KTM EXC-F

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Vi har ingen avsedd tråd för den här modellen, och igår köpte jag en 2022 KTM 350 EXC-F, den oranga med svart ram hos DinMC i Rotebro. Tänkte uppdatera tråden lite då och då om hur det går med den, och dela med mig av erfarenheterna så andra kan ha nytta av detta spännande nöje.

350 EXC-F 2022 01.jpg

Vi kan väl bredda tråden till närliggande modeller som delar grundläggande egenskaper, ser på KTMs sida att dom har en SX-F serie, som verkar motsvara EXC-F fast för motocross, dvs utan lampor och bara 5 växlar istället för 6. Här ser vi i alla fall 2022 KTM EXC-F standardmodellen, min har dessutom backspeglar.
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Köpte min av en trevlig säljare, Joachim. Han har nu fått äran att bli min personliga KTM-konsult. För att fokusera på just EXC-F, (lite jobbigt att skriva varje gång, nån som vet vad EXC-F står för?) så har KTM smällt ihop några kosmetiska alternativ, bla "Sixdays" versionen här.

QGHP9483.JPG

Det handlar väl om lite mer än kosmetisk skillnader, "Sixdays" har förutom vita plaster med festliga dekaler, marinblått säte med oranga räfflor i, samt en knallorange ram, även en massiv bakbromsskiva, elektronisk omkopplare för olika kör-profiler, och en klen hasplåt av plast.

Sen finns också Wess-edition och Factory-edition med några balla uppgraderingar. Personligen gillar jag att uppgradera själv till saker jag känner passar mig, det enda roliga jag eventuellt kan sakna vore profil-omkopplaren för att variera motoregenskaperna lite.

Standardversionen här, varav den sista dom hade inne, är av det enklare slaget precis som jag gillar det. Tänkte köpa till svarta plaster och en supertjock hasplatta, och kanske ett par rejäla "barkbusters" för att skydda broms & kopplingshandtagen.

IMG_4424.JPG
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ajaj, då får jag inte klippa av den. Tackar så mycket. Ja man är ju helt grön på det här med crossandet och endurandet. Blir spännande sen på våren när jag testar den i 'gropen' i Tuvängen. Måste bara skaffa lite fler skydd och grejer. Nu har jag bara hjälm och knäskydd, och ett par slags ankelskydd jag köpte av nån sjukgymnast.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Att du inte åkte å köpte hojen på MÖR i Södertälje istället, de är klart närma för dig..
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Du har även bra Enduro vid Botkyrka MK. Sedan finns det någon "mindre officiell" slinga söder om Södertälje men den har jag inte koll på.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ajaj, då får jag inte klippa av den. Tackar så mycket. Ja man är ju helt grön på det här med crossandet och endurandet. Blir spännande sen på våren när jag testar den i 'gropen' i Tuvängen. Måste bara skaffa lite fler skydd och grejer. Nu har jag bara hjälm och knäskydd, och ett par slags ankelskydd jag köpte av nån sjukgymnast.
Jag själv använder aldrig den, å den går att ta bort utan att typ klippa av..
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
350:n är den bästa 4-taktaren och 300:an är den bästa 2-taktaren så du gjorde ett riktigt bra val! :)
Några saker då:

Jag rekommenderar inte aluminium som hasplåt, materialet gör att det hugger fast i stenar och liknande, kör på ett tjockt plastskydd i stället.

Sen vill du ha handtags/handskydd också och där föreslår jag KTM:s plastvarianter som funkar skitbra. (Jag har testat...mycket) De är billigare och smidigare än aluminiumbågarna men räcker också gott och väl. De dämpar de mindre smällarna bättre än aluminium som böjer styret mer.
KTM Wrap around hand guard kit, art nr: 79102979000EB

Ska du köra mycket i stenig terräng så är det bra med en "hajfena" som skyddar bromsskivan bak, det är lätt att slå den annars. Artnr: 5481096120030

Öht finns det mycket godis på KTM:s Powerparts men det är mycket onödigt bling också.


Det andra är personliga skydd:

Skorna det absolut viktigaste. Rejäla cross/enduroboots är ett måste. Fotfrakturer är extremt svårläkta och kräver mycket rehab, inte alls roligt!
Köp gärna endurohandskar med knogskydd också.

Övriga skydd så rekommenderar jag starkt Leath 3D Airfit kroppskydd. Det finns två modeller, en med lite tjockare skydd och en Lite som passar bra för både enduro och mountainbike. De är bägge jättesköna att ha på sig och märks inte alls efter några minuter.


