Ktm 950 sm

Läste längre bak i tråden att någon haft problem med "oljeläckage" nere vid cylinderfoten. Jag hade pyttelite tidigare men upptäckte igår att de blivit värre. Är det ett vanligt fel som fixas på garantin?

Hojen har gått ca 860mil och en månad sen senaste servicen. Skickar med en dåligt bild från ena sidan.
olja11-747.JPG

det var rätt vanligt. jag hade lite läckage på min men de slutade efter typ 6-700 mil.
Polarn fick sin ena packning bytt.
hur mycket läcker det då?

/Freddan
 
hejhopp!

Får man vara med här nu när Niklas har lurat en att skaffa motard? =)


/Spiff numera lycklig ägare till en SMR
 
Får man vara med här nu när Niklas har lurat en att skaffa motard? =)


/Spiff numera lycklig ägare till en SMR

Nej nej nej, inte förrän du hämtat den! Seså, släp fram, koppla på bil, köra göteborg, chop chop!!!


:)
 
Vadå släp fram? funkar den inte så man måste ta den på släp?

:D

Tre har erbjudit sig att låna ut släp och en buss så vi ska nog få hem den =)
 
Kolla på bilden så ser du hur det ser ut. Ser likadant ut på andra sidan.

så nu ser jag bilden.. ser ju lite grisigt ut.
Jag hade inte riktigt så mycket .

kommer de nytt om du tvättar rent?

Åk å prata med något service ställe å se vad dom tycker.
Man vill ju inte åka runt med en smutsig moped ju:gnissla
 
wheelietips efterfrågas!

E inte direkt nån wheeliekung, men practice makes perfect heter det ju. Det verkar däremot finnas en o annan wheeliekung i denna tråd :-)

Mitt problem e att mina wheelies blir accelerationswheelies (gör wheelies sittande). Plockar jag upp den på trean så kan jag ligga trean ut, ev växla upp till fyran. Skulle dock vilja plocka upp den på trean, (alternativt ettan eller tvåan, växla upp till trean el fyran) o sen bara ligga där o cruisa.

Vilka hastigheter plockar ni upp hojen i på 3an, hur plockar ni upp den och hur gör ni för att hitta balansläget? What's the secret sauce?
 
Nej nej nej, inte förrän du hämtat den! Seså, släp fram, koppla på bil, köra göteborg, chop chop!!!


:)

Då är vi 5 då, som har en...snart iaf ;)

Eller är vi 6 :confused:

Edit: Eftersom jag inte hade nått bättre för ig så bläddrade jag bakåt lite i tråden...
Me & Myself
Phat
Sladdfantomen
Niklasinorr
Och snart Spiff-sr

Är det någon som ska till Gälleråsen på KTM dagen den 19:e då?
 
Last edited:
Då är vi 5 då, som har en...snart iaf ;)

Eller är vi 6 :confused:

Edit: Eftersom jag inte hade nått bättre för ig så bläddrade jag bakåt lite i tråden...
Me & Myself
Phat
Sladdfantomen
Niklasinorr
Och snart Spiff-sr

Är det någon som ska till Gälleråsen på KTM dagen den 19:e då?

jag har en plats på ktm dagen ska bara lösa det med barnvakt så kommer jag
 
hahaha, blir ju bara mobbad överallt så jag drar ner och hämtar den i morgon :D

/Spiff

Bäst för dig det!
Man kan ju inte skjuta upp att hämta en grym hoj...är ju som att skjuta upp en date men nån hot chey som man vet kommer att :ligga med en dIreCKt (så där ja, då fick jag in SH's tre mest andvända ord i samma mening).
 
Okey, var inne och gjorde 100 mila service idag..
Tänkte nu fan äntligen skall jag gasa ur den...

Kom upp i ca 180 och kände hur modet försvann..

HUR FAN VÅGAR NI DRA UPP DENNA TYP AV HOJ i 200+ HASTIGHETER?

Kändes fan som om jag skulle blåsa av vägen vilken sekund som helst.
 
Okey, var inne och gjorde 100 mila service idag..
Tänkte nu fan äntligen skall jag gasa ur den...

Kom upp i ca 180 och kände hur modet försvann..

HUR FAN VÅGAR NI DRA UPP DENNA TYP AV HOJ i 200+ HASTIGHETER?

Kändes fan som om jag skulle blåsa av vägen vilken sekund som helst.

Det går att huka sig och komma lite undan fartvinden, den har ju en liten lampkåpa ju :)
 
Okey, var inne och gjorde 100 mila service idag..
Tänkte nu fan äntligen skall jag gasa ur den...

Kom upp i ca 180 och kände hur modet försvann..

HUR FAN VÅGAR NI DRA UPP DENNA TYP AV HOJ i 200+ HASTIGHETER?

Kändes fan som om jag skulle blåsa av vägen vilken sekund som helst.

Man vänjer sig, jag körde med crosshjälm i nästan 500 mil med min SMR & efter ett tag låg man i 170 & uppåt utan vidare... :)
Fast det är ju betydligt enklare att köra fort med min nya Arai-kruka på knoppen... :D
 
Okey, var inne och gjorde 100 mila service idag..
Tänkte nu fan äntligen skall jag gasa ur den...

