KTM EXC-F

Jag hade fox stövlar innan men köpte sidi för ett litet tag sedan.
Var väldigt nöjd med mina fox och dom höll länge. Sidi känns ganska små och smala i framsidan vid tårna missade fotbromsen många gånger i början det har jag aldrig gjort innan. Får se hur dom funkar nu när det börjar bli kallt för jag fryser alltid om fötterna. Kanske tar fram mina gamla fox med mer utrymme i tårna.

En stor fördel med sidi är att det går att byta ut mycket delar tex fotsulorna på utsidan som blir utslitna av fotpinnarna.

Prova dig fram till vilken stövel som passar din fot och vrist. Dom ska vara ganska stela och hårda om man klämmer fötterna vid en vurpa. Man ska ändå inte promenera runt i dom stövlarna ungefär samma med slalom pjäxor.
 
Släpp det där med fjädrar ett tag.
På tal om fjädrar… Jag väger 100kg i full rustning och köpte nu under rean fjäder 66-69-72N som är för förare upp till 105kg. Valde jag rätt eller borde jag ha valt 63-66-69N som är för förare upp till 95kg istället? ?
 
På tal om fjädrar… Jag väger 100kg i full rustning och köpte nu under rean fjäder 66-69-72N som är för förare upp till 105kg. Valde jag rätt eller borde jag ha valt 63-66-69N som är för förare upp till 95kg istället? ?

Det beror inte bara på din vikt utan även på hur du kör, vilket underlag du kör på och dessutom är det en smaksak om man föredrar styv eller mjuk fjädring.

Vissa tycker att en fjädring ska bottna en gång varje varv för då utnyttjar man hela fjädringsvägen.
Jag föredrar en fjädring som är styvare än jag egentligen nyttjar för då går hojen bättre desto hårdare jag kör. Med en för mjuk fjädring blir det tvärtom så att hojen beter sig allt sämre desto mer man försöker öka tempot.

Och ytterligare en anledning till att jag gillar styv fjädring är att det är mer förlåtande ifall man hoppar för långt och landar hårt.
 
Helt rätt me ju hårdare fjädring ju fortare körning...
Utgångsläget är ju olika för varje förare å dennes vikt, typ 60 kg eller 100 kg..

En annan sak som oxå bör tas upp är hänget, dvs inställningen på fjädringen
 
Tack för svar grabbar! Då monterar jag den nyinköpta fjädern. Känns den för hård får jag helt enkelt sluta konditionsträna och istället öka intaget av pizza och öl ?
 
Vad är den här lilla metallhättan till för på MX-stövlarna? Ser suspekt ut. Tänk om polisen tar mig för olaga vapeninnehav?

View attachment 466148
Tåjärnet är till för att skydda sulan från att slitas ut i förtid.
Jag har ett par Gaerne sg12 som jag är sjukt nöjd med. Dom är dyra men ska vara bland dom bästa på marknaden.
 
Last edited:
Gaerne sg12? Jag förstår att du är nöjd med dom, men har du provat andra billigare boots? Hur är dessa mot dom andra?
 
Tänkte köpa ett par extra par nya stövlar... Jag provade sg12 för dom har hög säkerhet, men va inge sköna alls för mig... Provade även Tech 10, för jag ville ha sånna, men va samma där.... Vart ett par Tech 7 till istället..
Viktigt å prova stövlarna innan..
 
Gaerne sg12? Jag förstår att du är nöjd med dom, men har du provat andra billigare boots? Hur är dessa mot dom andra?
Att köpa boots är som att köpa hjälm, man måste prova för att veta om dom passar dig. Jag hade riktig tur när jag köpte mina Gaerne, lätt begagnade av en sponsrad kille som skulle byta märke. Köpte på vinst och förlust men dom passade perfekt. Innan dess provade jag ett par Sidi men dom passade inte mina fötter.
 
Jag provade Tech7 hos 24MX för några veckor sen, och dom satt ju fint på fötterna. Men jag kunde inte riktigt gå omkring i dom. Jag blev lite avskräckt då och tänkte att jag nog klarar mig med gympadojor tillsvidare. Jag har ju mina Adi-racers och ett par ankelskydd.

Lånad bild från internet, mina Adiracers är i röd mocka och mycket slitna. Dessa tycker jag är väldigt smidiga att ha till all motorsport, lätta, minimala och så står det "Good year" på dom ;)
AdiRacers 01.jpg

Igår var jag ute och kollade i butiker igen. Blev lite nojig efter en lektion hos MÖR om oljor, det tog ett tag innan det sjönk in, men när jag hade kommit till MC Sport i Västberga så köpte jag motvilligt en Motorex 10-50 olja, tillsammans med en hook-wrench för bakfjädern som jag måste lämna tillbaka idag då den inte passade riktigt. Kollade senare upp den på internet och den funkar upp till 2016 EXC-F, inte 2020+.

Såg även dessa "handguards" från KTM i svart, som jag ju bara måste ha till eventuella svarta plaster sedan. ( ... Darth Vader hoj! )

IMG_4485.JPG

IMG_4481.JPG

Hos 24MX köpte jag en hook-wrench till som jag måste lämna tillbaka då den visade sig vara alldeles för grov så jag får inte ens in den i gluggarna på justeringsringen, och ett 48T-ståldrev som jag senare såg det stod "TWENTY" på ;) men det ska jag behålla, det ska provas och slitas.

