Ktm 950 sm

Hej allesammans.
Är i tankarna att köpa en KTM 990-SM som övningkörningshoj och för att köra upp på.
Av vad jag kan läsa mig fram till så ska det vara en smidig om än ganska stor hoj.
Har en KTM 640-SM för tillfället som jag kan hantera på ett vettigt sätt men kan inte köra upp för tungt kort på den.

Anser ni med erfarenhet att det är en hoj som inte är omöjlig att träna samt köra upp på?
Gör det. Jag hade en 990 SM-R i några säsonger och tyckte den var rätt smidig ändå. Den blev ganska mycket mer lätthanterlig i låga hastigheter när jag plockade bort SAS, så om du kan hitta en med den modden gjord så är det en bonus.
 
Gör det. Jag hade en 990 SM-R i några säsonger och tyckte den var rätt smidig ändå. Den blev ganska mycket mer lätthanterlig i låga hastigheter när jag plockade bort SAS, så om du kan hitta en med den modden gjord så är det en bonus.
Tackar för svar.
Har läst att vissa även löst ryckighet i låga farter med boosterplugs.
En kompis gjorde det på sin Duke bland annat. Är det något som är gjort på din också?
 
Tackar för svar.
Har läst att vissa även löst ryckighet i låga farter med boosterplugs.
En kompis gjorde det på sin Duke bland annat. Är det något som är gjort på din också?
Nej, det var inget jag gjorde. Däremot labbade jag en del med olika mappar, men det var på tiden när Tune-ECU fortfarande var lättillgängligt.

Men det som gjorde störst skillnad var alltså att plocka bort SAS'en. Jag skulle tro att det är gjort på de flesta 990 vid det här laget, annars är det en enkel operation som man löser på ett par timmar även om man är ovan att skruva.
 
Hej allesammans.
Är i tankarna att köpa en KTM 990-SM som övningkörningshoj och för att köra upp på.
Av vad jag kan läsa mig fram till så ska det vara en smidig om än ganska stor hoj.
Har en KTM 640-SM för tillfället som jag kan hantera på ett vettigt sätt men kan inte köra upp för tungt kort på den.

Anser ni med erfarenhet att det är en hoj som inte är omöjlig att träna samt köra upp på?
Kör på, mkt lättkörd hoj som är perfekt för uppkörning ?
 
Tackar för alla svar. Blev övertygad och skulle slå till. Men såklart så hade hojen hunnits säljas under de få timmarna som jag sökte info.
 
Hej allesammans.
Nu blir jag på gränsen till spammig.
Om jag antar att en 950 är mer eller mindre lik 990 gällande dugligget som övningskörninghoj så är jag inte helt fel ute va?

Har läst på en del om vad man ska titta efter men finns det någon deal-breaker som ni tycker är extra viktig innan köp?
 
Hej allesammans.
Nu blir jag på gränsen till spammig.
Om jag antar att en 950 är mer eller mindre lik 990 gällande dugligget som övningskörninghoj så är jag inte helt fel ute va?

Har läst på en del om vad man ska titta efter men finns det någon deal-breaker som ni tycker är extra viktig innan köp?
990 är MYCKET vassare och tapar inte orken när den går på bakhjulet sm 950 gör... fast det är kanske inte relevant för att ta körkort!?!??! :tungan:yoparty
 
990 är MYCKET vassare och tapar inte orken när den går på bakhjulet sm 950 gör... fast det är kanske inte relevant för att ta körkort!?!??! :tungan:yoparty
Haha bra input men blir en knivig uppkörning om det blir en faktor?
Hade föredragit 990 men den närmsta är löjligt myclet längre bort närmsta 950.
 
Jag har en sm 990 2008 och jag har kört sm 950 en hel del då kompisaren hade en under några år. Fördel 950 är att den går ryckfriare på gasen den är liksom mjukare att köra i stan på låga växlar. Jag har dock moddat min med sas boirta öppet luftfilter mappat och de som gjorde bäst effekt på hispig gas är att jag slipade om kammen i gasreglaget. Man slipar de så att rullen blir mer progresiv dvs man får vrida mer på rullen innan den ger halv gas. Hela gasutslaget blir längre om du förstår. De fionns att köpa färdiga rulle kammar med olika utväxling men de är lätt att slipa om org rulen också.
 
Jag har en sm 990 2008 och jag har kört sm 950 en hel del då kompisaren hade en under några år. Fördel 950 är att den går ryckfriare på gasen den är liksom mjukare att köra i stan på låga växlar. Jag har dock moddat min med sas boirta öppet luftfilter mappat och de som gjorde bäst effekt på hispig gas är att jag slipade om kammen i gasreglaget. Man slipar de så att rullen blir mer progresiv dvs man får vrida mer på rullen innan den ger halv gas. Hela gasutslaget blir längre om du förstår. De fionns att köpa färdiga rulle kammar med olika utväxling men de är lätt att slipa om org rulen också.
Tackar för riktigt bra svar.
det jag är lite orolig för är just låga växlarna eftersom lågfarten kan vara knixig.
har läst på om att slipa om gasrullen men visste inte att det fanns att köpa.
 
Tackar för riktigt bra svar.
det jag är lite orolig för är just låga växlarna eftersom lågfarten kan vara knixig.
har läst på om att slipa om gasrullen men visste inte att det fanns att köpa.
Om du kan köra en ktm 640 i statstrafik och på hinderbana slalom träning så kan du absolut köra en ktm sm 990. 990ien är lättare att köra i låg fart än en enstånka 600-700cc för de är bet lättare att få motorstopp med. Jag rek inte att köpa en 950 för då kommer du ångra att du inte köpte en 990. En sak till som är stenbra med sn 990 vs sm 950 är att de går mont sadeln från ktm smt 990. den är mer urholkad så sitthöjden blir lägre ochy den är bredare och bet bekvämare på längre turer. En sådan sadel hittar du på skroten eller ebay för 1000-2500kr.
Här har du min ktm sm 990 "med smt sadeln, jag ar byggt om den till superenduro med 21" 18" crossfälgar.
20210826_145526[33963].jpg
 
Hej

Jag har ett litet problem så finns de nån här som har nån ide har en ktm 950 sm 06

Min började bluddra och märkte att den inte fick bensin som den skulle så antog efter lite googlande att de va pumpen som började ge upp så har nu bytt den mot en ny men får samma problem den kan fungera hur bra som helst i 3 mil sen börjar den bluddra och dör till slut.
när jag då slår av och på tändningen 2 ggr så börjar pumpen pumpa upp tryck igen och den funkar ett tag igen

nån som vart ute för detta innan?
//Stefan
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top