KTM EXC-F

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Visserligen för mountainbike men teorierna är desamma. Tycker han har intressanta inputs.



Bland MTB-cyklister har det varit ett helt bisarrt urspårat mode där dom kört allt bredare styren. Uppfriskande och se att dom vaknat upp med nya tankar där.

Vad gäller svepningen på styren så har de flesta cross/enduroförare armbågarna för lågt, särskilt nybörjare och motionärer, där hjälper ett rakare, mindre baksvept styre att lura upp armbågarna när man kör.


 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar för input boys. Angående att korta ner styret lite, det är känsligt förstår jag. Jag har rätt så långa armar själv så det skulle nog inte bli mer än max 2 cm på var sida, men t o m det kan vara för mycket. Tills vidare väntar jag med det, men som vi märker av grannsporten MTB så är det ingen dum tanke, naturligtvis beroende på armlängd och kroppsbyggnad. Och så går hojen lättare in genom dörren hemma sen ;)

Det där med drevningen; jag satte på 14T drevet jag fick med i kassen och det gjorde susen. Nu känner jag mer skillnad mellan 1an och 2an, och så går hojen fortare i 6an. Det är roligare att växla nu. Jag kanske provar med 48T bakdrevet senare, men nu är jag ganska nöjd, och så slipper jag köpa en extra kedja och korta ner den.

Jag bytte alltså ENDAST framdrevet ikväll. Bakdrevet väntar jag med.

IMG_5094.JPG


Det är fan helt omöjligt att veta om du är seriös eller bara trollar

"Seriös" .. ? alltså, jag vet inte riktigt vad trolleri på internet är, men det låter faktiskt ganska skojigt. Jag 'trollar' väl först och främst med mig själv (och min Camilla, hon har så skön röst tycker jag). Jag skriver/säger det jag tänker, jag gillar att experimentera och prova grejer, bolla ideer med folk. Jag är ju fortfarande ganska ny på det här med motorcyklar så mycket av mina tankar kanske svävar aningens utanför era mer rutinerade metoder. Sen jag har hört att motorcyklister är galna, så jag tänkte att jag kanske skulle känna mig hemma här :)

Och eftersom jag blev utskälld ikväll av Camilla när jag sa att jag ville ut och testa min nya fina KTM350 i kylan här för ett par timmar sen, så kan jag lugnt konstatera att jag är en motorcyklist ? .. för hon hade ju rätt, det är kallt ute! Jag kom hem med stela händer och utan känsel i tummarna och näsan.

IMG_5116.JPG

Ett par ord om vad vi ser på hojen här. Det är svarta plaster från Polisport, samtliga utom lamp-plasten och hasplåten som är Azerbis. Gaffelskydden fick bli röda då ingen av tre butiker hade några svarta, men ju mer jag glor på min hoj tycker jag att det ser OK ut med dom röda detaljerna som bryter av det svarta. Det står ju i transportstyrelsens register "flerfärgad" ;) Jag har dessutom röda adidasdojor, så det matchar ?

Sätet är ett "KTM powerpart" aningens HÖGRE typ, jag har långa ben, tycker jag. Kändes hur som helst superskönt den timmen jag var ute ikväll. Men jag kanske inte ska åka ner till Tyskland på det ...

IMG_5120.JPG

Så nu har jag en NÄSTAN helt svart .. 'Batman-cross', som jag tänker dränka i lera i sommar på Tuvängen!
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Bland MTB-cyklister har det varit ett helt bisarrt urspårat mode där dom kört allt bredare styren. Uppfriskande och se att dom vaknat upp med nya tankar där.

Vad gäller svepningen på styren så har de flesta cross/enduroförare armbågarna för lågt, särskilt nybörjare och motionärer, där hjälper ett rakare, mindre baksvept styre att lura upp armbågarna när man kör.