Och så den här fällbara hoj-pallen som jag ska ha med mig till träningarna på Tuvängen, tänkte den kunde få plats i min stora millitärryggsäck som jag kommer att kånka halva min verkstad i till träningarna. Jag har dessvärre ingen skåpbil som dom etablerade motoristerna har.

IMG_4492.JPG

Vidare tänker jag köpa, hos MÖR, en svart sadel för KTM, ett 46T-drev och en kedja på det då jag måste ha en kortare kedja till dom mindre bakdreven.

Jag tror jag gillar att ha hojen högt drevad så den blir skönare på vägarna, typ som en Supermoto. På crossbanan kan jag ju nöja mig med att köra i tvåan och trean. Tror jag aldrig kommer upp till fyran på Tuvängens crossbana ändå. Nån som provat?

Tänkte ut och hoja lite på min nya KTM idag. Det ser torrt och fint ut, lite kallt kanske.
 
Testade ifall det gick att transportera min fällbara hojpall i min amerikanska militärryggsäck, och det går rätt så bra. Jag inte helt stänga dragkedjan men det gör inget så länge jag säkrar den med remmarna. Mer saker får plats, som en hylsnyckelsats, mejsel+bitssats, en borste eller två, m.m.

Tänk att pallen pallar 250 kg, fantastiskt.

IMG_4496.JPG

Sen gjorde jag faktiskt nåt jag inte räknade med. När jag började skruva loss dom oranga handskydden för att byta till dom svarta, så kände jag att jag inte ville några handskydd alls, och plockade bara bort dom. Det fanns ett par andra skruvar för koppling & broms handtagen som verkade passa, så jag fettade in dom, monterade handtagen och trädde sist på dom medföljande gummistrumporna.

Nu ser styrsektionen enklare och renare ut, utan några "musöron" och plaster. Som en hoj ska se ut. Jag borde dock ha ett par barkbusters i alla fall för att skydda kontrollerna. Får se hur jag känner i sommar. Först vill jag bekanta mig med hojen på vägen, i trappor, grusvägar, hålla på och tumla runt på bana kommer lite senare.

IMG_4498.JPG
 
Varför ska du släpa med dig en pall när du ska åka och träna? Sidostödet funkar utmärkt.

Jag tycker handskydden är ganska bra att ha dom skyddar mot fartvinden nu när det är kallt. Kör man i skogen slipper man att grenar slår en på fingrarna.
Vet om folk som brytit fingrar på crossbana när fått stenskott på fingrarna från andra förare
 
Personligen skulle jag skita i det där med barkbusters enligt devisen "Less is more".
Det du skruvar på hojen skall tillföra funktion eller eliminera problem och absolut inte tillföra problem.
Kan Jarvis vinna fem Erzberg utan barkbusters kan enduromotionärer oxå klara sig utan.

Själv har jag aldrig använt några och under flera tusen timmars enduro har jag slagit av en handfull kopplings/bromsgrepp. Aldrig så allvarligt att jag inte kunnat köra vidare med det som var kvar.
Då skall tilläggas att jag nästan bara använt originalgrepp eller billigare.

Med kylare, avgassystem, drev, förare och annat löst har det renderat i mer graverande driftstopp.
 
Personligen skulle jag skita i det där med barkbusters enligt devisen "Less is more".
Det du skruvar på hojen skall tillföra funktion eller eliminera problem och absolut inte tillföra problem.
Kan Jarvis vinna fem Erzberg utan barkbusters kan enduromotionärer oxå klara sig utan.

Själv har jag aldrig använt några och under flera tusen timmars enduro har jag slagit av en handfull kopplings/bromsgrepp. Aldrig så allvarligt att jag inte kunnat köra vidare med det som var kvar.
Då skall tilläggas att jag nästan bara använt originalgrepp eller billigare.

Med kylare, avgassystem, drev, förare och annat löst har det renderat i mer graverande driftstopp.
Jag har inte kört av några koppling eller handbroms grepp Tack vare barkbusters.. Inte haft sönder överfall eller andra saker... Även fingrarna klarat sig Tack vare..
 
Jag har inte kört av några koppling eller handbroms grepp Tack vare barkbusters.. Inte haft sönder överfall eller andra saker... Även fingrarna klarat sig Tack vare..

Är du säker? I så fall måste du ha provat utan med resultat att du kört sönder?
Mitt resultat och analys bygger iaf inte på avsaknad av vurpor.
 
Ja kör man på stenig bana och själv håller elittempo med en eller flera elitåkare på hårt stenprutande 450 eller större hojar så är det ju ide att skydda händerna men för en motionär, nej.
Möjligen vintertid för skydd mot kylande vind.

Jag sålde nyss ett par hantagsskydd från en hoj där det satt på vid köp.

uncletom kommer ju dessutom garanterat ta sig hem även om han skulle råka knäcka ett handtag. Men handtag brukar sällan gå sönder ifall man har dom lite lagom löst fastdragna så att dom kan röra sig lite vid marksyning.

Jag kan inte minnas att jag kört av ett handtag sedan 90-talet, på den tiden höll allt sämre än idag.
 
Är du säker? I så fall måste du ha provat utan med resultat att du kört sönder?
Mitt resultat och analys bygger iaf inte på avsaknad av vurpor.
De började me så kallade Musse Pigg öron för de gjorde ont att få snärtar av grenar tidigt 80-tal...
Vet många som kört av både de ena å andra... Marksyning har man titt å tätt..
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top