uncletom
Gudomlig sporthojare
Hittade precis detta intressanta klipp. Det var en duktig gubbe.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vad är detta för grej?
Ser ut som ett ihåligt handtag, men kan det vara en slags "propp" som satt i ljuddämparen?
View attachment 466561
Skulle det kunna vara proppen dom satt i min KTM för att strypa ner dom så pass drastiskt, jämfört med min KLX230, att den bara hade 11KW innan leverans?
Det skulle förklara saken varför folk menar att KLX230 inte skulle påverkas med borttagning av PAIR. Kanske har man proppat igen KTM lite 'bättre' ?
Möjligen en strypning av den lilla toppeffektpuckeln motorn eventuellt skulle kunna ha men ett långt insugsrör både dämpar insugsljudet och flyttar vridmomenttoppen lägre ned i varvtalsområdet. Med det insugsröret blir det en mer körvänlig motor med ett brett vridmomentområde.Tackar JPT. Ja, klart att det är det. Man stryper alltså från båda hållen.
Tackar Anders. Nu blir jag ju nyfiken på hur det känns. Kanske rent av borde monterna in den där 'proppen' och provköra lite, se hur det blir.Med det insugsröret blir det en mer körvänlig motor med ett brett vridmomentområde.
Ja. Alla service-intervall på dessa tävlingshojar känns alldeles för frekventa och faktiskt hänsynslöst generaliserade. Jag tror inte att man behöver utföra det mesta i schemat så pass ofta om man inte verkligen pressar hojen till det yttersta, något fabriken verkar ha fått för sig. Föreställer mig helt enkelt att fabriken sätter bytesintervallen på flera slit-delar mer frekvent på tävlingsmaskiner för att slippa reklamationer. Kolla bara på youtube hur folk hanterar sina 'dirt bikes', så våldsamt lekte inte ens jag med min Big Jim.byta locktätningen och axeltätningsringarna för vattenpumpen var 30:e timme. Är det verkligen nödvändigt? Känns som ett byte en gång per år, i samband med att man byter kylarvätska, är lämpligare. Eller när det helt enkelt börjar läcka…
Tackar Anders. Nu blir jag ju nyfiken på hur det känns. Kanske rent av borde monterna in den där 'proppen' och provköra lite, se hur det blir.
Hej snubbla in på denna tråd !
Kul köpte oxå min KTM 350 EXC-F 2020 hos DinMc i Rotebro i höstas.
Helt nybörjare jag oxå men han med några timmar på fulspår. Överväger dock skaffa kortet
Fråga när det gäller att underhållsladda batteriet tror det sitter ett Lithium batteri på hojen.. kan man använda en vanlig CTEK laddare (har även funktion för mc battieri) eller måste man ha en speciell laddare för Lithium
Hur gör ni andra?
Varför inte köra året runt?? På me dubbdäck å kör vinter halvåret... Jävligt trevligt å köra på vintern. . Skaffa en bra hjälm lampa å kör på kvällen...Tackar ?
Då borde det inte vara några problem till våren när det är dags att starta upp besten igen!
Övrigt en himla trevlig hoj ! har inte så mycket och jämföra med men valet stod i mellan den och en 250 EXC-F sixday..
Blir nog att skaffa en kylarfläkt tror det kan vara ett klokt köp då då jag inte kommer upp i tillräcklig fart på spåren och speciellt när det blir varma sommardagar....
Vid 25-30 grader då kör jag med foppatofflorna och shorts ? nä skoja bara.. men förstår vad du menar blir varmare än vad jag trodde vid redan 10+ första turen . Kan nog bli dubbdäck till nästa vinter.Varför inte köra året runt?? På me dubbdäck å kör vinter halvåret... Jävligt trevligt å köra på vintern. . Skaffa en bra hjälm lampa å kör på kvällen...
Jag undviker varma sommar dagar när temperaturen närmar sig 25-30 grader... De är inte skönt då..
Jag körde Stångebro 2018 i 25-30 grader, 3h svett och grusdamm... Nog det värsta som jag har gjort, men fick i alla fall ihop mina 3 varv.Varför inte köra året runt?? På me dubbdäck å kör vinter halvåret... Jävligt trevligt å köra på vintern. . Skaffa en bra hjälm lampa å kör på kvällen...
Jag undviker varma sommar dagar när temperaturen närmar sig 25-30 grader... De är inte skönt då..
Jag körde Stångebro 2018 i 25-30 grader, 3h svett och grusdamm... Nog det värsta som jag har gjort, men fick i alla fall ihop mina 3 varv.
Bra beskrivning på hur det känns. Mina kompisar under depåstoppet hällde en flaska vatten över huvudet på mig, kändes knappt.Fy tusan....
Va för några sommrar sen jag körde när de va 33 grader i skuggan... Fick stanna å slita av kläder å skydd för att kroppen skulle kunna kyla ner sig... Va som i varm bastu me varm blöt handduk på kroppen..
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |
![]() |
Vinnarhoj från Custom Bike Show
I nästa nummer av Allt om M... |
![]() |
Testhoj hämtas från Sulas MC
Vi åkte till Strängnäs för ... |
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon
Foto: Andreas Johansson ... |
|
![]() |
Custom Bike Show 2025
Den 7 juni var det åter dag... |
![]() |
Forged följer tre baggerbyggen
Tre amerikanska hojbyggare ... |
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar
Statistik från försäkringsb... |
|
Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar
Trendbrott: Statistik från ... |