Precis så är det. Jag bytte till ett rakare styre på min rallyhoj och det blev bra mycket lättare att manövrera hojen plus att det blev bekvämare. Ondahandledersyndromet försvann. Styret är oerhört viktigt för komfort och kontroll.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Visserligen för mountainbike men teorierna är desamma. Tycker han har intressanta inputs.


MTB är mer trendkänsligt. Först (för länge sedan) var det smala styren för att då satt du aerodynamiskt och fastnade inte i träd. Sedan kom trenden med Freeride och Enduro och då blev det en tävling i "vem har bredast" styre. På landsvägssidan var det läng ergonomi som styrde men nu skiter man helt i det och allt skall vara smalt och aero, även om skuldran och axeln vrids ur led.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
MTB är mer trendkänsligt. Först (för länge sedan) var det smala styren för att då satt du aerodynamiskt och fastnade inte i träd. Sedan kom trenden med Freeride och Enduro och då blev det en tävling i "vem har bredast" styre. På landsvägssidan var det läng ergonomi som styrde men nu skiter man helt i det och allt skall vara smalt och aero, även om skuldran och axeln vrids ur led.

Va jag kommer ihåg va styrena ganska breda förr...Körde en kompis cross i början av 70-talet å de hade Torsten Hallman styre.. Den va väldigt brett..
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Va jag kommer ihåg va styrena ganska breda förr...Körde en kompis cross i början av 70-talet å de hade Torsten Hallman styre.. Den va väldigt brett..
Nu handlade mitt svar om cyklar. Men som jag minns det had min RM80 anno 1983 i princip lika brett styre som min 450 idag.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jo, jag har ältat just styrbredden en del och kommit fram till att jag nog inte ska såga av något från originalbredden som är ca 81 cm. Man behöver kraftmomentet och jag har rätt så breda axlar och långa armar, så bredden är nog optimal för mig ändå.

Jag gjorde hur som helst min första service i veckan, bytte oljan och oljefiltret. Tyckte inte filtret var så värst smutsigt, och oljan var inte alls svart, möjligtvis lite bärnstensgul, men det är ju ny olja med.

IMG_5127.JPG


IMG_5130.JPG

Det där andra filtret, typ silen som sitter längst ner på motorn, hade lite partiklar omkring sig. Jag det sköljde jag av i varmvatten och torkade med hushållpapper. Det är tydligen kopplingsrester, ser ut som aluminiumflisor.

Återigen använder jag Biltemas MA2 4T-olja (36-9570), i alla fall tills nästa service om så där 10-15 timmar. Får se hur mycket skit den tar med sig.

00 oil used.JPG

"Färddatorn", eller tidtagaruret med hastighetsmätare som tilläggsfunktion, alla funktioner. Verkar ha allt utom GPS och stereo.
IMG_5142b.jpg

Det är så man blir virrig av alla siffror, som om jag vore nån slags ekonom, jag vill ju bara ut och köra.

IMG_5145.JPG
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det där andra filtret, typ silen som sitter längst ner på motorn, hade lite partiklar omkring sig. Jag det sköljde jag av i varmvatten och torkade med hushållpapper. Det är tydligen kopplingsrester, ser ut som aluminiumflisor.
Testa med en magnet nästa gång. Är det aluminiumflisor kan det vara ett allvarligt fel. Är det magnetiska flisor i den storleken kommer de från växellådsdreven och är helt normalt första milen.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Nja, jag petade inte på flisorna, bara sköljde av dom. Det verkar vara normalt på KTMs endurohojar har jag sett på youtube, alla har dessa flisor första oljebytet och det ska tydligen vara kopplingen, var det en som sa i ett klipp.

Motorn låter bra, ganska högt dock så det blir inga nattliga smygräder i villaområdena med denna hojen. Inga konstiga oidentifierade rassel eller skav heller så jag är inte orolig. Körde några timmar efter servicen på 70-80 vägarna från Alby, Södertälje och genom Enhörna. Kom tillbaks stelfrusen, hojen ville rulla mer men jag hade inte pallat i dom +3C som var här i veckan.

