Ktm 950 sm

MasHen84

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2021
Hoj
2005 KTM 950 sm
Hej! Blev spontant 950sm ägare för några veckor sedan?? Ny på forumet och har väl hittills läst igenom 1/6 del av stora ktm 950 tråden ?Hursomhelst väldigt mycket matnyttigt i den, tackar vi för! Har precis fått hem ett nytt drivpaket, så nu till min fråga: På framdrevet (troligen original 17) sitter det gjutet(?) gummi kring drevet. Möjligen för att skydda från damm/grus och även hålla kedjeljudet nere lite? Har försökt bända loss den men den verkar som sagt gjuten genom drevet. Det kommer ju ändå inte passa det nya 16 drevet. Men behöver det sitta något liknande på det nya? Sen satt originaldrevet löst på axeln när jag tog av det. Det fanns alltså lite spel in/ut på axeln. Även muttern va lös men kunde ju inte komma någonstans då den splinesade brickan va vikt runt den. Så min fråga är om det borde vara nån bricka/schims som fixerar allt? För även om jag drar muttern allt jag orkar så glappar drevet ändå y-ledes.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Den där vikta brickan med splines, den går ju sönder till slut. Min ser ut som nåt katten släpat in från en skrot.
Vikbrickan är ju där för att förhindra att muttern snurrar på axeln och lossnar, och splinesen för att gripa tag i axeln bättre.

Kan den bytas ut mot en vanlig bricka edyl?
Vad för alternativ har man?

60 kronor för en jala tandad vikbricka känns ju helt puckat...
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Hur menar du?
Varför spräcka motorn?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur menar du?
Varför spräcka motorn?
Om kedjan hoppar drevet finns risken att kedjan knörvlar ihop sig runt utgående axeln på motorn. Själv har jag bara sett det hända en enda gång, en Blackbird körandes klassen Street Bike på Bike Weekend i Västerås och som då fick ett externt lufthål in till vevaxeln.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Om kedjan hoppar drevet finns risken att kedjan knörvlar ihop sig runt utgående axeln på motorn. Själv har jag bara sett det hända en enda gång, en Blackbird körandes klassen Street Bike på Bike Weekend i Västerås och som då fick ett externt lufthål in till vevaxeln.
Aha, då är jag med tror jag.
Men ser inte hur brickan ska kunna göra att kedjan inte hoppar.

Eller menar du som en följdeffekt?
Dvs att utan bricka kommer muttern till slut att lossna helt, drevet att kunna hoppa av axeln, och att kedjan då kan snurra upp sig på utgående axel och kanske spräcka motorblocket?

Bara för att klargöra, söker alternativ till brickan.
Finns billigare lösningar, eller andra alternativ till denna bricka?
Nu är inte 60 kr speciellt mycket pengar, men för en bricka känns det lite överdrivet.

En tanke som slog mig alldeles nu är om utgående axel är borrbar.
För isf skulle man kunna borra ett hål i den och sätta i en saxpinne ist som förhindrar att drevmuttern skruvar ut sig hela vägen med en mindre katastrof som följd.
Saxpinnar är billiga och finns överallt att köpa. :)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Aha, då är jag med tror jag.
Men ser inte hur brickan ska kunna göra att kedjan inte hoppar.

Eller menar du som en följdeffekt?
Dvs att utan bricka kommer muttern till slut att lossna helt, drevet att kunna hoppa av axeln, och att kedjan då kan snurra upp sig på utgående axel och kanske spräcka motorblocket?

Bara för att klargöra, söker alternativ till brickan.
Finns billigare lösningar, eller andra alternativ till denna bricka?
Nu är inte 60 kr speciellt mycket pengar, men för en bricka känns det lite överdrivet.

En tanke som slog mig alldeles nu är om utgående axel är borrbar.
För isf skulle man kunna borra ett hål i den och sätta i en saxpinne ist som förhindrar att drevmuttern skruvar ut sig hela vägen med en mindre katastrof som följd.
Saxpinnar är billiga och finns överallt att köpa. :)
60kr låter som hittat. Inget att bråka om
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
60kr låter som hittat. Inget att bråka om
Ok, är kanske bara jag som ser ett problem med en bricka som kostar 60 kr plus antagligen lika mycket till för frakten.

Man kan ta pojken ur Småland, men inte Småland ur pojken...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Bytte min bricka nu senast jag bytte drivpaket. Hojen gått ca 3000 mil, ingen direkt milkostnad att tala om.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
60 spänn för en utstansad bricka är ocker men en saxpinne funkar inte, de måste bli stumt. Vikbricka eller 7 liter locktight är enda sättet att hålla drevet/muttern stilla. Du kan ju rita av brickan på en plåt och klippa ut en ny :lol
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
60 spänn för en utstansad bricka är ocker men en saxpinne funkar inte, de måste bli stumt. Vikbricka eller 7 liter locktight är enda sättet att hålla drevet/muttern stilla. Du kan ju rita av brickan på en plåt och klippa ut en ny :lol

Blir det inte stumt nog när muttern snurrat ut tillräckligt på axeln och vilar mot saxpinnen?
 