Du ska givetvis titta på andra märken också men Leath gör bra grejer. :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Katalysatorn typ...

De andra är de man kan sätta på bensin slang anslutningarna när man låssa tanken..
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ok, så det är en katalysator. Dyr grej. Joachim sa nåt om att "ta bort plugg" innan jag får åka hem på hojen. Han har alltså typ trimmat min 350? Då blev den ju starkare också, hur många hästar har denna nu? Jag ser att det står 11 KW på Transportstyrelsen, men det kan inte stämma.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ok, så det är en katalysator. Dyr grej. Joachim sa nåt om att "ta bort plugg" innan jag får åka hem på hojen. Han har alltså typ trimmat min 350? Då blev den ju starkare också, hur många hästar har denna nu? Jag ser att det står 11 KW på Transportstyrelsen, men det kan inte stämma.

Se det så här. Hojen kommer strypt till 11 Kw vilket är en importgrej. Alla KTM-handlare gör så att de vid leverans "öppnar stalldörrarna" så att säga så hojen blir som det är tänkt. Finns ingen som kör enduro med allt det där skrotet :)

Nr 18 är skydd för mekanismen på koppling- och handbromsgreppen. Sitter det inget där så sätter du på de där. Bara att trä på från utsidan.

Nr 14 är ett drev med annan utväxling. Om de inte bytt från handlaren så har du förmodligen "transportdrevet" monterat och då är det där ett mindre i sådant, som du bör montera för seriös enduro. Gissar att det sitter ett 15 kuggars på hojen och det är 14 kuggar, den blir roligare i skogen men mindre kul på Essingeleden... :)

Nr 5 kan du också kolla på, den styr utväxlingen på gasreglaget med en "ramp" som gör att gasen dras på progressivt med högre eller lägre fart, dvs mer eller mindre snabbgas så att säga :)

Nr 17 ska du också vara rädd om. Det är små filter som sitter i snabbkopplingen från tanken. De blir skitiga med jämna mellanrum och då börjar hojen gå dåligt, hacka och svara dåligt på gasen. Då öppnar du snabbkopplingen, petar ut det gamla filtret och sticker in en sådant där nytt filter. Det stora filtret sitter i tanken ihop med bränslepumpen. Det byter man sällan...
Jag kan dock rekommendera en "tankstrumpa" som du sätter i själva tankhålet. Det tar bort den värsta skiten som ligger i soppadunkarna som står i garaget :)

Edit: https://www.24mx.se/crossdelar/moto...VAqOyCh2LywV2EAQYASABEgKabPD_BwE&gclsrc=aw.ds
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
JPT, ok så jag har alltså 50+ HK i en hoj på strax över 100 kg? Det är ju så vinden lyfter mig i örnonsnibbarna? Jag kommer att flyga!
Att du inte åkte å köpte hojen på MÖR i Södertälje istället, de är klart närma för dig..
Alltså jag ringde MÖR, tänkte eventuellt köpa hoj där, klart närmare Alby. En gubbe svarade, jag frågade om jag kunde komma och köpa en 250 eller 350 enduro-hoj och hur länge det skulle ta för mig innan jag kunder köra den hem. - Gubben verkade inte så pigg och sa; ".. två dar". Där kände jag en kudde över ansiktet, jag förklarade för gubben att jag ville köra hem den så fort som möjligt, sen jag hörde nåt trögt mumlande men tilliten hade dessvärre redan raserats. Hos DinMC svarade Joachim ivrigt: "1½ timme" på frågan, han verkade jättepigg på att sälja hoj till mig, det kändes nästan som att jag redan köpt hojen.

Nu kan saker bero på att DinMC har en kaffemaskin lagom tillgänglig för både anställda och gäster, och jag märkte att Joachim redan hade druckit lite för mycket av det goda kaffet. Själv var jag mest rädd om min mage, jag skulle ju köra hem hojen sen, helst innan skymning och jag hade inga ambitioner att stanna på toa på vägen! Jag antar nu att lite kaffe hade fixat dealen hos MÖR. Är jag pigg på att köpa, behöver jag någon som är pigg på att sälja. Jag måste i alla fall åka hälsa på gubben i MÖR och kanske köpa några nya drev av honom, det är ju lite lyx att ha en KTM-dealer så nära ändå.