Tänker faktiskt prova med 48T bakdrevet åtminstonne tiden jag kör in hojen, det blir ändå bara asfalt och bilvägar dessa dagar av ovisshet med ispölar och lera i terrängen. Ska jag bli lerig vill jag vara varm, "kall och lerig" är inte feng-shui.

Sen tror jag att jag behöver balansera hjulen lite, dom har ju dessa "rim locks" på, och det gör att hojen vibrerar i högre farter.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nja, jag petade inte på flisorna, bara sköljde av dom. Det verkar vara normalt på KTMs endurohojar har jag sett på youtube, alla har dessa flisor första oljebytet och det ska tydligen vara kopplingen, var det en som sa i ett klipp.

Motorn låter bra, ganska högt dock så det blir inga nattliga smygräder i villaområdena med denna hojen. Inga konstiga oidentifierade rassel eller skav heller så jag är inte orolig. Körde några timmar efter servicen på 70-80 vägarna från Alby, Södertälje och genom Enhörna. Kom tillbaks stelfrusen, hojen ville rulla mer men jag hade inte pallat i dom +3C som var här i veckan.

Tänker faktiskt prova med 48T bakdrevet åtminstonne tiden jag kör in hojen, det blir ändå bara asfalt och bilvägar dessa dagar av ovisshet med ispölar och lera i terrängen. Ska jag bli lerig vill jag vara varm, "kall och lerig" är inte feng-shui.

Sen tror jag att jag behöver balansera hjulen lite, dom har ju dessa "rim locks" på, och det gör att hojen vibrerar i högre farter.
Tror det är däckmönstret som ger vibrationerna, inte obalans.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Aha? Jag får kolla det, det går ju enkelt testa genom att ställa upp hojen på en pall och låta hjulen 'dingla' så att säga, och plocka av kedjan så att bakhulet rullar fritt.

Vilka magneter använder man i så fall? Är Biltemas valnliga bly-klibbare OK eller är det nåt speciellt jag behöver sätta på ekrarna kanske? Tror jag sett sådana eker-vikter, eller så kanske jag har drömt det efter att ha ätit lite för mycket innan läggdags.

Förresten så vill inte min lokala däckverkstad byta däck åt mig, dom säger att dom inte klarar av dessa 'rim lock', .. nåt med reumatism tror jag det var dessvärre. Så jag undrar om nån har bra trick på enkelt hemmabyte. Jag vill verkligen INTE repa fälgarna, dom är svarta och fina.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Däckjärn och ett par fälgskydd om du är väldigt rädd om fälgarna.Efter några timmar på crossbanan ser dom ändå ut som skit så då slutar du bry dig.
Jag testade att väga ett däcklås(bak) och det vägde ca 135gram,gissa vad det gör för balansen...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tackar för input boys. Angående att korta ner styret lite, det är känsligt förstår jag. Jag har rätt så långa armar själv så det skulle nog inte bli mer än max 2 cm på var sida, men t o m det kan vara för mycket. Tills vidare väntar jag med det, men som vi märker av grannsporten MTB så är det ingen dum tanke, naturligtvis beroende på armlängd och kroppsbyggnad. Och så går hojen lättare in genom dörren hemma sen ;)

Det där med drevningen; jag satte på 14T drevet jag fick med i kassen och det gjorde susen. Nu känner jag mer skillnad mellan 1an och 2an, och så går hojen fortare i 6an. Det är roligare att växla nu. Jag kanske provar med 48T bakdrevet senare, men nu är jag ganska nöjd, och så slipper jag köpa en extra kedja och korta ner den.

Jag bytte alltså ENDAST framdrevet ikväll. Bakdrevet väntar jag med.

