro 2018 i 25-30 grader, 3h svett och grusdamm... Nog det värsta som jag har gjort, men fick i alla fall ihop mina 3 varv.

Edit. Hittade en bild från dårskapen som är tagen under depåstoppet....
 

Bifogat

  • Screenshot_20220227-155531_Gallery.jpg
    Screenshot_20220227-155531_Gallery.jpg
    594 KB · Visningar: 14
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag körde Stångebro 2018 i 25-30 grader, 3h svett och grusdamm... Nog det värsta som jag har gjort, men fick i alla fall ihop mina 3 varv.

Fy tusan....

Va för några sommrar sen jag körde när de va 33 grader i skuggan... Fick stanna å slita av kläder å skydd för att kroppen skulle kunna kyla ner sig... Va som i varm bastu me varm blöt handduk på kroppen..
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Fy tusan....

Va för några sommrar sen jag körde när de va 33 grader i skuggan... Fick stanna å slita av kläder å skydd för att kroppen skulle kunna kyla ner sig... Va som i varm bastu me varm blöt handduk på kroppen..
Bra beskrivning på hur det känns. Mina kompisar under depåstoppet hällde en flaska vatten över huvudet på mig, kändes knappt.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top