Kom upp i ca 180 och kände hur modet försvann..

HUR FAN VÅGAR NI DRA UPP DENNA TYP AV HOJ i 200+ HASTIGHETER?

Kändes fan som om jag skulle blåsa av vägen vilken sekund som helst.

Det är bara att flytta bak röven och huka sig, sen håller du vänster hand runt vänster gaffelben och vrider rullen till stop, och väntar:yoparty

Man vänjer sig, jag körde med crosshjälm i nästan 500 mil med min SMR & efter ett tag låg man i 170 & uppåt utan vidare... :)
Fast det är ju betydligt enklare att köra fort med min nya Arai-kruka på knoppen... :D

Och snygg är den också, ja inte du Ubbe men din hjälm:tummenupp
 
Last edited:
Bäst för dig det!
Man kan ju inte skjuta upp att hämta en grym hoj...är ju som att skjuta upp en date men nån hot chey som man vet kommer att :ligga med en dIreCKt (så där ja, då fick jag in SH's tre mest andvända ord i samma mening).

Nä man kan inte låta cheyerna vänta =)

Nu står hon i garaget iof i fel garage men ändå. Tyvärr läcker hon lite olja..... antingen har "någon" glömt skruva åt locket på oljetanken eller så är det nått annat... hon svalnar nu så jag kan tvätta och felsöka... Är det tryck i tanken?

/spiff
 

Bifogat

  • 990 SMR 4.jpg
    990 SMR 4.jpg
    46 KB · Visningar: 109
Last edited:
Nä man kan inte låta cheyerna vänta =)

Nu står hon i garaget iof i fel garage men ändå. Tyvärr läcker hon lite olja..... antingen har "någon" glömt skruva åt locket på oljetanken eller så är det nått annat... hon svalnar nu så jag kan tvätta och felsöka... Är det tryck i tanken?

/spiff

Hehe, grattis! Hur är den jämfört med GS'n?!

Trist med läckaget...hoppas det är nått enkelt som en o-ring som sitter snett. Är själv inte så imponerad av de österrikiska skruva-ihop-hojar skillsen...men hojar, det blir det!
Ska väl inte vara nått tryck i tanken?! Bare å prove!
 
Hehe, grattis! Hur är den jämfört med GS'n?!
Fullständigt galet? Det är nog det bästa sättet att beskriva det :D
Nu har jag bara kört 10 mil men känslan in i kurvorna är som att gå från gummisnodd till skalpell.


Trist med läckaget...hoppas det är nått enkelt som en o-ring som sitter snett. Är själv inte så imponerad av de österrikiska skruva-ihop-hojar skillsen...men hojar, det blir det!
Ska väl inte vara nått tryck i tanken?! Bare å prove!

Dels verkar det som om man på verkstaden i Gbg inte skruvade i oljepåfyllningslocket ordentligt så där läckte det först. Lätt fixat tänkte jag men när jag provade en runda i går kväll så är det fortfarande något ställe på oljetanken det läcker...
Jag var lite otydlig, det var oljetanken jag funderade på om det är tryck i.

UPPDATERING: Oljeläckaget verkar bara bero på att clownen till meck inte hade satt på locket ordentligt. Nu verkar det vara tätt!

Försöker köra in den på det sätt som de rekommenderar på kmt950.info men det går ju inte....
"Finally, make 4-5 more runs at full throttle all of the way to redline, again followed by deceleration against engine compression."
Jag är kass på att wheela så det fixar jag inte, helt omöjligt att hålla framhjulet i backen.
 
Last edited:
Originalinställningen gjorde hojen ganska instabil, speciellt gupp i kurva gjorde att den reste sig och styrde rakt fram. Sportinställningen från manualen gjorde allting stötigt utan att egentligen tillföra något speciellt. Kan dock funka på en slät bana. Jag skall testa detta nästa vecka.
Den inställning jag har nu som jag även ställde in Sladdfantomens SMR med är:
Standard förspänning fram och bak. Kompressionsdämpningen är backad två klick från original dvs att rörelsen när däcket rullar upp på en ojämnhet blir snabb. Returen däremot är satt som sportinställningen plus ytterligare 2 klick hårdare. Snabb rörelse upp och en långsam ner. Hojen blir ganska komfortabel men med en bra kontroll när jag svänger in hastigt i en sväng. Dessutom reser sig inte hojen även vid stora gupp i kurva och bibehåller spåret även på dålig väg:tummenupp

Nu har jag justerat in hojen (handtag och sånt ) och ändrat fjädringen så att det skall bli som du skriver Niklas:
Fullt in sedan ut :
Komp 17
Retur 8
Men vad ska man göra med högfartsdämpningen bak?

När det gäller verktyg för att ändra förspänningen bak har jag sett haknycklar där skaftet sitter förskjutet i förhållande till själva C:t. Jag ska prata med Sme-Johan, han har lösningar på allt.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top