Ktm 950 sm

som sagt höj nålarna och bytt munstycken innan du går för mkt hårdrock bara, finns risk att motorn går lite torr annars:tummenupp

Har läst på en del kring detta och är ganska övertygad att det är SAS(Som jag har kvar) som är anledningen till detta fenomen..

Har inte hittat några som helst bevis på att hojen skulle gå snålt på nätet.. Däremot har jag hittat det de som testat och fått bra värden..

Är dock (som vanligt) väldigt mycket folk som "tror" en massa på internet så man får googla sig blodig :näsblod och försöka bilda en egen uppfattning..

Nån som kört med original bränsle/luft men med andra pipor och utan SAS som kan bekräfta/dementera att hojen slutar bluddra/smälla vid motorbroms?
 
Last edited:
Har läst på en del kring detta och är ganska övertygad att det är SAS(Som jag har kvar) som är anledningen till detta fenomen..

Har inte hittat några som helst bevis på att hojen skulle gå snålt på nätet.. Däremot har jag hittat det de som testat och fått bra värden..

Är dock (som vanligt) väldigt mycket folk som "tror" en massa på internet så man får googla sig blodig :näsblod och försöka bilda en egen uppfattning..

Nån som kört med original bränsle/luft men med andra pipor och utan SAS som kan bekräfta/dementera att hojen slutar bluddra/smälla vid motorbroms?

har tråk SAS:en kvar tyvärr har inte orkat plocka bort den..
fördelen att modda om förgasaren/insprutningen borde väl vara att man kan plocka ut mer effekt ur motorn tack vare öppnare system mm..

jag behövde inte googla på internet för att ta reda på det.. snacka med mekken på MCKompaniet och Peter Hansson på JWF i skövde, båda bekräfta ovanstående:yoparty
 
har tråk SAS:en kvar tyvärr har inte orkat plocka bort den..
fördelen att modda om förgasaren/insprutningen borde väl vara att man kan plocka ut mer effekt ur motorn tack vare öppnare system mm..

jag behövde inte googla på internet för att ta reda på det.. snacka med mekken på MCKompaniet och Peter Hansson på JWF i skövde, båda bekräfta ovanstående:yoparty

Även jag kan bekräfta att mek på MCkompaniet och mek på Lindroths i lule säger samma sak för mina LeoV. Höj nålarna ett snäpp (till mitten läget om ej redan där?) sen flytta bakre munstycke fram och sätt in ett 165 bak.
Då kan man köra utan db-killers om så behagas..
 
Även jag kan bekräfta att mek på MCkompaniet och mek på Lindroths i lule säger samma sak för mina LeoV. Höj nålarna ett snäpp (till mitten läget om ej redan där?) sen flytta bakre munstycke fram och sätt in ett 165 bak.
Då kan man köra utan db-killers om så behagas..

Finns många yrkesmän som sagt både si och så till mig ang. allt möjligt.

jag kan oxå jobba som mekaniker och jag tror en massa jag med som ni märker.. :)

Någon av dessa mekaniker som testat avgasvärdena före och efter? annars säger dom ju bara vad dom tror eller vad någon annan sagt till dom..

Bekräftat i mina ögon är ett papper med mätvärden.. =)
 
Finns många yrkesmän som sagt både si och så till mig ang. allt möjligt.

jag kan oxå jobba som mekaniker och jag tror en massa jag med som ni märker.. :)

Någon av dessa mekaniker som testat avgasvärdena före och efter? annars säger dom ju bara vad dom tror eller vad någon annan sagt till dom..

Bekräftat i mina ögon är ett papper med mätvärden.. =)

Är väl inget problem om du nu säger att det fungerar eller hur :) Bara att tuta o köra. Skiter det sig får du väl ringa LeoVince och ifrågasätta deras "Machine-specific tuned to work with stock fuel settings".

Dock såg jag inte det någonstans på/i lådan jag fick.. :va

Som sagt.. Är ju bra test om du kör nu.. håller det så behöver andra som köper sen inte lämna in för ombestyckning ;)

990 är väl lite enklare då man monterar på piporna (med db-killers) slår igång, låter stå på tomgång i 15 min sedan stänger av. Då justerar insprutningen sig själv efter de nya piporna.

I slutändan är väl bänkning bäst om man vill ha optimala inställningar.. förgasare eller inspr..
 
korkad fråga gällande däck..

Om storleken på däcket är den samma som det som redan sitter på (syncsen) vad är det då som gör att det inte skulle fungera med ett annat märke.
Typ Michelin kan man ju välja KTM och hitta rätt däck. Men Metzler har inga däck för supermoto men däremot för superduke?

/däckN00ben..
 
korkad fråga gällande däck..

