Ktm 950 sm

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Jag hade samma problem med att få på trattarna med grekens packningar, så jag gjorde som du.

Jag kör med samma mapp som dig tror jag gfra. Senaste månaderna så har den börjat ryckat mer än vanligt vid jämn gas runt 3000-4000 varv. Det kom helt plötsligt från en dag till en annan. Tändstift byttes precis och det gav inget.

Har någon en aning vad problemet kan va? :va
Min nästa grej att byta är bensinfilter, men jag tycker att jag borde ha problem vid fullgas då om de är igensatta. Men det har jag inte, så det känns en aning långsökt.
 

snickaren73

Medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Täby
Hoj
KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
Monterade idag ITG-filtret på grekens platta, samt tog bort sekundärspjällen med axlar och allt, och även sas systemet. Laddade in mappningen från Boost 3.
Är inte hundra nöjd med filterplattan, hade helst sett att hålen för tempgivare och vevhusventilation hade varit bättre placerade, samt att packningarna som följde med var så styva att jag ej kunde få fast insugstrattarna med dessa. Fick skära ut packningar från det gamla original luftfiltret istället. Kanske sätter de nya packningarna i press under nånting tungt ett tag så går de möjligen att använda senare.
Gällande mappningen så blev körbarheten vid lugn körning helt klart förbättrad, nästan lite ovant att inte ha monster motorbroms mitt i allt. Så här borde KTM ha programmerat den från början. :banana Mycket jämnare än Akra-mappen jag hade i förut. Djupare analys av effekt och bränsleförbrukning får vänta tills jag hunnit köra mer.

Spännande läsning, jag ska snart utföra samma moddningar på min nu när Wings slip-on sitter monterat. Varför valde du att dra vevhusventilationen till luftfiltret istället för att montera separat och bara dra tempgivaren till luftfilterplattan? Jag beställde min platta från greken utan hål för vhv.

Jag har läst om andra som upplever samma problem som du med grekens packningar så när det är dags för mig så blir det till att sätta dem i press innan montage.

Kör du med standard höjd på insugstrattarna?

Vilka ljuddämpare kör du med?

Var det något strul med jobbet eller gick det smärtfritt förutom ovan nämnda?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag hade samma problem med att få på trattarna med grekens packningar, så jag gjorde som du.

Jag kör med samma mapp som dig tror jag gfra. Senaste månaderna så har den börjat ryckat mer än vanligt vid jämn gas runt 3000-4000 varv. Det kom helt plötsligt från en dag till en annan. Tändstift byttes precis och det gav inget.

Har någon en aning vad problemet kan va? :va
Min nästa grej att byta är bensinfilter, men jag tycker att jag borde ha problem vid fullgas då om de är igensatta. Men det har jag inte, så det känns en aning långsökt.

Svårt fall för de blir ju aldrig dessa fel på 990 motorn. Ska va att en spridare är skitig eller elfel. Testa tvätta dem med förgasarengörning som du trycker igenom bakvägen samtidigt som du öppnar dem med 12 eller 9 volts batteri. Annat fel skulle kunna va tps givaren skruven som håller fast tps givaren kan ha vibrerat loss så givaren vridit sig så motorn går snålare. De går nolla tps i tuneceu också. Bränslepump eller skitigt filter är som sagt långsökt.Insugstemp givaren kan också gå väck men jag har aldrig hört talas om det på ktm 990. Om jag inte mins fel har jag en insugstemgivare till övers som du kan prova.
 

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Ort
Åland
Hoj
929 Fireblade, KTM 990 SMT, CRF450, Ape RS125
Spännande läsning, jag ska snart utföra samma moddningar på min nu när Wings slip-on sitter monterat. Varför valde du att dra vevhusventilationen till luftfiltret istället för att montera separat och bara dra tempgivaren till luftfilterplattan? Jag beställde min platta från greken utan hål för vhv.

Jag har läst om andra som upplever samma problem som du med grekens packningar så när det är dags för mig så blir det till att sätta dem i press innan montage.

Kör du med standard höjd på insugstrattarna?

Vilka ljuddämpare kör du med?