View attachment 469856




"Seriös" .. ? alltså, jag vet inte riktigt vad trolleri på internet är, men det låter faktiskt ganska skojigt. Jag 'trollar' väl först och främst med mig själv (och min Camilla, hon har så skön röst tycker jag). Jag skriver/säger det jag tänker, jag gillar att experimentera och prova grejer, bolla ideer med folk. Jag är ju fortfarande ganska ny på det här med motorcyklar så mycket av mina tankar kanske svävar aningens utanför era mer rutinerade metoder. Sen jag har hört att motorcyklister är galna, så jag tänkte att jag kanske skulle känna mig hemma här :)

Och eftersom jag blev utskälld ikväll av Camilla när jag sa att jag ville ut och testa min nya fina KTM350 i kylan här för ett par timmar sen, så kan jag lugnt konstatera att jag är en motorcyklist ? .. för hon hade ju rätt, det är kallt ute! Jag kom hem med stela händer och utan känsel i tummarna och näsan.

View attachment 469855

Ett par ord om vad vi ser på hojen här. Det är svarta plaster från Polisport, samtliga utom lamp-plasten och hasplåten som är Azerbis. Gaffelskydden fick bli röda då ingen av tre butiker hade några svarta, men ju mer jag glor på min hoj tycker jag att det ser OK ut med dom röda detaljerna som bryter av det svarta. Det står ju i transportstyrelsens register "flerfärgad" ;) Jag har dessutom röda adidasdojor, så det matchar ?

Sätet är ett "KTM powerpart" aningens HÖGRE typ, jag har långa ben, tycker jag. Kändes hur som helst superskönt den timmen jag var ute ikväll. Men jag kanske inte ska åka ner till Tyskland på det ...

View attachment 469857

Så nu har jag en NÄSTAN helt svart .. 'Batman-cross', som jag tänker dränka i lera i sommar på Tuvängen!

Ska du inte ha någe dekalkit på hojen??

Ser naken utan då...
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
att väga ett däcklås(bak) och det vägde ca 135gram,gissa vad det gör för balansen...
Precis. Har beställt mässingvikter från kineserna.

och "Efter några timmar på crossbanan ser dom ändå ut som skit så då slutar du bry dig." - Menar du att stenar och grenar kommer repa mina fina nya svarta superfälgar? Det låter inte alls kul. Ska man kanske köra lite .. snällare i början då¨?

Ska du inte ha någe dekalkit på hojen??
Hmm,... nja, jag har tänkt på det där men jag vet inte vilka. Dom dekaler jag sett ser så röriga ut, och jag gillar rena ytor, eller minimalistiskt dekorerade, för hojens egen form.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hmm,... nja, jag har tänkt på det där men jag vet inte vilka. Dom dekaler jag sett ser så röriga ut, och jag gillar rena ytor, eller minimalistiskt dekorerade, för hojens egen form.

Jag gillar när det ser ut som fabriks hoj då...
 

Bifogat

  • DSC00339.JPG
    DSC00339.JPG
    1.2 MB · Visningar: 13

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag gillar när det ser ut som fabriks hoj då...
Dom där ser absolut vackra ut, ser jättefestligt ut, men för mig känns det aningens för plottrigt. Ungefär som många mx-hjälmar också gör som har många mönster och färger på sig. Typ som; "... hoppsan! Jag tappade mitt pussel i golvet!"

Visst skulle jag kunna köra runt på en sån, men jag tror att det skulle kännas lite för mycket 'clown-hoj' liksom. Jag är en fåfäng estet i dom flesta fall, möjligtvis lite till åren också (men det håller vi käft om) så jag föredrar en ren och enkel 'look' som använder hojens egna form istället för att 'störa' designen med häftiga trycksaker.

Hade jag enbart haft hojen till banan så hade jag gärna haft en rosa eller ljusgrön, eller blå ram, med röda skärmar och vita innerplaster. Samt många dekaler på, helst nåt med STP och Bel-Ray, och Shell ;) .. så helst vill jag ha EN HOJ TILL ?
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top