Tackar för all info, Niklas.
vid leverans "öppnar stalldörrarna" så att säga så hojen blir som det är tänkt. Finns ingen som kör enduro med allt det där skrotet
Men det gjorde dom inte med min Kawasaki KLX230? Jag har ju kört omkring med den hojen i mer än ett år nu, och haft skitkul! Och den har bara .. typ 14KW. Men kan jag öppna den själv kanske, då måste jag skruva upp ljuddämparen? (kommer den låta mycket mer sen?)

Framdrevet tror jag är ett 13T, det står "13" på det när jag kollade. Och bakdrevet står det "52" på. Jag tycker det är en alldeles för aggressiv utväxling, helst vill jag ha 14/46 (eller 48). I alla fall i början av min flygkarriär.
Nr 5 kan du också kolla på, den styr utväxlingen på gasreglaget med en "ramp" som gör att gasen dras på progressivt med högre eller lägre fart, dvs mer eller mindre snabbgas så att säga
Ojsan. Nej det vill jag nog inte ha. Jag gillar en linjär pålitlig ökning av gasen, allt annat är överkurs just nu.

Nr 17 ska du också vara rädd om. Det är små filter som sitter i snabbkopplingen från tanken.
Japp, förstår precis. Det är bensinfilter. Motorn vill ha REN bensin, inte massa partiklar och smuts. Jag ska ta bra hand om dom.

Närmast blir det väl att köpa ett par bra boots. Tech7 verkar bra. Sen måste jag göra nåt åt dom där plasterna, orange färg är väl fin, men jag vill ha svart, som Darth Vader ?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
JPT, ok så jag har alltså 50+ HK i en hoj på strax över 100 kg? Det är ju så vinden lyfter mig i örnonsnibbarna? Jag kommer att flyga!

Alltså jag ringde MÖR, tänkte eventuellt köpa hoj där, klart närmare Alby. En gubbe svarade, jag frågade om jag kunde komma och köpa en 250 eller 350 enduro-hoj och hur länge det skulle ta för mig innan jag kunder köra den hem. - Gubben verkade inte så pigg och sa; ".. två dar". Där kände jag en kudde över ansiktet, jag förklarade för gubben att jag ville köra hem den så fort som möjligt, sen jag hörde nåt trögt mumlande men tilliten hade dessvärre redan raserats. Hos DinMC svarade Joachim ivrigt: "1½ timme" på frågan, han verkade jättepigg på att sälja hoj till mig, det kändes nästan som att jag redan köpt hojen.

Nu kan saker bero på att DinMC har en kaffemaskin lagom tillgänglig för både anställda och gäster, och jag märkte att Joachim redan hade druckit lite för mycket av det goda kaffet. Själv var jag mest rädd om min mage, jag skulle ju köra hem hojen sen, helst innan skymning och jag hade inga ambitioner att stanna på toa på vägen! Jag antar nu att lite kaffe hade fixat dealen hos MÖR. Är jag pigg på att köpa, behöver jag någon som är pigg på att sälja. Jag måste i alla fall åka hälsa på gubben i MÖR och kanske köpa några nya drev av honom, det är ju lite lyx att ha en KTM-dealer så nära ändå.


Tackar för all info, Niklas.

Men det gjorde dom inte med min Kawasaki KLX230? Jag har ju kört omkring med den hojen i mer än ett år nu, och haft skitkul! Och den har bara .. typ 14KW. Men kan jag öppna den själv kanske, då måste jag skruva upp ljuddämparen? (kommer den låta mycket mer sen?)

Framdrevet tror jag är ett 13T, det står "13" på det när jag kollade. Och bakdrevet står det "52" på. Jag tycker det är en alldeles för aggressiv utväxling, helst vill jag ha 14/46 (eller 48). I alla fall i början av min flygkarriär.

Ojsan. Nej det vill jag nog inte ha. Jag gillar en linjär pålitlig ökning av gasen, allt annat är överkurs just nu.


Japp, förstår precis. Det är bensinfilter. Motorn vill ha REN bensin, inte massa partiklar och smuts. Jag ska ta bra hand om dom.

Närmast blir det väl att köpa ett par bra boots. Tech7 verkar bra. Sen måste jag göra nåt åt dom där plasterna, orange färg är väl fin, men jag vill ha svart, som Darth Vader ?
Att du fick de svaret på MÖR har nog att göra me att ägaren är ensam i butiken å mekanikern har slutat precis förra veckan... Svårt å hinna me både butik å verkstad.. De tar en stund att så kallat låsa upp en hoj å ta bort strypningarna..

Jag kör Tech7, å gillar dom bäst... Alla har inte samma fötter å värdesätta andra stövlar men prova dig fram först...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top