Ktm 950 sm

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
han på atv racing sa att det är två olika saker

jag har inte skruvat så mycket själv. det enda jag gjort är att montera slipon. ta bort sas och epc och plugga igen hålen samt höjt nålarna i förgasarna ett snäpp. jag har inte pillat mer på förgasarna än så. i mekboken står det inget mått på flotörhöjden utan man måste köpa ett specialktmmått för att kunna mäta flotörhöjden. jag tror att flotörhöjden kanske kan va fel på min.

jag känner mig rätt vass på att meka. jag bytte kolv på min fyrtakts honda crosshoj idag, dvs kamaxel och cylinder och allt sånt låg i högar på köksbordet och jag fick ihop allt igen helt utan problem. detta är ju mycket mer krångligt än att pilla lite på en förgasare.

det som är så jobbigt med 950in är att det är ett sånt jävla stort jobb att komma åt förgasarna. det tar så jävla lång tid att plocka av allt. blir lätt att hojen bara blir ståendes istället. på crossen kommer man ju åt förgasarenp å 1 minut.

det här är ju ett uråldrigt inlägg, men jag kunde inte låta bli att svara på det, BMW-johan verkar ju trots allt vara den som har haft mest problem med sin hoj.. funderade på om han någonsin löste problemet med nagellack-tricket??
kunde heller inte låta bli att reta mej på att han påstår att det bara tar 1minut att plocka ur förgasaren på en 4takts cross?? på min 250 fick jag montera ner hela bakramen för att kunna plocka ur förgasaren bakifrån!
jaja lite offtopic men ändå:rolleyes:
 

MaTtE_Å

Medlem
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 950sm
jo jag kan tänka mej att du kan det, du har ju gett mej lite tips förut:tummenupp men eftersom jag inte lyckas dra upp den på ren gas, så antar jag att man får rycka en del?? luta sej bakåt mm??


Ings problem för mig, flyttar nog bak :arsele lite å så lite ryck så pekar hjulet mot himlen... och är det lite soppa i tanken så flaxar framhjulet i luften mest hela tiden :yoparty

Annars kan du ju prova duttan till med kopplingen när du börjar komma upp i lite varv å sen lägga i 4an när du fått lagom höjd...TRÄNA, TRÄNA
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
jo jag kan tänka mej att du kan det, du har ju gett mej lite tips förut:tummenupp men eftersom jag inte lyckas dra upp den på ren gas, så antar jag att man får rycka en del?? luta sej bakåt mm??

Det är egentligen ren teknik, det handlar om att underlätta för hojen. När den sträcker ut gaffeln så får man liksom hjälpa till lite precis som Matte skriver, Det vanligaste felet är att man medvetet/omedvetet lutar sig framåt och spänner sig. Om man flyttar bak röven, lutar sig lite bakåt och slappnar av i armarna sp kommer den så snällt.
Det gäller att träffa rätt med gasen och varvtalet också. Just när klippet kommer så vrider man fullt och lutar sig bak, det handlar om tajming:tummenupp
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
var ute och laddade förut och av misstag så trodde jag att jag hade 2an men hade 3an.. och tro på fan framhjulet lyfte sej ett par dm över marken:tummenupp fick lite tillbaka lite självförtroende igen haha.. ska ut och träna på fredag en sväng igen:tummenupp
 

ezter

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm
Funderar på att sänka hojen i gaffelkronan för att den ska bli mer kvickstyrd.
Ni som sänkt hojen i gaffelkronan, hur upplevde ni det efteråt? Blev den mycket nervös? Hur mycket sänkte ni?


Sänkte min 10 mm. Märkte ingen jätteskillnad men hojen kändes lite mer smidig och följsam.... tyckter jag
 

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg (Lindome)
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
ut-tjatat ämne kanske, men är det någon som kan powewhela på 3:an med sin 950/990??

Nu när jag har lärt mig använda kopplingen så ser jag ingen anledning i världen till varför någon vill powerwheela!? Önskar bara att jag fattat det tidigare när jag tyckte det var jätteläskigt att koppla och safe att gasa upp den!

Trodde fram till nyligen att det inte gick att koppla upp den mer än ett par decimeter på 3:an men helt plötsligt kommer man på det och den sticker till skyn närhelst man vill (helt utan ryck).

Lägg ner powerwheelandet och använd kopplingen!

My 2 cents...
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Beställde en sån här trevlig burk nyss :D Kunde inte hålla mig borta när man läser alla positiva kommentarer från folk som installerat en. Tog hela kitet med plattor för blockering av SAS-systemet.
 

Bifogat

  • P4110045.jpg
    P4110045.jpg
    80.9 KB · Visningar: 105

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Beställde en sån här trevlig burk nyss :D Kunde inte hålla mig borta när man läser alla positiva kommentarer från folk som installerat en. Tog hela kitet med plattor för blockering av SAS-systemet.

Jag är ingen expert men SAS-prylar är inte det 950? Du har väl en 990?
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Jag är ingen expert men SAS-prylar är inte det 950? Du har väl en 990?

Är ganska säker på att det sitter sas-system på både 990 & 950. Denna boxen är ju i första hand designad till superduken som har 990 motorn. Har läst några guider om hur man går till väga för att ta bort sas på just superduke.
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Är ganska säker på att det sitter sas-system på både 990 & 950. Denna boxen är ju i första hand designad till superduken som har 990 motorn. Har läst några guider om hur man går till väga för att ta bort sas på just superduke.

OK, my bad i så fall. SD 990 har väl insprutning antar jag.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Nu när jag har lärt mig använda kopplingen så ser jag ingen anledning i världen till varför någon vill powerwheela!? Önskar bara att jag fattat det tidigare när jag tyckte det var jätteläskigt att koppla och safe att gasa upp den!

Trodde fram till nyligen att det inte gick att koppla upp den mer än ett par decimeter på 3:an men helt plötsligt kommer man på det och den sticker till skyn närhelst man vill (helt utan ryck).

Lägg ner powerwheelandet och använd kopplingen!

My 2 cents...

Poweruuuilande andvänds med fördel när man ska visa att en hoj är så kraftfull att den måste wheela! Koppling när man ska köra på bakhjulet :fakta
 
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top