Om storleken på däcket är den samma som det som redan sitter på (syncsen) vad är det då som gör att det inte skulle fungera med ett annat märke.
Typ Michelin kan man ju välja KTM och hitta rätt däck. Men Metzler har inga däck för supermoto men däremot för superduke?

/däckN00ben..

Samma däck som sitter på SD funkar bra på SM också, det är ju i princip samma hoj men med längre fjädring på SM. Däremot så skall du inte blanda däckmodell hursomhelst eftersom det är olika profiler på däcken beroende på vad de är avsedda för...

990 är väl lite enklare då man monterar på piporna (med db-killers) slår igång, låter stå på tomgång i 15 min sedan stänger av. Då justerar insprutningen sig själv efter de nya piporna.

I slutändan är väl bänkning bäst om man vill ha optimala inställningar.. förgasare eller inspr..

Messerschmidtmode On:

Insprutet på motorcyklar ställer inte om sig automagiskt, oavsett om man resetar ECU vilket man gör med tomgångstricket på LC8 och RC8 motorerna. Vid reset så låter man bara de olika sensorerna "börja om från början" med temperatur, tändgivare och gasspjäll m m.
Eftersom en motorcykel inte har luftmängdsmätare som en bil så kan den inte justera sig efter vilka pipor eller vilket luftfilter man monterar. Lambdasonden som sitter på våra hojar är en smalbandslambda som bara justerar på tomgång för att få snåla avgasvärden, det är också den som gör att vi får ett ryck vid gaspådrag på låga varv.
Om du byter lambasonden mot en bredbandslambda och till exempel en TuneBoy så kan du mappa på gatan utan bänk, då får du mappningar som stämmer bättre överens med verkligheten än vad bänkarna gör.
Med Tuneboy kan du även stänga av smalbandslambdan så att du får ett mjukare pådrag. Du kan även stänga av strypningarna som sitter på de lägre växlarna. De försvinner även med Akramappen som man får när man köper ett Akrasystem.
Om du ändrar förutsättningarna för en motor vad det gäller luft in och ut så skall du alltid mappa den för de nya förutsättningarna. Dels för effekt och körbarhet och dels för att motorn skall må bra i längden...

Messerbissermode Off:
 
Last edited:
Samma däck som sitter på SD funkar bra på SM också, det är ju i princip samma hoj men med längre fjädring på SM. Däremot så skall du inte blanda däckmodell hursomhelst eftersom det är olika profiler på däcken beroende på vad de är avsedda för...



Messerschmidtmode On:

Insprutet på motorcyklar ställer inte om sig automagiskt, oavsett om man resetar ECU vilket man gör med tomgångstricket på LC8 och RC8 motorerna. Vid reset så låter man bara de olika sensorerna "börja om från början" med temperatur, tändgivare och gasspjäll m m.
Eftersom en motorcykel inte har luftmängdsmätare som en bil så kan den inte justera sig efter vilka pipor eller vilket luftfilter man monterar. Lambdasonden som sitter på våra hojar är en smalbandslambda som bara justerar på tomgång för att få snåla avgasvärden, det är också den som gör att vi får ett ryck vid gaspådrag på låga varv.
Om du byter lambasonden mot en bredbandslambda och till exempel en TuneBoy så kan du mappa på gatan utan bänk, då får du mappningar som stämmer bättre överens med verkligheten än vad bänkarna gör.
Med Tuneboy kan du även stänga av smalbandslambdan så att du får ett mjukare pådrag. Du kan även stänga av strypningarna som sitter på de lägre växlarna. De försvinner även med Akramappen som man får när man köper ett Akrasystem.
Om du ändrar förutsättningarna för en motor vad det gäller luft in och ut så skall du alltid mappa den för de nya förutsättningarna. Dels för effekt och körbarhet och dels för att motorn skall må bra i längden...

Messerbissermode Off:

Jag tänkte nog byta både bak och fram även fast fram har lite liv kvar i sig.. just för att det ska bli "samma mönster, profil etc" :)

Det där med tomgångstricket.. läste nånstans att det fungerar +-10% i värdena.. så därför bör man inte göra det och köra utan db-killers utan behöver då mappa om.. men det är ju med insprutning.. och har ju inte det så måste pilla med nål o munstycken istället :huvet
Men som sagt.. är ju n00b i denna värld så.. blir lite fel ibland.. därför jag frågar här :D

Som sagt.. känns ju alltid tryggare att lämna in till någon som vet vad dom gör.. förhoppningsvis. Därför mina ligger i låda fortfarande.. :gråta
Men första veckan i Augusti blir det ändring på det :banana
(finally!!!)
 
