Ktm 950 sm

kevinEk

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
f800st -10 BMW
Hej!

Hur gör ni med Tune ecu programmet? Kör ni med Window lr Android?
Jag hittade inte Window versionen att ladda ner så laddade ner Android versionen men har fastnat. Jag hittar inte hur man lägger in en ny mapp… är det så att man måste betala en avgift på 10 euro för att kunna använda den?
Det är en .hex fil på mappen7655EF4B-5F72-4BB6-AB87-81C27FC71528.jpeg
 

Bifogat

  • CD43BEF9-3935-4D90-BDA0-BA6100983F8D.jpeg
    CD43BEF9-3935-4D90-BDA0-BA6100983F8D.jpeg
    880.4 KB · Visningar: 12

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hej!

Hur gör ni med Tune ecu programmet? Kör ni med Window lr Android?
Jag hittade inte Window versionen att ladda ner så laddade ner Android versionen men har fastnat. Jag hittar inte hur man lägger in en ny mapp… är det så att man måste betala en avgift på 10 euro för att kunna använda den?
Det är en .hex fil på mappenView attachment 466415
Jag har windowsversionen men det var länge sedan jag var inne och pillade på något.
Windowsversionen verkar inte finnas tillgänglig längre.

Androidversionen ser mycket riktigt ut att kosta en slant.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu har jag byggt om min KTM sm 990 till Superenduro 990 :yoparty
Den funkar otroligt bra för sm fjädringen är tom längre än på ktm se 950 och lagom hård för både enduro och grusväg. Mig veterlig finns ingen stor grushoj med så här lång fjädringsväg 275mm fram och 265mm bak! De är tveklöst den grymmaste roligaste 800cc + hoj jag kört och då har jag även haft en Highland 950 som vägde 164kg.
Men de är rätt mycket jobb tyvärr.
Fälgarna är samma bredd som mindre endurohojar och har suttit på en KTM 750 advenbture. De är alltså smalare än org adventure fälgar 18" bak 21" fram.
Hojen är max lättad till endast 174kg torr vs 191 org!
Jag har tagit bort ett bromsok och bytt bromsskiva till ktm 750 adventure. De skivorna är lite större så jag fick shimsa ut oket 10mm. Jag kan köra med dubbla skivor också men de är onödigt tungt samt att bromsverkan med ett ok duger för att låsa hjulet på alla underlag. Faktum är att man får bättre fästeskänsla på grus med endast en skiva.
Oljetanken måste kapas ur en hel del som synes på bild annars tar hjulet i den. Kylaren måste även tvingas in max mot motorn.
Bak är de mer special.... Bromsskiva från ktm adv 750 och ryckutjämnaren måste bytas till KTM adv 990. Bakhjulet måste ligga absolut längst bak i baksvingens hål annars tar ddäcket i avgasröret till vänster ljuddämpare.


20220517_173451[33959].jpg20220515_201631[33960].jpg20220515_201615[33961].jpg20210826_145526[33963].jpg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Nu har jag byggt om min KTM sm 990 till Superenduro 990 :yoparty
Den funkar otroligt bra för sm fjädringen är tom längre än på ktm se 950 och lagom hård för både enduro och grusväg. Mig veterlig finns ingen stor grushoj med så här lång fjädringsväg 275mm fram och 265mm bak! De är tveklöst den grymmaste roligaste 800cc + hoj jag kört och då har jag även haft en Highland 950 som vägde 164kg.
Men de är rätt mycket jobb tyvärr.
Fälgarna är samma bredd som mindre endurohojar och har suttit på en KTM 750 advenbture. De är alltså smalare än org adventure fälgar 18" bak 21" fram.
Hojen är max lättad till endast 174kg torr vs 191 org!
Jag har tagit bort ett bromsok och bytt bromsskiva till ktm 750 adventure. De skivorna är lite större så jag fick shimsa ut oket 10mm. Jag kan köra med dubbla skivor också men de är onödigt tungt samt att bromsverkan med ett ok duger för att låsa hjulet på alla underlag. Faktum är att man får bättre fästeskänsla på grus med endast en skiva.
Oljetanken måste kapas ur en hel del som synes på bild annars tar hjulet i den. Kylaren måste även tvingas in max mot motorn.
Bak är de mer special.... Bromsskiva från ktm adv 750 och ryckutjämnaren måste bytas till KTM adv 990. Bakhjulet måste ligga absolut längst bak i baksvingens hål annars tar ddäcket i avgasröret till vänster ljuddämpare.


View attachment 472070View attachment 472071View attachment 472072View attachment 472073
Mycket jobb, men den blev riktigt tuff. En sån skulle man ha...också.
 

