Ktm 950 sm

100 milaservice

:tummenupp

Nice.
100 mil inkörning.
Snarast sörvis,så fort jag får en tid.
Dragit max 2 dl olja.
Tjuter från bak broms .
Annars helt OK.
Kul mc det här.

Hoppas att din handlare gör ett bättre jobb än min.Dom överfyllde motorn med 7dl.Jag puttrade hem,och öppnade oljepåfyllningen.Det forsade då ut en hel del olja.Sedan fick jag slanga ur resten,tills jag kom ner till rätt nivå.
Körde sedan 10mil,och såg då att höger kylarvinge satt helt löst,samt att ena skruven hade försvunnit.På ena vakumslangen till förgasaren satt slangklammern mitt på slangen.Motorn rymmer 3liter olja enligt boken,och dom tog betalt för 4 liter.Men man kan väl inte begära så mycket,eftersom det endast kostade 3600kr!!!
 
Hoppas att din handlare gör ett bättre jobb än min.Dom överfyllde motorn med 7dl.Jag puttrade hem,och öppnade oljepåfyllningen.Det forsade då ut en hel del olja.Sedan fick jag slanga ur resten,tills jag kom ner till rätt nivå.
Körde sedan 10mil,och såg då att höger kylarvinge satt helt löst,samt att ena skruven hade försvunnit.På ena vakumslangen till förgasaren satt slangklammern mitt på slangen.Motorn rymmer 3liter olja enligt boken,och dom tog betalt för 4 liter.Men man kan väl inte begära så mycket,eftersom det endast kostade 3600kr!!!

Min service var lite billigare men jag är fortfarande osäker på hur bra skick växellådan är. Någon som hört något mer om detta, stod tidigare i tråden att flera tycktes märke försämringar runt 100mil. Min är inte alls lika exakt nu och det känns som att den inte kopplar ur helt i bland.
Kul du och jag har likadan Mc och likadan skoter (min skoter är en -04, hojjen -06).
 
Hoppas att din handlare gör ett bättre jobb än min.Dom överfyllde motorn med 7dl.Jag puttrade hem,och öppnade oljepåfyllningen.Det forsade då ut en hel del olja.Sedan fick jag slanga ur resten,tills jag kom ner till rätt nivå.
Körde sedan 10mil,och såg då att höger kylarvinge satt helt löst,samt att ena skruven hade försvunnit.På ena vakumslangen till förgasaren satt slangklammern mitt på slangen.Motorn rymmer 3liter olja enligt boken,och dom tog betalt för 4 liter.Men man kan väl inte begära så mycket,eftersom det endast kostade 3600kr!!!


Intressant att du skriver om överfylld oljetank. Min sprillan nya 07:a droppade olja redan efter att jag haft den ett par timmar. Sedan kollade jag oljetanken, då jag misstänkte att den innehöll för mycket av varan. Till min stora förvåning rann det ur olja så fort jag skruvade upp oljeskruven. Skulle tippa på att det kan ha rört sig om 7 dl för mycket även i mitt fall. Men att slanga ur olja hjälpte föga. Det fortsatte droppa.
Jag lämnade in hojen på min lokala KTM-leverantör. Det visade sig att slangklämmorna mellan oljetanken och motorn var helt värdelösa samt att det helt saknades en kopparbricka/packing som skall sitta där.
Alltid lika jävla trist att få ett måndagsexemplar.

Men nu ska jag inte gnälla. Hojen är sjukt kul att köra, även om jag bara hunnit avverka ett 50-tal mil.
 
Fan oxå!

Har sett att en del andra haft problem med att den dör när man slangar riktigt högt. Fick samma problem idag. När man kommer upp högt på slangen å kör med samma varv hela tiden så e det som att den börjar blöddra å tappar ork. Finns det nåt att göra och vad beror det på? Nån som vet?
 
Har sett att en del andra haft problem med att den dör när man slangar riktigt högt. Fick samma problem idag. När man kommer upp högt på slangen å kör med samma varv hela tiden så e det som att den börjar blöddra å tappar ork. Finns det nåt att göra och vad beror det på? Nån som vet?


Finns att läsa på tidigare sidor. Har för mig att det var någon sladd som skulle dras ur samt någon annan bralla som skulle tas bort.
 
Finns att läsa på tidigare sidor. Har för mig att det var någon sladd som skulle dras ur samt någon annan bralla som skulle tas bort.

Jo men det e väl dom där strypningana. Som nästan e standard att man tar bort på första service.
Ska ringa ragnar på lelles imorrn å fråga. Se vad han har att säga.
 
Jo men det e väl dom där strypningana. Som nästan e standard att man tar bort på första service.
Ska ringa ragnar på lelles imorrn å fråga. Se vad han har att säga.

Nu är väl kanske inte jag den som springer omkring på bakdäcket med min moppe, då jag fortfarande har fullt upp med att lära mig köra en sån där förbaskad motorcykel. Men du kan väl meddela oss (mig) efter att du snackat med Ragnar, så att man vet vad man ska plocka bort när man är mogen för såna där tricks.

Jo men det e väl dom där strypningana. Som nästan e standard att man tar bort på första service.
Ska ringa ragnar på lelles imorrn å fråga. Se vad han har att säga.

Snygg moppe förresten. Ser ut som min, bortsett från att jag inte har en sån där civilperson bak på sadeln.
 