Det där med tomgångstricket.. läste nånstans att det fungerar +-10% i värdena.. så därför bör man inte göra det och köra utan db-killers utan behöver då mappa om.. men det är ju med insprutning.. och har ju inte det så måste pilla med nål o munstycken istället :huvet
Men som sagt.. är ju n00b i denna värld så.. blir lite fel ibland.. därför jag frågar här :D

(finally!!!)

Keihin EFI som KTM använder är inte adaptive, dvs kan inte ändra map beroende på hur mycket luft som kommer in. Det finns sensorer för trottelposition, lufttemp, vattentemp, lambda (smalband), batteriets volttal och externt lufttryck (dvs höjd över havet). Alla dessa sensorer ger ECU:n möjlighet att justera sig inom mappen upp till vissa topvärden. Den kan däremot inte gå över dessa värden så om motorn kan andas friare med ljuddämpare och öppet luftfilter så kommer bara sensorn för lufttryck att gå i toppen och feta på lite grann men fortfarande inom mappen. Jag har inte en susning om hur många procent vi pratar men gissnings så är det väldigt små skillnader.

Med en PowerCommander så kan man lägga på en kurva ovanpå det som ECU:n skickar ut och "manuellt" feta på med soppa för att anpassa soppamängden mot luftmängden. Med Tuneboy så byter du hela mappen som ligger i ECU för att anpassa den för de nya förutsättningarna.
 
Keihin EFI som KTM använder är inte adaptive, dvs kan inte ändra map beroende på hur mycket luft som kommer in. Det finns sensorer för trottelposition, lufttemp, vattentemp, lambda (smalband), batteriets volttal och externt lufttryck (dvs höjd över havet). Alla dessa sensorer ger ECU:n möjlighet att justera sig inom mappen upp till vissa topvärden. Den kan däremot inte gå över dessa värden så om motorn kan andas friare med ljuddämpare och öppet luftfilter så kommer bara sensorn för lufttryck att gå i toppen och feta på lite grann men fortfarande inom mappen. Jag har inte en susning om hur många procent vi pratar men gissnings så är det väldigt små skillnader.

Med en PowerCommander så kan man lägga på en kurva ovanpå det som ECU:n skickar ut och "manuellt" feta på med soppa för att anpassa soppamängden mot luftmängden. Med Tuneboy så byter du hela mappen som ligger i ECU för att anpassa den för de nya förutsättningarna.

Ah.. so.. köpa tuneboy och pilla med hela mappen själv.. eller köpa powercommander och bara justera in en "extra mapp" som hamnar ovanpå typ?
Vet inte varför jag frågar.. har ju ingen 990 :( kul att veta dock.
Det där med av/på gas känner jag på min 950 på 1:an o 2:an ibland..
 
Det ska aldrig vara lätt.. så klart är däcken jag vill ha inte officiellt godkända enligt KTMs däcklista..
KTM däcklista

Dessa är godkända till 950 SM SMR
Michelin Pilot Road S
Avon AV60 Viper,Sport,Supersport
Avon AV56 Storm-ST
Avon VP2 AV60 Sport/Supersport
Dunlop Sportmax D208RR
Pirelli Scorpion Sync
Pirelli Diablo Rosso
Pirelli Angel ST
Bridgestone BT 003 RStreet
Dunlop Sportmax Qualifier 2

Är väl lika bra att bara köpa nytt Sync bakdäck i år.. hmm.. då får jag ju en 1600:- över.. :banana
 
Hej alla!

Jag är ny här på SH, och har en liten fråga.
Är det någon som testat att montera en progresiv gasrulle på era 990 SM, och i såfall blir det stor skillnad i ryckigheten på låga varv vid långsam körning?
 
Last edited:
Det ska aldrig vara lätt.. så klart är däcken jag vill ha inte officiellt godkända enligt KTMs däcklista..
KTM däcklista

Dessa är godkända till 950 SM SMR
Michelin Pilot Road S
Avon AV60 Viper,Sport,Supersport
Avon AV56 Storm-ST
Avon VP2 AV60 Sport/Supersport
Dunlop Sportmax D208RR
Pirelli Scorpion Sync
Pirelli Diablo Rosso
Pirelli Angel ST
Bridgestone BT 003 RStreet
Dunlop Sportmax Qualifier 2

Är väl lika bra att bara köpa nytt Sync bakdäck i år.. hmm.. då får jag ju en 1600:- över.. :banana

Inget av däcken jag kör på är "godkända" av KTM och det funkar hur bra som helst. Om man läser listan för t ex 990 SMR så är det andra däck där, och då är det ju i princip samma hoj och samma typ av körning. Dessutom går utvecklingen på däck fort så du skall inte ta sådana där listor på så mycket allvar. Till exempel saknas Michelin Power Pure Street som är ett oerhört bra däck, och det finns många liknade exempel.

