Ktm 950 sm

Tackar! Noterar olja och kylarvätska. Några övriga tips...? Har aldrig kört eller "kört in" någon landsvägsreggad hoj tidigare (bortsett från en körlektion och en provtur med en Sumo).
 
Ligg inte på samma varv längre sträckor utan växla mycket o kör på olika varvtal:tummenupp

Aha! Tackar tackar. Ska komma ihåg det.

Vad betalar ni för försäkringen på era Sumos? Jag ringde till Länsförsäkringar (där jag har mina andra försäkringar) och de skulle ha 57 jävla tusen spänn för en helförsäkring. Sedan rinde jag till Bilsport & MC. De skulle ha 4 800:-.
Jag tror INTE att jag väljer Länsförsäkringar.:huvet
 
Det var billigt. Jag betalar 9200 för halv/hel på Bilsport. Är under 24. :(
 
Aha! Tackar tackar. Ska komma ihåg det.

Vad betalar ni för försäkringen på era Sumos? Jag ringde till Länsförsäkringar (där jag har mina andra försäkringar) och de skulle ha 57 jävla tusen spänn för en helförsäkring. Sedan rinde jag till Bilsport & MC. De skulle ha 4 800:-.
Jag tror INTE att jag väljer Länsförsäkringar.:huvet

Det va märkligt.Jag skulle få betala 48.000 på länsförs och 7.500 på bil/mc.skumt att det blev dyrare för dig på läns men billigare på bil/mc.
 
Bensin förbrukning

Hur mycket drar 950 sm,någon som har en hum.
Min xt drar alltid under0,5 hur fasen jag än kör.
Kanske kvittar::confused:
 
Jag har bara kört några tankar, men 0.6-07 har det legat på. Hade en z750 innan som också alltid drog under eller omkring 0.5. Spelar eg. ingen större roll men det är kul att kolla. :)
 
Till er som köpt nya SM:
Angående inkörningen; följde ni det som står i manualen till punkt och pricka?
T.ex. köra max;
55 km/h på 1:an
75 km/h på 2:an
100 km/h på 3:an
120 km/h på 4:an
145 km/h på 5:an
170 km/h på 6:an
 
Det är väl inga fel att följa den rekomendationen, allafall första 30-40 milen. Men som sagt absolut viktigast är att inte segdra dvs hög växel till låg fart. Tänk att motorn ska rulla lätt hela tiden.
 
Det är väl inga fel att följa den rekomendationen, allafall första 30-40 milen. Men som sagt absolut viktigast är att inte segdra dvs hög växel till låg fart. Tänk att motorn ska rulla lätt hela tiden.

Jo, jag förstår hur du menar. Det är ju där avsaknaden av varvmätaren kommer in i bilden. Nu får man ju istället sitta och gissa varvtalen genom att känna på vibrationerna från motorn.
Väldigt synd att KTM missade en sådan detalj.
 
Nu vet jag att jag är jävligt dryg med alla mina frågor, men jag är ju helt bortdribblad gällandes motorcyklar. Därför kommer ytterligare en knäpp amatörfråga;
När ni ligger och glider i c:a 100 km/h... Vilken växel ligger ni på då?
Ska hämta hojen i Gävle på onsdag och nästan hela vägen hem är finfin 110-sträcka. Eftersom hojen en ny ska den ju köras in propert. Men hur fan ska jag då köra? Ligga och kryssa mellan 70-110 km/h hela vägen? Man ska ju visst växla mycket och ligga på olika varvtal. Men jag vill ju heller inte att min handledare ska tröttna på mig och dra ifrån mig av ren tristess...
 
Nu vet jag att jag är jävligt dryg med alla mina frågor, men jag är ju helt bortdribblad gällandes motorcyklar. Därför kommer ytterligare en knäpp amatörfråga;
När ni ligger och glider i c:a 100 km/h... Vilken växel ligger ni på då?
Ska hämta hojen i Gävle på onsdag och nästan hela vägen hem är finfin 110-sträcka. Eftersom hojen en ny ska den ju köras in propert. Men hur fan ska jag då köra? Ligga och kryssa mellan 70-110 km/h hela vägen? Man ska ju visst växla mycket och ligga på olika varvtal. Men jag vill ju heller inte att min handledare ska tröttna på mig och dra ifrån mig av ren tristess...

Välj en mindre 70/90-väg?
När jag kör så ligger jag på 5an, 6an använder jag nästan bara över 120kmh.
 
Välj en mindre 70/90-väg?
När jag kör så ligger jag på 5an, 6an använder jag nästan bara över 120kmh.


Tack för svar!
Jo, att hitta en annan väg låter som en utsökt idé.
När jag var ute och provade en motsvarande hoj låg jag på 6:an i 110 km/h. Hade riktigt dålig koll på växlarna.
Fan vad jag saknar en varvmätare!
 
Tack för svar!
Jo, att hitta en annan väg låter som en utsökt idé.
När jag var ute och provade en motsvarande hoj låg jag på 6:an i 110 km/h. Hade riktigt dålig koll på växlarna.
Fan vad jag saknar en varvmätare!

När du väl kört in den är det utmärkt att ligga i ca 100 på 3:an, bara ge extra gas så går den på hjulet (iof har jag drevat lite), skoj köra om bilar på bakslangen :2cool
 
När ni ligger och glider i c:a 100 km/h... Vilken växel ligger ni på då?

Man ligger på en sådan växel så att motorvarvet är bra, och det hör man.
Varför hålla på att titta på varvräknare. Enda tillfället en varvräknare hade varit bra att ha är vid bullermätningar, nu får man gå på känsla.

Det bästa, tycker jag, är att lära sig hojen och lysna till hur den går. Du har inte tid på bana att kolla varvräknaren.

Crusar jag ligger jag på 5:an i 100, aktivt 3:an.

PS. Byt däck det första ni gör. Michelin Pilot Power eller Metzler M3 är perfekt.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top