JPT, ok så jag har alltså 50+ HK i en hoj på strax över 100 kg? Det är ju så vinden lyfter mig i örnonsnibbarna? Jag kommer att flyga!
Att du inte åkte å köpte hojen på MÖR i Södertälje istället, de är klart närma för dig..
Alltså jag ringde MÖR, tänkte eventuellt köpa hoj där, klart närmare Alby. En gubbe svarade, jag frågade om jag kunde komma och köpa en 250 eller 350 enduro-hoj och hur länge det skulle ta för mig innan jag kunder köra den hem. - Gubben verkade inte så pigg och sa; ".. två dar". Där kände jag en kudde över ansiktet, jag förklarade för gubben att jag ville köra hem den så fort som möjligt, sen jag hörde nåt trögt mumlande men tilliten hade dessvärre redan raserats. Hos DinMC svarade Joachim ivrigt: "1½ timme" på frågan, han verkade jättepigg på att sälja hoj till mig, det kändes nästan som att jag redan köpt hojen.
Nu kan saker bero på att DinMC har en kaffemaskin lagom tillgänglig för både anställda och gäster, och jag märkte att Joachim redan hade druckit lite för mycket av det goda kaffet. Själv var jag mest rädd om min mage, jag skulle ju köra hem hojen sen, helst innan skymning och jag hade inga ambitioner att stanna på toa på vägen! Jag antar nu att lite kaffe hade fixat dealen hos MÖR. Är jag pigg på att köpa, behöver jag någon som är pigg på att sälja. Jag måste i alla fall åka hälsa på gubben i MÖR och kanske köpa några nya drev av honom, det är ju lite lyx att ha en KTM-dealer så nära ändå.
Tackar för all info, Niklas.
vid leverans "öppnar stalldörrarna" så att säga så hojen blir som det är tänkt. Finns ingen som kör enduro med allt det där skrotet
Men det gjorde dom inte med min Kawasaki KLX230? Jag har ju kört omkring med den hojen i mer än ett år nu, och haft skitkul! Och den har bara .. typ 14KW. Men kan jag öppna den själv kanske, då måste jag skruva upp ljuddämparen? (kommer den låta mycket mer sen?)
Framdrevet tror jag är ett 13T, det står "13" på det när jag kollade. Och bakdrevet står det "52" på. Jag tycker det är en alldeles för aggressiv utväxling, helst vill jag ha 14/46 (eller 48). I alla fall i början av min flygkarriär.
Nr 5 kan du också kolla på, den styr utväxlingen på gasreglaget med en "ramp" som gör att gasen dras på progressivt med högre eller lägre fart, dvs mer eller mindre snabbgas så att säga
Ojsan. Nej det vill jag nog inte ha. Jag gillar en linjär pålitlig ökning av gasen, allt annat är överkurs just nu.
Nr 17 ska du också vara rädd om. Det är små filter som sitter i snabbkopplingen från tanken.
Japp, förstår precis. Det är bensinfilter. Motorn vill ha REN bensin, inte massa partiklar och smuts. Jag ska ta bra hand om dom.
Närmast blir det väl att köpa ett par bra boots. Tech7 verkar bra. Sen måste jag göra nåt åt dom där plasterna, orange färg är väl fin, men jag vill ha svart, som Darth Vader ?