MasHen84

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2021
Hoj
2005 KTM 950 sm
Hej igen! Vill först tacka Tegel1432 för svar om mitt drivpaketet senast. Det var lite mekkigt att dona ihop den nya kedjan med det löste sig tillslut ? Nu däremot så har hojen (efter typ 5-10mil) börjar rycka vid fullgas?! Var ute förra söndagen och åkte lite... givetvis tränade stenhårt jag på mina powerwheelies! Gick fin fint ur varje lite snävare kurva de första milen. Helt plötsligt så hugger och rycker det vid fullgas?? Främst på 1-3 växel och uppskattningsvis strax efter 3-4k varv. Känns som det skulle kunna va kopplingen som slirar snarare än elfel/misständning. Den varvar dock ryckigt upp men går aldrig upp på slangen p.g.a kraftlöshet. En bekant frågade direkt om jag tankat 95 (e10) vilket jag gjort! Kan det va så enkelt tro? Har väldigt svårt att hitta tiden till felsökning just nu tyvärr. Får se ikväll när familjen sover och jag orkar ut och tömma tanken, sen måste jag få tag på 98a oxå... om de ens säljer det här i närheten av mig längre ??
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hej igen! Vill först tacka Tegel1432 för svar om mitt drivpaketet senast. Det var lite mekkigt att dona ihop den nya kedjan med det löste sig tillslut ? Nu däremot så har hojen (efter typ 5-10mil) börjar rycka vid fullgas?! Var ute förra söndagen och åkte lite... givetvis tränade stenhårt jag på mina powerwheelies! Gick fin fint ur varje lite snävare kurva de första milen. Helt plötsligt så hugger och rycker det vid fullgas?? Främst på 1-3 växel och uppskattningsvis strax efter 3-4k varv. Känns som det skulle kunna va kopplingen som slirar snarare än elfel/misständning. Den varvar dock ryckigt upp men går aldrig upp på slangen p.g.a kraftlöshet. En bekant frågade direkt om jag tankat 95 (e10) vilket jag gjort! Kan det va så enkelt tro? Har väldigt svårt att hitta tiden till felsökning just nu tyvärr. Får se ikväll när familjen sover och jag orkar ut och tömma tanken, sen måste jag få tag på 98a oxå... om de ens säljer det här i närheten av mig längre ??
De har inte med e10 att göra även om den går 1-2% snålare på den soppan. De enda som kan hända med e10 är att de går en aning ryckigt vid jämn gas (knappt märkbart). Ex min KtM 990 som har insprut går lite ryckigt på e10 vid jämn gas i 50-110kmt. Men så fort man rör gasen drar den som vanligt. Felet på din hoj kan va skit i förgasarnas högfartsmunsycke. Men du måste såklart reda ut om den slirar på lamellerna.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
De har inte med e10 att göra även om den går 1-2% snålare på den soppan. De enda som kan hända med e10 är att de går en aning ryckigt vid jämn gas (knappt märkbart). Ex min KtM 990 som har insprut går lite ryckigt på e10 vid jämn gas i 50-110kmt. Men så fort man rör gasen drar den som vanligt. Felet på din hoj kan va skit i förgasarnas högfartsmunsycke. Men du måste såklart reda ut om den slirar på lamellerna.
Min 990 har börjat bete sig så där också. Gillar inte det alls...
Kan man göra något åt det, annat än börja tanka 98 oktan?

Eftersom jag mestadels jobbpendlar med hojen blir merkostnaden för 98 oktan småjobbig i längden.
Vore bättre om det gick att justera bort i mappningen edyl.


Sent from my IN2023 using Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Min 990 har börjat bete sig så där också. Gillar inte det alls...
Kan man göra något åt det, annat än börja tanka 98 oktan?

Eftersom jag mestadels jobbpendlar med hojen blir merkostnaden för 98 oktan småjobbig i längden.
Vore bättre om det gick att justera bort i mappningen edyl.


Sent from my IN2023 using Tapatalk

Ja de är bara lägga på mer soppa med gratisprogrammet Tunecu. Jag har inte orkat gjort det än men jag skulle börja med 2% från 0 gaspådrag (tps) till kvarts gas eller i hela registret. Men jag kollade för säkerhets skull färgen på stiften efter att ha kört många mil på jämn gas och de såg betryggande ut. De är perfekt i färg gyllenbruna trots lite ryckningar så de är ingen fara att köra med lite ryck. 1-3% mer soppa bör duga de är bara lägga på mer o mer tills den går ryckfritt.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Nej, precis, tror inte rycken är nån fara heller.
Känns bara B-klass med ryck på jämn gas. Det var ju det avmontering av SAS, sekundärspjäll, akramappen och nerdrevning mm skulle fixa - bara för att återkomma med E10-soppan... :huvet

Under jobbpendlingen igår kände jag dock inte av ryck på jämn gas. Lite lustigt...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nej, precis, tror inte rycken är nån fara heller.
Känns bara B-klass med ryck på jämn gas. Det var ju det avmontering av SAS, sekundärspjäll, akramappen och nerdrevning mm skulle fixa - bara för att återkomma med E10-soppan... :huvet

Under jobbpendlingen igår kände jag dock inte av ryck på jämn gas. Lite lustigt...
Ang ryck så rycker även min olika mycket ber på vädret antar jag. Nu i helgen gick den ovanligt fint. De går dock att bota rycken ganska enkelt ,,kör inte under 110kmt eller kör på högre höjder :lol
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top