Ktm 950 sm

Börja med att rengöra skivorna korrekt. Jag har postat hur man gör tidigare.

3kkr per skiva är orimligt. De tar 20min att byta och du får värstingskivor för de pengarna.

Tack för tipsen, jag skall omedelbums rengöra enl beskrivningen (jag hittade den i annan tråd, cc nedan).
Verkar som att det är standardskivorna som de offererat. Jag får leta runt och se om man kan hitta någon billigare...


Hmm, jag skulle nog tolka denna sidan som att det är 3272 kr per skiva och att det behövs två för ett komplett hjul?

---
Att avgöra om en flytande skiva är lite sned låter sig inte göras med mindre än att man demonterar den från inneringen (som är av alu och därför lika gärna kan slå sig)...

Vanligast på skivor som inte har blivit väldigt överhettade eller är väldigt slitna är att där är deponerat slitmaterial från bromspadsen ojämnt vilket ger pulserandet. Inled därför med en norgann rengöring av skivan.

1. T-röd och papper/disksvamp (Scotch brite)
2. Smärgelduk i roterande rörelse
Bäst är en Rotor Ball hone

Grovrengörare fäst på vinkelslipen fungerar nästan lika bra (använd med vett)

3. T-röd på trasa och vattentvätt.

OBS: Absolut inget annat än alkohol på bromsskivor. Avfettning är bannlyst.

När skivorna är rengjorda och uppfräschade på ytan och problemet kvarstår trots nya pads är det läge att misstänka krokiga skivor.
 
Boris JR, du verkar ha koll på ktm. Om man ska rensa den fula bakdelen på en 950 smr, är det delar från en rc8 som passar eller finns det billigare alternativ?

Jag håller huvudsakligen på med encylindriga ktm så vet inte vilka kosmetiska prylar som passar
 
ok, tack ändå.

Någon annan som vet? Så man slipper den fula orginal bakdelen?

kolla tidigare i tråden.. jag har länkat till bilder och vart man får tag på.. :)

Edit:
Ser ut såhär i profil när den är moterad..
rearend.jpg
 
Last edited:
kolla tidigare i tråden.. jag har länkat till bilder och vart man får tag på.. :)

Edit:
Ser ut såhär i profil när den är moterad..
rearend.jpg

Det är sådär jag vill min ska se ut. men dessvärre har jag försökt leta i tråden men det är trots allt 238 sidor att gå igenom, då sökfunktionen inte samspelar med mig.
 
Äntligen ägare till en Sumo jag med :banana Har inte hunnit med så många mil än men f.n va rolig den är!

Var köper jag enklast plattor för att täcka för hålen där sas:en sitter? eller har alla gjort egna?

Är det många som kör med Moto Hooligans airbox? Jag är sugen på att prova men vill veta att det är värt pengarna :confused:
 
Hej!

I helgen var jag på Johans mc i GBG och fick provkört några hojjar, ville köra 990 sm men det närmaste dom hade för provkörning var SM-T och Superduke. Dess körde jag ju självklart:) Nu till min fråga, jag körde sm-t först, blev riktigt förvånad över hur orolig den var på låga varv?! (Har bara kört rad fyra och en å annan en-stonka tidigare) men jösses va skoj när man vred på gasen! Efter det satte jag mig på Superduken som hade blivit begåvad med akkra, den hade en helt annan karaktär inte alls så nervös på lägre varvtal.

Jag har ju läst att det ska göra stor skillnad me akra mappen men är skillnaden såå stor? Eller var det pga. dom två olika hojjarna som jag upplevde det så?

Kom fram till en viktigt sak när ja provkörde diverse hojjar, aldrig mera rad fyra! Fy vad tråkigt...

//Jerker
 
Äntligen ägare till en Sumo jag med :banana Har inte hunnit med så många mil än men f.n va rolig den är!

Var köper jag enklast plattor för att täcka för hålen där sas:en sitter? eller har alla gjort egna?

Är det många som kör med Moto Hooligans airbox? Jag är sugen på att prova men vill veta att det är värt pengarna :confused:

Dåligt med aktivitet på forumet nu men det är ju iofs. höst nu :huvet.

Ingen som monterat bort SAS:en och köpt brickor?
 
Dåligt med aktivitet på forumet nu men det är ju iofs. höst nu :huvet.

Ingen som monterat bort SAS:en och köpt brickor?

Det har väl nästan alla gjort. googla "KTM 950 SAS removal" så får du 100 tillverkare av brickorna.

Äntligen ägare till en Sumo jag med :banana Har inte hunnit med så många mil än men f.n va rolig den är!

Var köper jag enklast plattor för att täcka för hålen där sas:en sitter? eller har alla gjort egna?

Är det många som kör med Moto Hooligans airbox? Jag är sugen på att prova men vill veta att det är värt pengarna :confused:

Att byta airbox är en lämplig åtgärd när du skaffar riktigt avgas och överväger andra ingrepp. Att bara köpa burken ger möjligen mer ljud.

Vill du ha hjälp med SAS och mappning så bor jag i umeå
 
Last edited:
Det har väl nästan alla gjort. googla "KTM 950 SAS removal" så får du 100 tillverkare av brickorna.



Att byta airbox är en lämplig åtgärd när du skaffar riktigt avgas och överväger andra ingrepp. Att bara köpa burken ger möjligen mer ljud.

Vill du ha hjälp med SAS och mappning så bor jag i umeå

Det sitter Akra Evo pipor på och Akras mappning. Det jag skulle vilja är ju att få till lite jämnare gång i botten och en bättre effektkurva typ.

Kollade på Moto Hooligans SAS blockoff kit och där fanns två olika paket, ett där det följde med ett motstånd. Behöver man det?

http://www.motohooliganperformance.com/store/index.php?route=product/product&path=37&product_id=71

Om jag skulle beställa luftburken skulle du kunna hjälpa med installation och en custom mappning då?? :)
 
vad ligger en 990 SM 08 ca 600mil på mätaren och akrapipor+väskor samt lite annat godis på idag ?

funderar väldigt lite på att sälja min pga att jag inte hinner köra.... :( men är tveksam om det går att skiljas ifrån den..
 
vad ligger en 990 SM 08 ca 600mil på mätaren och akrapipor+väskor samt lite annat godis på idag ?

funderar väldigt lite på att sälja min pga att jag inte hinner köra.... :( men är tveksam om det går att skiljas ifrån den..

Köpte min men utan väskor förra veckan för 70", det är en -08 som har gått 590 mil med Akra Evo
 
Jag måste med sälja min hinner aldrig köra :( bara hunnit med 1 tur på 2 månader så känns menlöst.

2008 850 mil, akra evo slipon, crashpuckar fram och bak, ramskydd, handtagsskydd.
Om någon är intreserad.
 
Min -06 har börjat bli jävligt trögstartad! Har inte gjort något direkt men jag får tugga som fan ibland. Får choka rätt bra och "smågasa" för att den skall hoppa igång.

Relativt nya tändstift.

Vad kan vara problemet?
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top