Ktm 950 sm

Haknyckel till bakstötdämparen

Är det någon som har en sån som kan mäta upp hur stor den är? Vägrar att betala 800-900 spänn för en sån grej som man använder nån enstaka gång. Tänkte be en polare skära ut en med vattenjet men jag behöver måtten.

Tack på förhand.
 
Är det någon som har en sån som kan mäta upp hur stor den är? Vägrar att betala 800-900 spänn för en sån grej som man använder nån enstaka gång. Tänkte be en polare skära ut en med vattenjet men jag behöver måtten.

Tack på förhand.

Om du har en 950 själv så är det väl bara att gå ut och mäta? ;).

Jag har inget skjutmått så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Se dock till att den går runt och låser "klon" från baksidan så du inte kan slinta med den. Det gör ont och blir fula märken. Haknyckeln som jag hade till Kawan var för kort "böj" på, så det var lätt att slinta med den. "Böjen" var så kort att "klon" i princip lyftes ur sitt spår när man började vrida. Ej bra...

Mvh //Robert
 
Åka långt med 990

Har sett en del som undrar hur vida 990 passar som långfärdshoj.

Igår åkte jag 24 mil ner till Halmstad på diverse småvägar, ca 5 timmar.
Stannade och käkade. Spanade in lite brudar i Tylösand.

Sedan hem på motorvägen 18 mil 1,5 timme (pendlade mellan 130-150).

Inga problem... skulle kunna köra lika lång idag.
 
Har sett en del som undrar hur vida 990 passar som långfärdshoj.

Igår åkte jag 24 mil ner till Halmstad på diverse småvägar, ca 5 timmar.
Stannade och käkade. Spanade in lite brudar i Tylösand.

Sedan hem på motorvägen 18 mil 1,5 timme (pendlade mellan 130-150).

Inga problem... skulle kunna köra lika lång idag.

För mig jag nämnt det förut men iaf.. kört 35mil enkel väg till Luleå när jag gjorde service förra sommaren. Lite hård sadel men gick alldeles utmärkt. Tråkiga var bara på väg tillbaka när det spöregnade i 18 mil och tempen gick ner till +6C..

Just ja.. det är ju en 950 och inte en 990 jag pratar om nu..
:banana
 
Sitter och kollar lite på justering av fjädringen och har lite frågor.

Gäller nedanstående både fram och bak?

Funkar dessa inställningar om man väger 0,1 ton? :gnissla

Jag kör inte på bana men upplever ändå hojjen som lite instabil i kurvor. Känner även en tendens till att den ska börja wobbla i farter över 140 km/h om vägen är lite ojämn. Har detta med fjädringen att göra eller är det nåt annat?

Nu har jag justerat in hojen (handtag och sånt ) och ändrat fjädringen så att det skall bli som du skriver Niklas:
Fullt in sedan ut :
Komp 17
Retur 8
 
Sitter och kollar lite på justering av fjädringen och har lite frågor.

Gäller nedanstående både fram och bak?

Funkar dessa inställningar om man väger 0,1 ton? :gnissla

Jag kör inte på bana men upplever ändå hojjen som lite instabil i kurvor. Känner även en tendens till att den ska börja wobbla i farter över 140 km/h om vägen är lite ojämn. Har detta med fjädringen att göra eller är det nåt annat?

exakt exakt, har haft precis samma problem! eller rättare sagt har samma problem!
det ända jag fått till svar är att framhjulet inte är riktigt centrerat?? tycker jag har gjort rätt enl enstruktions manualen mm. men inget verkar hjälpa:confused:
 
exakt exakt, har haft precis samma problem! eller rättare sagt har samma problem!
det ända jag fått till svar är att framhjulet inte är riktigt centrerat?? tycker jag har gjort rätt enl enstruktions manualen mm. men inget verkar hjälpa:confused:

Kolla däcktrycket om detta ej är gjort. hade det problemet när de var lite lågt däcktryck..
 
exakt exakt, har haft precis samma problem! eller rättare sagt har samma problem!
det ända jag fått till svar är att framhjulet inte är riktigt centrerat?? tycker jag har gjort rätt enl enstruktions manualen mm. men inget verkar hjälpa:confused:

Min hoj har gått 200 mil så jag tycker att framhjulet ska vara centrerat men man vet ju aldrig. Kan vara värt att kolla upp. Även lufttrycket ska kollas lite noggrannare.
 
vem va det som jag och kompisen kom ikapp på tjörnbron nu ikväll, du körde en 950 tror jag, någon som känner sig träffad.
 
lufttryck ??

tja . är det någon som har koll på vad det ska vara för tryck i fram däcket ?? :va

har samma problem som dom några rader upp. känns som lätt vobbel i höga farter . känns dock bara när man svänger .
 
Last edited:
tja . är det någon som har koll på vad det ska vara för tryck i fram däcket ?? :va

har samma problem som dom några rader upp. känns som lätt vobbel i höga farter . känns dock bara när man svänger .

Enligt manualen: 2,4 bar i båda däcken om du kör själv. 2,6 i bak om du har passagerare, det gäller orginaldäcken. Jag har dock 2,8 bak och 2,5 fram med mina Metzeler däck. Jag upplever lite vobbel tidvis i 180+, men det är ju inte i de hastigheterna denna hoj är som roligast.