Last edited:
Nu är väl kanske inte jag den som springer omkring på bakdäcket med min moppe, då jag fortfarande har fullt upp med att lära mig köra en sån där förbaskad motorcykel. Men du kan väl meddela oss (mig) efter att du snackat med Ragnar, så att man vet vad man ska plocka bort när man är mogen för såna där tricks.



Snygg moppe förresten. Ser ut som min, bortsett från att jag inte har en sån där civilperson bak på sadeln.

Haha....civilpersonen får bara åka med ibland. Å då blir det inte mycket slanga. Självklart kan ja meddela dig när ja snackat med ragnar
 
Jo men det e väl dom där strypningana. Som nästan e standard att man tar bort på första service.
Ska ringa ragnar på lelles imorrn å fråga. Se vad han har att säga.

Tror inte det är rätt lösning då min hade lite ojämn gång före service och avmontering av sas eller vad det heter. Nu efter service är det mer tydligt, kanske beror på något annat nu då det är ett större problem nu än före men det är lite konstigt då skillnaden uppstod vid servicen. Ragnar pratade om något mer en "trasig" trottel tror jag. Ska lämna in den snart kanske får reda på mer då.
 
mxz800x skrev:
Dom överfyllde motorn med 7dl....... Motorn rymmer 3liter olja enligt boken,och dom tog betalt för 4 liter.....
Det står fel i boken. Den rymmer faktiskt typ 3.6-3.7. Jag har bytt olja 2 gånger själv och det var alltså en dj-la tur att man lyssnade på Ragge och plockade med sig 4l och inte bara 3 första gången.

Sen varför det rinner ur oljetanken har jag inget bra svar på. När du skruvar av locket, står hojen på stödet eller håller du den i balans/rakt. Oljenivån skall nämligen mätas med hojen i balans/rakt och inte på stödet. Kan kanske vara en förklaring (*gissar vilt*).

.
 
Stryper vid slangning!

Har sett att en del andra haft problem med att den dör när man slangar riktigt högt. Fick samma problem idag. När man kommer upp högt på slangen å kör med samma varv hela tiden så e det som att den börjar blöddra å tappar ork. Finns det nåt att göra och vad beror det på? Nån som vet?

Tjena!
Även jag hade problem efter första servicen med att den ströp(tämligen abrupt) vid slangning(inga 12:or heller fdd).
Lämnade in den hos ragnar och det visade sig att bägge förgasarflottörerna hade tagit in soppa och således inte "flöt" som dom skulle!
Ska även finnas nån förgasar-fix ifall hojen "tvekar" på höga varv!

Lycka till!!
 

Bifogat

  • BADAZZ4.jpg
    BADAZZ4.jpg
    131.3 KB · Visningar: 123
Det står fel i boken. Den rymmer faktiskt typ 3.6-3.7. Jag har bytt olja 2 gånger själv och det var alltså en dj-la tur att man lyssnade på Ragge och plockade med sig 4l och inte bara 3 första gången.

Sen varför det rinner ur oljetanken har jag inget bra svar på. När du skruvar av locket, står hojen på stödet eller håller du den i balans/rakt. Oljenivån skall nämligen mätas med hojen i balans/rakt och inte på stödet. Kan kanske vara en förklaring (*gissar vilt*).

.

Hojen stod rakt när jag öppnade locket,och det rann ur ca 1dl.Sedan slangade jag ur 6dl så att nivån blev på maxstrecket.Så det är inget snack om att den var toköverfylld.Att dom har debiterat 1lit för mycket, är väl inte så farligt,men överfyllningen kan ju skada tätningarna i motorn pga för högt oljetryck,samt att man får hög motortemp.
 
Min service var lite billigare men jag är fortfarande osäker på hur bra skick växellådan är. Någon som hört något mer om detta, stod tidigare i tråden att flera tycktes märke försämringar runt 100mil. Min är inte alls lika exakt nu och det känns som att den inte kopplar ur helt i bland.
Kul du och jag har likadan Mc och likadan skoter (min skoter är en -04, hojjen -06).

Har också en -04 MXZ800X och en -06 SM.Har inte märkt någon skillnad på låda och koppling,efter ca 150 mil.Det är väl snart dags att damma av Reven.Hoppas dock på några turer till med Sumon,innan snön kommer.:tummenupp
 
Det står fel i boken. Den rymmer faktiskt typ 3.6-3.7. Jag har bytt olja 2 gånger själv och det var alltså en dj-la tur att man lyssnade på Ragge och plockade med sig 4l och inte bara 3 första gången.

Sen varför det rinner ur oljetanken har jag inget bra svar på. När du skruvar av locket, står hojen på stödet eller håller du den i balans/rakt. Oljenivån skall nämligen mätas med hojen i balans/rakt och inte på stödet. Kan kanske vara en förklaring (*gissar vilt*).

.

Fick i nästan 4 liter i min jag med..

/F
 
Tror inte det är rätt lösning då min hade lite ojämn gång före service och avmontering av sas eller vad det heter. Nu efter service är det mer tydligt, kanske beror på något annat nu då det är ett större problem nu än före men det är lite konstigt då skillnaden uppstod vid servicen. Ragnar pratade om något mer en "trasig" trottel tror jag. Ska lämna in den snart kanske får reda på mer då.[/QUO

Ja som sagt ja ska ringa å prata med ragge å se vad han säger. Glömde bort det i fredags men ska se till att göra det nästa vecka. Men skriv gärna va dom gör på din om dom får bort det. Ja kovar att återkommaom ja får nått vettigt ur ragge
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top