Var det något strul med jobbet eller gick det smärtfritt förutom ovan nämnda?

Mja, tänkte att oljedimman från vevhuset hellre får sugas in i motorn än samlas i nåt litet filter varifrån det sedan börjar droppa eventuellt. Vet inte, kanske jag tänker fel, men det spelar kanske inte så stor roll. Det är snarast tempgivarens hål som är lite tokigt placerat då sladdarna från kontakten blir att i princip ligga emot gasvajern.

Insugstrattarna kör jag båda original nu, har en rc8 tratt som jag hade tänkt montera på främre cylindern men den har lite sämre passform än original så den måste filas lite på. Fick inte ens dit den med de mjukare packningarna från original luftfiltret, och hann inte börja anpassa den då det blev stressmek för att hinna med på en gruppkörning samma kväll.

Ljuddämparna är Devil master carbon från en skrotad Z1000, nyligen ompackade med ny ull av mig, och utan db-killers. Supernöjd med ljudet, högt ja, men inte störande då det är precis lagom dovt, och matchar insugsvrålet från itg-filtret utmärkt.

Annars inget speciellt strul. Valde att plugga hålen från sekundärspjällens axlar enligt metoden från kevxtx's mod bok, med 6mm vacuumslang som jag drog träskruv i. Känns inte jättestabilt, så skall nog byta ut detta arrangemang mot rtv-silikon någon dag, men ville pröva att allt funkar först innan jag byter till den mer permanenta lösningen.

Kan varmt rekommendera dessa modifikatoner i alla fall, fasen vad rapp den känns nu. Jag hinner knappt med att växla innan den är uppe på varvstoppet och studsar, iaf på tvåan och trean.:kär
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang vevhusventen så ventilerar de så lite oljedimma att de går bra att ha löst filter vart man vill. Jag har tillverkat ett själv av Ramair filtermaterial och de ligger löst framför luftfiltret. Jag har kört flera tusen mil och de blir inge klägg runtomkring trots bakhjulsåka. Ang rc8 trattar eller org så skulle jag vilja ha justerbara längd typ elservo som Yamaha r1 mf hojar har . På asfalt i högre farter vill man ha rc8 trattar och kurvigare långsammare vägar en rc8 fram o org bak,,, och grusväg vill jag ha org tattar :gnissla:huvet.
 

snickaren73

Medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Täby
Hoj
KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
Ang vevhusventen så ventilerar de så lite oljedimma att de går bra att ha löst filter vart man vill. Jag har tillverkat ett själv av Ramair filtermaterial och de ligger löst framför luftfiltret. Jag har kört flera tusen mil och de blir inge klägg runtomkring trots bakhjulsåka. Ang rc8 trattar eller org så skulle jag vilja ha justerbara längd typ elservo som Yamaha r1 mf hojar har . På asfalt i högre farter vill man ha rc8 trattar och kurvigare långsammare vägar en rc8 fram o org bak,,, och grusväg vill jag ha org tattar :gnissla:huvet.

Svårt att få det bästa av 3 världar BOOST III ;-) Jag har kört separat filter för vevhusventilationen på M1800´n och det har också funkat utan "kladd", däremot så har jag sett lite bilder på LC8 som har haft "pålagringar" på om det nu var främre eller bakre insugstratten vilket ägarna trodde berodde på oljedimma från vevhusventilation men vad vet jag...?
 

snickaren73

Medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Täby
Hoj
KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
Mja, tänkte att oljedimman från vevhuset hellre får sugas in i motorn än samlas i nåt litet filter varifrån det sedan börjar droppa eventuellt. Vet inte, kanske jag tänker fel, men det spelar kanske inte så stor roll. Det är snarast tempgivarens hål som är lite tokigt placerat då sladdarna från kontakten blir att i princip ligga emot gasvajern.

Insugstrattarna kör jag båda original nu, har en rc8 tratt som jag hade tänkt montera på främre cylindern men den har lite sämre passform än original så den måste filas lite på. Fick inte ens dit den med de mjukare packningarna från original luftfiltret, och hann inte börja anpassa den då det blev stressmek för att hinna med på en gruppkörning samma kväll.