Välj ett däck som passar just din körning så blir det bra, oavsett om det finns på listan eller ej. Min poäng är att det inte är något fel på däcken på listan, det är jättebra däck och om man är nöjd med t ex Sync så är det ju inget fel på det, men stirra dig inte blind på vad som står på en lista utan se det som förslag, det finns massor av däck som är bättre

Det enda man inte skall sätta på är specialversionerna av vissa däck tillverkade för specifika modeller av hojar. De säck som sitter original har ibland vissa specifika egenskaper. Hayabusan har ett speciellt däck avsett för hög belastning i höga farter och Dunlop gjorde en speciell version av Qualifier för ZX10R -06 till exempel. Det däcket var för övrigt ett skitdäck jämfört med de vanliga Qualifier som man köpte i butik.
Anledningen till att jag skriver detta är att vi nuförtiden ofta köper däck själva från t ex Tyskland och då måste man hålla koll på att det inte en specialversion man köper. Det är ju ingen vits att köpa ett framdäck avsett för Hayabusakörning i 300 blås på Autobahn och sätta det på en 990 SM...:)

Ta kontakt med Hojdäck.se och snacka med dem om vad de rekommenderar, bra priser, bra service och mycket kunniga killar...
 
Det ska aldrig vara lätt.. så klart är däcken jag vill ha inte officiellt godkända enligt KTMs däcklista..
KTM däcklista

Dessa är godkända till 950 SM SMR
Michelin Pilot Road S
Avon AV60 Viper,Sport,Supersport
Avon AV56 Storm-ST
Avon VP2 AV60 Sport/Supersport
Dunlop Sportmax D208RR
Pirelli Scorpion Sync
Pirelli Diablo Rosso
Pirelli Angel ST
Bridgestone BT 003 RStreet
Dunlop Sportmax Qualifier 2

Är väl lika bra att bara köpa nytt Sync bakdäck i år.. hmm.. då får jag ju en 1600:- över.. :banana

Jag tycker du ska prova nått annat däck än just Scorpion Sync men du gör ju som du vill förstås...
Jag fick inte ut så mycke mil på det å fästet va inte speciellt bra heller!
 
Är det nagon som har en uppsattning passagerarfotpinnar till en 950 R att sälja?
Behöver egentligen bara den högra som jag lyckades skrota.. :dummer

Kanske är samma pa alla 950/990SM, vet dock att det är andra till Superduke'n.
 
Hjälp!!! Jag har fått problem med hojen (en 990 sm-09) Det läcker bränsle från undersidan tanken,där som bränslepumpen sitter.någon som haft liknande problem,och i så fall vad är felet.
 
Hjälp!!! Jag har fått problem med hojen (en 990 sm-09) Det läcker bränsle från undersidan tanken,där som bränslepumpen sitter.någon som haft liknande problem,och i så fall vad är felet.

Kolla slangarna och själva "skruven" som är en bränslekran. Det går en slang till insprutningen och en till den andra bränslekranen som sitter på höger sida. Slangen som går till insprutningen har en snabbkontakt som du kan lossa och trycka på plats igen, skall klicka i ordentligt. Sen är det bara slangklämmor och gummislang. Själva pumpen sitter "i" nederdelen på tanken och borde inte kunna läcka på en -09 om den inte varit lös?

Nä, jag sätter 50 spänn på att det bara är gummislangarna som måste på plats ordentligt, det är ingen rocket science direkt i konstruktionen:)
Har den varit på service nyligt och någonting har gjorts med luftfilter eller dylikt så har tanken varit av och då är det speciellt slangen som går mellan tankhalvorna som inte är påsatt ordentligt...
 
Tjenare ni med sm 950. Jag har en liten fråga då jag går och är sugen på att köpa en sådan.

Hur är det att köra längre sträckor på en sådan? Kör en z750 nu, undrar hur stor skillnad det blir vid 30 mil och längre. Undrar även lite om hur det är att köra med passagerare. Har en flickvän som mer än gärna vill följa med när man ska ut och åka..
 
Hjälp!!! Jag har fått problem med hojen (en 990 sm-09) Det läcker bränsle från undersidan tanken,där som bränslepumpen sitter.någon som haft liknande problem,och i så fall vad är felet.

Vet inte riktigt hur det ser ut på 990 men på 950 har det förikommit läkage ifrån bränslenivågivaren som sitter uppe under bakom tanken.

Kanske skulle kunna vara något att kolla oxå om det inte är nån av slangkopplingarna som läcker
 
Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

  Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back
Top