MasHen84

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2021
Hoj
2005 KTM 950 sm
Halloj! Ska lägga på nya sulor på min 950 sm, tänkte få lite input här vad man ska satsa på? Kör uteslutande asfalt. Sitter Michelin road 5 på idag och de har väl tjänat mig väl visserligen men är absolut inte obekant med att byta märke lr modell ?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Halloj! Ska lägga på nya sulor på min 950 sm, tänkte få lite input här vad man ska satsa på? Kör uteslutande asfalt. Sitter Michelin road 5 på idag och de har väl tjänat mig väl visserligen men är absolut inte obekant med att byta märke lr modell ?
Michelin road 5 är riktigt bra däck. Är du nöjd med dessa så hade jag fortsatt med dem.
 

MasHen84

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2021
Hoj
2005 KTM 950 sm
Michelin road 5 är riktigt bra däck. Är du nöjd med dessa så hade jag fortsatt med dem.
Tack för svar ? Hur står sig dessa gentemot gen.4 och de nya road 6 tro? 4orna kostar givetvis en del mindre o andra mer... är det värt att spara alt. Skjuta till lite pengar?

Mvh// Mashen
 

Tippex

Ny medlem
Gick med
2 May 2012
Ort
Hedemora
Hoj
2010 KTM 990 SM
Hallå, varit inne på samma tankar som Boost 3 om hur man kan använda en sm, valde en
lite enklare väg med scorpion rally däck på originalfälgarna,hasplåt, kylarskydd och superendurodrevning. Håller med, roligare hoj får man leta efter.?2B317F5A-BCCC-4CF7-8CE7-6A9DADEB0996.jpeg
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hallå, varit inne på samma tankar som Boost 3 om hur man kan använda en sm, valde en
lite enklare väg med scorpion rally däck på originalfälgarna,hasplåt, kylarskydd och superendurodrevning. Håller med, roligare hoj får man leta efter.?View attachment 472532

Kanonbra, de funkar bättre än man tror, jag körde också offroad däck på motardfälgarna i säkert 5 år.
De bästa däcken jag kom fram till va TKC 80 fram och Heidenau k60 bak.
De enda däck som höll över 150 mil bak va Heidenau k60. Tkc80 höll bara 80 mil bak.
Vart fick du tag i hasplåten eller har du byggt den själv?
Ta gärna några fler bilder på hasplåten för jag måste bygga en.


https://www.heidenautires.com/product/k60-scout/
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Otrolig att de fanns. Undra varför någon tillverkat hasplåtar till sm/smr?
Oavsett vad du någonsin kommer på att du behöver så finns det alltid någon kines som redan tillverkat det.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hallå, varit inne på samma tankar som Boost 3 om hur man kan använda en sm, valde en
lite enklare väg med scorpion rally däck på originalfälgarna,hasplåt, kylarskydd och superendurodrevning.
Jo just glömde nämna att motardfälgarna är extremt mjuka så passa dig för stenar över 30mm, ja även träpinnar eller potter i grusvägar asfalt ger bucklor. Men de är även lätta att rikta, jag har nog riktat min fälgar 3-5ggr med hydralpress och slägga. Fördelen med dem är att de inte spricker så lätt. Sopa i lite överdrivet mycket luft så klarar sig fälgarna bättre. Jag körde aldrig under 2 bar och mestadels 2,5 bar både fram o bak.
 

Tenga

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Vargön
Hoj
Ktm 950sm
Tjenare!
Jag tänkte montera Pirelli scorpion str rally på min 950sm. Någon som vet om det funkar med 170/60R17 istället för 180/55R17 bak som det är orginal?
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Letar febrilt efter o-ringar till bränsleingången på förgasarna.. åtgår 6st totalt (3 på varje sida) om jag förstått rätt så är strl 6.1 x 1.3mm, viton.
men går bet… verkar som man måste köpa hela setet för 520:- (x2)…

någon som bytt packningar och kan tipsa om vart eller strl?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Letar febrilt efter o-ringar till bränsleingången på förgasarna.. åtgår 6st totalt (3 på varje sida) om jag förstått rätt så är strl 6.1 x 1.3mm, viton.
men går bet… verkar som man måste köpa hela setet för 520:- (x2)…

någon som bytt packningar och kan tipsa om vart eller strl?

Jag skulle ringa till Jacking och fråga. De finns här:

Mvh,
Ingvar
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Letar febrilt efter o-ringar till bränsleingången på förgasarna.. åtgår 6st totalt (3 på varje sida) om jag förstått rätt så är strl 6.1 x 1.3mm, viton.
men går bet… verkar som man måste köpa hela setet för 520:- (x2)…

någon som bytt packningar och kan tipsa om vart eller strl?
Finns de inte här?
www.ktmshop.se
 

Karkiainen

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2023
Hoj
KTM 640 SM-01
Hej allesammans.
Är i tankarna att köpa en KTM 990-SM som övningkörningshoj och för att köra upp på.
Av vad jag kan läsa mig fram till så ska det vara en smidig om än ganska stor hoj.
Har en KTM 640-SM för tillfället som jag kan hantera på ett vettigt sätt men kan inte köra upp för tungt kort på den.

Anser ni med erfarenhet att det är en hoj som inte är omöjlig att träna samt köra upp på?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top