Ljuddämparna är Devil master carbon från en skrotad Z1000, nyligen ompackade med ny ull av mig, och utan db-killers. Supernöjd med ljudet, högt ja, men inte störande då det är precis lagom dovt, och matchar insugsvrålet från itg-filtret utmärkt.

Annars inget speciellt strul. Valde att plugga hålen från sekundärspjällens axlar enligt metoden från kevxtx's mod bok, med 6mm vacuumslang som jag drog träskruv i. Känns inte jättestabilt, så skall nog byta ut detta arrangemang mot rtv-silikon någon dag, men ville pröva att allt funkar först innan jag byter till den mer permanenta lösningen.

Kan varmt rekommendera dessa modifikatoner i alla fall, fasen vad rapp den känns nu. Jag hinner knappt med att växla innan den är uppe på varvstoppet och studsar, iaf på tvåan och trean.:kär

Tack för informationen gfra. Gällande vevhusventilationen så svarade jag BOOST III lite vad jag har för erfarenheter och vad jag läst men det funkar garanterat vilken väg man än väljer...

Går det inte att dra om gaswiren när du får bort original luftburken?

Är det någon eftermarknad RC8 tratt eftersom den inte passade 100%?

OM jag rycker sekundärspjällen med motor och hela köret så funderar jag på att köra detta för att täta hålen efter axlarna med detta https://www.jula.se/catalog/bil-och.../motorvardsprodukter/packningsklister-629237/ som jag har liggandes hemma, kan det funka?


Blir riktig kul att slänga på prylarna och BOOST "supermapp" och känna skillnaden.
 

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Ort
Åland
Hoj
929 Fireblade, KTM 990 SMT, CRF450, Ape RS125
Nja, det är precis där wiren sitter monterad på insuget.

Tratten är original KTM, läser man på ktmsmt forumet så verkar fler ha haft samma problem. Inget som inte går att lösa med en stunds filande. Skall ta tag i det nästa gång jag har bort tanken.

Funderade om jag skulle bara ta bort själva spjällen och lämna axlarna, men det visade sig vara enkelt att ta bort dem. Lämnade kvar tps-givaren till sekundärspjällen hängande i sin kabel, den är så liten. Såg noga till att inte pilla på givaren till primärspjällen.

Packningsklistret ser ju bra ut förutom att det står att det inte rekommenderas på detaljer som kommer i kontakt med bensin eller diesel. Kanske inte gör nåt, spridaren sitter ju längre ner.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack för informationen gfra. Gällande vevhusventilationen så svarade jag BOOST III lite vad jag har för erfarenheter och vad jag läst men det funkar garanterat vilken väg man än väljer...

Går det inte att dra om gaswiren när du får bort original luftburken?

Är det någon eftermarknad RC8 tratt eftersom den inte passade 100%?

OM jag rycker sekundärspjällen med motor och hela köret så funderar jag på att köra detta för att täta hålen efter axlarna med detta https://www.jula.se/catalog/bil-och.../motorvardsprodukter/packningsklister-629237/ som jag har liggandes hemma, kan det funka?


Blir riktig kul att slänga på prylarna och BOOST "supermapp" och känna skillnaden.

Som redan nämnts så klarar nästan inga packningsmassor bensin så undvik det. Vanlig kemisk metall tvåkomp från biltema är svinbra de tål soppa i hundra år. Jag har smältlimmat igen hålen så de funkar också men jag rek biltemas epoxylim/kemiska metall för smältlim kan ju rinna bort om de blir strålvärme när man stänger av motorn, men på min hoj är de kvar sedan några tusen mil. Biltemas eller annat märke knådbara kemiska metall är lättast att trula dit men om den tål soppa vet jag ej men troligast. Plasticpaddings kemiska metall tål soppa också så de funkar alt JB wels modell kvickweld tål soppa och kvickweld härdar på 15 min som de andra.