Jag bumpar upp min fråga lite och hoppas på hjälp (Ni som undrar om SAS har ju 160 sidor tråd o läsa, det står massa om det)

Hände samma sak nu idag/kväll, går dåligt :/

Tjena! Här har vi en nybliven sumoägare :)

Slänger ut en krok här o hoppas på lite reflektioner. Jag har en -07a med acra, ECP fortfarande ikopplat som går totalt ruttet på kvällen/natten och jag tänkte kolla om det kan vara så jäkla kinkigt att den går dåligt när den inte är/blir riktigt varm?

Har toppat den dagtid i 220 bara för o testa, men på kvällen så gör den 160 o börjar skjuta eldflammor o grejs och när man försöker vara lite cool inne i stan så gör den 35 på 1an o sen börjar den hosta o skjuta flammor och lika på 2an gör den knappt 50. 3an hakar sig vid 90 eller nåt o så pressar man vidare o så hostar den i 5-6 sek, skjuter lite flammor o sen varvar den till o går helt plötsligt som FAN.

Den går som sagt bra när det är varmt ute, men så här ska ju knappast en hoj bete sig.

Hojen ska enligt förre ägaren vara inställd efter acra vid montering, det ska även vara 16-drev fram, men det känns som att nåt inte är rätt inställt med förgasarna eller vad kan det annars vara?

Jag ska kontakta verkstaden som monterade acra och "ställde in hojen efter nya piporna" i morgon, vill inte hänga ut dom eller så för jag vet inte om dom gjort allt rätt eller om det är nåt slarv eller vad det nu kan vara.

Tacksam för reflektioner och tips på hur jag kan felsöka lite på amatörnivå.

Hittade i en KTM 640 tråd att tändhatten kan sitta dåligt på stiftet, jag rev bort tanken och kollade och det var samma på min 950. "mittdelen" på hatten var lös o glappade 2-3mm... drog åt det och monterade ihop allt och nu går hojen SJUUUKT jävla bra. Så jävla nöjd :) :banana
 
Last edited:
Fy fan va jag älskar min hoj :D

En dag på Kemora var helt underbart

Jag med!

Var ut på en långsvång igår och den är ju helt underbar. Då ska man veta att min är helt orginal så den kommer bli 4 dubbelt bra om 6 dagar:

Då blir det 100 mils service, nya öppna italienska pipor+ mappning och 16 kuggs drev:D:D:D:D:D
 
tjö

har en fundering, KTM950/990 VS. HONDA CB1000 R

jag menar skulle man bli missnöjd om man bytte till HONDAn, det är ju trotts allt en streetfighter:va

det verkade för övrigt hjälpa att höja däcktrycket till 2,5+2,5 i sulorna!
 
Last edited:
tjö

har en fundering, KTM950/990 VS. HONDA CB1000 R

jag menar skulle man bli missnöjd om man bytte till HONDAn, det är ju trotts allt en streetfighter:va

det verkade för övrigt hjälpa att höja däcktrycket till 2,5+2,5 i sulorna!

En "tråkradfyra" som är lika rolig som en wettexduk jämfört med den livliga karaktären på en KTM?

Du måste testa för att avgöra själv, i mitt fall är valet enkelt...:)
 
En "tråkradfyra" som är lika rolig som en wettexduk jämfört med den livliga karaktären på en KTM?

Du måste testa för att avgöra själv, i mitt fall är valet enkelt...:)

Håller med. Däremot skulle jag gäran komplettera (om pengarna funnits) garaget med en R1 eller GSXR 1000 men jag skulle aldrig byta min hoj mot en sådan.
 
Enligt manualen: 2,4 bar i båda däcken om du kör själv. 2,6 i bak om du har passagerare, det gäller orginaldäcken. Jag har dock 2,8 bak och 2,5 fram med mina Metzeler däck. Jag upplever lite vobbel tidvis i 180+, men det är ju inte i de hastigheterna denna hoj är som roligast.

I 180+ är ju nästan acceptabelt att den inte går klippstadigt. Den är ju inte gjord för sånna hastigheter. Men 140 vill man ju gärna kunna kryssa omkring i utan att sitta på helspänn hela tiden.

Ska iväg en sväng ikväll. Ska kolla luften och eventuellt justera lite så får vi se om det hjälper.

Tack för tipsen så länge.
 
Håller med. Däremot skulle jag gäran komplettera (om pengarna funnits) garaget med en R1 eller GSXR 1000 men jag skulle aldrig byta min hoj mot en sådan.

Vet inte om jag håller med :-)
Dom ska ju användas vid samma tillfälle och då vill jag köra SMR. Däremot så kompleterar jag gärna med en träskmoppe, en GS och en bobber ;-P
 
Håller med. Däremot skulle jag gäran komplettera (om pengarna funnits) garaget med en R1 eller GSXR 1000 men jag skulle aldrig byta min hoj mot en sådan.

Är det bara jag eller känns det som en KTM har en själ? Typ alla jappshojar känns helt själlösa och opersonliga?
Jag hade gärna bott närmare en bana och haft en 90-95as 750 gixxer så man hade kunnat köra bana utan att grina blod om man glider av :)

Blev beställning av nytt bakdäck iaf.. Eftersom avstånden är långa här uppe och kurvorna inte för snäva så blev det att prova ett Michelin Pilot Road 2ct.. får se hur det går :gnissla

Hittade i en KTM 640 tråd att tändhatten kan sitta dåligt på stiftet, jag rev bort tanken och kollade och det var samma på min 950. "mittdelen" på hatten var lös o glappade 2-3mm... drog åt det och monterade ihop allt och nu går hojen SJUUUKT jävla bra. Så jävla nöjd :) :banana

Härligt att du hittade källan till problemet! :yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top