Ang oljedimma så blir främre tratten lite oljedimmad med org luftburk och filter men de gör inget för de finns inga viktiga givare neröver i insuget och oljedimman är bara bra för ventilerna . Enda fördel med utanpåliggande vevhusvent är väl att insugstempgivaren håller sig torr om de nu är en fördel? Däremot om man kör org luftburk med pappfilter är de stor fördel med utanför vevhusvent för pappfiltret blir igensatt av oljedimma.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
God dagens,
Har läst en del recensioner om KTM 990 och blivit såld på hojen. Tyvärr dräller det inte av alternativ. En på FB och en annan på blocket. Den på blocket är en Frankenstein. Två olika hojar som blivit inlösta har blivit en "finare" hoj. Ena hojen stulen och den andra klotad. Den är helt original uppfattar jag det som. Dock betydligt billigast (och äldst, från -08).
Den på Fejjan är en SMR från -11 med SBK-pipor (tror jag) och fixad mapp.
Den kostar ungefär 50% mer (70k).
Finns det någon SM(R)-ägare här kanske som gärna vill byta sin hoj mot pengar?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
God dagens,
Har läst en del recensioner om KTM 990 och blivit såld på hojen. Tyvärr dräller det inte av alternativ. En på FB och en annan på blocket. Den på blocket är en Frankenstein. Två olika hojar som blivit inlösta har blivit en "finare" hoj. Ena hojen stulen och den andra klotad. Den är helt original uppfattar jag det som. Dock betydligt billigast (och äldst, från -08).
Den på Fejjan är en SMR från -11 med SBK-pipor (tror jag) och fixad mapp.
Den kostar ungefär 50% mer (70k).
Finns det någon SM(R)-ägare här kanske som gärna vill byta sin hoj mot pengar?
Priserna är helt galna för tillfället och som du märkt är utbudet ovanligt dåligt. Det borde väl räta upp sig när det börjar våras på riktigt få man hoppas.

Som jämförelse sålde jag min SMR -09 för 4 år sedan för betydligt mindre än 70k och den var ändå rätt ordentligt moddad och utrustad med en Akra-pipor och lite annat lull och tillbehör.
En av de roligaste hojar jag haft och jag skulle lätt kunna tänka mig att köpa tillbaka den till rätt pris.
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
God dagens,
Har läst en del recensioner om KTM 990 och blivit såld på hojen. Tyvärr dräller det inte av alternativ. En på FB och en annan på blocket. Den på blocket är en Frankenstein. Två olika hojar som blivit inlösta har blivit en "finare" hoj. Ena hojen stulen och den andra klotad. Den är helt original uppfattar jag det som. Dock betydligt billigast (och äldst, från -08).
Den på Fejjan är en SMR från -11 med SBK-pipor (tror jag) och fixad mapp.
Den kostar ungefär 50% mer (70k).
Finns det någon SM(R)-ägare här kanske som gärna vill byta sin hoj mot pengar?

70k låter helt tokigt. Som Bonzo skrev, det bör rätta till sig när vintern släpper sitt grepp ordentligt.

Om en SMT vore intressant har jag en stående i garaget som jag har kvar mest av sentimentala skäl. Senaste åren har den knappt körts alls. Skrik till om du är intresserad.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
70kkr? Vad kostade dom när dom var nya?

KTM har ju haft kampanjer med ganska bra rabatter emellanåt, jag vill minnas att dom var billigare än så när dom var nya.
Nja, 990 bör nog ha legat runt hundringen när de var nya. "R"-modellerna låg nog säkert ännu lite högre, men det rättfärdigar ändå inte ett begagnatpris på 70% av nypriset på en 10 år gammal hoj.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Nu är vi på väg hem

0a17d44a7e98bb6abf68ea91ffdd32f9.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Kul! Jag är väldigt nyfiken på att jämföra den där med 990 adv. Jag har haft 950 sm och var nästan jobbigt busig. SMT kanske upplevs lite mer mogen som 990 adv.
Har inte kollat vad som skiljer på pappret mer än hjulen.
 

Nikrin

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2021
Hoj
Letar för fullt!
Ny i tråden o kan säkert missat en del.... Men ska ev köpa en 990SMT, vad tror ni, passar den mig som är 191cm i strumplästen?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top